Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Πέθανε ο στρατευμένος Χιλιανός συγγραφέας Λουίς Σεπούλβεδα

Ο στρα­τευ­μέ­νος χιλια­νός συγ­γρα­φέ­ας Λουίς Σεπούλ­βε­δα, ο οποί­ος είχε εξο­ρι­σθεί από τη δικτα­το­ρία του Αου­γκού­στο Πινο­τσέτ, πέθα­νε σε ηλι­κία 70 ετών στην Ισπα­νία από την Covid-19, ανα­κοί­νω­σε σήμε­ρα ο εκδο­τι­κός οίκος του.

“Ο συγ­γρα­φέ­ας Λουίς Σεπούλ­βε­δα πέθα­νε στο Οβιέ­δο. Η ομά­δα του Tusquets Editores εκφρά­ζει τη βαθιά θλί­ψη της για την απώ­λειά του”, γρά­φει ο ισπα­νι­κός εκδο­τι­κός όμι­λος στην ανα­κοί­νω­ση που εξέδωσε.

Οπως έγι­νε γνω­στό, ο Σεπούλ­βε­δα νοση­λευό­ταν σε νοσο­κο­μείο στο Οβιέ­δο από το τέλος Φεβρουαρίου.

Ο Λουίς Σεπούλ­βε­δα είχε γεν­νη­θεί στις 4 Οκτω­βρί­ου του 1949 στο Οβά­γιε, της επαρ­χί­ας Λιμα­ρί στη βόρεια Χιλή.

Αφού τελεί­ω­σε το Γυμνά­σιο στο Σαντιά­γο σπού­δα­σε θεα­τρι­κή σκη­νο­θε­σία στο Εθνι­κό Πανε­πι­στή­μιο της Χιλής. Δια­τέ­λε­σε ηγέ­της του φοι­τη­τι­κού κινή­μα­τος τα χρό­νια των σπου­δών όντας μέλος του Κομ­μου­νι­στι­κού κόμ­μα­τος της Χιλής και επί κυβέρ­νη­σης Σαλ­βα­δόρ Αλιέ­ντε υπήρ­ξε στέ­λε­χος στο τμή­μα των πολι­τι­στι­κών θεμά­των, όπου ήταν υπεύ­θυ­νος για μια σει­ρά από φθη­νές εκδό­σεις για το ευρύ κοι­νό. Επί­σης ενήρ­γη­σε ως μεσο­λα­βη­τής της κυβέρ­νη­σης και των επι­χει­ρή­σε­ων της Χιλής.

Μετά το πρα­ξι­κό­πη­μα του 1971, που έφε­ρε στην εξου­σία τον Αου­γού­στο Πινο­σέτ και την δικτα­το­ρία του, φυλα­κί­στη­κε για 2,5 χρό­νια και στη συνέ­χεια, αφού απο­φυ­λα­κί­στη­κε υπό όρους μετά από τις πολ­λές προ­σπά­θειες του γερ­μα­νι­κού παραρ­τή­μα­τος της Διε­θνούς Αμνη­στί­ας, κρα­τή­θη­κε σε κατ΄ οίκον περιο­ρι­σμό. Κατά­φε­ρε να δρα­πε­τεύ­σει και έζη­σε παρά­νο­μα για ένα χρό­νο περί­που. Με τη βοή­θεια ενός φίλου, ο οποί­ος ήταν επι­κε­φα­λής της Aliance Française στο Βαλ­πα­ρα­ΐ­σο, έστη­σε μια θεα­τρι­κή ομά­δα που έγι­νε η πρώ­τη πολι­τι­στι­κή εστία αντί­στα­σης. Ο ίδιος συνε­λή­φθη εκ νέου και κατα­δι­κά­στη­κε σε ισό­βια κάθειρ­ξη για προ­δο­σία και ανα­τρο­πή του πολι­τεύ­μα­τος. Η ποι­νή αργό­τε­ρα μειώ­θη­κε σε 28 χρόνια.

Το γερ­μα­νι­κό τμή­μα της Διε­θνούς Αμνη­στί­ας παρε­νέ­βη πάλι το 1977 και η ποι­νή του μετα­τρά­πη­κε σε οκτώ χρό­νια εξο­ρί­ας. Φεύ­γο­ντας από τη Χιλή για τη Σου­η­δία, (τον τόπο που είχε απο­φα­σι­στεί να εξο­ρι­στεί) όπου θα δίδα­σκε ισπα­νι­κή λογο­τε­χνία, στην πρώ­τη του στά­ση στο Μπου­έ­νος Άιρες δρα­πέ­τευ­σε και κατά­φε­ρε να πάει στην Ουρου­γουάη. Επει­δή όμως οι πολι­τι­κές συν­θή­κες στην Αργε­ντι­νή και την Ουρου­γουάη ήταν παρό­μοιες με αυτές στην πατρί­δα του, ο Λουίς Σεπούλ­βε­δα πήγε στο Σάο Πάο­λο στη Βρα­ζι­λία και στη συνέ­χεια, στην Παρα­γουάη. Παρό­λα αυτά όμως έπρε­πε να φύγει πάλι, λόγω του τοπι­κού καθε­στώ­τος και εγκα­τα­στά­θη­κε τελι­κά στο Κίτο του Εκουα­δόρ φιλο­ξε­νού­με­νος του φίλου του Χόρ­χε Ενρί­κε Αδούμ, όπου σκη­νο­θέ­τη­σε για το θέα­τρο Alliance Française και ίδρυ­σε μια θεα­τρι­κή εται­ρεία. Επί­σης έλα­βε μέρος σε μια εκστρα­τεία της UNESCO της αξιο­λό­γη­σης του αντί­κτυ­που του αποι­κι­σμού στους Ινδιά­νους Σουάρ.

Το 1979 εντά­χθη­κε στη Διε­θνή Ταξιαρ­χία που αγω­νι­ζό­ταν στη Νικα­ρά­γουα και μετά τη νίκη της επα­νά­στα­σης εκεί άρχι­σε να εργά­ζε­ται ως δημο­σιο­γρά­φος. Ένα χρό­νο αργό­τε­ρα έφυ­γε για την Ευρώ­πη και πήγε στο Αμβούρ­γο. Λόγω του θαυ­μα­σμού του για τη γερ­μα­νι­κή λογο­τε­χνία (έμα­θε τη γλώσ­σα στη φυλα­κή), ιδιαί­τε­ρα τους ρομα­ντι­κούς Νοβά­λις και Φρή­ντριχ Χαίλ­ντερ­λιν. Στην Γερ­μα­νία εργά­στη­κε ως δημο­σιο­γρά­φος ταξι­δεύ­ο­ντας πολύ στη Λατι­νι­κή Αμε­ρι­κή και την Αφρι­κή. Το 1982 ήρθε σε επα­φή με την Greenpeace και εργά­στη­κε μέχρι το 1987 ως μέλος πλη­ρώ­μα­τος σε ένα από τα πλοία τους. Αργό­τε­ρα λει­τούρ­γη­σε ως συντο­νι­στής μετα­ξύ των δια­φό­ρων κλά­δων της οργάνωσης.

Όλα τα βιβλία του κυκλο­φο­ρούν στα ελλη­νι­κά από τις εκδό­σεις opera:
Ο κόσμος του τέλους του κόσμου» (1994), Όνο­μα ταυ­ρο­μά­χου (1995), Patagonia express (opera, 1996), «Η ιστο­ρία του γάτου που έμα­θε σ’ ένα γλά­ρο να πετά­ει» (opera, 1997), Το ημε­ρο­λό­γιο ενός ευαί­σθη­του killer ( 997), Hot Line (opera 1998), Αν δεν έχεις πού να κλά­ψεις (1998), Χρο­νι­κά του Περι­θω­ρί­ου (2000), Η τρέ­λα του Πινο­τσέτ (2003), Σημειώ­σεις εν και­ρώ πολέ­μου (2004), Τα χει­ρό­τε­ρα παρα­μύ­θια των αδερ­φών Γκριμ (2006), Το λυχνά­ρι του Αλα­ντίν (2009), Η σκιά του εαυ­τού μας (2009), Ιστο­ρί­ες από δω κι από κει (2011), Τελευ­ταία νέα από το νότο (2012), Η ιστο­ρία του Μιξ, του Μαξ και του Μεξ (2013).

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο