Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Υπόθεση βιασμού και μαστροπείας της 12χρονης στον Κολωνό: Το σάπιο εκμεταλλευτικό σύστημα αθωώνει το “τέρας” που γεννά

Τον Οκτώ­βρη του 2022 είχε προ­κα­λέ­σει οργή και αγα­νά­κτη­ση το φρι­κια­στι­κό έγκλη­μα του βια­σμού και της σεξουα­λι­κής εκμε­τάλ­λευ­σης σε βάρος του 12χρονου κορι­τσιού στον Κολω­νό από τον Η. Μίχο και σει­ρά ακό­μα δραστών.

Όσα είδαν το φως της δημο­σιό­τη­τας απο­δει­κνύ­ουν ότι οι αιτί­ες για φρι­κια­στι­κά εγκλή­μα­τα όπως αυτά σε βάρος ανη­λί­κων βρί­σκο­νται στην αντι­δρα­στι­κο­ποί­η­ση του συστή­μα­τος της εκμε­τάλ­λευ­σης και στις σάπιες αξί­ες του, σε ένα κρά­τος που από τη μια αφή­νει ανυ­πε­ρά­σπι­στα τα θύμα­τα και από την άλλη θρέ­φει ή κρύ­βει στα σπλά­χνα του «τέρα­τα» — δράστες.

Το ΚΚΕέχει συγκε­κρι­μέ­νες προ­τά­σεις για την αυστη­ρο­ποί­η­ση του ποι­νι­κού πλαι­σί­ου στις περι­πτώ­σεις κακο­ποί­η­σης, σεξουα­λι­κής βίας και εκμε­τάλ­λευ­σης παι­διών και γυναι­κών, χωρίς ασά­φειες, εκπτώ­σεις και «παρα­θυ­ρά­κια», ασκώ­ντας κρι­τι­κή στις δια­δο­χι­κές αλλα­γές του Ποι­νι­κού Κώδι­κα από τη σημε­ρι­νή και τις προη­γού­με­νες κυβερ­νή­σεις. Αντι­τάσ­σε­ται σε κάθε περί­πτω­ση ατι­μω­ρη­σί­ας ή προ­σπά­θειας να πέσουν στα «μαλα­κά» οι δρά­στες τέτοιων απε­χθών εγκλη­μά­των κατά γυναι­κών ή ακό­μα και παιδιών.

Όπως επι­βε­βαιώ­θη­κε από την απα­ρά­δε­κτη πρό­τα­ση της εισαγ­γε­λέα του Μει­κτού Ορκω­τού Δικα­στη­ρί­ου για αθώ­ω­ση του Η. Μίχου για το έγκλη­μα του βια­σμού και της μαστρο­πεί­ας σε βάρος της 12χρονης, η αυστη­ρο­ποί­η­ση των ποι­νι­κών δια­τά­ξε­ων από μόνη της δεν αντι­με­τω­πί­ζει τους πολ­λα­πλούς σκο­πέ­λους τους οποί­ους έχουν να αντι­με­τω­πί­σουν τα θύμα­τα τέτοιων απο­κρου­στι­κών εγκλημάτων.

Το σαθρό έδαφος 
ποινικής αντιμετώπισης του βιασμού

Είναι απα­ρά­δε­κτη — αν όχι αδια­νό­η­τη — η πρό­τα­ση της εισαγ­γε­λέα για απαλ­λα­γή του συγκε­κρι­μέ­νου δρά­στη για το αδί­κη­μα του βια­σμού, ακό­μα πιο φρι­κια­στι­κό όμως είναι ότι υπάρ­χει ένα νομι­κό πλαί­σιο που ανοί­γει τον δρό­μο σε τέτοιες προ­τά­σεις απαλ­λα­γής των «τερά­των» - δραστών.

Για­τί με βάση το ισχύ­ον Ποι­νι­κό Δίκαιο, για να στοι­χειο­θε­τη­θεί βια­σμός με ποι­νή κάθειρ­ξης του­λά­χι­στον 10 ετών θα πρέ­πει ο κατη­γο­ρού­με­νος να έχει εξα­να­γκά­σει κάποιον σε επι­χεί­ρη­ση ή ανο­χή γενε­τή­σιας πρά­ξης, είτε με σωμα­τι­κή βία είτε με απει­λή σοβα­ρού και άμε­σου κιν­δύ­νου ζωής ή σωμα­τι­κής ακε­ραιό­τη­τας (άρθρο 336 παρ. 1). Με άλλα λόγια, για να στοι­χειο­θε­τη­θεί βια­σμός που να επι­σύ­ρει κάθειρ­ξη 10 ετών και άνω θα πρέ­πει το θύμα να έχει υπο­στεί άμε­ση σωμα­τι­κή βία ή να βρί­σκε­ται «με το πιστό­λι στον κρόταφο»!

Αυτήν την απα­ρά­δε­κτη προ­σέγ­γι­ση την εισή­γα­γε η κυβέρ­νη­ση ΣΥΡΙΖΑ — ΑΝΕΛ, με τις αλλα­γές στους ΠΚ το 2019, και τη δια­τή­ρη­σε η κυβέρ­νη­ση της ΝΔ. Γι’ αυτό και είναι πρό­κλη­ση να ακού­γε­ται από κυβερ­νη­τι­κά χεί­λη ότι η ΝΔ θέσπι­σε την ισό­βια κάθειρ­ξη στην περί­πτω­ση που θύμα του βια­σμού είναι ανήλικος/η, όταν ο ίδιος ο βια­σμός ορί­ζε­ται με τόσο στε­νό τρό­πο που συν­θλί­βει τα θύματα.

Αυτός ο ορι­σμός του βια­σμού και η ποι­νι­κή του αντι­με­τώ­πι­ση κλεί­νουν συνει­δη­τά τα μάτια στην πολύ­μορ­φη βία και στον εξα­να­γκα­σμό που υφί­στα­νται τα θύμα­τα σεξουα­λι­κής κακο­ποί­η­σης. Παρα­γνω­ρί­ζουν και υπο­τι­μούν τη σημα­σία της ψυχι­κής βίας που μπο­ρεί να υπο­στεί το θύμα βια­σμού. Πόσο μάλ­λον στην περί­πτω­ση ανή­λι­κων παι­διών, που είναι ευά­λω­τα, εκτε­θει­μέ­να και χωρίς ουσια­στι­κή στή­ρι­ξη και προ­στα­σία με ευθύ­νη του κρά­τους. Αυτή η ποι­νι­κή αντι­με­τώ­πι­ση κατα­λή­γει — ακό­μα κι όταν τα θύμα­τα είναι παι­διά — να «ανα­ζη­τεί­ται» τυχόν «συναί­νε­σή» τους στην ακραία μορ­φή εκμε­τάλ­λευ­σης και βίας που υφίστανται!

Σε από­λυ­τη σύν­δε­ση με αυτήν την απα­ρά­δε­κτη λογι­κή που διέ­πει το Ποι­νι­κό Δίκαιο, ακό­μα και η πρά­ξη για την οποία φαί­νε­ται να προ­τεί­νε­ται η κατα­δί­κη του συγκε­κρι­μέ­νου δρά­στη, δηλα­δή η «κατά­χρη­ση ανη­λί­κου», απο­τε­λεί από μόνη της ρύθ­μι­ση — πρό­κλη­ση στο λαϊ­κό αίσθη­μα και στη λογι­κή της συντρι­πτι­κής κοι­νω­νι­κής πλειοψηφίας.

Συγκε­κρι­μέ­να, ο Ποι­νι­κός Κώδι­κας προ­βλέ­πει ότι ο ενή­λι­κας στον οποίο έχουν εμπι­στευ­θεί έναν ανή­λι­κο, εάν ενερ­γή­σει γενε­τή­σιες πρά­ξεις σε βάρος του, τιμω­ρεί­ται με κάθειρ­ξη του­λά­χι­στον 10 ετών και χρη­μα­τι­κή ποι­νή αν ο ανή­λι­κος δεν συμπλή­ρω­σε τα 14 έτη και ελα­φρύ­τε­ρα αν ο ανή­λι­κος συμπλή­ρω­σε τα 14 έτη! Ετσι, ένας δρά­στης — «τέρας», που εκμε­ταλ­λεύ­ε­ται τη θέση του και την αντι­κει­με­νι­κά ευά­λω­τη θέση ενός παι­διού, ασελ­γώ­ντας και κακο­ποιώ­ντας το, δεν θα τιμω­ρη­θεί με τις ίδιες ποι­νές που προ­βλέ­πο­νται για τον βια­σμό ανη­λί­κου, δηλα­δή με ισόβια!

Μαστροπεία:
Όταν η ποινική αντιμετώπιση “ξεπλένει” κυκλώματα
σεξουαλικής εκμετάλλευσης

Αντί­στοι­χα, απο­τε­λεί πρό­κλη­ση η ποι­νι­κή διά­τα­ξη περί μαστρο­πεί­ας. Ορί­ζει ότι «όποιος, για να εξυ­πη­ρε­τή­σει την ακο­λα­σία άλλων, προ­ά­γει ή εξω­θεί στην πορ­νεία ανή­λι­κο ή υπο­θάλ­πει ή εξα­να­γκά­ζει ή διευ­κο­λύ­νει ή συμ­με­τέ­χει στην πορ­νεία ανη­λί­κων, τιμω­ρεί­ται με κάθειρ­ξη έως δέκα (10) έτη και χρη­μα­τι­κή ποι­νή»(349.1 ΠΚ).

Η περί­πτω­ση της «διευ­κό­λυν­σης» σαφώς επι­τρέ­πει να μην εξα­ντλη­θεί το όριο ποι­νής σε βάρος ενός δρά­στη — «τέρα­τος» και αυτός να αντι­με­τω­πί­σει «ηπιό­τε­ρη» μετα­χεί­ρι­ση, να πέσει δηλα­δή στα «πιο μαλα­κά». Ωστό­σο ακό­μα και η ίδια η προ­α­γω­γή ανη­λί­κου, μία από τις πιο επαί­σχυ­ντες και φρι­χτές αντι­κοι­νω­νι­κές πρά­ξεις σε βάρος των παι­διών, με βάση το Ποι­νι­κό Δίκαιο επι­σύ­ρει ως «βαρύ­τε­ρη» τιμω­ρία την κάθειρ­ξη των 10 ετών!

Την ίδια στιγ­μή ισχύ­ει η πρό­βλε­ψη ότι «όποιος κατ’ επάγ­γελ­μα ή από κερ­δο­σκο­πία προ­ά­γει ή εξω­θεί ή εξα­να­γκά­ζει άλλον στην πορ­νεία ή εκμε­ταλ­λεύ­ε­ται τα έσο­δα από την πορ­νεία άλλου, τιμω­ρεί­ται με φυλά­κι­ση του­λά­χι­στον 18 μηνών και με χρη­μα­τι­κή ποι­νή» (349.3 ΠΚ), εκτός αν η πρά­ξη εμπί­πτει στην εμπο­ρία ανθρώ­πων (trafficking)! Δηλα­δή η μαστρο­πεία, μια φρι­χτή εγκλη­μα­τι­κή πρά­ξη, διώ­κε­ται ως πλημμέλημα!

💥  Στη βάση αυτών των απα­ρά­δε­κτων προ­βλέ­ψε­ων αφή­νο­νται «παρά­θυ­ρα» ευνοϊ­κό­τε­ρης μετα­χεί­ρι­σης, δίνο­ντας στην πρά­ξη τη δυνα­τό­τη­τα ακό­μα και στα κυκλώ­μα­τα εμπο­ρί­ας και σεξουα­λι­κής εκμε­τάλ­λευ­σης γυναι­κών, ανδρών, ακό­μα και παι­διών, να ξεφεύ­γουν από τις όποιες αυστη­ρό­τε­ρες δια­τά­ξεις του νόμου.

🤔Πραγματική ασπίδα ο αγώνας 
ενάντια στον οικονομικό — κοινωνικό 
καταναγκασμό

Αυτή είναι η «προ­στα­σία» που επι­φυ­λάσ­σουν το υπάρ­χον Ποι­νι­κό Δίκαιο και το εχθρι­κό αστι­κό κρά­τος για τα παι­διά, που αφή­νο­νται έκθε­τα στα διά­φο­ρα κυκλώ­μα­τα σεξουα­λι­κής εκμε­τάλ­λευ­σής τους.

Η όψι­μη ευαι­σθη­σία της κυβέρ­νη­σης της ΝΔ, όπως και του ΣΥΡΙΖΑ, του ΠΑΣΟΚ και άλλων αστι­κών κομ­μά­των, για την προ­στα­σία των θυμά­των, δεν μπο­ρεί να κρύ­ψει τα εμπό­δια που συνα­ντά ένα παι­δί προ­κει­μέ­νου να καταγ­γεί­λει την κακο­ποί­η­ση, τη σεξουα­λι­κή εκμε­τάλ­λευ­ση. Και οι σκό­πε­λοι πολ­λα­πλα­σιά­ζο­νται με τις μακρο­χρό­νιες και πολυ­δά­πα­νες νομι­κές δια­δι­κα­σί­ες μέχρι την τελε­σί­δι­κη κατα­δί­κη των δρα­στών, αλλά και με την έλλει­ψη κατάλ­λη­λων, εξει­δι­κευ­μέ­νων κρα­τι­κών δομών που να απο­τρέ­πουν τον «Γολ­γο­θά» των παι­διών με αλλε­πάλ­λη­λες κατα­θέ­σεις σε δια­φο­ρε­τι­κές υπη­ρε­σί­ες, με συνερ­γα­σία των αρμό­διων εισαγ­γε­λι­κών και αστυ­νο­μι­κών αρχών, των υγειο­νο­μι­κών, των ψυχο­λό­γων και κοι­νω­νι­κών λει­τουρ­γών. Είναι πρό­κλη­ση να λει­τουρ­γεί σε ολό­κλη­ρη την Αττι­κή μόνο ένα αυτο­τε­λές γρα­φείο του υπουρ­γεί­ου Δικαιο­σύ­νης για την προ­στα­σία των ανή­λι­κων θυμάτων.

Πολύ περισσότερο, το υπάρχον αστικό Δίκαιο από τη φύση του δεν αντιμετωπίζει τη «Λερναία Ύδρα» της πολύμορφης βίας, ιδιαίτερα σε βάρος γυναικών και παιδιών, η οποία βρίσκεται στο DNA του σάπιου εκμεταλλευτικού συστήματος.

Για­τί η αστι­κή κοι­νω­νιο­λο­γία και εγκλη­μα­το­λο­γία, η αστι­κή νομι­κή ποι­νι­κή αντί­λη­ψη ευρύ­τε­ρα, αν και στα λόγια ανα­γνω­ρί­ζει το έγκλη­μα ως κοι­νω­νι­κό φαι­νό­με­νο, ουσια­στι­κά το αντι­με­τω­πί­ζει σαν μια «αντι­κοι­νω­νι­κή» συμπε­ρι­φο­ρά, που συν­δέ­ε­ται πάντο­τε με την «παθο­λο­γία» που ανα­πτύσ­σει ένας συγκε­κρι­μέ­νος δρά­στης. Ακό­μα κι όταν επι­χει­ρεί να εντο­πί­σει κοι­νω­νι­κές αιτί­ες, εξε­τά­ζει μεμο­νω­μέ­να κάποιες επι­μέ­ρους πλευ­ρές, απο­φεύ­γο­ντας να εξε­τά­σει τις κυρί­αρ­χες οικο­νο­μι­κές και κοι­νω­νι­κές σχέ­σεις στη συγκε­κρι­μέ­νη ιστο­ρι­κή βαθ­μί­δα ανά­πτυ­ξής τους, μέσα στις οποί­ες ανα­πτύσ­σε­ται το έγκλη­μα. Παρα­γνω­ρί­ζει τις καπι­τα­λι­στι­κές σχέ­σεις ιδιο­κτη­σί­ας, τους ταξι­κούς δια­χω­ρι­σμούς που εκφρά­ζο­νται στο εποι­κο­δό­μη­μα σε κάθε εκμε­ταλ­λευ­τι­κή κοι­νω­νία. Αυτές οι ταξι­κές σχέ­σεις είναι που καθο­ρί­ζουν τις κυρί­αρ­χες αντι­λή­ψεις και τις αντί­στοι­χες σάπιες αξί­ες, τα πρό­τυ­πα στά­σης ζωής που αλλη­λε­πι­δρούν με τη νομο­θε­σία που θεσπί­ζει το αστι­κό κράτος.

 

Η συγκε­κρι­μέ­νη εξέ­λι­ξη με την πρό­τα­ση της εισαγ­γε­λέα για αθώ­ω­ση του δρά­στη — «τέρα­τος» απο­τε­λεί μία ακό­μα από­δει­ξη της σήψης του καπι­τα­λι­σμού, όπου τα κυκλώ­μα­τα σεξουα­λι­κής κακο­ποί­η­σης και εκμε­τάλ­λευ­σης αφή­νο­νται να δρουν ανε­νό­χλη­τα, απο­φέ­ρο­ντας τερά­στια κέρ­δη στην καπι­τα­λι­στι­κή οικο­νο­μία. Φυσι­κά, όταν έχου­με φτά­σει στο σημείο να ενο­χο­ποιεί­ται η καταγ­γε­λία παρό­μοιων κυκλω­μά­των, τέτοιες προ­τά­σεις δεν μπο­ρούν να θεω­ρού­νται έκπληξη.

Απέ­να­ντι σε αυτήν τη δυσω­δία, ανά­σα δίνουν οι αγω­νι­στι­κές πρω­το­βου­λί­ες του ριζο­σπα­στι­κού γυναι­κεί­ου κινή­μα­τος, της ΟΓΕ, του φοι­τη­τι­κού κινή­μα­τος, γενι­κό­τε­ρα του εργα­τι­κού — λαϊ­κού κινή­μα­τος, υψώ­νο­ντας «ασπί­δα προ­στα­σί­ας» για κάθε παι­δί που υπο­φέ­ρει. «Οξυ­γό­νο» δίνει η θέλη­σή τους να παλέ­ψουν για να μπο­ρεί κάθε παι­δί να ζει μια ζωή γεμά­τη όνει­ρα, απαλ­λαγ­μέ­νη από τη βία και την κακοποίηση.

Στον δρό­μο της γνώ­σης και του αγώ­να, καθέ­νας και καθε­μιά μπο­ρεί να απο­κτή­σει το κου­ρά­γιο, τη δύνα­μη, την αντο­χή ώστε να μη συνη­θί­σει ως «κανο­νι­κό­τη­τα» ένα παι­δί να είναι ευά­λω­το στη σεξουα­λι­κή εκμε­τάλ­λευ­ση και κακο­ποί­η­ση, να πει­νά­ει, να δου­λεύ­ει, να μην πηγαί­νει σχο­λείο. Η συμ­με­το­χή στον αγώ­να για να σπά­σει ορι­στι­κά ο «φαύ­λος κύκλος» της εκμε­τάλ­λευ­σης και βίας είναι πηγή έμπνευ­σης για την αγω­νι­στι­κή, ανυ­πό­τα­κτη με τις δυσκο­λί­ες στά­ση σε όλα τα πεδία της ζωής. Εκεί γίνο­νται μάθη­μα ζωής οι αξί­ες της συλ­λο­γι­κό­τη­τας, της συντρο­φι­κό­τη­τας, η αφο­σί­ω­ση, ο αλληλοσεβασμός.

Το άρθρο αυτό ανα­δη­μο­σιεύ­ε­ται από
τον «Ριζο­σπά­στη του Σαβ­βα­το­κύ­ρια­κου» 16 — 17 Μάρ­τη 2024.

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο