Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Έλα να δεις –τι θα πει φασισμός

Ο Elem Klimov (Ελεμ Κλί­μοφ 1933–2003), ένα από τα μεγά­λα δια­μά­ντια του ανθρω­πο­κε­ντρι­κού σοβιε­τι­κού κινη­μα­το­γρά­φου, όχι απλώς σεβά­στη­κε τη Λευ­κο­ρω­σία και ιδιαί­τε­ρα το συγκε­κρι­μέ­νο κομ­μά­τι της, αλλά, με το σπά­νιο ταλέ­ντο του και τη δια­λε­κτι­κή γνώ­ση και σκέ­ψη του, μετέ­τρε­ψε αυτό το μαύ­ρο ιστο­ρι­κό γεγο­νός, σε ένα υψη­λής αισθη­τι­κής καταγ­γελ­τι­κό καλ­λι­τε­χνι­κό έργο. Μετέ­τρε­ψε την απάν­θρω­πη και απο­τρό­παια σφα­γή σε μια παγκό­σμια οργι­σμέ­νη τρα­γω­δία. Μια τρα­γω­δία που μένει κλη­ρο­νο­μιά στις γενιές που έρχο­νται και από τις οποί­ες απαι­τεί, «ποτέ, πια, παρό­μοιες ανθρω­πο­θυ­σί­ες»! Ο Κλί­μοφ δεν καταγ­γέλ­λει εξω­τε­ρι­κά. Σκά­βει βαθιά και βγά­ζει όλες τις αιτί­ες και όλες τις αφορ­μές που προ­κα­λούν τα μεγά­λα εγκλήματα.


📽️  Όλη η ται­νία εδώ -αγγλι­κοί υπότιτλοι


Ένα μεγά­λο θλι­βε­ρό ιστο­ρι­κό γεγο­νός βεβαί­ως φτά­νει βίαιο και σκλη­ρό στους απλούς ανθρώ­πους και έτσι το κρα­τά­νε στη μνή­μη τους. Στον ταλα­ντού­χο καλ­λι­τέ­χνη, όμως, το βίαιο και σκλη­ρό αυτό γεγο­νός δεν παρα­μέ­νει απλώς στη μνή­μη, αλλά στέ­κε­ται η αφορ­μή για να δημιουρ­γή­σει ένα αθά­να­το έργο — μνη­μείο που να μεί­νει σημά­δι και παρά­δειγ­μα «προς απο­φυ­γήν». Και τίπο­τα να μη γνω­ρί­ζεις από την ιστο­ρία, η ται­νία του Κλί­μοφ σε ανα­γκά­ζει να αγα­να­κτή­σεις. Οι σκη­νές της μοιά­ζουν με τις μεγά­λες βιβλι­κές κατα­στρο­φές. Σου προ­κα­λού­νταν φόβο που σου προ­κα­λεί ο μεγά­λος σει­σμός ή άλλες μεγά­λες «ανε­ξή­γη­τες» — και ανε­ξέ­λεγ­κτες — από τον άνθρω­πο κατα­στρο­φές. Οι κάτοι­κοι των συγκε­κρι­μέ­νων χωριών, που δεν ήταν άσχε­τοι με την ιστο­ρία, που ήξε­ραν από εισβο­λές και επεμ­βά­σεις, που είχα­νε δώσει μάχες και μάχες στη μακραί­ω­νη πορεία τους, βρέ­θη­καν μπρο­στά σε μια πρω­το­φα­νή έκπλη­ξη. Ο χιτλε­ρι­σμός δεν είχε παρό­μοιο στην ανθρώ­πι­νη ιστο­ρία. Η βία του ήταν πρω­τό­γνω­ρη στο ανθρώ­πι­νο γένος. Ο ναζι­σμός είναι το πιο ακραίο κομ­μά­τι του καπι­τα­λι­σμού. Η κορω­νί­δα της βίας του.

Περισσότερα

Η ακτή του Ραζλίφ Αντωνάκος ΝίκοςΓρά­φει ο Νίκος Αντω­νά­κος στον Ριζο­σπά­στη: Από πού να ξεκι­νή­σω; Από το θέμα; Είχα την τύχη να πάω και να προ­σκυ­νή­σω στα μέρη που έγι­νε η σφα­γή. (Στο βιβλίο μου, «Η Ακτή του Ραζ­λίφ», κάνω μεγά­λη ανα­φο­ρά). Αν σας πω πως το χώμα της Λευ­κο­ρω­σί­ας είναι ακό­μα νωπό από το αίμα, μην το θεω­ρή­σε­τε υπερ­βο­λή. Περ­πα­τάς και έχεις την αίσθη­ση πως τα πόδια σου βου­λιά­ζουν. Το έδα­φος είναι ακό­μα υγρό! 618 χωριά, δεκά­δες χιλιά­δες άνθρω­ποι και, κυρί­ως, τα παι­διά που σφά­χτη­καν από τους χιτλε­ρι­κούς, δεν είναι από τις σελί­δες της Ιστο­ρί­ας που τις προ­σπερ­νάς με απλές ανα­γνώ­σεις και ανα­φο­ρές. Η περιο­χή, αλλά και ολό­κλη­ρη η Λευ­κο­ρω­σία, με τα 2,2 εκα­τομ­μύ­ρια των θυμά­των στο Β’ Παγκό­σμιο πόλε­μο, απαι­τεί ιδιαί­τε­ρο σεβασμό.

Ο Κλί­μοφ, με λιτά μέσα, με λίγους ανθρώ­πους και λίγα κανό­νια, με λίγες μάχες και με λίγες πολε­μι­κές σκη­νές, με ποι­η­τι­κές όμως εικό­νες, με σκλη­ρές και από­λυ­τα ρεα­λι­στι­κές εικό­νες, δημιούρ­γη­σε μια τερά­στια απει­λη­τι­κή σκιά πάνω από τα κεφά­λια των ανθρώ­πων. Το τέρας του ναζι­σμού έχο­ντας ανοί­ξει όλες τις κάν­νες του και έχο­ντας απλώ­σει όλα τα νύχια του έστρω­σε στο κυνή­γι τους ειρη­νι­κούς ανθρώ­πους της Λευ­κο­ρω­σί­ας, που έχτι­ζαν τη νέα σοσια­λι­στι­κή κοι­νω­νία, και τους ανά­γκα­ζε να τρέ­χουν σαν τρε­λοί στα γύρω δάση για να σωθούν. Οι αγνοί και ειρη­νι­κοί άνθρω­ποι ζού­σαν ένα μονα­δι­κό και πρω­τό­γνω­ρο εφιάλ­τη! Το τέρας, όμως, με τις φωτιές που έβγα­ζε από το ορθά­νοι­χτο επε­κτα­τι­κό βιο­μη­χα­νι­κό στό­μα του, μαζί με τους ντό­πιους συνερ­γά­τες του, έκαι­γε ό,τι έβρι­σκε στο πέρα­σμά του. Και όταν ξετρύ­πω­νε τα θύμα­τά του, τα κάρ­φω­νε στην καρ­διά και τα έσφαζε!

Ο κινη­μα­το­γρά­φος του Κλί­μοφ ξεπερ­νά­ει το φόβο. Για­τί δε στέ­κε­ται στα εξω­τε­ρι­κά γνω­ρί­σμα­τα του φόβου, δεν επι­διώ­κει εντυ­πω­σια­σμούς. Αντί­θε­τα, ανα­γκά­ζει το θεα­τή να ψάξει τις αιτί­ες που κάνουν ανθρώ­πους να λει­τουρ­γούν σαν τέρα­τα.
Και μόνον το πρό­σω­πο του νεα­ρού πρω­τα­γω­νι­στή, που από φρέ­σκο και λείο (όπως είναι τα όμορ­φα πρό­σω­πα των παι­διών σε ειρη­νι­κές περιό­δους), μέσα σε λίγο χρο­νι­κό διά­στη­μα, όσο διήρ­κη­σε το κυνή­γι μέχρι τη σφα­γή, γέρα­σε και γέμι­σε ρυτί­δες και πόνο, αλλά και σκέ­ψεις και γνώ­ση, φτά­νει για να σε βάλει σε βαθιούς και παρα­γω­γι­κούς συλ­λο­γι­σμούς. Να πεις δηλα­δή, πως μια στιγ­μή πολέ­μου διαρ­κεί όσο μια ολό­κλη­ρη ανθρώ­πι­νη ζωή. Για­τί αυτή η στιγ­μή εμπε­ριέ­χει όλα τα συναι­σθή­μα­τα και όλες τις κορυφώσεις.


Συνέ­ντευ­ξη Ελεμ Κλίμοφ

Μιλά­με για ένα πολι­τι­κό ποί­η­μα. Για ένα μονα­δι­κό καλ­λι­τε­χνι­κό γεγο­νός. Η επι­γρα­φή στο μνη­μείο που στή­θη­κε από τη σοβιε­τι­κή κυβέρ­νη­ση προς τιμήν των 618 χωριών που εξα­φά­νι­σε ο ναζι­σμός, με ευγέ­νεια μας καλεί: «Καλέ μας φίλε, θυμή­σου: αγα­πή­σα­με τη ζωή και την πατρί­δα μας και εσέ­να. Καή­κα­με ζωντα­νοί μέσα στις φλό­γες. Κάνου­με έκκλη­ση: οι κραυ­γές κι ο πόνος μας να γίνουν θάρ­ρος και δύνα­μη, για να επι­κρα­τή­σει η ειρή­νη και η γαλή­νη σε αυτή τη γη. Ωστε να μη χαθεί ποτέ ξανά ζωή στην πύρι­νη λαίλαπα».
Παί­ζουν: Αλε­ξέι Κραβ­σέν­κο, Ολγα Μιρό­νο­βα, Λιου­μπο­μί­ρας Λαουσιαβίσιους.

       Idi i smotri –Έλα να δεις στο imdb 8,3|10

Idi i smotri –Έλα να δεις imdb rating

Πάνω από 50.000 ψήφοι με βαθ­μο­λο­γία 8+ …35.000 9–10!

🎬

🔎  Γρά­φει ο Βελισ­σά­ριος Κοσ­συ­βά­κης της New Star Art Cinema (Studio): Ο αστι­κός τύπος κάθε μορ­φής ΕΞΑΦΑΝΙΣΕ την ΕΠΑΝΕΚΔΟΣΗ της ται­νί­ας … το ΑΘΗΝΟΑΡΑΜΑ που είναι και οδη­γός πόλης δεν την ανα­φέ­ρει καν! — εγώ θα το παλέψω
«Έλα να δεις» τι θα πει φασι­σμός! το αντι­πο­λε­μι­κό-αντι­φα­σι­στι­κό αρι­στούρ­γη­μα του Ελεμ Κλίμοφ.
Δεί­τε την ται­νία οπωσδήποτε! –
Η ται­νία (απο­κα­τα­στη­μέ­νη κόπια) προ­βάλ­λε­ται απο­κλει­στι­κά στο STUDIO, 9/12-15/12/ 2021 — STUDIO new star art cinema:
Σπάρ­της και Σταυ­ρο­πού­λου 33 | πλα­τεία Αμε­ρι­κής | Τηλ 210–8640054 ‑6932479731

Εκδόσεις Ατέχνως Atexnos click 2https://ekdoseis-atexnos.gr/

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο