Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

“Πίσω από τις Θημωνιές” – Το ανθρωποκεντρικό βλέμμα της Ασημίνας Προέδρου

Για την πολυ­βρα­βευ­μέ­νη ται­νία «Πίσω από τις θημω­νιές» (6 βρα­βεία στο 63ο Φεστι­βάλ Θεσ­σα­λο­νί­κης και 10 βρα­βεία Ίρις 2023 της Ελλη­νι­κής Ακα­δη­μί­ας Κινη­μα­το­γρά­φου, μετα­ξύ των οποί­ων, βρα­βείο καλύ­τε­ρης σκη­νο­θε­σί­ας, σενα­ρί­ου, μοντάζ και καλύ­τε­ρης ται­νί­ας της χρο­νιάς), μίλη­σε η δημιουρ­γός της ται­νί­ας, Αση­μί­να Προ­έ­δρου, στην εκπο­μπή «Απο­τύ­πω­μα» της Φωνής της Ελλά­δας με τη Φού­λη Ζαβι­τσά­νου (όπου μπο­ρεί­τε να ακού­σε­τε ολό­κλη­ρη τη συνέ­ντευ­ξη _audio)

Η ται­νία, που έχει αγα­πη­θεί ιδιαί­τε­ρα από το ελλη­νι­κό κοι­νό (εξα­κο­λου­θεί να προ­βάλ­λε­ται στις ελλη­νι­κές αίθου­σες έξι μήνες μετά την πρε­μιέ­ρα της), δια­δρα­μα­τί­ζε­ται το 2015 στα σύνο­ρα Ελλά­δας και Β. Μακε­δο­νί­ας στην λίμνη Δοϊ­ρά­νη, σε μία περί­ο­δο που πολ­λές ευρω­παϊ­κές χώρες είχαν κλεί­σει τα σύνο­ρά τους με απο­τέ­λε­σμα των εγκλω­βι­σμό πολ­λών προ­σφύ­γων στα βόρεια σύνο­ρα της Ελλάδας.

Ξεχω­ρί­ζει για την αφη­γη­μα­τι­κή μεστό­τη­τα, για την εμβά­θυν­ση στους κεντρι­κούς χαρα­κτή­ρες που ερμη­νεύ­ουν μονα­δι­κά η Λένα Ουζου­νί­δου, ο Στά­θης Στα­μου­λα­κά­τος η Ντί­να Μιχαη­λί­δου και η Ευγε­νία Λάβδα, αλλά και για την ουσια­στι­κή ματιά πάνω στους ανθρώ­πους και τη μάχη τους με ένα διε­φθαρ­μέ­νο και κυνι­κό κοι­νω­νι­κό περί­γυ­ρο.

Εξάλ­λου, όπως ανα­φέ­ρει η δημιουρ­γός στη συνέ­ντευ­ξη, η σχέ­ση ατό­μου – κοι­νω­νί­ας και συγκε­κρι­μέ­να το πως ανα­πα­ρά­γε­ται ένα σύστη­μα δια­φθο­ράς και το πώς δρα καθο­ρι­στι­κά στις σχέ­σεις των ανθρώ­πων και στη ζωή τους είναι ο θεμα­τι­κός πυρή­νας της ται­νί­ας. «Τοπο­θέ­τη­σα την ται­νία στην επαρ­χία ακρι­βώς επει­δή η επαρ­χία μου έδι­νε την δυνα­τό­τη­τα να μιλή­σω καλύ­τε­ρα για το θέμα αυτό», προ­σθέ­τει.

Συνει­δη­τή πρό­θε­ση της  Αση­μί­νας Προ­έ­δρου είναι να κάνει ανθρω­πο­κε­ντρι­κό σινε­μά, για αυτό και το βλέμ­μα της διεισ­δύ­ει στα πρό­σω­πα της ται­νί­ας και ακο­λου­θεί με ειλι­κρί­νεια τις επι­θυ­μί­ες, τις αντι­φά­σεις, τις εσω­τε­ρι­κές ανα­ζη­τή­σεις και τις αγω­νί­ες τους, χωρίς μανι­χαϊ­στι­κές προ­σεγ­γί­σεις και στε­ρε­ό­τυ­πα και με βασι­κό οδη­γό την ενσυ­ναί­σθη­ση. Ίσως για αυτό η ται­νία “Πίσω από τις θημω­νιές” κατα­φέρ­νει να μιλά­ει ταυ­τό­χρο­να στην ψυχή και στο μυα­λό των θεα­τών κι απο­τε­λεί μια δυνα­τή κινη­μα­το­γρα­φι­κή εμπειρία.

Επί­σης συνει­δη­τή, όπως τονί­ζει, ήταν η πρό­θε­ση της «να υπάρ­χει ποί­η­ση ενταγ­μέ­νη στον ρεα­λι­σμό καθ’ όλη τη διάρ­κεια της ται­νί­ας». Πρό­κει­ται για ένα ακό­μα κερ­δι­σμέ­νο στοί­χη­μα καθώς η ρεα­λι­στι­κή προ­σέγ­γι­ση ανθρώ­πων και κατα­στά­σε­ων συνυ­φαί­νε­ται με έντο­να ποι­η­τι­κές και συμ­βο­λι­κές εικό­νες που απο­τε­λούν και την πεμ­πτου­σία αυτής της κινη­μα­το­γρα­φι­κής δημιουργίας.

Δημιουρ­γία, που εκτός από το εσω­τε­ρι­κό, δια­γρά­φει μια σημα­ντι­κή διε­θνή πορεία: Έχει ήδη προ­βλη­θεί με επι­τυ­χία στο 53ο Διε­θνές Φεστι­βάλ Κινη­μα­το­γρά­φου της Ινδί­ας και στο Διε­θνές Κινη­μα­το­γρα­φι­κό Φεστι­βάλ του Σίδνεϊ ενώ την Τετάρ­τη 12 Ιου­λί­ου προ­βάλ­λε­ται στο δια­γω­νι­στι­κό πρό­γραμ­μα “Peripheral Visions Competition” στο πολύ σημα­ντι­κό Galway Film Fleadh της Ιρλανδίας.

«Για να κάνεις σινε­μά στην Ελλά­δα πρέ­πει να παλέ­ψεις με θεούς και δαί­μο­νες» δήλω­σε η Αση­μί­να Προ­έ­δρου κατά την τελε­τή απο­νο­μής των Βρα­βεί­ων Ίρις 2023 και ανα­φέρ­θη­κε στην υπο­χρη­μα­το­δό­τη­ση και στην υπερ­προ­σπά­θεια όλων των συντε­λε­στών ώστε να παρα­χθεί αυτό το αποτέλεσμα.

Σίγου­ρα δεν είναι η πρώ­τη ή η μόνη που μιλά για τις ιδιαί­τε­ρα αντί­ξο­ες συν­θή­κες που βιώ­νουν οι κινη­μα­το­γρα­φι­στές σε αυτήν την χώρα. Επί­σης σίγου­ρο είναι ότι στο θαυ­μα­σμό και στην ανα­γνώ­ρι­ση αυτών των υπερ­προ­σπα­θειών θα πρέ­πει να προ­στε­θούν και οι κατάλ­λη­λες υπο­δο­μές και τα χρη­μα­το­δο­τι­κά εργα­λεία που θα τους επι­τρέ­ψουν να προ­ά­γουν με αξιο­πρέ­πεια και σοβα­ρό­τη­τα την τέχνη τους.

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο