Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Live η εκδήλωση της ΚΝΕ για την επίσημη έναρξη των εκδηλώσεων του 50ού Φεστιβάλ ΚΝΕ-“Οδηγητή” –Δημ. Γόντικας _Αναντικατάστατο βήμα συνάντησης των δυνάμεων που μάχονται να απαλλάξουν την κοινωνία από την αθλιότητα του καπιταλισμού

Παρα­κο­λου­θή­στε ζωντα­νά την μεγά­λη εκδή­λω­ση της ΚΝΕ, στην έδρα της ΚΕ του ΚΚΕ στον Περισ­σό, για την επί­ση­μη έναρ­ξη των εκδη­λώ­σε­ων του 50ού Φεστι­βάλ ΚΝΕ — «Οδη­γη­τή», οι οποί­ες θα κορυ­φω­θούν τον Σεπτέμ­βρη στην Αθήνα.

Δήλω­ση του Δ. Κου­τσού­μπα για το 50ό Φεστι­βάλ ΚΝΕ – «Οδη­γη­τή»

 

Η ομι­λία του Δημή­τρη Γόντι­κα, μέλους της ΚΕ του ΚΚΕ στην εκδή­λω­ση για την επί­ση­μη έναρ­ξη των εκδη­λώ­σε­ων του 50ού  Φεστι­βάλ ΚΝΕ — Οδη­γη­τή:

«Πολε­μά­με – τρα­γου­δά­με, συνε­χί­ζου­με με ακό­μα μεγα­λύ­τε­ρο αγω­νι­στι­κό πάθος, για να εντα­χθεί το μεγα­λύ­τε­ρο τμή­μα της νεο­λαί­ας, άμε­σα και στην πορεία, στον μεγά­λο αγώ­να της εργα­τι­κής τάξης για την κοι­νω­νία που ονει­ρευό­μα­στε και έχου­με ανά­γκη, απαλ­λαγ­μέ­νη από κάθε κατα­να­γκα­σμό και εκμε­τάλ­λευ­ση ανθρώ­που από άνθρω­πο. Μια κοι­νω­νία πραγ­μα­τι­κής ελευ­θε­ρί­ας. Τον σοσια­λι­σμό – κομμουνισμό.

Και ως τότε το κόκ­κι­νο άστρο του Φεστι­βάλ θα μας φωτί­ζει τον δρό­μο, με σημαιο­φό­ρο την ΚΝΕ, και το ΚΚΕ, πάντα μπρο­στά, Οδηγητή.

Το Φεστι­βάλ δεν είναι μόνο μια μονα­δι­κή κορυ­φαία πολι­τι­κή και πολι­τι­στι­κή συνά­ντη­ση με διε­θνή ακτι­νο­βο­λία, αλλά και ένα μεγά­λο εργα­στή­ρι που συμ­βάλ­λει ουσια­στι­κά στη θεω­ρη­τι­κή και πρα­κτι­κή λύση των μεγά­λων κοι­νω­νι­κών προ­βλη­μά­των της επο­χής μας.

Έχει κατα­κτή­σει μια ακα­τα­νί­κη­τη δυνα­μι­κή εξέ­λι­ξης και μια αξιο­θαύ­μα­στη ικα­νό­τη­τα να ενσω­μα­τώ­νει και με τον πιο δημιουρ­γι­κό τρό­πο ό,τι και­νούρ­γιο γεν­νιέ­ται από τους αγώ­νες του λαού και της νεο­λαί­ας και τη δημιουρ­γι­κή δου­λειά χιλιά­δων ανθρώ­πων της επι­στή­μης και του πολιτισμού.

Έχει πλέ­ον γίνει ένα πολύ­τι­μο ανα­γκαίο και ανα­ντι­κα­τά­στα­το πανελ­λα­δι­κό, αλλά και διε­θνές βήμα συνά­ντη­σης και επι­θε­ώ­ρη­σης των δυνά­με­ων που μάχο­νται και επι­θυ­μούν να απαλ­λά­ξουν την κοι­νω­νία από την αθλιό­τη­τα του καπιταλισμού.

Είναι ταυ­τό­χρο­να αφε­τη­ρία για χιλιά­δες νέους για μια νέα ζωή με ιδα­νι­κά και αξίες.

Αυτή τη δυνα­μι­κή του Φεστι­βάλ καμία δύνα­μη δεν μπό­ρε­σε να ανα­χαι­τί­σει και ούτε θα μπο­ρέ­σει ποτέ.

Μια δυνα­μι­κή που τρο­φο­δο­τεί­ται από την ακτι­νο­βο­λία των επα­να­στα­τι­κών ιδε­ών και των παρα­δό­σε­ων του ΚΚΕ και της ΚΝΕ, από τη ζωντά­νια και τη δίψα της νεο­λαί­ας για το και­νούρ­γιο και το αλη­θι­νό και από την εξε­γερ­τι­κή δύνα­μη της καλ­λι­τε­χνι­κής δημιουρ­γί­ας που έχει βρει τον χώρο της να εκφρά­ζε­ται ελεύ­θε­ρα, χωρίς σπόν­σο­ρες, λογο­κρι­σία και οικο­νο­μι­κούς καταναγκασμούς.

Η ιστορία του 3ου Φεστιβάλ

Το Φεστι­βάλ έχει τη δική του ιστο­ρία και βαθιές ρίζες.

Κι όταν επι­χεί­ρη­σαν το 1977, στο 3ο Φεστι­βάλ, να ανα­κό­ψουν την πορεία του η τότε κυβέρ­νη­ση και οι μηχα­νι­σμοί της, βρέ­θη­καν αντι­μέ­τω­ποι με ένα τερά­στιο κύμα δια­μαρ­τυ­ρί­ας και υπο­χρε­ώ­θη­καν σε άτα­κτη υποχώρηση.

Δυο λόγια για αυτή την ιστορία.

Το 3ο Φεστι­βάλ, μετά την επι­τυ­χία και του 2ου, απλω­νό­ταν ήδη σε όλη την Ελλά­δα. Είχαν προ­γραμ­μα­τι­στεί εκα­το­ντά­δες προ­φε­στι­βα­λι­κές εκδη­λώ­σεις. Σε όλες τις συνοι­κί­ες της Αθή­νας, του Πει­ραιά, της Θεσ­σα­λο­νί­κης, σε όλες τις πόλεις και κωμο­πό­λεις της Ελλά­δας και σε πολ­λά χωριά. Έχει γίνει ένα άλμα.

Το ΚΣ της ΚΝΕ είχε ανα­κοι­νώ­σει από νωρίς το Άλσος Περι­στε­ρί­ου ως χώρο πραγ­μα­το­ποί­η­σης του 3ου Φεστι­βάλ με έγκρι­ση του Δημο­τι­κού Συμ­βου­λί­ου. Το Άλσος Περι­στε­ρί­ου κατ’ όνο­μα ήταν άλσος. Ήταν ένας απέ­ρα­ντος σκου­πι­δό­το­πος. Ο Δήμος Περι­στε­ρί­ου, παρά τις προ­σπά­θειες, αδυ­να­τού­σε να βάλει κάποια τάξη.

Η ΚΝΕ ανέ­λα­βε την ευθύ­νη να δια­μορ­φώ­σει τον χώρο. Ξεκί­νη­σε μια κοπια­στι­κή δου­λειά και ο χώρος έγι­νε αγνώ­ρι­στος και τελι­κά παρα­δό­θη­κε στον λαό του Περι­στε­ρί­ου ένα πανέ­μορ­φο Άλσος.

Τρεις μήνες πριν από την έναρ­ξη του Φεστι­βάλ κι ενώ είχαν αρχί­σει οι εργα­σί­ες για τη δια­μόρ­φω­ση του χώρου, η κυβέρ­νη­ση έκα­νε προ­σφυ­γή στα δικα­στή­ρια για να ματαιώ­σει το Φεστι­βάλ με το σαθρό επι­χεί­ρη­μα, ότι δήθεν ο χώρος είναι δημό­σιος, ότι απα­γο­ρεύ­ε­ται να χρη­σι­μο­ποιεί­ται από κόμ­μα­τα και ότι επρό­κει­το να χτι­στεί τεχνι­κή σχο­λή. Ο χώρος άνη­κε απο­δε­δειγ­μέ­να στον Δήμο και κανέ­να σχέ­διο για τεχνι­κή σχο­λή δεν υπήρχε.

Ταυ­τό­χρο­να, έχει ξεκι­νή­σει ένα ατε­λεί­ω­το κυνη­γη­τό στα μέλη της ΚΝΕ σε όλη την Ελλά­δα που προ­πα­γάν­δι­ζαν το Φεστι­βάλ. Εκα­το­ντά­δες συλ­λή­ψεις, συνε­χείς τρα­μπου­κι­σμοί, κατα­στρο­φές πανό και αφι­σών, και άλλα.

Τότε, ξεση­κώ­θη­καν και οι πέτρες. Ανα­πτύ­χθη­κε ένα τέτοιο κίνη­μα δια­μαρ­τυ­ρί­ας που και σήμε­ρα ακό­μα εντυπωσιάζει.

Το Φεστι­βάλ επι­βλή­θη­κε, έγι­νε και ξεπέ­ρα­σε κάθε προσ­δο­κία από άπο­ψη συμ­με­το­χής λαού και νεο­λαί­ας και ποιό­τη­τας εκδη­λώ­σε­ων. Τα εισι­τή­ρια ξεπέ­ρα­σαν τις 500.000 και κάθε μέρα περ­νού­σαν από το Φεστι­βάλ 100 με 150 χιλιά­δες κόσμου. Μάλι­στα, στο 3ο Φεστι­βάλ ξεκί­νη­σε για πρώ­τη φορά η κάρ­τα γνω­ρι­μί­ας με την ΚΝΕ. Συγκε­ντρώ­θη­καν πανελ­λα­δι­κά περί­που 12.000. Η κυβέρ­νη­ση πήγε για μαλ­λί και βγή­κε κουρεμένη.

Το Φεστι­βάλ είχε πλέ­ον αγκα­λια­στεί από τη νεο­λαία, αγα­πή­θη­κε από τον λαό ως δικό του και είχε γίνει το απο­κού­μπι για εκα­το­ντά­δες καλλιτέχνες.

Αυτή ήταν και είναι η ασπί­δα και η δύνα­μη του Φεστιβάλ.

Το ξεκίνημα του Φεστιβάλ, 50 χρόνια πριν

Αξί­ζει να πού­με και δυο λόγια για το ξεκί­νη­μα του Φεστι­βάλ πριν 50 χρόνια.

Πώς και για­τί απο­φα­σί­σα­με τότε να γίνει το πρώ­το Φεστιβάλ.

Εκεί­νη την επο­χή είχε δια­μορ­φω­θεί το εξής κλίμα.

Το ΚΚΕ, μετά από 30 χρό­νια παρα­νο­μί­ας, είχε κατα­κτή­σει τη νόμι­μη δρά­ση του. Η ιστο­ρία του, οι ιδέ­ες του και η δρά­ση του, οι θυσί­ες του στην πάλη κατά της χού­ντας, οι ιδέ­ες του σοσια­λι­σμού προ­κα­λού­σαν μεγά­λο ενδια­φέ­ρον στη νεολαία.

Η ΚΝΕ είχε απο­κτή­σει μεγά­λο κύρος στις γραμ­μές της νεο­λαί­ας, στα πανε­πι­στή­μια ήταν πρώ­τη δύνα­μη, ανα­πτύσ­σο­νταν ραγδαία στους μαθη­τές και στις τεχνι­κές σχο­λές και απλω­νό­ταν σε πολ­λά εργο­στά­σια και κλάδους.

Στις γραμ­μές της νεο­λαί­ας ήταν ισχυ­ρή η τάση για οργά­νω­ση και αγώ­να, καθώς η πολι­τι­κή κατά­στα­ση διέ­ψευ­δε καθη­με­ρι­νά τις ελπί­δες της νεο­λαί­ας, ότι η κατάρ­ρευ­ση της Χού­ντας θα έφερ­νε κάτι καλύτερο.

Μας απα­σχο­λού­σε, λοι­πόν, πώς αυτές οι διερ­γα­σί­ες μέσα στη νεο­λαία θα γονι­μο­ποι­η­θούν σε οργα­νω­μέ­νη πάλη, σε μαζι­κό κίνη­μα, σε ιδε­ο­λο­γι­κό και πολι­τι­κό αγώ­να και την προ­σέλ­κυ­ση της νεο­λαί­ας στα ιδα­νι­κά του σοσια­λι­σμού κομ­μου­νι­σμού και στις γραμ­μές της ΚΝΕ.

Έτσι, σκε­φτή­κα­με και απο­φα­σί­σα­με, πέρα από τον καθη­με­ρι­νό σχε­δια­σμό της δρά­σης, να κάνου­με μια μαζι­κή πολι­τι­κή και πολι­τι­στι­κή εκδή­λω­ση σε έναν μεγά­λο και ανοι­χτό χώρο και να απευ­θυν­θού­με πιο μαζι­κά στη νεο­λαία. Βρή­κα­με το γήπε­δο του Ζωγρά­φου και προ­χω­ρή­σα­με πολύ γρή­γο­ρα. Η αφορ­μή για να κάνου­με αυτό το συγκε­κρι­μέ­νο βήμα ήταν οι εμπει­ρί­ες που έφε­ρε μια αντι­προ­σω­πεία της ΚΝΕ που είχε πάει στο Παρί­σι στο Φεστι­βάλ της Ουμα­νι­τέ Εφη­με­ρί­δας του Γαλ­λι­κού Κομ­μου­νι­στι­κού Κόμματος.

Πήρα­με την ιδέα, το όνο­μα Φεστι­βάλ, αλλά τα προ­σαρ­μό­σα­με στα δικά μας δεδο­μέ­να και σχε­δια­σμούς και έτσι ξεκί­νη­σε το πρώ­το Φεστιβάλ.

Ήταν κάτι πρω­τό­γνω­ρο για τις συν­θή­κες της Ελλά­δας. Προ­κά­λε­σε πολύ μεγά­λο ενδια­φέ­ρον. Η συμ­με­το­χή της νεο­λαί­ας ήταν εντυ­πω­σια­κή. Ο ενθου­σια­σμός, η συγκί­νη­ση, το αγω­νι­στι­κό πάθος, η ικα­νο­ποί­η­ση από το μορ­φω­τι­κό, πολι­τι­στι­κό πρό­γραμ­μα ήταν κάτι το συγκλονιστικό.

Μέσα σε αυτό το κλί­μα και τη μεγά­λη απο­δο­χή που συνά­ντη­σε αυτή η πρω­το­βου­λία της ΚΝΕ απο­φα­σί­σα­με, σχε­δόν επί τόπου και χωρίς πολ­λές δια­δι­κα­σί­ες, ότι τον επό­με­νο χρό­νο το Φεστι­βάλ θα απλω­θεί σε όλη την Ελλά­δα. “Όπερ και εγένετο”.

Και κάτι ακό­μα. Το Φεστι­βάλ ΚΝΕ – Οδη­γη­τή επι­χεί­ρη­σαν να αντα­γω­νι­στούν κι άλλες νεο­λαί­ες αστι­κών και οπορ­του­νι­στι­κών κομ­μά­των. Γρή­γο­ρα, όμως, εγκα­τέ­λει­ψαν, για­τί πράγ­μα­τι δεν είχαν να δώσουν στη νεο­λαία, τίπο­τα, που να την συγκι­νεί. Τα κόμ­μα­τά τους ήταν και είναι υπεύ­θυ­να για όλα τα μεγά­λα προ­βλή­μα­τα και τα αδιέ­ξο­δα της νεολαίας.

Και ένα τελευ­ταίο. Στο Φεστι­βάλ κάθε χρό­νο συμ­με­τέ­χουν όλο και περισ­σό­τε­ροι νέοι. Κάθε χρό­νο οι επι­σκέ­πτες του Φεστι­βάλ γνω­ρί­ζουν και μαθαί­νουν πολ­λά και­νούρ­για πράγ­μα­τα, καθώς το Φεστι­βάλ ανα­νε­ώ­νε­ται διαρ­κώς μέσα από μια κατα­κτη­μέ­νη εσω­τε­ρι­κή δύνα­μη και λει­τουρ­γία, κάτω από το άγρυ­πνο μάτι της ΚΝΕ.

Σε κάθε, όμως, περί­πτω­ση, η συμ­με­το­χή στο Φεστι­βάλ είναι μια πρώ­τη επα­φή με τον πλού­το των ιδε­ών και τους μεγά­λους σκο­πούς του αγώνα.

Η στα­θε­ρή, ουσια­στι­κή και συνει­δη­τή υιο­θέ­τη­ση αυτών των ιδε­ών και η οργα­νω­μέ­νη πάλη για τη διά­δο­ση και την υπε­ρά­σπι­σή τους έχει άλλες και πολύ μεγα­λύ­τε­ρες απαι­τή­σεις που πρέ­πει επί­σης να σχε­διά­ζο­νται καλά, τόσο στην προ­ε­τοι­μα­σία και την εξέ­λι­ξη του Φεστι­βάλ, όσο και κυρί­ως μετά τη λήξη του. Έχε­τε πλού­σια πεί­ρα, δου­λεύ­ε­τε σε αυτή την κατεύ­θυν­ση, αλλά απαι­τεί­ται μια ακό­μα πιο σχε­δια­σμέ­νη και πιο βαθιά θεω­ρη­τι­κή, ιδε­ο­λο­γι­κή και οργα­νω­τι­κή δου­λειά. Να σχε­διά­ζε­ται με την ίδια φρο­ντί­δα που οργα­νώ­νου­με τις σκα­λω­σιές, τις εκθέ­σεις του, το πρό­γραμ­μά του, γεγο­νός που δια­σφα­λί­ζει εκτός των άλλων τη στα­θε­ρό­τη­τα και τη δυνα­μι­κή του Φεστιβάλ.

Είναι βέβαιο, ότι το 50ο Φεστι­βάλ θα είναι η κορύ­φω­ση μια ολό­κλη­ρης πορεί­ας και η αφε­τη­ρία για μια νέα και πιο αλμα­τώ­δη ανά­πτυ­ξη στο μέλλον

Ζήτω το 50ό Φεστι­βάλ της ΚΝΕ».

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο