Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Παρουσιάζεται αύριο το αντιδραστικό νομοσχέδιο για την Παιδεία

Αύριο Δευ­τέ­ρα θα παρου­σια­στεί από το υπουρ­γείο Παι­δεί­ας κάτω από τον ψευ­δε­πί­γρα­φο τίτλο «Ανα­βάθ­μι­ση του Σχο­λεί­ου και Ενδυ­νά­μω­ση των Εκπαι­δευ­τι­κών», το αντι­δρα­στι­κό νομο­σχέ­διο που θα οδη­γή­σει σε σχο­λεία πολ­λών ταχυ­τή­των και θα εκτι­νά­ξει τις μορ­φω­τι­κές ανι­σό­τη­τες σε βάρος των παι­διών της εργα­τι­κής τάξης. Το σχέ­διο νόμου εγκρί­θη­κε πρό­σφα­τα στο Yπουρ­γι­κό Συμ­βού­λιο και θα προ­ω­θη­θεί για ψήφι­ση μέσα στο κατα­κα­λό­και­ρο με κλει­στά τα σχολεία.

«Κεντρι­κός πυλώ­νας του νομο­σχε­δί­ου απο­τε­λεί το δίπο­λο Αυτο­νο­μία-Αξιο­λό­γη­ση», δήλω­σε στο ΑΠΕ η υπουρ­γός Παι­δεί­ας, Ν. Κερα­μέ­ως, κωδι­κο­ποιώ­ντας τις βασι­κές στο­χεύ­σεις του νομο­σχε­δί­ου που είναι αφε­νός η μεγα­λύ­τε­ρη κατη­γο­ριο­ποί­η­ση των σχο­λεί­ων και αφε­τέ­ρου η δημιουρ­γία ενός μηχα­νι­σμού, όπως η «αξιο­λό­γη­ση» για την επι­βο­λή αυτών των αντι­δρα­στι­κών αλλαγών.

Ως προς τον στό­χο του σχε­δί­ου νόμου για «μεγα­λύ­τε­ρους βαθ­μούς αυτο­νο­μί­ας στο σχο­λείο», όπως βαφτί­ζε­ται η δημιουρ­γία σχο­λεί­ων πολ­λών ταχυ­τή­των, η Ν. Κερα­μέ­ως τον σερ­βί­ρει με το σύν­θη­μα ενός τάχα πιο «ελεύ­θε­ρου» σχο­λεί­ου «που επι­λέ­γει τα βιβλία από τα οποία διδά­σκουν οι εκπαι­δευ­τι­κοί του, δημιουρ­γεί εκπαι­δευ­τι­κούς ομί­λους, έχει λόγο στα εκπαι­δευ­τι­κά προ­γράμ­μα­τα, λει­τουρ­γεί με δια­φά­νεια» και επο­μέ­νως «είναι ένα καλύ­τε­ρο σχο­λείο που δίνει ελευ­θε­ρί­ες και απε­λευ­θε­ρώ­νει τις δημιουρ­γι­κές δυνά­μεις μαθη­τών και εκπαιδευτικών».

Στην πραγ­μα­τι­κό­τη­τα η «αυτό­νο­μη» σχο­λι­κή μονά­δα δεν θα είναι «ελεύ­θε­ρη», αλλά απο­λύ­τως δέσμια των επι­χει­ρη­μα­τι­κών συμ­φε­ρό­ντων. Με βάση και τις σχε­τι­κές κατευ­θύν­σεις της ΕΕ και του ΟΟΣΑ, το κρά­τος θα απαλ­λα­γεί ακό­μη περισ­σό­τε­ρο από την υπο­χρέ­ω­ση της χρη­μα­το­δό­τη­σης, της στε­λέ­χω­σης, της επι­μόρ­φω­σης. Οι γονείς θα βάζουν όλο και πιο βαθιά το χέρι στην τσέ­πη, ενώ τα σχο­λεία θα ζητια­νεύ­ουν χρη­μα­το­δο­τή­σεις και χορη­γούς από τους ομί­λους που θα δια­μορ­φώ­νουν τα πάντα, τα προ­γράμ­μα­τα, τα επι­λε­γό­με­να μαθή­μα­τα, κλπ..

Σε αυτό το πλαί­σιο εντάσ­σο­νται και οι εξαγ­γε­λί­ες για το λεγό­με­νο «πολ­λα­πλό βιβλίο», που ανοί­γει επι­κίν­δυ­νους δρό­μους για τη δια­φο­ρο­ποί­η­ση του περιε­χο­μέ­νου της Εκπαί­δευ­σης, αντί για σύγ­χρο­να, ενιαία και παι­δα­γω­γι­κά τεκ­μη­ριω­μέ­να εκπαι­δευ­τι­κά προ­γράμ­μα­τα και σχο­λι­κά βιβλία ίδια για όλα τα παι­διά, γραμ­μέ­να με βάση την επι­στη­μο­νι­κή αλή­θεια, που θα συμ­βάλ­λουν στην ολό­πλευ­ρη μόρ­φω­ση με βάση την επι­στή­μη. Αυτό, ενώ πολ­λά είναι και τα ερω­τή­μα­τα για την υλο­ποί­η­ση του μέτρου, π.χ. για τη δωρε­άν παρο­χή του σε αυτή ή σε κάποια επό­με­νη φάση.

Μέσα σε αυτό το πλαί­σιο θα κλη­θεί να λει­τουρ­γή­σει και με αυτά τα κρι­τή­ρια θα κλη­θεί να «αξιο­λο­γη­θεί» ο εκπαι­δευ­τι­κός με ασφυ­κτι­κό έλεγ­χο για το πόσο προ­ω­θεί αυτήν την πολι­τι­κή. Θέλο­ντας να απο­κρύ­ψει τις πραγ­μα­τι­κές στο­χεύ­σεις της αντι­δρα­στι­κής της αξιο­λό­γη­σης, η υπουρ­γός Παι­δεί­ας ισχυ­ρί­ζε­ται πως «η αξιο­λό­γη­ση απο­τε­λεί έναν μηχα­νι­σμό ενδυ­νά­μω­σης των εκπαι­δευ­τι­κών», με στό­χο τάχα «τη συνε­χι­ζό­με­νη, ολι­στι­κή επαγ­γελ­μα­τι­κή του ανά­πτυ­ξη — όχι την τιμωρία».

Ωστό­σο, όπως η ίδια λέει, επι­βε­βαιώ­νο­ντας το ακρι­βώς αντί­θε­το, «η θετι­κή αξιο­λό­γη­ση συνε­κτι­μά­ται κατά τη δια­δι­κα­σία επι­λο­γής σε θέση ευθύ­νης, ενώ η μη θετι­κή αξιο­λό­γη­ση οδη­γεί σε υπο­χρε­ω­τι­κό επι­μορ­φω­τι­κό πρό­γραμ­μα». Στην ίδια συνέ­ντευ­ξη ανα­φέ­ρει ότι «Η μεγα­λύ­τε­ρη ελευ­θε­ρία και αυτο­νο­μία σε επί­πε­δο σχο­λι­κής μονά­δας απαι­τεί ένα σύστη­μα ελέγ­χων και ισορ­ρο­πιών — ένα μηχα­νι­σμό λογο­δο­σί­ας», επι­βε­βαιώ­νο­ντας πως η αξιο­λό­γη­ση θα είναι ένας μηχα­νι­σμός επι­βο­λής αυτών των αντι­δρα­στι­κών αλλα­γών. Σύμ­φω­να με την ίδια, θα δίνε­ται η «αυτο­νο­μία» στους εκπαι­δευ­τι­κούς «να μπο­ρούν να επι­λέ­γουν τη μορ­φή των δοκι­μα­σιών αξιο­λό­γη­σης κατά τη διάρ­κεια των τετρα­μή­νων», προ­κει­μέ­νου να δημιουρ­γεί­ται η επί­φα­ση ότι αυτοί θα απο­φα­σί­σουν τον τρό­πο που θα αξιο­λο­γού­νται, κάτω όμως από ένα πολύ συγκε­κρι­μέ­νο και προ­κα­θο­ρι­σμέ­νο πλαίσιο.

Σημειώ­νε­ται πως την Τρί­τη 29 Ιού­νη σύλ­λο­γοι εκπαι­δευ­τι­κών Πρω­το­βάθ­μιας και Δευ­τε­ρο­βάθ­μιας Εκπαί­δευ­σης θα δώσουν μια πρώ­τη απά­ντη­ση, διορ­γα­νώ­νο­ντας συγκέ­ντρω­ση στη 13.00, στο υπουρ­γείο Παι­δεί­ας, ενώ τη Δευ­τέ­ρα 28 Ιού­νη καλούν σε σύσκε­ψη συντο­νι­σμού στον αύλειο χώρο της ΠΕΚΑΜ (Πανελ­λή­νια Ένω­ση Κρα­του­μέ­νων Αγω­νι­στών Μακρο­νή­σου «Μου­σείο Μακρο­νή­σου») Αγί­ων Ασω­μά­των 31, Θησείο στις 7 μ.μ.

Πηγή: 902.gr

«Τσε Γκε­βά­ρα, πρε­σβευ­τής της Επα­νά­στα­σης», του Νίκου Μόττα

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο