Ο Θοδωρής Νικολάκης συζητά με το Γιώργο Μουσγά για το «παίδεμα» του κολάζ που μεταμορφώνει ένα απλό σκουπίδι σε εικαστικό έργο.
Απ’ τις 18–27 Γενάρη 2019 γίνεται η έκθεση του Θ. Νικολάκη στο Πολιτιστικό Κέντρο Παναιτώλιο του δήμου Νέας Ιωνίας.
Ήδη στα εγκαίνια της έκθεσης οι επισκέπτες έχουν μάθει πως ένας πίνακας χρειάζεται δουλειά μέχρι και πέντε μήνες με καθημερινά οχτάωρα.
Ο Θοδωρής Νικολάκης εξηγεί στον δάσκαλο Κώστα Κατιμερτζόγλου, υποψήφιο δήμαρχο της Λαϊκής Συσπείρωσης στη Νέα Ιωνία, τις λεπτομέρειες απ’ τον Πίνακα «Απεργία», που είναι εμπνευσμένος απ’ τους αγώνες των εργατών στο Πέραμα. «Αυτές οι δημιουργίες και οι εκθέσεις με τα έργα τους μπορούν να αποτελέσουν σημαντικό κίνητρο δημιουργικού προσανατολισμού για τα παιδιά που πολλές φορές ασχολούνται με το φιλοτελισμό» σχολιάζει ο Κώστας Κατιμερτζόγλου.
Στην έκθεση διατίθεται και το βιβλίο «Το Κολάζ με γραμματόσημα», που έγραψε ο Θ. Νικολάκης. Περιέχει τη συνοπτική ιστορία του κολάζ με τεχνικές, παραδείγματα και πρακτικές συμβουλές.
Επίσης το βιβλίο περιέχει και εξαιρετικές πληροφορίες για τα γραμματόσημα. Ανάμεσα στα άλλα σημειώνει: «Χιλιάδες πράγματα μπορεί να απολαύσει κάποιος παρατηρώντας μια συλλογή γραμματοσήμων. Μπορείς να γνωρίσεις ακόμα και χώρες που δεν υπάρχουν πια. Και αυτό είναι πολύ σημαντικό, καθώς στον 20ό αιώνα δημιουργήθηκαν ή χάθηκαν ή απλώς άλλαξαν μορφή πολλές χώρες. Για παράδειγμα, τα γραμματόσημα της ΕΣΣΔ και των λαϊκών δημοκρατιών παραμένουν αδιάψευστος μάρτυρας του υπαρκτού σοσιαλισμού και της προσφοράς στην τέχνη, την επιστήμη σε όλη την ανθρωπότητα».
Ο Θ. Νικολάκης, άλλωστε, έχει στο ενεργητικό του τη συμμετοχή στην έκθεση που οργάνωσε το ΚΚΕ για τα 100 χρόνια απ’ την Οχτωβριανή Επανάσταση στον Πειραιά τον Οχτώβρη του 2017.
Μια σύντομη συζήτηση μαζί του φωτίζει πλευρές απ’ τη δουλειά του
Θ.Ν.: Από πολύ μικρός ασχολήθηκα με τη ζωγραφική, αλλά και με συλλογή γραμματοσήμων και άλλων μικροαντικειμένων. Πριν από 20 χρόνια έτυχε να αποκτήσω μια πολύ μεγάλη ποσότητα γραμματοσήμων. Αφού ξεχώρισα τα καλά για τη συλλογή μου και για τις συλλογές φίλων, έμειναν πολλές χιλιάδες που ήταν για πέταμα. Είχα, όμως, κοπιάσει πάρα πολύ να τα πλύνω και λυπόμουν να τα πετάξω. Γνωρίζοντας ήδη ότι ο ηθοποιός Μίμης Φωτόπουλος τα χρησιμοποιούσε για ζωγραφική, είπα να δοκιμάσω και εγώ, να φτιάξω κάτι. Το αποτέλεσμα μου άρεσε και σιγά-σιγά το συστηματοποίησα.
-Πόσο μπελαλίδικη είναι αυτή η δουλειά;
Θ.Ν.: Η Τέχνη πάντα έχει και τις δυσκολίες της. Το κολάζ με γραμματόσημα σε παιδεύει λίγο παραπάνω γιατί είναι πιο δύσκολο να βρεις την αναγκαία ποσότητα χρωμάτων, να πλύνεις, να ταξινομήσεις και να κόψεις τα γραμματόσημα. Έπειτα έρχεται η άλλη ταξινόμηση κατά χρώμα και η αποθήκευση των πολύ μικρών κομματιών. Και παρά τις ατελείωτες ώρες προετοιμασίας το υλικό που συγκεντρώνεις να είναι πάντα λίγο.
-Πόσες χιλιάδες γραμματόσημα έχουν περάσει απ’ τα χέρια σου;
Θ.Ν.: Δεν μπορείς να υπολογίσεις εύκολα. Πολλές χιλιάδες. Το βασικό ζήτημα που πρέπει να πάρεις υπόψιν είναι ότι πρόκειται για ένα υλικό περίεργο και πολύτιμο. Αποτελεί αντικείμενο του πιο διαδεδομένου χόμπι στον κόσμο, του φιλοτελισμού και παράλληλα είναι και ένα εκπληκτικό υλικό για εικαστική δημιουργία. Και επειδή αυτά που βρίσκονται σε μια καλή κατάσταση και μπορούν να εμπλουτίσουν μια συλλογή, δίνοντας χαρά σε κάποιον ή κάποιους, είναι λίγα, είναι κρίμα να τα χαλάμε για να φτιάξουμε ένα εικαστικό έργο. Για κάποιον συλλέκτη αυτό θεωρείται βανδαλισμός.
Στην εικαστική δημιουργία μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε φθαρμένα γραμματόσημα, που είναι και απείρως περισσότερα από τα «καλά».
-Τι προσφέρει αυτή η δουλειά στο δημιουργό;
Θ.Ν.: Πριν απ’ όλα την ικανοποίηση της δημιουργικής δραστηριότητας.
Μετά, διδάσκει την υπομονή και την οικονομία, δεδομένου ότι το υλικό δεν είναι ποτέ αρκετό και το έργο «χτίζεται» αργά!
Παράλληλα, εξασκεί τη φαντασία. Και βέβαια δε συγκρίνεται με τίποτα η αίσθηση της ικανοποίησης, όταν με όλες τις δυσκολίες, ολοκληρώνεται μια φόρμα ή ένα έργο. Και ακόμα η ικανοποίηση από το ότι για τη δημιουργία του έργου μετέτρεψες σε εκφραστικό μέσο, έδωσες ζωή, σε ένα υλικό που ήταν απλώς σκουπίδι, για πέταμα.
-Ένα έργο με κολάζ, τι δίνει σ’ αυτόν που το βλέπει;
Θ.Ν.: Ο θεατής απολαμβάνει ένα έργο με μια ξεχωριστή ζωντάνια και μια ενέργεια που δίνονται στο έργο από την διαφορετική υφή του υλικού και την αίσθηση που δίνει η μεγάλη συσσώρευση ανθρώπινης εργασίας.
Επιπλέον, ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και τη φαντασία του, ο θεατής μπορεί να ερευνήσει και απολαύσει τα διαφορετικά χαρακτηριστικά που αποκαλύπτονται στο έργο, ανάλογα και με την απόσταση που το παρατηρεί κάποιος.