Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Παγκόσμιο κόσμημα το σοβιετικό μετρό της Μόσχας

Το Μετρό (Μετρο­πο­λι­τέν) της Μόσχας (Московский метрополитен) μπή­κε σε κυκλο­φο­ρία για πρώ­τη φορά σαν σήμε­ρα 15 Μάη 1935, με από­φα­ση του Στά­λιν με μία γραμ­μή τη Sokolnicheskaya –τότε μόλις 11 χιλιο­μέ­τρων 13 σταθ­μούς, για να φτά­σει ως το πρώ­το σύστη­μα υπό­γειου σιδη­ρο­δρό­μου στη Σοβιε­τι­κή Ένωση.
Σήμε­ρα έχει συνο­λι­κά 255 σταθ­μούς (μαζί με το ring ‑κεντρι­κή κυκλι­κή γραμ­μή) και συνο­λι­κό μήκος δια­δρο­μών 437 χιλιό­με­τρα, που το καθι­στά το τέταρ­το μακρύ­τε­ρο στον κόσμο.
285.000 άνθρω­ποι επι­βι­βά­στη­καν την πρώ­τη μέρα λει­τουρ­γί­ας του.
Εξυ­πη­ρε­τεί τον μεγα­λύ­τε­ρο αριθ­μό επι­βα­τών στην Ευρώ­πη (7 εκα­τομ­μύ­ρια τη μέρα κατά ΜΟ, με peak ~10 εκα­τομ!) και λει­τουρ­γεί 5:25 το πρωί ως τις 1:00 τη νύχτα, με δρο­μο­λό­για ανά 1,5 λεπτό κατά τις ώρες αιχμής.
Εκτός όμως από μέσο μαζι­κής μετα­φο­ράς είναι και ένα σύμ­βο­λο για την πόλη της Μόσχας, αφού στην ιστο­ρία έχει μεί­νει η επι­κή προ­σπά­θεια του σοβιε­τι­κού κρά­τους και λαού όχι μόνο για τη λει­τουρ­γία αλλά και για τη συνέ­χι­ση των έργων κατά τη διάρ­κεια του 2ου Παγκο­σμί­ου Πολέ­μου, ενώ χρη­σι­μο­ποιό­ταν και ως κατα­φύ­γιο αερο­πο­ρι­κών επιδρομών.

Οι σταθ­μοί ονο­μά­στη­καν (με πρό­τα­ση του Στά­λιν) «Παλά­τια του Λαού» για­τί οι περισ­σό­τε­ροι ‑που χτί­στη­καν επί ΕΣΣΔ, απο­τε­λούν μέχρι και σήμε­ρα ένα εκλε­κτι­κό μείγ­μα μπα­ρόκ, κλα­σι­κι­σμού και σοβιε­τι­κού ρεα­λι­σμού, με εξι­δα­νι­κεύ­σεις ιστο­ρι­κών χαρα­κτή­ρων, παρα­στά­σεις από σημα­ντι­κές νίκες και σκη­νές από τον αθλη­τι­σμό, τη βιο­μη­χα­νία, τη γεωρ­γία, το πολε­μι­κό παρελ­θόν, το παρόν και το φωτει­νό­τε­ρο μέλλον.

(σταθ­μοί)
Mayakovskaya
Λει­τουρ­γεί από 11-Σεπ-1938 και η Art Deco αρχι­τε­κτο­νι­κή του (σχέ­δια Alexey Dushkin) βασί­ζε­ται στο Σοβιε­τι­κό μέλ­λον, όπως αυτό απει­κο­νί­ζε­ται από τον Vladimir Mayakovsky.
Από τους πιο όμορ­φους και διά­ση­μους σταθ­μούς στον κόσμο, στα 33μ βάθος
Συχνά κατά το 2ο Παγκό­σμιο συνε­δρί­α­ζε εκεί και το στρα­τιω­τι­κό επι­τε­λείο της ΕΣΣΔ.
Novokuznetskaya
Άνοι­ξε στις 20-Νοε-1943 και τιμά τους Σοβιε­τι­κούς πολε­μι­στές (αρχι­τέ­κτο­νες Ταρα­νόβ & Μπουκόβα).
Στη δια­κό­σμη­ση υπάρ­χουν επτά οκτά­γω­να ψηφι­δω­τά ταβά­νια όπου στη βάση τους βρί­σκο­νται γλυ­πτά των πολε­μι­στών του Κόκ­κι­νου Στρα­τού, επί­σης, λευ­κές και ροζ μαρ­μά­ρι­νες κολό­νες δια­κο­σμη­μέ­νες με πορ­τρέ­τα Ρώσων ηρώων.

Elektrozavodskaya
15 Μάη 1944 κατά τη διάρ­κεια του 2ου Παγκό­σμιου είναι ένας από τους πιο εντυ­πω­σια­κούς σταθ­μούς (μελε­τη­τές Vladimir Shchuko — Vladimir Gelfreich) Το θέμα είναι επη­ρε­α­σμέ­νο από εργο­στά­σιο ηλε­κτρι­κών λαμπτήρων)
Η ορο­φή του καλύ­πτε­ται απο έξι σει­ρές κυκλι­κών λαμ­πτή­ρων ‑318 στο σύνο­λο τους είναι. Οι πρω­το­πό­ροι στην ηλε­κτρι­κή ενέρ­γεια και μηχα­νι­κή εμφα­νί­ζο­νται σης γωνί­ες της κεντρι­κής αίθου­σας του σταθμού.
Novoslobodskaya
30-Ιαν-1952 (αρχι­τέ­κτο­νας Alexey Dushkin). Για την δια­κό­σμη­ση του σταθ­μού, χρη­σι­μο­ποι­ή­θη­καν υαλο­γρα­φή­μα­τα ‑έργα Λετο­νών καλ­λι­τε­χνών και τα πρώ­τα σχέ­δια απει­κο­νί­ζουν τον και­ρό πριν τον 2ο Παγκό­σμιο. Στο τέλος της πλατ­φόρ­μας υπάρ­χει ένα ψηφι­δω­τό με τη φρά­ση «Ειρή­νη σε όλο τον κόσμο».
Prospekt Mira
30-Ιαν-1952. Το θέμα του σταθ­μού είναι εμπνευ­σμέ­νο από τον Βοτα­νι­κό Κήπο του Πανε­πι­στη­μί­ου της Μόσχας (αρχι­τέ­κτο­νες Vladimir Gelfreykh & Mikhail Minkus) και οι κολό­νες είναι δια­κο­σμη­μέ­νες με λου­λου­δέ­νια στοι­χεία. Στο κέντρο υπάρ­χει ένα «μεντα­γιόν» όπου ανα­δει­κνύ­ο­νται διά­φο­ρες πτυ­χές της γεωρ­γι­κής εξέ­λι­ξης στη Σοβιε­τι­κή Ένω­ση. Για τον φωτι­σμό του έχουν χρη­σι­μο­ποι­η­θεί επι­βλη­τι­κοί πολυέλαιοι.
Komsomolskaya
30-Ιαν-1952 σε σχέ­δια Shchusev από τους πιο πολυ­σύ­χνα­στους του δικτύ­ου, που χαρα­κτη­ρί­ζε­ται ως το «baroque παλά­τι του λαού». Ανα­πα­ρι­στά τον ιστο­ρι­κό λόγο της μάχης των Σοβιε­τι­κών όπου ο Στά­λιν μίλη­σε για τους στρα­τιω­τι­κούς ηγέ­τες, οι οποί­οι δια­φαί­νο­νται στα ψηφι­δω­τά του σταθμού.
Σταθ­μός Kievskaya 
14-Μαρτ-1954, μετά από ένα δια­γω­νι­σμό που έγι­νε στην Ουκρα­νία (κέρ­δι­σε η ομά­δα Katonin-Skugarev- Golubev) και το θέμα του επευ­φη­μεί την Ρωσο-Ουκρα­νι­κή ένω­ση. Στο τέλος της πλατ­φόρ­μας βρί­σκε­ται το πορ­τραί­το του Λένιν.

Δεί­τε εικο­νι­κή περι­ή­γη­ση (euronews.com)

Μόσχας γυναίκες

Πηγή & περισ­σό­τε­ρες εικόνες

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο