Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Παιχνιδάκια των βιομηχάνων με τα “αυστηρά” πρότυπα ρύπων Euro

Η “είδη­ση”: Η Κομι­σιόν εξε­τά­ζει να προ­σαρ­μό­σει (σσ. δηλ. να αυξή­σει) τα επί­πε­δα των εκπο­μπών CO2 στα επί­πε­δα του Euro 6 (από Euro 7–8). Η Ευρω­παϊ­κή Επι­τρο­πή “πιθα­νό­τα­τα” «δεν θα απαι­τή­σει την δρα­μα­τι­κή μεί­ω­ση των εκπο­μπών CO2 των αυτο­κι­νή­των στο επερ­χό­με­νο πρό­τυ­πο Euro 7, σύμ­φω­να με το νομο­σχέ­διο που απο­κά­λυ­ψε η εκπο­μπών CO2.

Το νομο­σχέ­διο προ­τεί­νει τον καθο­ρι­σμό προ­τύ­πων εκπο­μπών για τα αυτο­κί­νη­τα και τα φορ­τη­γά στο ίδιο επί­πε­δο με αυτά που ισχύ­ουν τώρα για τα βεν­ζι­νο­κί­νη­τα ή πετρε­λαιο­κί­νη­τα αυτο­κί­νη­τα σύμ­φω­να με το υπάρ­χον πρό­τυ­πο Euro 6! Αυτή είναι μια τερά­στια νίκη για τους αυτο­κι­νη­το­βιο­μή­χα­νους, που δεν θα χρεια­στεί να κάνουν μεγά­λες επεν­δύ­σεις την επό­με­νη 10ετία για τη μεί­ω­ση της ρύπαν­σης (στην επό­με­νη γενιά αυτο­κι­νή­των με κινη­τή­ρες εσω­τε­ρι­κής καύ­σης — μια τεχνο­λο­γία που –υπο­τί­θε­ται, πρό­κει­ται να καταρ­γη­θεί “στα­δια­κά” έως το 2035 σύμ­φω­να με τους κανό­νες που –υπο­τί­θε­ται ισχύ­ουν επί του παρόντος).

«Υπό το φως της τρέ­χου­σας γεω­πο­λι­τι­κής και οικο­νο­μι­κής συγκυ­ρί­ας, έχει γίνει μια τελι­κή ανα­θε­ώ­ρη­ση», ανέ­φε­ρε η Επι­τρο­πή στην εισα­γω­γι­κή εκτί­μη­ση επι­πτώ­σε­ων του σχε­δί­ου νομο­θε­σί­ας Euro 7, επι­κα­λού­με­νη την αυξη­μέ­νη επι­βά­ρυν­ση του κόστους ενέρ­γειας και πρώ­των υλών του κλάδου.

«Αυτό ασκεί… (sic!!) άνευ προη­γου­μέ­νου πίε­ση στην αλυ­σί­δα εφο­δια­σμού της αυτο­κι­νη­το­βιο­μη­χα­νί­ας και εγεί­ρει ζητή­μα­τα προ­σι­τής τιμής για τους κατα­να­λω­τές, σε ένα γενι­κό πλαί­σιο υψη­λού πλη­θω­ρι­σμού», ανα­φέ­ρει το προσχέδιο.

Ως απο­τέ­λε­σμα, στέ­λε­χος της ΕΕ επι­σή­μα­νε ότι κινεί­ται για να «ελα­χι­στο­ποι­ή­σει» το κόστος που σχε­τί­ζε­ται με το αίτη­μα της βιο­μη­χα­νί­ας να ανα­πτύ­ξει καθα­ρό­τε­ρη τεχνο­λο­γία κινη­τή­ρων, δεδο­μέ­νου ότι είναι ήδη κοντά στον καθο­ρι­σμό μιας εντο­λής μηδε­νι­κών εκπο­μπών ρύπων για νέα αυτο­κί­νη­τα και φορ­τη­γά από το 2035 ως μέρος χωρι­στής νομο­θε­σί­ας για τα πρό­τυ­πα CO2.

Η αυτο­κι­νη­το­βιο­μη­χα­νία ασκεί πιέ­σεις ενά­ντια στους νέους κανό­νες του Euro 7, υπο­στη­ρί­ζο­ντας ότι θα επι­φέ­ρει επα­χθή νέα κόστη την ίδια στιγ­μή που οι αυτο­κι­νη­το­βιο­μη­χα­νί­ες επεν­δύ­ουν σε ηλε­κτρι­κά οχή­μα­τα.

Χαρα­κτη­ρι­στι­κή του κλί­μα­τος ήταν και η σχε­τι­κή δήλω­ση του CEΟ της Stellantis, Carlos Tavares: «Από τη σκο­πιά του κλά­δου, δεν χρεια­ζό­μα­στε το Euro 7, καθώς θα αντλεί πόρους που θα έπρε­πε να δαπα­νή­σου­με για την ηλε­κτρο­κί­νη­ση. Για­τί να χρη­σι­μο­ποι­ή­σου­με πόρους που είναι δύσκο­λο να βρε­θούν για κάτι που θα κρα­τή­σει λίγο; Ο κλά­δος δεν το χρειά­ζε­ται και είναι αντι­πα­ρα­γω­γι­κό».

Από την άλλη μεριά το προ­σχέ­διο του νομο­σχε­δί­ου της Κομι­σιόν τρο­μά­ζει το λόμπι των υπο­στη­ρι­κτών των καθα­ρών αυτο­κι­νή­των. Πάντως οι λεπτο­μέ­ρειες του προ­τύ­που Euro 7 θα ανα­κοι­νω­θούν από την Ευρω­παϊ­κή Επι­τρο­πή στο πρώ­το 10ημερο του Νοεμ­βρί­ου.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ξεχνάνε το θέμα “ρύπανση”
μετά από άγρια κόντρα των ​​λόμπι στις Βρυξέλλες

Η αυτο­κι­νη­το­βιο­μη­χα­νία παρα­πο­νιέ­ται εδώ και και­ρό για το πρό­σθε­το κόστος που σχε­τί­ζε­ται με την πρά­σι­νη ενέρ­γεια κι έτσι η Ευρω­παϊ­κή Επι­τρο­πή πιθα­νό­τα­τα δεν θα απαι­τή­σει “δρα­μα­τι­κή” (;;) μεί­ω­ση της ρύπαν­σης που εκπέ­μπουν τα αυτο­κί­νη­τα στο επερ­χό­με­νο πρό­τυ­πο Euro 7, σύμ­φω­να με το νομο­σχέ­διο που έχει στα χέρια του το Politico.

Υπό το φως της τρέ­χου­σας γεω­πο­λι­τι­κής και οικο­νο­μι­κής συγκυ­ρί­ας, έχει γίνει μια τελι­κή ανα­θε­ώ­ρη­ση”, ανέ­φε­ρε η Επι­τρο­πή στην εισα­γω­γι­κή εκτί­μη­ση επι­πτώ­σε­ων του σχε­δί­ου νομο­θε­σί­ας Euro 7, επι­κα­λού­με­νη την αυξη­μέ­νη επι­βά­ρυν­ση του κόστους ενέρ­γειας και πρώ­των υλών του κλάδου.

Άρα εδώ και τώρα «ελα­χι­στο­ποί­η­ση» κόστους που σχε­τί­ζε­ται με το αίτη­μα καθα­ρό­τε­ρης τεχνο­λο­γί­ας κινη­τή­ρων, ενά­ντια στους νέους κανό­νες του Euro 7, με επα­χθή νέα κόστη “την ίδια στιγ­μή που εξα­να­γκα­ζό­μα­στε σε επεν­δύ­σεις για ηλε­κτρι­κά οχή­μα­τα, με δυσεύ­ρε­τους πόρους για κάτι εντε­λώς άχρη­στο και αντι­πα­ρα­γω­γι­κό για τον κλάδο”.

Το λόμπι της αυτο­κι­νη­το­βιο­μη­χα­νί­ας αντι­τά­χθη­κε σθε­να­ρά στο Euro 7, δήλω­σε η Anna Krajinska από την “πρά­σι­νη” ΜΚΟ Transport & Environment, λέγο­ντας «Τώρα η Επι­τρο­πή υπέ­κυ­ψε στις απαι­τή­σεις τους. Τα κέρ­δη των αυτο­κι­νη­το­βιο­μη­χα­νιών έχουν προ­τε­ραιό­τη­τα ένα­ντι της υγεί­ας εκα­τομ­μυ­ρί­ων Ευρω­παί­ων».

Οι κανό­νες του Euro 7 βρί­σκο­νται σε δια­πραγ­μά­τευ­ση, με «παι­χνι­δά­κια» εδώ και τέσ­σε­ρα χρό­νια επε­κτεί­νο­ντας τους κανό­νες για τους ρύπους πότε στα λεπτά σωμα­τί­δια, πότε σε ελα­στι­κά και φρέ­να βάζο­ντας κατά το δοκούν νού­με­ρα για το μονο­ξεί­διο του άνθρα­κα τα οξεί­δια του αζώ­του, την ανθε­κτι­κό­τη­τα της μπα­τα­ρί­ας κλπ.

Σε ανα­μο­νή για το προ­σχέ­διο στις 9 Νοεμβρίου…

 

Ηλεκτροκίνηση
«Κίνητρα» κάθε είδους στους ομίλους για να «κινηθούν» τα συσσωρευμένα κεφάλαια

«Κίνη­τρα» κάθε είδους για τους επι­χει­ρη­μα­τι­κούς ομί­λους που δρα­στη­ριο­ποιού­νται στο χώρο της ηλε­κτρο­κί­νη­σης — αυτο­κι­νη­το­βιο­μη­χα­νί­ες, εται­ρεί­ες ανά­πτυ­ξης συστη­μά­των φόρ­τι­σης και συσ­σω­ρευ­τών κ.ά. — συν­θέ­τουν το «εθνι­κό σχέ­διο» που παρου­σί­α­σαν τον Ιού­νη του 2020 ο πρω­θυ­πουρ­γός Κυρ. Μητσο­τά­κης και τα συναρ­μό­δια υπουρ­γεία Περι­βάλ­λο­ντος και Υπο­δο­μών, με στό­χο να ανοί­ξει «νέες λεω­φό­ρους» κερ­δο­φο­ρί­ας για τους επι­χει­ρη­μα­τι­κούς ομί­λους και για να βρουν διέ­ξο­δο τα συσ­σω­ρευ­μέ­να κεφά­λαια που προ­κα­λούν την κρίση.

Με πρό­σχη­μα τη «μεί­ω­ση των ρύπων» και με… ευαγ­γέ­λιο την «πρά­σι­νη ατζέ­ντα» της ΕΕ, η κυβέρ­νη­ση θέτει πολύ σφι­χτά χρο­νο­δια­γράμ­μα­τα για την αντι­κα­τά­στα­ση του στό­λου των οχη­μά­των που κινού­νται στους ελλη­νι­κούς δρό­μους, επι­διώ­κο­ντας μέχρι το 2030 ένα στα τρία νέα οχή­μα­τα που θα τίθε­ται σε κυκλο­φο­ρία να είναι ηλεκτρικό.

Η αυτο­κι­νη­το­βιο­μη­χα­νία ενά­ντια στους νέους κανό­νες του Euro 7 φωτο Sebastien Bozon via AFP

Ισπανία – Ιταλία
Φορτώνουν την κρίση στους εργαζόμενους
Δισεκατομμύρια στους ομίλους, ψίχουλα στο λαό

Γερμανία – ηλεκτροκίνηση
Απειλούνται πάνω από 400.000 θέσεις εργασίας έως το 2030

Σε όλη την Ευρώ­πη η οικο­νο­μι­κή κρί­ση φορ­τώ­νε­ται για ακό­μη μια φορά στους εργα­ζό­με­νους, ενώ οι επι­χει­ρη­μα­τι­κοί όμι­λοι επι­δο­τού­νται από τις κυβερ­νή­σεις με πολ­λά δισε­κα­τομ­μύ­ρια ευρώ, χρή­μα­τα των λαών. «Πρέ­πει να κερ­δί­ζου­με σαφώς περισ­σό­τε­ρα χρή­μα­τα από τα αυτο­κί­νη­τά μας για να μπο­ρέ­σου­με να επεν­δύ­σου­με στο μέλ­λον (…) Οι νέοι αντα­γω­νι­στές μας σε ΗΠΑ και Κίνα έχουν “γκα­ζώ­σει” πολύ και πρέ­πει να κατα­βά­λου­με απί­στευ­τη προ­σπά­θεια για να πιά­σου­με το ρυθ­μό».

Με αυτές τις ξεκά­θα­ρες κου­βέ­ντες για τους νόμους του κέρ­δους και του αντα­γω­νι­σμού στον καπι­τα­λι­στι­κό τρό­πο παρα­γω­γής, ο επι­κε­φα­λής της γερ­μα­νι­κής αυτο­κι­νη­το­βιο­μη­χα­νί­ας «Volkswagen» (VW), Χέρ­μπερτ Ντις, ανα­κοί­νω­σε τον περα­σμέ­νο Μάρ­τη μπρο­στά σε 20.000 υπαλ­λή­λους του τα σχέ­δια του ομί­λου να καταρ­γή­σει 5.000 — 7.000 θέσεις εργα­σί­ας έως το 2023. Τα λόγια του απο­τυ­πώ­νουν γλα­φυ­ρά πως η εξέ­λι­ξη της τεχνο­λο­γί­ας, αντί να συμ­βά­λει στη βελ­τί­ω­ση της ζωής και των εργα­σια­κών συν­θη­κών, στη μεί­ω­ση του εργά­σι­μου και αύξη­ση του ελεύ­θε­ρου χρό­νου, στην αύξη­ση μισθών και δικαιω­μά­των, στον καπι­τα­λι­στι­κό τρό­πο παρα­γω­γής απο­τε­λεί «απει­λή» για τους εργα­ζό­με­νους. Πολύ περισ­σό­τε­ρο, οι εργα­ζό­με­νοι καλού­νται να θυσια­στούν για τις επεν­δύ­σεις, τον αντα­γω­νι­σμό, τα κέρδη.

Μέσα στο 2019, οι γερ­μα­νι­κές αυτο­κι­νη­το­βιο­μη­χα­νί­ες — η μια πίσω από την άλλη, σαν ντό­μι­νο — ανα­κοί­νω­σαν χιλιά­δες απο­λύ­σεις η καθε­μιά. Παράλ­λη­λα, ζητούν μέτρα στή­ρι­ξης (και τα παίρ­νουν) από τη γερ­μα­νι­κή κυβέρ­νη­ση μεγά­λου συνα­σπι­σμού Χριστιανοδημοκρατών/Χριστιανοκοινωνιστών (CDU/CSU) — Σοσιαλ­δη­μο­κρα­τών (SPD), ενώ ορι­σμέ­νες επε­κτεί­νο­νται με επεν­δύ­σεις σε άλλες χώρες (π.χ. Κίνα, Τουρ­κία κα.).

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο