Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Το καλό πράμα αργεί να γίνει… φωτο_🎥🎥🎥

Αν κάνε­τε μια ανα­ζή­τη­ση “γέφυ­ρα Τσα­κώ­νας” θα βρεί­τε μόνο την κορυ­φή του παγό­βου­νου (βρί­σκε­ται στα όρια των νομών Μεσ­ση­νί­ας – Αρκα­δί­ας, συγκα­τα­λέ­γε­ται ανά­με­σα στις μεγα­λύ­τε­ρες τοξω­τές γέφυ­ρες του κόσμου _αληθεύει εν μέρει, είναι δεύ­τε­ρη σε μέγε­θος στην Ελλά­δα από πλευ­ράς ανοίγ­μα­τος _μετά τη γέφυ­ρα Ρίου – Αντιρ­ρί­ου σωστό, έχει κατα­σκευα­στεί με τέτοιο τρό­πο που μπο­ρεί να αντέ­ξει “ανά­λο­γα την περί­πτω­ση” ακό­μη και σε σει­σμούς μεγέ­θους 6,5- 7,5 ρίχτερ και σε έντα­ση ανε­μών έως και 10 μποφόρ)

390μ πλά­τους 27, περι­λαμ­βά­νει 4 λωρί­δες κυκλο­φο­ρί­ας (2 ανά κατεύ­θυν­ση, συμ­βα­τι­κού πλά­τους _3,50m), με κεντρι­κή νησί­δα, πλευ­ρι­κά ερεί­σμα­τα πεζο­δρό­μια πλά­τους) με τοξω­τός φορέα, στα­θε­ρής δια­το­μής 2,80μΧ1,60μ, προ­σβά­σι­μο εσω­τε­ρι­κά σε όλο του το μήκος, με φωτι­σμό ασφα­λεί­ας και αντι­κε­ραυ­νι­κά με δικό της σύστη­μα προ­στα­σί­ας, ηλε­κτρο­φω­τί­ζε­ται για τις συνή­θεις λει­τουρ­γι­κές ανά­γκες κλπ.

Είναι οπωσ­δή­πο­τε ένα επι­βλη­τι­κό έργο που σχε­διά­στη­κε και υλο­ποι­ή­θη­κε από Έλλη­νες Μηχα­νι­κούς _σπουδαγμένους στο ΕΜΠ και όχι σε κανα κολ­λέ­γιο της πλά­κας σαν αυτά που σχε­διά­ζει ο Μητσο­τά­κης με τη δου­λειά ελλή­νων τεχνι­τών (βοη­θού­ντων και των αλλο­δα­πών του 3ου κόσμου για αγγα­ρεί­ες) και κατά και­ρούς τα διά­φο­ρα Imperial College φοι­τη­τών της Γεω­τε­χνι­κής Μηχα­νι­κής έρχο­νται να πάρουν μαθήματα.

(Τί ΄χες Γιάν­νη τι ΄χα πάντα…)
2001 και το τότε ονο­μα­ζό­με­νο Υπουρ­γείο ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε (νυν Υπο­δο­μών, Μετα­φο­ρών & Δικτύ­ων) καλεί την “ΕΔΑΦΟΣ ” να διε­ρευ­νή­σει και αξιο­λο­γή­σει τις εδα­φι­κές μετα­κι­νή­σεις που είχαν δια­πι­στω­θεί στο οδό­στρω­μα του αυτο­κι­νη­το­δρό­μου, που κατα­σκευά­σθη­κε τη 10καετία 1990 _λίγο μόλις μετά την παρά­δο­ση του έργου προς χρή­ση (περί το έτος 2000). Κατό­πιν της εκπό­νη­σης γεω­τε­χνι­κών και γεω­λο­γι­κών ερευ­νών και μελε­τών δια­πι­στώ­θη­κε ότι ο αυτο­κι­νη­τό­δρο­μος διέρ­χε­ται περιο­χή “ενερ­γού κατολίσθησης”
σσ. Η κατο­λί­σθη­ση είναι κι αυτή μια “φυσι­κή” κατα­στρο­φή ολί­σθη­σης του εδά­φους _ θα θυμά­στε (σχε­τι­κά με μεγά­λους δρό­μους) αυτό που συνέ­βη και στη Μαλα­κά­σα (Αυτο­κι­νη­τό­δρο­μος Α1 ‑Αθ.Θε). Η έννοια “ενερ­γή” έχει να κάνει με το υπέ­δα­φος, που δεν είναι “ζωντα­νό”

Η μεγά­λη ενερ­γο­ποί­η­ση της κατο­λί­σθη­σης συνέ­βη σαν σήμε­ρα το Φλε­βά­ρη 2003, προ­κα­λώ­ντας την πλή­ρη κατα­στρο­φή του αυτο­κι­νη­το­δρό­μου σε τμή­μα μήκους ~200m κατά την οποία κατα­γρά­φη­κε, ορι­ζό­ντια μετα­κί­νη­ση της πάνω από …100m (!!) όγκου εδα­φι­κών υλι­κών ~6.000.000 m3 (όσο 400.000 μεγά­λα φορτηγά!!)

Το 2005, εκπο­νή­θη­καν μελέ­τες απο­κα­τά­στα­σης και έγι­ναν οι πρώ­τες σοβα­ρές γεω­λο­γι­κές και γεω­τε­χνι­κές έρευ­νες και μελέ­τες (για την ιστο­ρία ειδι­κή θεμε­λί­ω­ση της γέφυ­ρας με δύο ακρό­βα­θρα …πασ­σα­λό­μπη­ξη και βαθ­μι­δω­τή επι­φα­νεια­κής θεμε­λί­ω­ση με το σημα­ντι­κό κεντρι­κό μεσό­βα­θρο επί ομά­δας τεσ­σά­ρων “τερατωδών”φρεάτων, 6.0mΧ15m με κεφα­λό­δε­σμο _αλαμπουρνέζικα αυτά για όλους πλην ειδι­κών μηχανικών)

Ο τοξω­τός φορέ­ας, δια­το­μής στα­θε­ρού ύψους 2,80μΧ1,60μ, είναι προ­σβά­σι­μος εσω­τε­ρι­κά σε όλο του το μήκος, με φωτι­σμό ασφα­λεί­ας προ­στα­τεύ­ε­ται αντι­κε­ραυ­νι­κά με δικό της σύστη­μα προ­στα­σί­ας, ηλε­κτρο­φω­τί­ζε­ται για τις συνή­θεις λει­τουρ­γι­κές ανά­γκες, δια­θέ­τει στο εσω­τε­ρι­κό των τόξων

Με έξι χρό­νια καθυ­στέ­ρη­ση και μια διό­λου ευκα­τα­φρό­νη­τη υπέρ­βα­ση του κόστους, η τοξω­τή γέφυ­ρα (ανα)κατασκευάστηκε ως δημό­σιο έργο (από την εται­ρεία ΤΕΡΝΑ) και παρα­δό­θη­κε στην κοι­νο­πρα­ξία Μορέ­ας, ως τμή­μα του αυτο­κι­νη­τό­δρο­μου Κορίν­θου-Τρί­πο­λης-Καλα­μά­τας. Το έργο σημα­δεύ­τη­κε από μεγά­λες καθυ­στε­ρή­σεις. Ανα­τέ­θη­κε το 2006 στην κοι­νο­πρα­ξία ΤΕΡΝΑ–Alpine με προ­ϋ­πο­λο­γι­σμό 94 εκατ. ευρώ και ορί­ζο­ντα ολο­κλή­ρω­σης το 2009 (το 2013 η Alpine πτώ­χευ­σε και το έργο συνε­χί­στη­κε μόνο από την ΤΕΡΝΑ). Το 2010 και το 2012 υπε­γρά­φη­σαν δύο συμπλη­ρω­μα­τι­κές συμ­βά­σεις, για να καλυ­φθεί το κόστος των “επι­πρό­σθε­των” εργα­σιών. Τελι­κό κόστος, 131,5 εκατ. Ευρώ _υπέρβαση 40%

Για­τί καθυ­στέ­ρη­σε τόσο πολύ και για­τί κόστι­σε πάνω από τα διπλά (παίρ­νο­ντας υπό­ψη και το παλιό κομ­μά­τι που κατα­στρά­φη­κε με την κατο­λί­σθη­ση); ο διευ­θυ­ντής του έργου, μίλη­σε για “περιο­χή με τους χει­ρό­τε­ρους δυνα­τούς συν­δυα­σμούς …δύσκο­λη μορ­φο­λο­γία, ακα­τάλ­λη­λα, κατο­λι­σθαί­νο­ντα εδά­φη και υπό­γεια νερά” (σσ. προ­φα­νώς όταν πήραν το έργο ήταν τελεί­ως δια­φο­ρε­τι­κά εκεί και άλλα­ξε από παρέμ­βα­ση εξωγήινων)

Εκεί­νο για το οποίο δεν υπάρ­χει αμφι­βο­λία είναι το ποιος πλη­ρώ­νει το “μάρ­μα­ρο”, την ίδια ώρα που οι πάρο­χοι θησαυ­ρί­ζουν με τα διό­δια που συνε­χώς αυξά­νουν (3η αύξη­ση σε δύο χρόνια)

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο