Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Χρόνια πολλά στις εορτάζουσες Παρασκευές — Ολα όσα θέλεις να ξέρεις για το όνομα

Επι­μέ­λεια – Έρευ­να Ηρα­κλής Κακαβάνης

Η αγία Παρα­σκευή ανή­κει στον κύκλο των προ­στα­τών αγί­ων. Στην προ­ε­πι­στη­μο­νι­κή επο­χή ο άνθρω­πος δεν μπο­ρεί να ερμη­νεύ­σει και να κατα­νο­ή­σει και να αντι­με­τω­πί­σει αυτό που συμ­βαί­νει στη φύση, και στο σώμα του.

Στο μυα­λό του ανθρώ­που από την προϊ­στο­ρι­κή επο­χή μέχρι και σήμε­ρα τίπο­τα δε γίνε­ται χωρίς την επί­βλε­ψη, την προ­στα­σία και τη βού­λη­ση ενός θεού  ή αγίου.

Η αρρώ­στια ήταν και είναι αυτή που φοβί­ζει περισ­σό­τε­ρο από οτι­δή­πο­τε τον άνθρω­πο. Μη γνω­ρί­ζο­ντας την αιτία, τη φύση και τον τρό­πο αντι­με­τώ­πι­σης της νόσου, μονα­δι­κή σωτη­ρία η θεϊ­κή παρέμ­βα­ση. Θερα­πεί­ες και θαύ­μα­τα δεν είναι μονο­πώ­λιο των Χρι­στια­νών. Κάθε θρη­σκεία και έχει τις ιστο­ρί­ες της για αγί­ους και άλλους ανθρώ­πους με ικα­νό­τη­τες να θερα­πεύ­ουν ή να κάνουν άλλα υπερ­φυ­σι­κά πράγ­μα­τα. Στο χρι­στια­νι­σμό ήδη από το Χρι­στό έχου­με θαύ­μα­τα και θερα­πεί­ες, π.χ. η θερα­πεία του λεπρού. Πολ­λοί πήγαι­ναν τους αρρώ­στους εκεί που έκα­νε κύρηγ­μα ο Χρι­στός για να τους θεραπεύσει.

Ακραί­ες μορ­φές θερα­πευ­τι­κών θαυ­μά­των έχου­με και σήμε­ρα, όπως π.χ. με τους τηλε­ο­πτι­κούς ευαγ­γε­λι­στές στις ΗΠΑ. Ή ακό­μη και στα μέρη μας, με διά­φο­ρους αγί­ους που συνε­χί­ζουν να έχουν ιαμα­τι­κή επιρ­ροή, π.χ. η Χρυ­σο­βαλ­λά­ντω που βοη­θά τα υπο­γό­νι­μα ζευγάρια.

Πολύ πιο έντο­νο ήταν αυτό το φαι­νό­με­νο του θερα­πευ­τή – προ­στά­τη αγί­ου μέχρι και τα μέσα του προη­γού­με­νου αιώ­να. Υπήρ­χε ένας «κατα­με­ρι­σμός» στους αγί­ους. Κάποιοι άγιοι προ­στά­τευαν μια πόλη, άλλοι μια ανθρώ­πι­νοι δρα­στη­ριό­τη­τα, και ορι­σμέ­νοι την προ­στα­σία από κάποια νόσο.

Η αγία Παρα­σκευή γιά­τρευε κάθε αρρώ­στια των ματιών. Και αυτό συν­δέ­ε­ται με το γεγο­νός ότι έδω­σε το φως στον ειδω­λο­λά­τρη αυτο­κρά­το­ρα βασα­νι­στή της (όπως λέει το συνα­ξά­ρι της).

Η αγία Παρα­σκευή έζη­σε τον 2ο μ.Χ. αιώ­να. Κόρη ευσε­βών χρι­στια­νών. Επει­δή το παι­δί γεν­νή­θη­κε ημέ­ρα Παρα­σκευή έλα­βε αυτό το όνο­μα και έκτο­τε προς τιμήν της καθιε­ρώ­θη­κε ως βαπτιστικό.

Σήμε­ρα το όνο­μα φέρει το 1,36% των γυναι­κών κα βρί­σκε­ται στη 17η θέση. Παλαιό­τε­ρα το όνο­μα Παρα­σκευή ήταν πολύ συχνό σε ποι­με­νι­κούς πλη­θυ­σμούς, και γι’ αυτό  απο­κα­λού­νταν «Αγία των Βλά­χων». Αρκε­τά χωριά ανά την Ελλά­δα που ασχο­λού­νταν με την κτη­νο­τρο­φία φέρουν το όνο­μα της Αγί­ας (όπως το ομώ­νυ­μο χωριό της Κόνι­τσας που εικο­νί­ζε­ται στη φωτο­γρα­φία που συνο­δεύ­ει το θέμα).

Αυτό επι­βε­βαιώ­νε­ται σήμε­ρα στην περί­πτω­ση του νομού Καρ­δί­τσας όπου το όνο­μα έχει ποσο­στό  7,2%.. Ακο­λου­θούν η Ζάκυν­θος με 5,59%, Καβά­λα 3,10%, Κεφα­λο­νιά 2,69%, Πιε­ρία 2,67%, Λακω­νία 2,53%, Φθιώ­τι­δα 2,09 και Φωκί­δα 2 %.

Ως βαπτι­στι­κό χρη­σι­μο­ποιεί­ται και το υπο­κο­ρι­στι­κό Παρα­σκευού­λα το οποία συνα­ντή­σα­με 5 φορές στο δείγ­μα μας.

Τέλος υπάρ­χει και το αρσε­νι­κό Παρα­σκευάς το οποίο εμφα­νί­ζει πανελ­λα­δι­κό ποσο­στό 0,13%.

(Το δείγ­μα μας 99.246 ανδρών και 52.927 γυναι­κών είναι αντι­προ­σω­πευ­τι­κό κατά νομό και το αντλή­σα­με από τους τηλε­φω­νι­κούς κατα­λό­γου του ΟΤΕ. Για τα ονό­μα­τα που δε συνα­ντή­σα­με στην έρευ­να αλλά είχα­με ενδεί­ξεις για τη χρή­ση τους, κάνα­με μια γενι­κή ανα­ζή­τη­ση στον ηλε­κτρο­νι­κό κατά­λο­γο του ΟΤΕ – Στην ενό­τη­τα Ονο­μα­στι­κός Κατά­λο­γος στο πεδίο Ποιος συμπλη­ρώ­σα­με για παρά­δειγ­μα το όνο­μα Μαρκιανός)

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο