Στη μεγάλη συγκέντρωση της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Καισαριανής χαιρέτισε ο Σπύρος Τζόκας, ιστορικός, συγγραφέας, πρώην δήμαρχος.
Στον χαιρετισμό του σημείωσε:
«Απόψε εδώ, σ’ αυτό το αντάμωμα του λαού της Καισαριανής, της ενωμένης λαϊκής Καισαριανής, νιώθουμε πραγματική ανάταση, ανασαίνουμε, ελπίζουμε και παίρνουμε δύναμη για να συνεχίσουμε. Γιατί στη βαρβαρότητα των καιρών μας, στις δύσκολες μέρες που περάσαμε και περνάμε αντιτάσσουμε τη δύναμη του λαού, τα κόκκινα γαρύφαλλα της “Λαϊκής Συσπείρωσης” που ανθίζουν παντού.
Ακούτε τι λένε; Λένε ότι η Καισαριανή ήταν αρκετά πίσω. Μέχρι το σωτήριο έτος 2019. Τότε αλλάζουν όλα. Γίνονται άλματα. Η Καισαριανή αλλάζει λένε και όσοι δεν το βλέπουν είναι μύωπες ή φορούν κομματικά γυαλιά ή τέλος πάντων έχουν κάποιο ελάττωμα.
Έχουν ξεχυθεί και μιλούν για πρόοδο και πισωγύρισμα, για επιστροφή στη μιζέρια, για φως και σκοτάδι.
Απίστευτα πράγματα. Αν ο λαός επιλέξει τη “Λαϊκή Συσπείρωση”, θα σβήσουν τα φώτα της προόδου, λένε, μετεωρίτες θα πέσουν στα κεφάλια μας… Ακρίδες τεράστιες θα μας επιτεθούν. Ή υπογράφουμε τη δήλωση υποταγής ή γινόμαστε ζόμπι. Αστεία; Είναι ώρα για καλαμπούρια; Κάθε άλλο.
Να μιλήσουμε λοιπόν σοβαρά για πρόοδο και για πισωγύρισμα. Όχι όμως με λόγια του αέρα, αλλά “δια του παραδείγματος” που έλεγε και ένας αείμνηστος δάσκαλός μου. Για να δούμε λοιπόν πόσο πίσω έμεινε η Καισαριανή μέχρι το σωτήριο 2019;
Όταν μεγάλωνα στους χωματόδρομους της Καισαριανής είχαμε δυο σχολεία, του Βενιζέλου και το Μικτό Γυμνάσιο της Καισαριανής και ένα αναγκαστικό το 4ο Δημοτικό. Οι δήμαρχοι αυτοί που κατηγορούνται ότι είχαν τη μιζέρια ως πολιτικό επιχείρημα πάλεψαν με θεούς και δαίμονες, με κράτος και κρατικούς μηχανισμούς, με παρακράτος και Σκοπευτική και τα κατάφεραν. Το αποτέλεσμα είναι ορατό. Τα σχολεία σήμερα δεν έγιναν με παρθενογένεση, έγιναν με αδιάκοπους αγώνες, με συγκρούσεις και δικαστήρια. Αυτό δεν είναι πρόοδος; Η μόρφωση των παιδιών μας είναι πισωγύρισμα;
Να πάμε πίσω να δούμε την Καισαριανή των βόθρων, του ντερέ και της παράγκας και να αξιολογήσουμε τους δημάρχους, που ξεκίνησαν δύσκολα την αποχέτευση, όπως ο Μανωλίδης και ο Μακρής που μεταμόρφωσαν την περιοχή του ντερέ σε μια προνομιακή περιοχή κατοικίας, που πάλεψαν για την ανάπλαση της συνοικίας μας, για τη διαφύλαξη του φυσικού περιβάλλοντος, για τη συγκοινωνία, τον ηλεκτροφωτισμό και πάει λέγοντας. Τι είναι αυτό; Μιζέρια;
Μιζέρια και ιδεοληψία ήταν οι αγώνες για την ανάπλαση της πόλης μας; Όταν το κράτος αρνήθηκε να συμβάλλει με ένα ευτελές ποσό και τα σπίτια παραδόθηκαν στους εργολάβους; Τα γνωρίζετε αυτά; Γνωρίζετε την Ιστορία αυτής της πόλης; Μήπως ψαρεύετε σε θολά νερά;
- Παρακάτω στον Αθλητισμό. Ένα αθλητικό κέντρο όαση είχαμε, αυτό του 1932, της ”Νηαρ Ηστ”. Ένα υπέροχο, αλλά μόνο ένα. Σήμερα είναι πολλά. Αυτά που σήμερα υπάρχουν και καμαρώνει η Καισαριανή έγιναν με παρθενογένεση ή με αγώνες των δημάρχων; Πρόοδος δεν είναι να πολλαπλασιάζεις τους αθλητικούς χώρους και να δίνεις διεξόδους στη νεολαία και στους μεγαλύτερους χαρά;
- Τα ξύλινα που σήμερα καμαρώνουμε και είναι μια περιουσία του δήμου από ποιους έγιναν; Από τους άπραγους δημάρχους της φτωχοποίησης; Από ποιους βελτιώθηκαν ώστε να εξυπηρετούν τις ανάγκες ψυχαγωγίας του λαού;
- Να συνεχίσουμε και να δούμε τις υποδομές της πόλης, τα αντιπλημμυρικά έργα που είναι τώρα και επίκαιρα. Κάποιοι παλιοί θυμούνται τη Β. Κωνσταντίνου που μετατρεπόταν σε ποτάμι. Την ταβέρνα του Αλέκου του φίτσουλα που πνιγόταν σε κάθε δυνατή βροχή, πριν γίνει το αντιπλημμυρικό στην πάνω Καισαριανή, τις γειτονιές στην περιοχή των τριών Ιεραρχών που πνίγονταν πριν το εκεί αντιπλημμυρικό, την είσοδο της πόλης από την Πανεπιστημιούπολη που μετατρεπόταν σε λίμνη. Τα θυμάστε αυτά; Σοβαρολογείτε τώρα; Οι κομμουνιστές και οι αγωνιστές δήμαρχοι συνειδητά άφησαν την Καισαριανή πίσω; Για ψηφοθηρικούς ή κομματικούς λόγους; Τόσο πολύ εμπάθεια για ανθρώπους που πάλεψαν και τους λάτρεψε η πόλη;
Να κάνουμε μια βουτιά στον χρόνο και να δούμε το Σκοπευτήριο. Ποιοι δημιούργησαν αυτό που σήμερα βλέπουμε και πώς; Την Αιολία που καμαρώνετε και την προβάλλετε, ποιος τη δημιούργησε; Το Κέντρο Υγείας Παιδιού και το μοναδικό Κέντρο Συμβουλευτικής για άτομα με ειδικές ανάγκες ποιος τα δημιούργησε; Τη μετατροπή των στόχων 200μ. και 300μ. στο Σκοπευτήριο σε πάρκα αναψυχής που κατακλύζονται σήμερα από τον λαό μας, το εμβληματικό Μνημείο Εθνικής Αντίστασης και το υπέροχο Μουσείο Εαμικής Αντίστασης ποιος τα δημιούργησε; Ποιοι τα έκαναν αυτά; Παρθενογένεση και αυτά; Και κυρίως πώς; Θυμάστε καθόλου; Μετείχατε στους αγώνες αυτούς;
Αυτά έγιναν με συγκρούσεις των δημάρχων, του δημοτικού συμβουλίου και του λαού της Καισαριανής, με τις μονάδες καταστολής του κράτους. Πόσα αυτόφωρα και πόσες δίκες. Πάνω από 60 μετρημένες δίκες και πολλά αυτόφωρα. Και νικήσαμε. Νίκησε η Καισαριανή. Πού ακριβώς ήσασταν τότε;
Πόσα και πόσα παραδείγματα πρέπει να αναφέρουμε; Να μιλάμε όλο το βράδυ; Πώς αντιλαμβάνεστε την πρόοδο; Με τις έξυπνες και ψηφιακές πόλεις που πνίγονται στη πρώτη νεροποντή;
Και παρακάτω από πού πηγάζει αυτός ο πρωτοφανής και εμετικός αντικομμουνισμός και μάλιστα από ανθρώπους που θέλουν να λέγονται προοδευτικοί; Έχει κατακλυσθεί το διαδίκτυο και όχι μόνο από ατάκες που θυμίζουν τον πάλαι ποτέ ιστό της αράχνης ή την κόκκινη βία που προλογίζει ο κύριος Μαραντζίδης.
Έρχονται σήμερα κάποιοι με απύθμενο θράσος και χωρίς ελάχιστο σεβασμό να κουνούν το δάκτυλο στη “Λαϊκή Συσπείρωση” και στο ΚΚΕ, με ψέματα και άθλια υπονοούμενα. Σε ποιους απευθύνονται;
Στη δρακογενιά των κομμουνιστών και αγωνιστών δημάρχων; Οι αγωνιστές δήμαρχοι ήταν δίπλα στον λαό στις δύσκολες ώρες. Η Δημαρχία ήταν το καταφύγιο. “Θα πάμε στη Δημαρχία” έλεγαν. Γνωρίζετε την καθημερινότητα αυτών των δημάρχων, όταν δεν ήταν στις φυλακές και τις εξορίες; Του Λεωνίδα Μανωλίδη, του Παναγιώτη Μακρή. Βοηθούσαν με κάθε τρόπο, έδιναν δουλειά στους αποκλεισμένους, στη φτωχολογιά, ενίσχυαν τις οικογένειες των φυλακισμένων και εξορίστων και υλικά και ηθικά, έδιναν υποτροφίες στις σοσιαλιστικές χώρες στα παιδιά φτωχών οικογενειών που είχαν έφεση στα γράμματα και το σύστημα δεν τους επέτρεπε να σπουδάσουν, και τελικά γίνονταν η ομπρέλα και οικογένεια των κατατρεγμένων. Ο λαός της Καισαριανής το καταλάβαινε αυτό, το βίωνε και αντάμειβε τους δημάρχους του σύσσωμος και πέρα από κόμματα.
Οι αγόγγυστες προσπάθειες των κομμουνιστών και αγωνιστών δημάρχων, Μανωλίδη, Μακρή, Μπαρτσώκα και των μεταγενέστερων, που σήμερα χλευάζονται, των δημοτικών συμβούλων και, κυρίως, του λαού της πόλης κατάφεραν να μεταβάλλουν την Καισαριανή σε μια βιώσιμη πόλη.
Η προσφυγική συνοικία των χιλίων βασάνων και των χιλίων καημών κατάφερε να επιβιώσει, να σταθεί στα πόδια της και να περπατήσει προς το μέλλον. Στις μέρες μας η πάλαι ποτέ περιθωριοποιημένη και περιφρονημένη Καισαριανή έχει γίνει πόλος έλξης για κάθε κοινωνικής τάξης άνθρωπο.
Σε ποιους απευθύνονται; Απευθύνονται στη συνοικία την κόκκινη με τους τρύπιους τοίχους στα χαμόσπιτά της για τους καταδιωκόμενους, με τους εξόριστους, τους αλύγιστους.
Απευθύνονται στη προσφυγική συνοικία που επιβίωσε ”δια πυρός και σιδήρου” από την εγκατάσταση των προσφύγων, που γνώρισε το φρικαλέο πρόσωπο των ”συμμάχων” στην τραγωδία του 1922, που θυσίασε τα παιδιά της στον εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα και ήταν πάντα ανυπότακτη, επαναστάτισσα.
Στους κομμουνιστές που ποτέ δεν βολεύτηκαν με λιγότερο ουρανό; Στους κομμουνιστές που πρωτοστάτησαν στους λαϊκούς αγώνες για το 114, το Πολυτεχνείο, τον αντιχουντικό αγώνα. Είναι δυνατόν; Σε ποιους και ποιοι;
Σε αυτούς που είπαν στη διάρκεια της πανδημίας ότι κάτω από τη μάσκα έχουμε φωνή και αντιστάθηκαν στη δύσκολη εκείνη περίοδο, όταν κάποιοι παρέπεμπαν στο μέλλον, στο ποτέ, λέγοντας θα λογαριαστούνε μετά.
Τι είναι αυτός ο χυδαίος αντικομμουνισμός;
Φίλες και φίλοι,
Δεν αλλοιώνεται η Ιστορία, όσο και αν νομίζουν ότι η κοινωνία είναι παθητική και αδιάφορη και το επιτρέπει. Και η Ιστορία αυτής της πόλης είναι μεγάλη. Θα μπορούσα να μιλάω ώρες. Και να θέλουμε να την παραγράψουμε δεν μπορούμε.
Το δείχνουν οι αναθηματικές πλάκες των αγωνιστών, των εκτελεσμένων, των αλύγιστων που είναι σε κάθε γωνιά της Καισαριανής. Καθημερινά τις συναντάμε. Οι παλιοί το γνωρίζουν. Να το διδάξουμε και στη νέα γενιά.
Να το μάθουν όλοι:
Σε τούτα εδώ τα μάρμαρα, τα μάρμαρα της Καισαριανής, κακιά σκουριά δεν πιάνει.
Οι αλύγιστοι ήρωές μας. Ανάμεσά μας τριγυρνούν και μας στοιχειώνουν. Στο μέγα πλήθος της σημερινής συγκέντρωσης είναι εδώ, ανάμεσα μας είναι και χαμογελάει, η μάνα της Καισαριανής η Ευτυχία Μουρίκη, εδώ ανάμεσα μας είναι ο Μανώλης Τσάφος, εδώ ανάμεσα μας είναι ο Στεφανής Τσάφος, εδώ ανάμεσα μας είναι ο Δαβλάκος, ο Αδραμίτογλου, ο Βενιέρης, ο Κρυσταλάκος, ο Μενεγάκης, ο Νταλιάνης, ο Πολεμαρχάκης και τόσοι άλλοι και μας ξορκίζουν να μη λυγίσουμε.
Αυτοί μας καλούν. Και θυμίζουν τα λόγια του ποιητή.
“Κι αν δεν μπορείς να κάμεις την ζωή σου όπως την θέλεις,
τούτο προσπάθησε τουλάχιστον όσο μπορείς:
μην την εξευτελίζεις”.
Μας καλούν να ανταμώσουμε με τον Ναπολέοντα Σουκατζίδη και τους 200 κομμουνιστές που εκτελέστηκαν γιατί δεν βολεύονταν με λιγότερο ουρανό.
Να ακούσουμε τη φωνή του 14τετράχρονου Ανδρέα Λυκουρίνου που σηκώθηκε στις μύτες των ποδιών ώστε να είναι στη γραμμή βολής του πολυβόλου και να μην αποφύγει την εκτέλεση. Που εκτελέστηκε στο Σκοπευτήριο Καισαριανής στις 5 Σεπτεμβρίου του 1944 μαζί με την 17χρονη Ηρώ Κωνσταντοπούλου. 38 μέρες πριν την απελευθέρωση της Αθήνας που σήμερα είναι η επέτειός της.
Και ο ποιητής μας αφυπνίζει:
“Αν η ελευθερία δε βαδίσει στα χνάρια του αίματός μας, εδώ θα μας σκοτώνουν κάθε μέρα”.