Γράφει ο \\ Αστέρης Αλαμπής _Μίδας
Αν προσπαθήσουμε να ξεχωρίσουμε τις γλώσσες η μία από την άλλη απλώς ως προς τις λέξεις τους και τα μοτίβα που μπορούμε να παρατηρήσουμε στις προτάσεις, προκύπτουν προβλήματα. Πολύ διαφορετικές γλώσσες μπορούν να μοιράζονται λέξεις (μέσω δανεισμού), ενώ διαφορετικοί ομιλητές της «ίδιας» γλώσσας μπορεί να διαφέρουν πολύ στο λεξιλόγιό τους λόγω παραγόντων εκπαίδευσης ή στυλ ομιλίας. Διαφορετικές γλώσσες μπορεί να εμφανίζουν τα ίδια μοτίβα προτάσεων, ενώ μια μεμονωμένη γλώσσα μπορεί να εμφανίζει μεγάλη ποικιλία μοτίβων.
Τουλάχιστον 500 (μόνο στη Βόρεια Ιταλία)…
Άρα η επιστήμη της γλωσσολογίας παρέχει καλύτερη βάση για τη μέτρηση του αριθμού των διαφορετικών γλωσσών που ομιλούνται στον κόσμο; Όταν αντιμετωπίζουμε το ερώτημα πότε ακριβώς οι μορφές ομιλίας διαφέρουν συστηματικά από γλωσσική άποψη, παίρνουμε απαντήσεις που είναι δυνητικά σαφείς και ξεκάθαρες, αλλά μάλλον προκαλούν έκπληξη.
Γενικά, οι γλωσσολόγοι έχουν διαπιστώσει ότι η ανάλυση των εξωτερικών γεγονότων της χρήσης της γλώσσας μας δίνει στην καλύτερη περίπτωση ένα ολισθηρό αντικείμενο μελέτης. Μάλλον πιο συνεκτική, φαίνεται, είναι η μελέτη της αφηρημένης γνώσης που έχουν οι ομιλητές που τους επιτρέπει να παράγουν και να κατανοούν _produce and understand αυτό που λένε ή ακούν ή διαβάζουν: την εσωτερικευμένη γνώση της γραμματικής της γλώσσας τους.
Θα μπορούσαμε, λοιπόν, να προτείνουμε αντί να μετράμε τις γλώσσες με βάση τις “εξωτερικές μορφές”, να προσπαθήσουμε να μετρήσουμε το εύρος των διακριτών γραμματικών στον κόσμο. Πώς μπορούμε να το κάνουμε αυτό; Τι διαφοροποιεί τη μια γραμματική από την άλλη; Ορισμένες πτυχές της γραμματικής γνώσης, όπως ο τρόπος που ερμηνεύονται οι αντωνυμίες σε σχέση με μια άλλη έκφραση στην ίδια πρόταση, φαίνεται να είναι κοινές σε όλες τις γλώσσες.
Στο “νομίζει ότι η Μαίρη είναι έξυπνη”, που μπορεί να αναφέρεται σε οποιοδήποτε θηλυκό στο σύμπαν υπάρχει μια εξαίρεση: δεν μπορεί εδώ να αναφέρεται στο ίδιο άτομο με τη Mary. Από την άλλη, το γεγονός ότι τα επίθετα προηγούνται των ουσιαστικών τους στα αγγλικά (λέμε red balloon _κόκκινο μπαλόνι, όχι balloon red _μπαλόνι κόκκινο) είναι γεγονός για τα αγγλικά, καθώς ισχύει το αντίθετο, για παράδειγμα, στα γαλλικά. Εάν είχαμε μια πλήρη απογραφή του συνόλου των παραμέτρων που μπορεί να χρησιμεύσει με αυτόν τον τρόπο, κάθε συγκεκριμένη συλλογή τιμών για αυτές τις παραμέτρους που θα μπορούσαμε να αναγνωρίσουμε στη γνώση κάποιου συνόλου ομιλητών θα πρέπει να υπολογίζεται ως ξεχωριστή γλώσσα.
Αλλά ας δούμε τι συμβαίνει όταν εφαρμόζουμε αυτήν την προσέγγιση σε μια ενιαία γλωσσική περιοχή, ας πούμε τη Βόρεια Ιταλία. Εξετάστε τα γεγονότα αρνητικών προτάσεων, για παράδειγμα. Η τυπική ιταλική χρησιμοποιεί έναν αρνητικό δείκτη που προηγείται του ρήματος (Maria non mangia la carne = η Μαρία δεν τρώει το κρέας), ενώ η γλώσσα που ομιλείται στο Piémonte (Πιεμόντε) χρησιμοποιεί έναν αρνητικό δείκτη που ακολουθεί το ρήμα (Maria a mangia nen la carn = Μαρία τρώει όχι το κρέας).
Άλλες διαφορές συσχετίζονται με αυτό: η τυπική ιταλική δεν μπορεί να έχει αρνητικό με προστακτικό ρήμα, αλλά χρησιμοποιεί αντ’ αυτού τον αόριστο, ενώ τα Πιεμοντέζικα επιτρέπουν αρνητικές προστακτικές. Τα τυπικά ιταλικά απαιτούν ένα “διπλό αρνητικό” σε προτάσεις όπως “Non ho visto nessuno” _“δεν έχω δει κανέναν”, ενώ στο Piemonte δεν χρησιμοποιούν τον επιπλέον αρνητικό δείκτη και ούτω καθεξής. Η λειτουργία της άρνησης εδώ καθιερώνει μια παράμετρο που διακρίνει αυτές (και άλλες) γραμματικές.
Αυτή είναι μόνο η αρχή, όμως. Όταν εξετάζουμε πιο προσεκτικά την ομιλία διαφόρων περιοχών στη Βόρεια Ιταλία, βρίσκουμε πολλές άλλες παραμέτρους που διακρίνουν τη μια γραμματική από την άλλη σε αυτήν την περιοχή, έτσι ώστε καθεμία από αυτές μπορεί να ποικίλλει από τόπο σε τόπο με τρόπους που είναι ανεξάρτητοι από όλες τις οι υπόλοιπες.
Παραμένοντας ακόμα στη Βόρεια Ιταλία, ας υποθέσουμε ότι υπάρχουν, δέκα τέτοιες παράμετροι που διακρίνουν τη μια γραμματική από την άλλη. Αυτή είναι πραγματικά μια αρκετά συντηρητική εκτίμηση, υπό το φως της διακύμανσης που στην πραγματικότητα έχει βρεθεί εκεί. Αλλά αν καθένα από αυτά μπορεί να διαφέρει ανεξάρτητα από τα άλλα, συλλογικά ορίζουν ένα σύνολο από δύο έως το δέκα, ή 1.024 διακριτές γραμματικές, και πράγματι οι μελετητές έχουν υπολογίσει ότι κάπου μεταξύ 300 και 500 από αυτές τις διακριτές πιθανότητες υπάρχουν στην πραγματικότητα στην περιοχή!
Φυσικά, οι επιπτώσεις αυτού του αποτελέσματος για τον κόσμο ως σύνολο πρέπει να βασίζονται σε μια ενδελεχή μελέτη του εύρους και των ορίων πιθανής γραμματικής παραλλαγής. Αλλά όλες αυτές οι μορφές των “ιταλικών” έχουν πολλά κοινά και υπάρχουν πολλοί τρόποι με τους οποίους διακρίνονται όλες ως ομάδα από πολλές άλλες γλώσσες σε πολλά άλλα μέρη του κόσμου. Δεδομένου ότι ο αριθμός των πιθανών γραμματικών συστημάτων επεκτείνεται εκθετικά καθώς αυξάνεται ο αριθμός των παραμέτρων, αν έχουμε μόνο περίπου 25 ή 30 από αυτές, ο αριθμός των πιθανών γλωσσών με αυτή την έννοια γίνεται τεράστιος: πολύ πάνω από ένα δισεκατομμύριο, με την υπόθεση τριάντα διακριτών παραμέτρων . Προφανώς δεν θα πραγματοποιηθούν όλες αυτές οι δυνατότητες, αλλά εάν ο χώρος των πιθανών γραμματικών καλυφθεί ομοιόμορφα σε κάτι σαν τον βαθμό που βρίσκουμε στη Βόρεια Ιταλία για το περιορισμένο σύνολο παραμέτρων που παίζουν εκεί, ο αριθμός των γλωσσών στον κόσμο πρέπει να είναι πολύ μεγαλύτερος από 6.909 του Ethnologue.
Μόνο μία _Ένας βιολόγος
κοιτάζει την ανθρώπινη γλώσσα…
Όταν κοιτάμε τις γλώσσες του κόσμου, μπορεί να φαίνονται απίστευτα διαφορετικές. Από την άποψη των συστημάτων επικοινωνίας γενικότερα, ωστόσο, είναι εντυπωσιακά παρόμοιες μεταξύ τους. Η ανθρώπινη γλώσσα διαφέρει από την επικοινωνιακή συμπεριφορά κάθε άλλου γνωστού οργανισμού με έναν αριθμό θεμελιωδών τρόπων, που μοιράζονται όλες οι γλώσσες.
Σε σύγκριση με τις επικοινωνιακές συσκευές των ασημόγλαρων, των μελισσών, των δελφινιών ή οποιουδήποτε άλλου ζώου (εκτός του ανθρώπου δλδ), η γλώσσα μας παρέχει ένα σύστημα που δεν δεσμεύεται από ερεθίσματα και εκτείνεται σε άπειρα πιθανά διακριτά μηνύματα. Αυτό το επιτυγχάνει με ένα περιορισμένο, πεπερασμένο σύστημα μονάδων που συνδυάζονται ιεραρχικά και αναδρομικά σε μεγαλύτερες μονάδες. Οι ίδιες οι λέξεις δομούνται από μια μικρή απογραφή ήχων βασικών στη γλώσσα, μεμονωμένα στοιχεία χωρίς νόημα συνδυασμένα σύμφωνα με ένα σύστημα εντελώς ανεξάρτητο από τον τρόπο που οι λέξεις συνδυάζονται σε φράσεις και προτάσεις.
Το συγκεκριμένο γλωσσικό σύστημα που ελέγχει κάθε άτομο υπερβαίνει κατά πολύ την άμεση εμπειρία από την οποία προέκυψε η γνώση του. Και οι αρχές που διέπουν αυτά τα συστήματα ήχων, λέξεων και νοημάτων είναι σε μεγάλο βαθμό κοινές σε όλες τις γλώσσες, με περιορισμένες μόνο δυνατότητες διαφοράς (οι παράμετροι που περιγράφονται παραπάνω).
Με όλους αυτούς τους τρόπους, η ανθρώπινη γλώσσα είναι τόσο διαφορετική από οποιοδήποτε άλλο γνωστό σύστημα στον φυσικό κόσμο που οι στενά περιορισμένοι τρόποι με τους οποίους μια γραμματική μπορεί να διαφέρει από την άλλη εξασθενούν σε ασήμαντη σημασία. Για έναν ιθαγενή του Μιλάνου, οι διαφορές μεταξύ της ομιλίας αυτής της πόλης και της ομιλίας του Τορίνο μπορεί να είναι μεγάλες, αλλά για έναν επισκέπτη από την Κουάλα Λουμπούρ και τα δύο είναι “ιταλικά”. Ομοίως, οι διαφορές που βρίσκουμε ανά τον κόσμο στις γραμματικές φαίνονται πολύ σημαντικές, αλλά για έναν εξωτερικό παρατηρητή — ας πούμε, έναν βιολόγο που μελετά την επικοινωνία μεταξύ των ζωντανών όντων γενικά — όλες είναι σχετικά μικρές παραλλαγές στο μοναδικό θέμα της Ανθρώπινης γλώσσας.
Όπως το έθεσε η 11η έκδοση της Britannica,
«(…) όλη η υπάρχουσα ανθρώπινη ομιλία είναι ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά που έχουμε σημειώσει μέχρι τώρα ή θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας, ακόμη και όταν η ανθρωπότητα είναι μία στη διάκρισή της από κατώτερα ζώα? οι διαφορές είναι στα μη ουσιαστικά».
Πηγή_
Συνεχίζεται