Ειδικοί επιστήμονες αποκαλύπτουν “ξεχασμένα πρόσωπα” που αργότερα ρετουσαρίστηκαν, με τους ζωγράφους να προσθέτουν σαρκώδη χείλη, σμιλεμένες μύτες και κωνικά πηγούνια… Παλιά ιστορία: το πρωτότυπο μορφοποιείται στο νου του καλλιτέχνη _με ή χωρίς κάποιο μοντέλο, ξεκινάνε γραμμές σκίτσα διορθώσεις και ανατροπές, μένουν στο εργαστήριο με την όψη στραμμένη στον τοίχο, καμιά φορά για χρόνια, κατά καιρούς ξανάβγαιναν στην επιφάνεια, ξαναδουλεύονταν ή και άλλαζαν μορφή μέχρι να φανεί ότι “ολοκληρώθηκαν”.
Σήμερα τα πράγματα είναι πανεύκολα, με τα εκατοντάδες ειδικά λογισμικά, που με ένα κλικ κάνουν τη γυναίκα 20–30-50 χρόνια νεότερη, με αρυτίδωτο πρόσωπο, κερασένια χείλη, στητό στήθος και πόδια αλά Norma Jeane Mortenson (αυτή για όσους δεν το γνωρίζουν είναι η κατά κόσμον Marilyn Monroe). Ακόμη και με ένα smartphone των 150–200€, τα φίλτρα ομορφιάς της τεχνητής νοημοσύνης στις κάμερες, στο Instagram και στο TikTok, μας επιτρέπουν να εξομαλύνουμε κάθε ανωμαλία και ασυμμετρία (σσ. αυτά και ως ειδικός στις φωτοσοπιές).
Τις τελευταίες ημέρες, μια γεύση αυτού έγινε ορατό όταν αποκαλύφθηκε ότι οι συντηρητές της αγγλικής κληρονομιάς, ενώ καθάριζαν ένα πορτρέτο του 17ου αιώνα της δισέγγονης ενός από τους στενότερους φίλους της βασίλισσας Ελισάβετ Α, του William Cecil, του Λόρδου Burghley, ανακάλυψαν ότι Η ομοίωση της Diana Cecil (Νταϊάνα Σεσίλ) είχε εφαρμόσει ένα είδος φίλτρου ομορφιάς πολλά χρόνια μετά την ολοκλήρωση του πρωτότυπου.
Αν και στην ηλικία της θεωρούνταν εντυπωσιακή, η έντονη γραμμή των μαλλιών και τα λεπτά χείλη της Cecil –όπως αποτυπώθηκαν αρχικά το 1634 από τον εξέχοντα Άγγλο πορτρετίστα Cornelius Johnson όταν ήταν 31 ετών– δεν υπήρχαν όταν οι συντηρητές πήγαν να την δουλέψουν. κάποια στιγμή πριν από το τέλος του 19ου Αιώνα. Η επιθετική επικάλυψη του πορτρέτου, που εκτίθεται στο Kenwood House του Λονδίνου από το Νοέμβρη του 2023, αποκαλύφθηκε όταν η English Heritage αφαίρεσε ένα στρώμα παλιού βερνικιού. Το ρετούς είχε γεμίσει τα χείλη της Σεσίλ και έσυρε το σγουρό κρόσσι της προς τα κάτω για να καλύψει περισσότερο το μέτωπό της, φέρνοντας την εμφάνισή της και τη φήμη της ως θρυλικής looker σε συμφωνία με την αλλαγή τη στάσης απέναντι στην ομορφιά, εκείνο τον καιρό.
Η “σφυρηλάτηση” του προσώπου της Σεσίλ δεν ήταν η πρώτη περίπτωση παραποίησης της εμφάνισης: πιθανότατα _έναν αιώνα νωρίτερα, το πορτρέτο ενός τραγικού μέλους της ισχυρής οικογένειας των Μεδίκων, της Isabella dei Medici (κόρη του Κόζιμο των Μεδίκων), η οποία φημολογείται ότι δολοφονήθηκε μετά από μια σκανδαλώδη υπόθεση (ερωτική συνεύρεση με τον ξάδερφο του συζύγου της, τον Ιταλό ευγενή Paolo Giordano Orsini).
Τόσο ριζικά διαγράφηκαν οι πραγματικές λεπτομέρειες του προσώπου της Ισαβέλλας, που το Μουσείο Τέχνης Carnegie του Πίτσμπουργκ, στο οποίο ανήκει το έργο, δεν γνώριζε καν ότι είχαν μια ομοιότητά της στη συλλογή του. Μόνο όταν το ίδρυμα επρόκειτο να επιβεβαιώσει την υποψία του το 2014 ότι ένα πορτρέτο που διέθετε ενός άλλου μέλους της διάσημης οικογένειας των Μεδίκων, της Ελεονόρας του Τολέδο (που υποτίθεται ότι ζωγράφισε ο διάσημος Ιταλός μανιεριστής Bronzino), ήταν ψεύτικο, το ξεχασμένο πρόσωπο της Ισαβέλλας, που καραδοκούσε κάτω από το βερνίκι, σώθηκε από τη λήθη.
Κάτι σχετικά με το ζαχαρένιο χαμόγελο, την άψογη επιδερμίδα, τη σμιλεμένη μύτη και το τέλεια κωνικό πηγούνι, που απεικονίζεται στο έργο όπως είχε αρχικά βγει στο μουσείο το 1978, απλά δεν ήταν αληθινό. Πριν όμως αποβληθεί ο πίνακας από τη συλλογή του CMA, υποβλήθηκε σε ακτινολογική ανάλυση. Αυτό που φάνηκε πίσω από τις ακτίνες Χ ήταν κάτι εντελώς άλλο– ένα πολύ πιο πειστικό πρόσωπο μιας μεγαλύτερης, πιο κουρασμένης γυναίκας με αιχμηρό δέρμα, μια ελαφρώς γαμψή μύτη, κύκλους κάτω από τα μάτια, πηγούνι με ρυτίδες και λαμπερά χέρια. Με άλλα λόγια, ένα πραγματικό πρόσωπο.
Εκτός από το ότι “έφτιαξε” την εμφάνισή της, (που πιστεύεται ότι συνέβη κάποια στιγμή τον 19ο αιώνα) αφαίρεσε πολλά σύμβολα που είχαν σκοπό να εξισώσουν την Ισαβέλλα με τη Μαρία Μαγδαληνή, μια μετανοημένη φιγούρα που υποδηλώνει τύψεις: ένα αλαβάστρινο βάζο με αλοιφή, που μπήκε μετά από το θάνατο της Ισαβέλλας και ένα ξεθωριασμένο φωτοστέφανο που επέπλεε πάνω από το κεφάλι της. Δύο χρόνια αφότου το πορτρέτο της ζωγραφίστηκε το 1574 από έναν καλλιτέχνη στον κύκλο του Φλωρεντίνου δασκάλου Alessandro Allori (Αλεσσάντρο Αλλόρι,) η ζωή της Ισαβέλλας “τελείωσε” ξαφνικά κάτω από ύποπτες συνθήκες σε ηλικία 33 ετών — ξεμπλοκαρίστηκε τόσο έντονα όσο η εικόνα της ήταν καταδικασμένη να είναι.
Δεν είναι μόνο πρόσωπα των γυναικών που “βελτιώνονται” με ένα είδος “κολάζ”. Μια γενιά πριν μνημονευθεί το συγκινητικό βλέμμα της Ισαβέλλας τη δεκαετία του 1570, ο διάσημος γερμανοελβετός ζωγράφος Hans Holbein the Younger βρέθηκε να ξεφυλλίζει φίλτρα ομορφιάς στο δικό του καβαλέτο όταν εκτελούσε ένα πορτρέτο του Derich Born – ενός νεαρού, με πρόσωπο μωρού, έμπορος στο Steelyard του Λονδίνου, την αγγλική βάση της ισχυρής Χανσεατικής Ένωσης. Μια πρόσφατη αποκατάσταση του πορτρέτου του 1533 στο Μουσείο J Paul Getty στην Καλιφόρνια αποκάλυψε στοιχεία ότι ο Holbein φαινόταν ανικανοποίητος με τα φουσκωμένα μάγουλα και το απαλό σαγόνι του προσώπου καθώς το μετέγραψε αρχικά και επέστρεφε στο πορτρέτο του ξανά και ξανά, κάνοντας μικρές συνεχείς προσαρμογές. Το να συγκρίνεις τα τελικά αποτελέσματα της σύγκρουσης του Holbein με μια ακτινογραφία για το πώς γεννήθηκε αρχικά ο Born στον καμβά, είναι να βλέπεις ένα πρόσωπο που σφίγγεται απίστευτα και εντείνεται μπροστά στα μάτια σου, σβησμένο, στυλ μπλε ατσάλι, με λαξευμένη λάμψη στα ζυγωματικά – ξαναγεννημένο Insta-fabulous, Insta-cool
Πηγή BBC _ με 2.137 (θα υπάρχουν κι άλλες) αναδημοσιεύσεις
Σε ότι μας αφορά έχουμε μαλλί να ξάνουμε
🤔 Aκολουθείστε το atexnos.gr
✔️ Βρείτε μας στο facebook