Αύριο Δευτέρα θα παρουσιαστεί από το υπουργείο Παιδείας κάτω από τον ψευδεπίγραφο τίτλο «Αναβάθμιση του Σχολείου και Ενδυνάμωση των Εκπαιδευτικών», το αντιδραστικό νομοσχέδιο που θα οδηγήσει σε σχολεία πολλών ταχυτήτων και θα εκτινάξει τις μορφωτικές ανισότητες σε βάρος των παιδιών της εργατικής τάξης. Το σχέδιο νόμου εγκρίθηκε πρόσφατα στο Yπουργικό Συμβούλιο και θα προωθηθεί για ψήφιση μέσα στο κατακαλόκαιρο με κλειστά τα σχολεία.
«Κεντρικός πυλώνας του νομοσχεδίου αποτελεί το δίπολο Αυτονομία-Αξιολόγηση», δήλωσε στο ΑΠΕ η υπουργός Παιδείας, Ν. Κεραμέως, κωδικοποιώντας τις βασικές στοχεύσεις του νομοσχεδίου που είναι αφενός η μεγαλύτερη κατηγοριοποίηση των σχολείων και αφετέρου η δημιουργία ενός μηχανισμού, όπως η «αξιολόγηση» για την επιβολή αυτών των αντιδραστικών αλλαγών.
Ως προς τον στόχο του σχεδίου νόμου για «μεγαλύτερους βαθμούς αυτονομίας στο σχολείο», όπως βαφτίζεται η δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων, η Ν. Κεραμέως τον σερβίρει με το σύνθημα ενός τάχα πιο «ελεύθερου» σχολείου «που επιλέγει τα βιβλία από τα οποία διδάσκουν οι εκπαιδευτικοί του, δημιουργεί εκπαιδευτικούς ομίλους, έχει λόγο στα εκπαιδευτικά προγράμματα, λειτουργεί με διαφάνεια» και επομένως «είναι ένα καλύτερο σχολείο που δίνει ελευθερίες και απελευθερώνει τις δημιουργικές δυνάμεις μαθητών και εκπαιδευτικών».
Στην πραγματικότητα η «αυτόνομη» σχολική μονάδα δεν θα είναι «ελεύθερη», αλλά απολύτως δέσμια των επιχειρηματικών συμφερόντων. Με βάση και τις σχετικές κατευθύνσεις της ΕΕ και του ΟΟΣΑ, το κράτος θα απαλλαγεί ακόμη περισσότερο από την υποχρέωση της χρηματοδότησης, της στελέχωσης, της επιμόρφωσης. Οι γονείς θα βάζουν όλο και πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη, ενώ τα σχολεία θα ζητιανεύουν χρηματοδοτήσεις και χορηγούς από τους ομίλους που θα διαμορφώνουν τα πάντα, τα προγράμματα, τα επιλεγόμενα μαθήματα, κλπ..
Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσονται και οι εξαγγελίες για το λεγόμενο «πολλαπλό βιβλίο», που ανοίγει επικίνδυνους δρόμους για τη διαφοροποίηση του περιεχομένου της Εκπαίδευσης, αντί για σύγχρονα, ενιαία και παιδαγωγικά τεκμηριωμένα εκπαιδευτικά προγράμματα και σχολικά βιβλία ίδια για όλα τα παιδιά, γραμμένα με βάση την επιστημονική αλήθεια, που θα συμβάλλουν στην ολόπλευρη μόρφωση με βάση την επιστήμη. Αυτό, ενώ πολλά είναι και τα ερωτήματα για την υλοποίηση του μέτρου, π.χ. για τη δωρεάν παροχή του σε αυτή ή σε κάποια επόμενη φάση.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο θα κληθεί να λειτουργήσει και με αυτά τα κριτήρια θα κληθεί να «αξιολογηθεί» ο εκπαιδευτικός με ασφυκτικό έλεγχο για το πόσο προωθεί αυτήν την πολιτική. Θέλοντας να αποκρύψει τις πραγματικές στοχεύσεις της αντιδραστικής της αξιολόγησης, η υπουργός Παιδείας ισχυρίζεται πως «η αξιολόγηση αποτελεί έναν μηχανισμό ενδυνάμωσης των εκπαιδευτικών», με στόχο τάχα «τη συνεχιζόμενη, ολιστική επαγγελματική του ανάπτυξη — όχι την τιμωρία».
Ωστόσο, όπως η ίδια λέει, επιβεβαιώνοντας το ακριβώς αντίθετο, «η θετική αξιολόγηση συνεκτιμάται κατά τη διαδικασία επιλογής σε θέση ευθύνης, ενώ η μη θετική αξιολόγηση οδηγεί σε υποχρεωτικό επιμορφωτικό πρόγραμμα». Στην ίδια συνέντευξη αναφέρει ότι «Η μεγαλύτερη ελευθερία και αυτονομία σε επίπεδο σχολικής μονάδας απαιτεί ένα σύστημα ελέγχων και ισορροπιών — ένα μηχανισμό λογοδοσίας», επιβεβαιώνοντας πως η αξιολόγηση θα είναι ένας μηχανισμός επιβολής αυτών των αντιδραστικών αλλαγών. Σύμφωνα με την ίδια, θα δίνεται η «αυτονομία» στους εκπαιδευτικούς «να μπορούν να επιλέγουν τη μορφή των δοκιμασιών αξιολόγησης κατά τη διάρκεια των τετραμήνων», προκειμένου να δημιουργείται η επίφαση ότι αυτοί θα αποφασίσουν τον τρόπο που θα αξιολογούνται, κάτω όμως από ένα πολύ συγκεκριμένο και προκαθορισμένο πλαίσιο.
Σημειώνεται πως την Τρίτη 29 Ιούνη σύλλογοι εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης θα δώσουν μια πρώτη απάντηση, διοργανώνοντας συγκέντρωση στη 13.00, στο υπουργείο Παιδείας, ενώ τη Δευτέρα 28 Ιούνη καλούν σε σύσκεψη συντονισμού στον αύλειο χώρο της ΠΕΚΑΜ (Πανελλήνια Ένωση Κρατουμένων Αγωνιστών Μακρονήσου «Μουσείο Μακρονήσου») Αγίων Ασωμάτων 31, Θησείο στις 7 μ.μ.
Πηγή: 902.gr
«Τσε Γκεβάρα, πρεσβευτής της Επανάστασης», του Νίκου Μόττα