Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Τμήμα Πολιτισμού της ΚΕ του ΚΚΕ: Συγκίνηση και σεβασμός στην εκδήλωση για την Ιωάννα Καρατζαφέρη (VIDEO — ΦΩΤΟ)

Με μια όμορ­φη εκδή­λω­ση που απο­τύ­πω­νε την αγά­πη και τον σεβα­σμό του Κόμ­μα­τος στην σπου­δαία λογο­τέ­χνι­δα, το ΚΚΕ τίμη­σε την Ιωάν­να Καρα­τζα­φέ­ρη, την ξεχω­ρι­στή δημιουρ­γό με το πηγαίο ταλέ­ντο, την πλού­σια κοι­νω­νι­κή και πολι­τι­κή δράση.

Την εκδή­λω­ση που παρα­κο­λού­θη­σε συγκι­νη­μέ­νη η Ιωάν­να Καρα­τζα­φέ­ρη, διορ­γά­νω­σε το Τμή­μα Πολι­τι­σμού της ΚΕ του ΚΚΕ. Παρευ­ρέ­θη­κε αντι­προ­σω­πεία της ΚΕ του Κόμ­μα­τος με επι­κε­φα­λής τον ΓΓ, Δημή­τρη Κουτσούμπα.

Στην έναρ­ξη της εκδή­λω­σης προ­βλή­θη­κε βίντεο με συνε­ντεύ­ξεις της δημιουρ­γού σε ντο­κι­μα­ντέρ που έχει επι­με­λη­θεί ο σκη­νο­θέ­της Γιάν­νης Κατω­με­ρής. Οι διη­γή­σεις εστί­α­ζαν στην πλού­σια αντι­δι­κτα­το­ρι­κή δρά­ση που είχε ανα­πτύ­ξει στις ΗΠΑ, αλλά και στο πώς έγι­νε συγ­γρα­φέ­ας, στην αντί­λη­ψή της για την Τέχνη.

Για το έργο της Ι. Καρα­τζα­φέ­ρη μίλη­σαν τα μέλη του Τμή­μα­τος Πολι­τι­σμού της ΚΕ Γιώρ­γος Μηλιώ­νης και Νίκη Κυρια­ζή.

Κώστας Καρυω­τά­κης ΑΠΑΝΤΑ μια άλλη ανάγνωση

Χαι­ρε­τι­σμούς απηύ­θυ­ναν ο δημο­σιο­γρά­φος και συγ­γρα­φέ­ας Φώντας Λάδης, ο οποί­ος σημεί­ω­σε χαρα­κτη­ρι­στι­κά ότι τέτοιος ανθρώ­πους, τέτοιους δημιουρ­γούς «θέλου­με πάντα να έχου­με δίπλα μας», ενώ ο εκπαι­δευ­τι­κός Θανά­σης Καρα­μπέ­τσος, ανα­φέρ­θη­κε στη γνω­ρι­μία και στη φιλία που απέ­κτη­σε με την Ι. Καρα­τζα­φέ­ρη στα μαύ­ρα χρό­νια της δικτα­το­ρί­ας και στον αγώ­να που έδι­ναν οι Ελλη­νες μετα­νά­στες στην Αμε­ρι­κή. «Αν δεν έχου­με κοι­νω­νι­κή δικαιο­σύ­νη δεν έχου­με και δημο­κρα­τία» είπε ο Θ. Καρα­μπέ­τσος θυμού­με­νος μια φρά­ση της Ι. Καρα­τζα­φέ­ρη από μια ομι­λία της εκεί­να τα χρόνια.

Με τον δικό της τρό­πο μίλη­σε για την αγα­πη­μέ­νη της φίλη και η Γιώ­τα Βέη. «Είναι μια προ­σω­πι­κό­τη­τα που παρα­κι­νεί, που με νεα­νι­κό ενθου­σια­σμό ανοί­γει συνε­χώς νέους ορί­ζο­ντες». Ακό­μα η Γ. Βέη ερμή­νευ­σε και δύο αγα­πη­μέ­να τρα­γού­δα της Ι. Καρα­τζα­φέ­ρη. Δύο λόγια από καρ­διάς είπε και ο Κώστας Κίνης, ο οποί­ος ήταν γραμ­μα­τέ­ας της νεο­λαι­ί­στι­κης αντι­χου­ντι­κής οργά­νω­σης που είχε έδρα τη Νέα Υόρκη.

Απο­σπά­σμα­τα από βιβλία της διά­βα­σαν οι ηθο­ποιοί Ελέ­νη Γερα­σι­μί­δου και Γιώρ­γος Κιμούλης.

Στο έργο της υπάρχει η αθέατη ρίζα μιας κραυγής για μια καλύτερη ζωή

«Ενα από τα κύρια χαρα­κτη­ρι­στι­κά της Ιωάν­νας Καρα­τζα­φέ­ρη είναι πως παρα­μέ­νει ένα παι­δί που διαρ­κώς απο­ρεί, θέλει να γνω­ρί­σει τον κόσμο στην ολό­τη­τά του, τις σχέ­σεις που τον διέ­πουν και ως “παι­δί” θέτει με απλό τρό­πο πολύ δύσκο­λα ερω­τή­μα­τα, βαθιά, πρώ­τα-πρώ­τα στον εαυ­τό της και στη συνέ­χεια στον ανα­γνώ­στη ο οποί­ος σαστί­ζει αλλά και κινη­το­ποιεί­ται να ψάξει βαθύ­τε­ρα αλλά ή μάλ­λον κυρί­ως να απο­φα­σί­σει», σημεί­ω­σε στην ομι­λία του ο Γιώρ­γος Μηλιώνης.

Για αυτά δε που χαρα­κτη­ρί­ζουν τη δημιουρ­γό Ι. Καρα­τζα­φέ­ρη ο Γ. Μηλιώ­νης ανά­φε­ρε: «Πρώ­τα-πρώ­τα στα γρα­πτά της βλέ­που­με έναν άνθρω­πο που αγα­πά τους ανθρώ­πους, γεγο­νός καθό­λου αυτο­νό­η­το, αγα­πά λοι­πόν τους ανθρώ­πους και νοιά­ζε­ται γι’ αυτούς (…).

Βλέ­που­με ένα χαρα­κτή­ρα ατί­θα­σο, απε­λευ­θε­ρω­μέ­νο ως γυναί­κα, μια επα­να­στά­τρια και στην προ­σω­πι­κή της ζωή, ανε­ξάρ­τη­τη και τολμηρή.

«Ναι, αλλά ο Στά­λιν…», του Νίκου Μόττα

Η Ιωάν­να Καρα­τζα­φέ­ρη πάνω απ’ όλα ανέ­δει­ξε γυναι­κεία θέμα­τα, σε μια επο­χή που το γυναι­κείο ζήτη­μα δεν συζη­τιό­ταν πλα­τιά. Σε όλα της τα βιβλία οι πρω­τα­γω­νι­στές είναι γυναί­κες που παλεύ­ουν με μύριες δυσκο­λί­ες να ανοί­ξουν ένα δρό­μο για να ανα­σά­νουν. Μαζί τους και η Ιωάν­να να τις κρα­τά από το χέρι, να τους δεί­χνει πως αυτό το “απλό” που κατα­φέρ­νουν κάθε μέρα είναι ένας πραγ­μα­τι­κά αξιο­θαύ­μα­στος άθλος, να τους δεί­χνει να έχουν εμπι­στο­σύ­νη στον εαυ­τό τους, να τους δεί­χνει πως έχουν τη δύνα­μη να βάλουν πρώ­τα-πρώ­τα εμπό­δια στην καθη­με­ρι­νή ταπεί­νω­ση, στην εκμε­τάλ­λευ­ση, στην κατα­πί­ε­ση που υφί­στα­νται. Να τους δεί­χνει πως έχουν τη δύνα­μη να ανοί­ξουν δρό­μους μέσα από την συμ­με­το­χή στους αγώ­νες. Ζωντα­νό παρά­δειγ­μα η ίδια που από μικρή συμ­με­τέ­χει δια­χρο­νι­κά σε μικρούς και μεγά­λους αγώνες (…).

Σιχαί­νε­ται τη γκρί­νια και την μεμ­ψι­μοι­ρία, την άγνοια ‑όχι με την έννοια ότι κάποιος δεν γνω­ρί­ζει κάτι, αλλά με την έννοια ότι δεν ενδια­φέ­ρε­ται να ανοί­ξει τους ορί­ζο­ντες της σκέ­ψης του, αγα­πά την ακρί­βεια και την σαφή­νεια στην έκφρα­ση. Γι αυτό προ­τι­μά, τον αφτια­σί­δω­το εσω­τε­ρι­κό κόσμο των ηρώ­ων των έργων της, ιδιαί­τε­ρα των λαϊ­κών, οι οποί­οι όταν απο­φα­σί­σουν να μιλή­σουν, και τις λέξεις βρί­σκουν και μπο­ρούν με απλό τρό­πο να εκφρά­σουν όλα όσα είναι κρυμ­μέ­να βαθιά μέσα τους (…).

Την ίδια στιγ­μή, που αφη­γεί­ται ιστο­ρί­ες απλών ανθρώ­πων που επη­ρε­ά­ζο­νται από τις σχέ­σεις του άμε­σου περι­βάλ­λο­ντός τους, όπως είναι φυσι­κό, η Ιωάν­να Καρα­τζα­φέ­ρη μας δεί­χνει και τη μεγά­λη εικό­να των ουσιω­δών ζητη­μά­των της επο­χής που έγρα­φε το κάθε βιβλίο της (…). Αν ο συγ­γρα­φέ­ας επι­λέ­ξει να μην έχει καμία ανα­φο­ρά σε αυτό, οι ήρω­ες του μυθι­στο­ρή­μα­τος μπο­ρεί να είναι “ζωντα­νοί”, όμως το μυθι­στό­ρη­μα μετα­τρέ­πε­ται σε ένα άθροι­σμα προ­σώ­πων που περι­φέ­ρο­νται κρα­τώ­ντας καθρέ­φτες στους οποί­ος ο καθέ­νας βλέ­πει τον αντι­κα­το­πτρι­σμό του εαυ­τού του.

Η Ιωάν­να Καρα­τζα­φέ­ρη το απο­φεύ­γει αυτό. Η “θέα” των μυθι­στο­ρη­μα­τι­κών “δωμα­τί­ων” της είναι καθο­λι­κή, — “Επι­πλω­μέ­να δωμά­τια” είναι ο τίτλος του πρώ­του βιβλί­ου της το 1962 που βρα­βεύ­θη­κε με το Β’ Κρα­τι­κό Βρα­βείο Μυθι­στο­ρή­μα­τος - στο “παρά­θυ­ρο” μπο­ρεί να είναι η Ιωάν­να ή οι χάρ­τι­νοι ήρω­ές της, όμως πίσω είναι ο απέ­ρα­ντος κόσμος με την πολυ­πλο­κό­τη­τά του και τις αντι­θέ­σεις του την οποία μπο­ρού­με να γνω­ρί­σου­με και να αλλάξουμε.

Στο έργο της βαθιά μέσα σε “καθη­με­ρι­νούς” φόβους, και ανη­συ­χί­ες, “μικρά” όνει­ρα, ή “συνη­θι­σμέ­νες” απο­γοη­τεύ­σεις, υπάρ­χει η αθέ­α­τη ρίζα μιας κραυ­γής για μια καλύ­τε­ρη ζωή, για την εξαν­θρώ­πι­ση του ανθρώπου».

Στη συνέ­χεια ο ομι­λη­τής στά­θη­κε ανα­λυ­τι­κά στο πλού­σιο συγ­γρα­φι­κό έργο της Ιωάν­νας Καρα­τζα­φέ­ρη διαν­θί­ζο­ντάς το και με στιγ­μές από τη ζωή της. Γεν­νή­θη­κε στην Καλα­μά­τα και μεγά­λω­σε στην Αθή­να. Τα παι­δι­κά της χρό­νια σημα­δεύ­ο­νται από τις μάχες του Δεκέμ­βρη του ’44. Στα τέλη της δεκα­ε­τί­ας του ’50 φεύ­γει από την Ελλά­δα για τις ΗΠΑ. «Στην πρώ­τη περί­ο­δο της δημιουρ­γί­ας της, ως το 1967 βαθιά ριζω­μέ­νη μέσα της ήταν η εξέ­γερ­ση ενά­ντια στην αδι­κία, στην κατα­πί­ε­ση που μαζί με μια απέ­ρα­ντη αγά­πη για την ελευ­θε­ρία, εντι­μό­τη­τα και το ανυ­πό­τα­κτο του χαρα­κτή­ρα της, δημιουρ­γού­σαν ένα εκρη­κτι­κό μίγ­μα ανθρώ­που που “δεν τα δίπλω­νε” και δεν υπο­χω­ρού­σε», σημεί­ω­σε χαρα­κτη­ρι­στι­κά ο Γ. Μηλιώνης.

Στα χρό­νια της χού­ντας συμ­βάλ­λει ενερ­γά στον αντι­δι­κτα­το­ρι­κό αγώ­να, ως επι­φυλ­λι­δο­γρά­φος στον «Ελλη­νι­κό Ταχυ­δρό­μο» στο Μόντρε­αλ, ως μαχη­τι­κό μέλος αντι­δι­κτα­το­ρι­κών επι­τρο­πών Αμε­ρι­κής και Κανα­δά. Για τη δρά­ση της μπή­κε στο στό­χα­στρο και της χού­ντας και του FBI. Απο­λύ­θη­κε από την Ολυ­μπια­κή, ενώ οι παρα­κο­λου­θή­σεις ήταν καθη­με­ρι­νό γεγο­νός. Το 1971 εγκα­τα­στά­θη­κε στη Σου­η­δία, όπου έγι­νε δεκτή στην Πανε­πι­στη­μια­κή Σχο­λή Φιλο­λο­γί­ας, Θεα­τρο­λο­γί­ας και Κινη­μα­το­γρά­φου. Το 1974 επέ­στρε­ψε στην Ελλά­δα συνε­χί­ζο­ντας το δημιουρ­γι­κό της έργο. Επέ­λε­ξε με εντι­μό­τη­τα, θάρ­ρος και συνέ­πεια τον δρό­μο του αγώ­να. Πάντα, στα­θε­ρά στο πλευ­ρό του ΚΚΕ και του «Ριζο­σπά­στη» που αρθρο­γρα­φού­σε τακτικά.

Κατα­λή­γο­ντας ο Γ. Μηλιώ­νης σημεί­ω­σε ότι «το συγ­γρα­φι­κό της έργο, είναι δια­χρο­νι­κό και αξί­ζει να δια­βα­στεί και κυρί­ως να ανα­κα­λυ­φθεί, ιδιαί­τε­ρα από τη νέα γενιά. Τι πιο απο­λαυ­στι­κό και δημιουρ­γι­κό να ξαφ­νιά­ζε­σαι ευχά­ρι­στα και να μπαί­νεις στη δια­δι­κα­σία να σκε­φτείς διαφορετικά;».

Κάθε φυσικό και τεχνητό εμπόδιο στην πορεία της ζωής μπαίνει υπό αμφισβήτηση

Η Νίκη Κυρια­ζή στά­θη­κε στο τελευ­ταίο βιβλίο της Ιωάν­νας Καρα­τζα­φέ­ρη, «Λευ­κά στην Κορυ­φή», που εκδό­θη­κε το 2015 από τις εκδό­σεις του Βιβλιο­πω­λεί­ου Εστία.

Οπως ανέ­φε­ρε ανά­με­σα σε άλλα: «Τα διη­γή­μα­τα κατα­γρά­φουν ανα­μνή­σεις από μία ζωή που μοι­ρά­ζε­ται ανά­με­σα στην Ελλά­δα και την Αμε­ρι­κή, φτιαγ­μέ­νες με τρό­πο που όλοι μας μπο­ρού­με να ταυ­τι­στού­με με τους ήρω­ες, με τις εμπει­ρί­ες τους. Εμπει­ρί­ες που άλλοι νοσταλ­γού­με, άλλοι φοβό­μα­στε, άλλοι λαχτα­ρού­με να ζήσουμε (…).

Χωρίς καθό­λου μυστι­κο­πά­θεια, χωρίς κανέ­να καμου­φλάζ, μέσα σε κάθε ιστο­ρία η Ιωάν­να Καρα­τζα­φέ­ρη απο­τυ­πώ­νει τη βία της ζωής. Η βια­σύ­νη του χρό­νου που βιά­ζει στη λήθη κάθε παρού­σα στιγ­μή και τη μετα­τρέ­πει σε παρελ­θόν. Αυτή η αγω­νία και ο φόβος της λήθης φαί­νε­ται να κατα­βά­λει περισ­σό­τε­ρο τους ήρω­ες, περισ­σό­τε­ρο από την απώ­λεια. Και είναι το συμπέ­ρα­σμα αβί­α­στο, όλα περ­νά­νε, μα τίπο­τα δεν λησμο­νιέ­ται. Οι αξί­ες, οι ενο­χές, οι δεσμοί, οι κανό­νες, τα πάθη και τα παθή­μα­τα είναι το παρόν και το μέλ­λον που υπερ­βαί­νει το άτο­μο, απο­κτά συλ­λο­γι­κά χαρα­κτη­ρι­στι­κά, είναι η πορεία του ανθρώ­που στον χρό­νο, με τα μπρος και τα πίσω της, κυρί­ως τα πίσω της, αλλά πάντα τα μπρος της.

Παρα­μέ­νει αδιά­φο­ρο το αν οι ιστο­ρί­ες είναι αλη­θι­νές ή αλη­θο­φα­νείς, ρεα­λι­στι­κές ή μυθο­πλα­στι­κές. Όπως και αν τις χαρα­κτη­ρί­σου­με είναι αναμ­φι­σβή­τη­τα αυθε­ντι­κές ιστο­ρί­ες. Περ­νά­νε αβί­α­στα τα πολι­τι­κά γεγο­νό­τα που καθο­ρί­ζουν τους όρους ζωής και θανά­του των ηρώ­ων. Η κατο­χή και οι δεκα­ε­τί­ες που έπο­νται, ο ρατσι­σμός, το σωφρο­νι­στι­κό σύστη­μα, ο εθνι­κι­σμός, η δικαιο­σύ­νη, η εγκλη­μα­τι­κό­τη­τα, η Ελλά­δα και η Αμε­ρι­κή, η ελλη­νι­κή επαρ­χεία, η αθά­να­τη ελλη­νι­κή οικο­γέ­νεια, που στη­ρί­ζει μέχρι θανά­του τη μοί­ρα των ηρώ­ων. Βαρ­βα­ρό­τη­τα, κυνι­σμός, τρυ­φε­ρό­τη­τα και ευαι­σθη­σία. Ολα μαζί σε ένα κόσμο που βρί­σκε­ται σε μία αέναη κίνηση (…).

Ο Μαρξ και η αισθη­τι­κή, του Μιχα­ήλ Λίφσιτς

Το τελευ­ταίο βιβλίο της Ιωάν­νας Καρα­τζα­φέ­ρη ανα­δει­κνύ­ει την ωρι­μό­τη­τα στη σκέ­ψη και στη γρα­φή της. Η ευαί­σθη­τη συνεί­δη­ση της, η κοι­νω­νι­κή και πολι­τι­κή δρά­ση της, δια­περ­νά κάθε σελί­δα, αβί­α­στα. Τα δεδο­μέ­να της επο­χής, τρο­μά­ζουν, φοβί­ζουν και ερε­θί­ζουν το συναί­σθη­μα της Ιωάν­νας Καρα­τζα­φέ­ρη. Προ­κα­λούν την αντί­δρα­ση και γεν­νούν την ανά­γκη της αντί­στα­σης στους ανα­γνώ­στες. Κάθε φυσι­κό και τεχνη­τό εμπό­διο στην πορεία της ζωής μπαί­νει υπό αμφι­σβή­τη­ση, η υπερ­πή­δη­ση του γίνε­ται το πραγ­μα­τι­κό τέλος, ο σκο­πός της ζωής που δεν ολο­κλη­ρώ­νε­ται πάντα με τον ατο­μι­κό θάνατο».

Δεί­τε τα βιβλία της εδώ

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο