Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Βίντεο για τον Μ. Τόκα, με αδημοσίευτο υλικό από το οικογενειακό αρχείο, 65 χρόνια από τη γέννησή του

Τα τρία παι­διά του Κύπριου συν­θέ­τη, Μάριου Τόκα, Κώστας, Άγγε­λος και Χαρά, με την ευκαι­ρία συμπλή­ρω­σης την 8η Ιου­νί­ου 2019, 65 ετών από τη γέν­νη­ση του σπου­δαί­ου μου­σουρ­γού, που «έσβη­σε» νικη­μέ­νος από τον καρ­κί­νο στις 27 Απρι­λί­ου του 2008, έφτια­ξαν βίντεο το οποίο διο­χέ­τευ­σαν στα Μέσα Μαζι­κής Ενημέρωσης.

Όπως ανα­φέ­ρουν σε ανα­κοί­νω­ση που συνο­δεύ­ει το βίντεο, σε αυτό περι­λαμ­βά­νο­νται, φωτο­γρα­φί­ες από το οικο­γε­νεια­κό αρχείο, που δημο­σιεύ­ο­νται για πρώ­τη φορά.

Προ­σθέ­τουν ότι σκο­πός του βίντεο είναι «η δια­τή­ρη­ση της μνή­μης και του έργου του πατέ­ρα μας» και παρά­κλη­ση των τριών παι­διών του Κύπριου μου­σι­κο­συν­θέ­τη είναι η προ­βο­λή του από τα ΜΜΕ, ιστο­σε­λί­δες και μέσα μαζι­κής δικτύωσης.

Μαζί με το βίντεο και την ανα­κοί­νω­ση επι­συ­νά­πτε­ται και ανα­λυ­τι­κό βιο­γρα­φι­κό σημεί­ω­μα του συν­θέ­τη ο οποί­ος γεν­νή­θη­κε στις 8 Ιου­νί­ου του 1954 στη Λεμε­σό όπου και έζη­σε τα παι­δι­κά και εφη­βι­κά του χρόνια.

Βίω­σε όλη την αγριό­τη­τα του Αττί­λα καθώς η τουρ­κι­κή εισβο­λή του 1974 τον βρή­κε να υπη­ρε­τεί τη στρα­τιω­τι­κή του θητεία. Όπως ο ίδιος συνή­θι­ζε να λέει η περί­ο­δος εκεί­νη τον σημά­δε­ψε βαθιά και έγι­νε πηγή έμπνευ­σης για κάποια από τα έργα του.

Στην ελλη­νι­κή δισκο­γρα­φία εμφα­νί­ζε­ται για πρώ­τη φορά το 1978. Ο πρώ­τος του δίσκος με ερμη­νευ­τή το Μανώ­λη Μητσιά είχε τίτλο «Τα Τρα­γού­δια της Παρέας».

Ακο­λού­θη­σαν συνερ­γα­σί­ες με τα μεγα­λύ­τε­ρα ονό­μα­τα του ελλη­νι­κού τραγουδιού.

Βαθύ­τα­τα πολι­τι­κο­ποι­η­μέ­νος αφιέ­ρω­σε μεγά­λο μέρος του μου­σι­κού του έργου στην ιδιαί­τε­ρη πατρί­δα του, την Κύπρο και στους αγώ­νες του κυπρια­κού λαού για ανε­ξαρ­τη­σία και ελευθερία.

Σταθ­μός στη μου­σι­κή δια­δρο­μή του υπήρ­ξε η γνω­ρι­μία του με τον ποι­η­τή της ρωμιο­σύ­νης, Γιάν­νη Ρίτσο, ο οποί­ος του εμπι­στεύ­θη­κε δώδε­κα ανέκ­δο­τα ποι­ή­μα­τά του που κυκλο­φό­ρη­σαν μελο­ποι­η­μέ­να το 1981 με γενι­κό τίτλο «Πικρα­μέ­νη μου γενιά».

Το 1996, ο Μάριος Τόκας επι­σκέ­πτε­ται το Άγιον Όρος και εκεί, συγκλο­νι­σμέ­νος από τα χει­ρό­γρα­φα του μονα­χού Γερά­σι­μου Μικρα­γιαν­να­νί­τη που βρή­κε και μελέ­τη­σε, έγρα­ψε το συμ­φω­νι­κό έργο «Θεο­γεν­νή­τωρ Μαρία».

Στις 8 Μαρ­τί­ου του 2001 τιμή­θη­κε, από τον τότε Πρό­ε­δρο της Κυπρια­κής Δημο­κρα­τί­ας, με το «μετάλ­λιο εξαί­ρε­της προ­σφο­ράς στην πατρί­δα» που απο­τε­λεί την ύψι­στη τιμή της κυπρια­κής πολιτείας.

Ο Μάριος Τόκας, ανα­φέ­ρε­ται, τέλος, έφυ­γε από την ζωή, ξημε­ρώ­μα­τα του Πάσχα στις 27 Απρι­λί­ου του 2008 χωρίς να προ­λά­βει να εκδώ­σει έργα του που αγά­πη­σε πολύ και βρί­σκο­νται σε παρ­τι­τού­ρες και ηχο­γρα­φή­μα­τα, προί­κα και κλη­ρο­νο­μιά των παι­διών του.

Πηγή: ΚΥΠΕ

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο