Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Γιώργος Λάνθιμος “Poor Things” _καημένα πράγματα …

Γιώρ­γος Λάν­θι­μος έντε­κα υπο­ψη­φιό­τη­τες για το “Poor Things” και σ΄ανώτερα!!. Πριν πέντε χρό­νια είχα­με τις δέκα για την “The Favourite”, όπου τελι­κά κέρ­δι­σε μία, για την ερμη­νεία της η Ολί­βια Κόλ­μαν, είχαν προη­γη­θεί “Κυνό­δο­ντας”, “Ελά­φι” “Αστα­κός” κλπ.

Γρά­φει ο \\  Αστέ­ρης Αλα­μπής _Μίδας

96 χρό­νια Όσκαρ, με ότι έχει απο­μεί­νει πλέ­ον από το θεσμό …το κόκ­κι­νο χαλί, οι γάμπες της τάδε και το βρα­κί της δεί­να (που εν μέσω μπου­νά­τσας απο­κα­λύ­φθη­κε μυστη­ριω­δώς “κατά λάθος” _εν μέσω 100άδων φλας)

Λάνθιμος εναντίον “Οπενχάιμερ”;
Οψόμεθα!! Ποιος είναι φαβορί και ποιος αουτσάιντερ;

Poor Things \ υπόθεση

Πρω­τα­γω­νι­στεί η μού­σα του Γιώρ­γου Λάν­θι­μου (κάποιοι λένε, πως είναι και ερω­μέ­νη του) Έμμα Στό­ουν, χαρα­κτη­ρι­σμέ­νη ως “ακα­τάλ­λη­λη”, λόγω των πολ­λών γυμνών σκη­νών που περιλαμβάνεi.
Η ιστο­ρία αφο­ρά την Bella Baxter (Έμμα Στό­ουν φυσι­κα), μία φουλ νυμ­φο­μα­νή που ζει στη βικτο­ρια­νή επο­χή. Η Bella θέλο­ντας να ξεφύ­γει από τον βίαιο σύζυ­γό της, αυτο­κτο­νεί. Ωστό­σο επα­να­φέ­ρε­ται στη ζωή από έναν εκκε­ντρι­κό επι­στή­μο­να τον Goodwin Baxter (Γουί­λιαμ Νταφόε).
Για την επα­να­φέ­ρει στη ζωή, ο Goodwin μετα­μό­σχευ­σε στο κρα­νίο της τον εγκέ­φα­λο ενός αγέν­νη­του, αλλά ζωντα­νού εμβρύ­ου που κυο­φο­ρού­σε. Η υπό­θε­ση, λοι­πόν, αφο­ρά την ζωή ενός νηπί­ου, το οποίο βρί­σκε­ται ξαφ­νι­κά στο σώμα μίας ενή­λι­κης γυναί­κας. Το νήπιο-Bella μεγα­λώ­νει άγαρ­μπα δίπλα στον Goodwin, ώσπου, κάποια στιγ­μή τον εγκα­τα­λεί­πει και βρί­σκε­ται στο Παρί­σι, ως μία ανε­ξάρ­τη­τη σεξεργάτρια.
Εκεί ξεκι­νά­ει μια άλλη ιστο­ρία, στην οποία το χιού­μορ, η θλί­ψη αλλά και τα σεξουα­λι­κά μαθή­μα­τα κυριαρχούν.

Γιώργος Λάνθιμος – Έμμα Στόουν

  • Το Poor Things απο­τε­λεί την τέταρ­τη ται­νία στην οποία ο Γιώρ­γος Λάν­θι­μος συνερ­γά­ζε­ται με την Έμμα, μάλι­στα, σε πρό­σφα­τη συνέ­ντευ­ξή του στο Cineuropa, απο­κά­λυ­ψε ότι έχει σκη­νο­θε­τή­σει μία ακό­μα νέα ται­νία, η οποία σημα­το­δο­τεί την επι­στρο­φή του στην Ελλά­δα. Σε αυτό το έργο, στο οποίο δεν έχει γίνει ακό­μα ούτε η απο­κά­λυ­ψη του τίτλου, πρω­τα­γω­νι­στεί… και πάλι η Έμμα Στόουν.
  • Βασί­ζε­ται τελι­κά το Poor Things σε βιβλίο; ΝΑΙ, στο ομώ­νυ­μο μυθι­στό­ρη­μα, το οποίο έγρα­ψε ο Alasdair Gray το 1992 και κέρ­δι­σε το βρα­βείο Whitbread και το Guardian Fiction Prize. Μάλι­στα, είναι ενδει­κτι­κό πως για να λάβει ο Γιώρ­γος Λάν­θι­μος τα πνευ­μα­τι­κά δικαιώ­μα­τα, έχει απο­κα­λύ­ψει ότι πήγε ο ίδιος στο σπί­τι του Alasdair Gray στην Γλα­σκό­βη και τα ζήτη­σε. Για τον συγ­γρα­φέα, ο Έλλη­νας σκη­νο­θέ­της έχει επι­ση­μά­νει ότι “ήταν ένας αξια­γά­πη­τος άνδρας. Δυστυ­χώς, πέθα­νε λίγα μόλις χρό­νια πριν δημιουρ­γή­σει την ται­νία (το 2019), αλλά ήταν πολύ ξεχω­ρι­στός και γεμά­τος ενέργεια”.
  • Τοπο­θε­τη­μέ­νο στη Γλα­σκό­βη και στα περί­χω­ρά της, στην Αλε­ξάν­δρεια και στο Παρί­σι της δεκα­ε­τί­ας του 1880, το βιβλίο περι­γρά­φει τις ερω­τι­κές ζωές δύο για­τρών και μιας γυναί­κας που ένας από τους δύο έχει δημιουρ­γή­σει. Περιέ­χει μερι­κούς ανί­ε­ρους γάμους, αλλά σχε­δόν καμία διαστροφή.
  • Φτω­χά πράγ­μα­τα ή καη­μέ­να πράγ­μα­τα θα μετα­φρά­ζα­με στα ελλη­νι­κά τον τίτλο. Οι λέξεις παί­ζουν μεγά­λο ρόλο και κάνουν τις δικές τους ανα­γω­γές. Πολύ περισ­σό­τε­ρο που έχου­με να κάνου­με με μια κοι­νω­νία της βικτω­ρια­νής (ίσως) επο­χής που μοιά­ζει πάρα πολύ με τη δική μας.

Η ιστο­ρία δια­δρα­μα­τί­ζε­ται στην Αγγλία, στη Λισα­βό­να, στην Αλε­ξάν­δρεια και στο Παρί­σι στη δεκα­ε­τία του 1880 και περι­γρά­φει τις δια­σταυ­ρού­με­νες ερω­τι­κές ζωές δύο για­τρών, μιας γυναί­κας και ενός δικη­γό­ρου, γόη και κατο­πι­νού ερα­στή της κοπέ­λας (Μαρκ Ράφα­λο). Ο γηραιό­τε­ρος (Γουί­λιαμ Ντα­φόε), παρα­μορ­φω­μέ­νος από τον χει­ρούρ­γο πατέ­ρα του και εμπει­ρό­τε­ρος από τους δύο πει­ρα­μα­τι­ζό­με­νους για­τρούς, ως νέος Φραν­κεν­στάιν, έχει ανα­δη­μιουρ­γή­σει το νεκρό σώμα της, ζωντα­νεύ­ο­ντάς το και καθι­στώ­ντας το όμορ­φο και ποθητό.

Επα­νερ­χό­με­νοι στα επί­θε­τα “φτω­χά” και “καη­μέ­να”. Όντως η γυναί­κα είναι φτω­χή, με την έννοια ότι η τύχη της κρί­νε­ται από τον προ­στά­τη της που κάθε φορά την ανα­λαμ­βά­νει. Ο κάθε ένας από αυτούς θα παί­ξει το ρόλο του πατέ­ρα. Αυτό που έχει σημα­σία είναι ότι αυτός που παρου­σιά­ζε­ται σαν πατέ­ρας της δεν είναι παρά ο ανα­κα­τα­σκευα­στής της ύπαρ­ξής της. Ένας μικρός θεός. Άλλω­στε το όνο­μά του, Γκό­ντ­γουιν, παρα­πέ­μπει στο θεό, μερι­κές φορές προ­φέ­ρε­ται ακρι­βώς όπως ο θεός.

Tο “πράγ­μα­τα”, η άλλη λέξη του τίτλου, μας μιλά για την εξου­σία που δεν αφή­νει περι­θώ­ρια ελευ­θε­ρί­ας στον άνθρω­πο. Ο άνθρω­πος είναι ιδιο­κτη­σία ενός άλλου ανθρώ­που. Αυτός κανο­νί­ζει τη ζωή του, τις επι­θυ­μί­ες και τα συναι­σθή­μα­τά του. Ανή­κει σε αυτόν όπως ανή­κου­με σε έναν αυστη­ρό εξου­σια­στή θεό που ‑και αυτός- παί­ζει το ρόλο του πατέ­ρα. Η αρχε­τυ­πι­κή περ­σό­να του Πατέ­ρα βρί­σκε­ται πίσω από τη βία, σε κάθε έκφαν­σή της _και ταξι­κή, σε κάθε στιγ­μή, σε κάθε άτο­μο που θέλει να την εξα­σκή­σει. Όταν αυτός πεθά­νει, οι μαθη­τευό­με­νοί του θα ακο­λου­θή­σουν το παρά­δειγ­μά του. Και η ζωή συνε­χί­ζε­ται..! Χωρίς σημαί­ες και ταμπούρλα!!

Αυτή η μακρι­νή επο­χή είναι ακρι­βώς ίδια με τη δική μας. Η κατα­πί­ε­ση ανθρώ­που προς άνθρω­πο είναι ίδια και χει­ρό­τε­ρη. Η βία έχει την ίδια ισχύ, αλλά­ζο­ντας μόνο μορ­φή. Ο Λάν­θι­μος μας βάζει σε αυτή την έννοια του εγκλει­σμού που, σε αυτή την ται­νία, αυτός δεν περιο­ρί­ζε­ται σε ένα σπί­τι αλλά επε­κτεί­νε­ται σε όλη την κοι­νω­νία. Πολύ περισ­σό­τε­ρο, ο εγκλει­σμός είναι μια κατά­στα­ση που την έχουν συνη­θί­σει τα θύμα­τά του και τη διαιωνίζουν.

Το “άλλο” σινεμά;

ΟΧΙ βέβαια…

Poor Things:
Η μεγά­λη υπό­θε­ση τού να είσαι γυναίκα
Η κρι­τι­κή του Θοδω­ρή Κουτσογιαννόπουλου

Δημιούρ­γη­μα ενός τερα­τώ­δους επι­στή­μο­να, η Μπέ­λα Μπάξ­τερ της Έμα Στό­ουν είναι μια ζωη­ρή κοπέ­λα με μυα­λό μωρού, και πιο συγκε­κρι­μέ­να του δικού της αγέν­νη­του εμβρύ­ου που μπου­σου­λά­ει κοσμο­πο­λί­τι­κα και μαθαί­νει εμπει­ρι­κά τη ζωή, εκστο­μί­ζο­ντας περί­που ό,τι της έρχε­ται στον αρχι­κά ταραγ­μέ­νο και στη συναρ­πα­στι­κή πορεία ολο­έ­να και σοφό­τε­ρο νου της. Μέσα από το υπερ­ρε­α­λι­στι­κό ταξί­δι μιας Μπάρ­μπι με όρε­ξη για σεξ και αλλερ­γία στον κομ­φορ­μι­σμό (μια Ωραία της Ημέ­ρας με ανα­λυ­τι­κές δια­θέ­σεις), ο Γιώρ­γος Λάν­θι­μος σχο­λιά­ζει αρι­στουρ­γη­μα­τι­κά την ηθι­κή διγλωσ­σία και ανα­πτύσ­σει με χιού­μορ και ενσυ­ναί­σθη­ση τη μεγά­λη υπό­θε­ση του να είσαι γυναί­κα. Η Μπέ­λα είναι η δική του Τρι­στά­να, ο δημιουρ­γός της, ως άλλος Ντον Λόπε/Φρανκενστάιν, ο Γουί­λεμ Ντα­φό­ου (ο Γκό­ντ­γουιν ή σκέ­το God) και, όπως με την ηρω­ί­δα του Μπου­νιου­έλ, βρί­σκει τη δική της φωνή στην περι­πέ­τεια μιας ενη­λι­κί­ω­σης τόσο ανορ­θό­δο­ξης όσο και ο αξέ­χα­στος χορός της με τον κατα­πλη­κτι­κό, τόσο «απελ­πι­σμέ­να» εγω­κε­ντρι­κό και αστείο, ιδα­νι­κό και ανά­ξιο ερα­στή Μαρκ Ράφα­λο ως Ντάνκαν.

Όπως η Μπάρ­μπι γεν­νή­θη­κε από μια γυναί­κα, δια­μορ­φώ­θη­κε από την πατριαρ­χία, προ­σγειώ­θη­κε σε ένα σύμπαν ως πει­ρα­μα­τι­κό παι­χνί­δι και βασι­κά δέκτης των επι­θυ­μιών των άλλων και, στην ται­νία της Γκρέ­τα Γκέρ­γουιγκ, σε πεί­σμα της οριο­θε­τη­μέ­νης της απο­στο­λής, δρα­πε­τεύ­ει στον έξω κόσμο, μόνο και μόνο για να δια­πι­στώ­σει πως τα πράγ­μα­τα δεν είναι ρόδι­να και προ­στα­τευ­μέ­να, και τελι­κά να επι­στρέ­ψει στη βάση της και να απο­τι­μή­σει τα συναι­σθή­μα­τα και τις γνώ­σεις της, έτσι και η Μπέ­λα απα­ντά στο ερώ­τη­μα πώς είναι να ξεκι­νά μια γυναί­κα από το μηδέν.

Ηλε­κτρι­σμέ­νη από ενέρ­γεια, νόστι­μα αγε­νής και ριψο­κίν­δυ­να φιλο­μα­θής, η Μπέ­λα παρα­δί­δει σεμι­νά­ριο σφο­δρού ιδε­α­λι­σμού σε μια επο­χή ήδη δηλη­τη­ρια­σμέ­νη από τον κυνισμό.

Με μια μεγά­λη δια­φο­ρά: η μυθι­στο­ρη­μα­τι­κή ηρω­ί­δα του Άλι­στερ Γκρέι, που μετέ­φε­ραν στη μεγά­λη οθό­νη ο Γιώρ­γος Λάν­θι­μος με τον σενα­ριο­γρά­φο Τόνι Μακνα­μά­ρα, στη δεύ­τε­ρη συνερ­γα­σία τους μετά την Ευνο­ού­με­νη, έχει γεν­νη­τι­κά όργα­να, υγιέ­στα­τα και ανή­συ­χα, και τα εξε­ρευ­νά (δηλα­δή τα δου­λεύ­ει αστα­μά­τη­τα, όπως λέει και η ίδια) με το πρώ­το σκίρ­τη­μα της ετε­ρο­χρο­νι­σμέ­νης εφη­βεί­ας της, ενώ η Μπάρ­μπι the movie στα­μά­τη­σε ακρι­βώς εκεί, με την επί­σκε­ψη της πρώ­ην κού­κλας στον γυναι­κο­λό­γο. Κυρί­ως ανα­πτύσ­σει αισθή­μα­τα κατά ριπάς, όπως δια­πι­στώ­νει στω­ι­κά στο κρε­βά­τι του πόνου ο ευερ­γέ­της που ένω­σε τα σπα­σμέ­να κομ­μά­τια της.

Ο πατέ­ρας και θεός της Μπέ­λα, ο χει­ρουρ­γός Γκό­ντ­γουιν Μπάξ­τερ, τη βρή­κε ξεψυ­χι­σμέ­νη κάτω από μια γέφυ­ρα και την ανέ­στη­σε με αντι­συμ­βα­τι­κές μεθό­δους, μετα­μο­σχεύ­ο­ντας τον εγκέ­φα­λο του αγέν­νη­του, αλλά ζωντα­νού εμβρύ­ου που κυο­φο­ρού­σε στο κρα­νίο της. Οπό­τε, ένα νήπιο με το σώμα μιας γυναί­κας συμπε­ρι­φέ­ρε­ται με τρό­πο σοκα­ρι­στι­κά αντί­θε­το στους καλούς τρό­πους της βικτο­ρια­νής κοι­νω­νί­ας του Λον­δί­νου και, βέβαια, οποια­δή­πο­τε απο­δε­κτή ανατροφή.

Ο δημιουρ­γός της είναι κι εκεί­νος ένα αλά Φραν­κεν­στάιν τέρας του δικού του πατέ­ρα, επι­στή­μο­νας, αλλά από­κλη­ρος, βασα­νι­σμέ­νος και περι­θω­ρια­κός, φυσι­κός αγω­γός του μακά­βριου πει­ρα­μα­τι­σμού και θια­σώ­της μιας ελεγ­χό­με­νης ιδιω­τι­κό­τη­τας. Την παρα­κο­λου­θεί να μεγα­λώ­νει άγαρ­μπα, να μαθαί­νει γρή­γο­ρα και ακα­τά­στα­τα, και μελαγ­χο­λι­κά προ­αι­σθά­νε­ται πως θα τον εγκα­τα­λεί­ψει σύντο­μα. (Δεν είναι όλες έτσι, η Φελίσιτι/Μάργκαρετ Κουό­λι που την ακο­λου­θεί αργεί να αυτονομηθεί).

Φαβο­ρί για το χέρι της είναι ένας εκλε­κτός φοι­τη­τής του, καλο­προ­αί­ρε­τος και άκα­κος, αλλά outsider Καζα­νό­βας, ο γεμά­τος αυτο­πε­ποί­θη­ση Ντάν­καν (Μαρκ Ράφα­λο), ο οποί­ος την παρα­σύ­ρει σε μια ευρω­παϊ­κή οδύσ­σεια συβα­ρι­τι­κής καλο­πέ­ρα­σης και άφθο­νου σεξ. Όχι πως η Μπέ­λα δεν το(ν) θέλει. Απο­χω­ρεί πρό­ω­ρα από το πατρι­κό της με τον ίδιο θόρυ­βο που προ­κα­λεί το ενδια­φέ­ρον στους ανύ­πο­πτους ξένους ή σε πιο «περ­πα­τη­μέ­νους» συνε­πι­βά­τες της (Χάνα Σιγκού­λα, απο­λαυ­στι­κή, και Τζέ­ροντ Καρ­μάικλ) σε μια χαο­τι­κή κρουα­ζιέ­ρα με ενδιά­με­σο την αφύ­πνι­ση της συμπό­νιας και της ταξι­κής συνεί­δη­σης στην παλιά Αλε­ξάν­δρεια της ανέ­χειας που κατα­λή­γει στο Παρί­σι και σε ένα ξενο­δο­χείο-μπουρ­δέ­λο που διευ­θύ­νει η Σουάι­νι – την υπο­δύ­ε­ται η πασιο­νά­ρια της shapeshifting σωμα­τι­κής υπο­κρι­τι­κής Αικα­τε­ρί­νη Χατζη­πα­τέ­ρα (Κάθριν Χάντερ).

Ο Λάν­θι­μος διύ­λι­σε την επι­στη­μο­νι­κής φαντα­σί­ας ενη­λι­κί­ω­ση μιας ξεχω­ρι­στής γυναί­κας σε μπου­νιου­ε­λι­κή αισθη­μα­τι­κή περι­πέ­τεια επο­χής, με σαφή και σοφι­στι­κέ σχο­λια­σμό στο metoo και την αίσθη­ση πως η μάχη των φύλων μπο­ρεί να απει­κο­νι­στεί και να συζη­τη­θεί πιο ελεύ­θε­ρα, πιο σωμα­τι­κά, πιο αστεία, και σίγου­ρα πιο δημιουργικά.

Ως σεξερ­γά­τρια, εμπει­ρό­τε­ρη και οικο­νο­μι­κά αυτάρ­κης, έχο­ντας πλέ­ον πετά­ξει στα σκου­πί­δια εξάρ­τη­ση και τοξι­κό­τη­τα, ανα­λαμ­βά­νει την ευθύ­νη του σώμα­τος και τη συνεί­δη­ση της επι­θυ­μί­ας με ταχύρ­ρυθ­μα σεξουα­λι­κά μαθή­μα­τα, που εναλ­λάσ­σουν το χιού­μορ με τη θλί­ψη. Απε­νο­χο­ποιεί το λαχα­νια­σμέ­νο χορο­πή­δη­μα και το γλε­ντά­ει, την ίδια ώρα που ο γελοία συντε­τριμ­μέ­νος και απέ­ντα­ρος Ντάν­καν την απο­κα­λεί συνε­χώς «βρο­μό­μου­νο», μη έχο­ντας μια πιο ψαγ­μέ­νη προ­σβο­λή να εκστο­μί­σει – εκεί­νη παρα­μέ­νει ασυγκίνητη.

Η προ­ο­πτι­κή συνερ­γα­σί­ας του Λάν­θι­μου με τη Στό­ουν στο συγκε­κρι­μέ­νο φιλμ κυο­φο­ρεί­ται την τελευ­ταία δεκα­ε­τία, και αυτό φαί­νε­ται στην κινη­σιο­λο­γία της Μπέ­λα, αλλά κυρί­ως στην επε­ξερ­γα­σία των γνω­σια­κών φάσε­ων καθώς και στη λεπτό­τη­τα της υπο­δο­χής και της αντα­πό­δο­σης των αισθη­μά­των. Άλλο­τε παρα­μορ­φω­τι­κός καθρέ­φτης και συχνά ωρο­λο­για­κή βόμ­βα απρό­σμε­νων αντι­δρά­σε­ων, η άτσα­λη ανθρώ­πι­νη κου­ρε­λού μετα­μορ­φώ­νε­ται αβί­α­στα σε ένα πλά­σμα μοντέρ­νο και αιχ­μη­ρό, μια αλλό­κο­τη Αλί­κη στη χώρα των απα­νω­τών εκπλή­ξε­ων για την ίδια και τους συνή­θως άφω­νους θεα­τές της. Στην αρχή προ­κα­λεί, μετά παρα­τη­ρεί, και στο τέλος παρεμβαίνει.

Από το γοτ­θι­κό humoresque της έπαυ­λης-νεκρο­το­μεί­ου μέχρι την τεχνι­κο­λόρ φαντα­σία της παλιάς Ευρώ­πης, το οπτι­κό στυλ που τη συνο­δεύ­ει είναι πολυ­ποί­κι­λο, ένας οργιώ­δης κήπος από ασπρό­μαυ­ρα και έγχρω­μα κεφά­λαια, ευρυ­γώ­νιους, fish eye και ακρι­βή κοντι­νά που ο Λάν­θι­μος δήλω­σε πως προ­κύ­πτουν, εκτός από τη συνε­χή ανα­ζή­τη­σή του για ένα εστέτ σινε­μά, από τη λοξή και ανι­σό­πε­δη ματιά της. Η κάμε­ρα του διευ­θυ­ντή φωτο­γρα­φί­ας και συνερ­γά­τη του στην Ευνο­ού­με­νη Ρόμπι Ράιαν ζου­μά­ρει ανε­λέ­η­τα μέσα κι έξω, πλή­ρως εναρ­μο­νι­σμέ­νη με την απρό­ο­πτη περ­πα­τη­σιά της Μπέ­λα, όπως την αφή­νει να ανα­σά­νει και το πλή­ρως αφο­μοιω­μέ­νο μοντάζ του Γιώρ­γου Μαυ­ρο­ψα­ρί­δη, του πιο στα­θε­ρού συνο­δοι­πό­ρου του σκηνοθέτη.

Η Χόλι Γουό­ντινγ­κτον έχει κάνει τρο­με­ρή δου­λειά στα κοστού­μια, μια συρ­ρα­φή αυτού που επι­τάσ­σει η επο­χή και όσων θυμό­ταν να φορέ­σει το πανκ μυα­λό της αιω­νί­ως αυθόρ­μη­της Μπέ­λα. Η καλ­λι­τε­χνι­κή διεύ­θυν­ση θριαμ­βεύ­ει με σκη­νι­κά εξ ολο­κλή­ρου κατα­σκευα­σμέ­να σε στού­ντιο και ψηφια­κές προ­σθή­κες ώστε να χωρέ­σουν τις γεν­ναιό­δω­ρες γωνί­ες λήψης, αλλά το show ανή­κει στην Έμα Στό­ουν, σε μια ερμη­νεία συγκι­νη­τι­κή, καθη­λω­τι­κή και δια­σκε­δα­στι­κή, τόσο ανα­κου­φι­στι­κά απαλ­λαγ­μέ­νη από τη σοβα­ρο­φά­νεια που θα μπο­ρού­σε να υπο­βά­λει το θέμα.

Τα Poor Things δεν είναι ακρι­βώς τα Χαμέ­να Κορ­μιά της μετά­φρα­σης της ελλη­νι­κής έκδο­σης του μυθι­στο­ρή­μα­τος του 1993, εκτός κι αν υπο­νο­ούν τις μετέ­ω­ρες ψυχές που τα κατοι­κούν, πέρα από την κλα­σι­κή αγγλι­κή έκφρα­ση συγκα­τά­βα­σης και υπο­τί­μη­σης σε σχέ­ση με τους «φτω­χού­λη­δες του Θεού» που κακό­πε­σαν και σέρ­νο­νται στο περι­θώ­ριο. Ηλε­κτρι­σμέ­νη από ενέρ­γεια, νόστι­μα αγε­νής και ριψο­κίν­δυ­να φιλο­μα­θής, η Μπέ­λα παρα­δί­δει σεμι­νά­ριο σφο­δρού ιδε­α­λι­σμού σε μια επο­χή ήδη δηλη­τη­ρια­σμέ­νη από τον κυνι­σμό. Οι αντι­δρά­σεις της απέ­να­ντι στην αδι­κία και στην υπο­κρι­σία διορ­θώ­νουν την προ­κα­τά­λη­ψη για τα φύλα αφο­πλι­στι­κά, συγκρου­σια­κά, πολιτικά.

Είναι ένα άγγε­λος εξο­λο­θρευ­τής, βεβα­ρυμ­μέ­νη από την παλιό­τε­ρη ταυ­τό­τη­τα της γυναί­κας που άφη­σε πίσω της αυτο­κτο­νώ­ντας (θα συν­δε­θεί με αυτήν στο φινά­λε), αλλά εφο­δια­σμέ­νη με το απο­τε­λε­σμα­τι­κό υπε­ρό­πλο της ειλι­κρί­νειας. Όπως η Στό­ουν βρή­κε ανθρώ­πι­νο παλ­μό σε μια φεμι­νι­στι­κή συρ­ρα­φή, έτσι κι ο Λάν­θι­μος κατα­νό­η­σε τον κεντρι­κό άξο­να της ται­νί­ας και διύ­λι­σε την επι­στη­μο­νι­κής φαντα­σί­ας ενη­λι­κί­ω­ση μιας ξεχω­ρι­στής γυναί­κας σε μπου­νιου­ε­λι­κή αισθη­μα­τι­κή περι­πέ­τεια επο­χής, με σαφή και σοφι­στι­κέ σχο­λια­σμό στο metoo και την αίσθη­ση πως η μάχη των φύλων μπο­ρεί να απει­κο­νι­στεί και να συζη­τη­θεί πιο ελεύ­θε­ρα, πιο σωμα­τι­κά, πιο αστεία, και σίγου­ρα πιο δημιουρ­γι­κά. Το αν αυτή είναι η καλύ­τε­ρη ται­νία του σε μια αξιο­ζή­λευ­του επι­πέ­δου συνο­λι­κή φιλ­μο­γρα­φία είναι σχε­τι­κό. Σίγου­ρα ωστό­σο είναι η πιο «μετρι­ζέ», η τομή όπου όλα τα επι­μέ­ρους στοι­χεία συμ­φύ­ρο­νται ιδα­νι­κά στο όρα­μα και την υλο­ποί­η­σή του

Έχει περά­σει πλέ­ον σε άλλο πλα­τό, φέρ­νει στα μέτρα του πολ­λά επί­πε­δα θεμά­των και τα απο­γειώ­νει, ενορ­χη­στρώ­νει αρμο­νι­κά καστ και τεχνι­κούς συντε­λε­στές, δυνα­μι­τί­ζει προσ­δο­κί­ες. Το αν αυτή είναι η καλύ­τε­ρη ται­νία του σε μια αξιο­ζή­λευ­του επι­πέ­δου συνο­λι­κή φιλ­μο­γρα­φία είναι σχε­τι­κό. Σίγου­ρα ωστό­σο είναι η πιο «μετρι­ζέ», η τομή όπου όλα τα επι­μέ­ρους στοι­χεία συμ­φύ­ρο­νται ιδα­νι­κά στο όρα­μα και την υλο­ποί­η­σή του – η πρώ­τη, δε, με πρω­τό­τυ­πη μου­σι­κή του Τζέρ­σκιν Φέντριξ που τονί­ζει την παρα­δο­ξό­τη­τα εξί­σου με τις στιγ­μές της «επι­φοί­τη­σης».

Η μέχρι στιγ­μής αντα­πό­κρι­ση στο Poor Things είναι υπερ­θε­τι­κή. Στο Φεστι­βάλ Βενε­τί­ας απέ­σπα­σε δίκαια τον Χρυ­σό Λέο­ντα, το σπου­δαιό­τε­ρο βρα­βείο μέχρι σήμε­ρα στην καριέ­ρα του Έλλη­να σκη­νο­θέ­τη. Οι κρι­τι­κοί το έχουν εκθειά­σει: στο National Board of Review και στο American Film Institute συγκα­τα­λέ­χθη­κε στις 10 καλύ­τε­ρες της χρο­νιάς και η Έμα Στό­ουν τιμή­θη­κε από τις Ενώ­σεις του Λος Άντζε­λες, του Παλμ Σπρινγκς και του Σικά­γο. Στις Χρυ­σές Σφαί­ρες η ται­νία έχει ήδη 7 υπο­ψη­φιό­τη­τες και στα Critics’ Choice Awards 13, ακο­λου­θώ­ντας τις 18 της Barbie. Όσο για τα Όσκαρ, είναι σχε­δόν σίγου­ρο το πλα­σά­ρι­σμά του σε του­λά­χι­στον 10 κατη­γο­ρί­ες, βεβαί­ως και στις κύριες, και ανα­μέ­νει τη δυνα­μι­κή και τον συσχε­τι­σμό του με τους θεω­ρη­τι­κούς του αντι­πά­λους, τον Οπεν­χάι­μερ, τους Δολο­φό­νων του Ανθι­σμέ­νου Φεγ­γα­ριού και την Barbie στην αντί­στρο­φη μέτρη­ση του επό­με­νου τριμήνου.

Poor Things: το Χόλι­γουντ σοκα­ρί­στη­κε με τις ερω­τι­κές σκη­νές της ται­νί­ας _ Κάποιοι βρί­σκουν την ται­νία πολύ φεμι­νι­στι­κή και ιδα­νι­κή να μιλή­σει για τη γυναι­κεία σεξουα­λι­κό­τη­τα χωρίς λογο­κρι­σία, κάποιοι φαί­νε­ται να πιστεύ­ουν το εντε­λώς αντίθετο…

Ο Γιώρ­γος Λάν­θι­μος (γεν­νη­μέ­νος στην Αθή­να, επί χού­ντας _το 1973) είναι σκη­νο­θέ­της (κινη­μα­το­γρά­φου και δευ­τε­ρευό­ντως θεά­τρου βίντεο_κλιπάς _Promos, videodancer, μέλος της ομά­δας που σχε­δί­α­σε έναρ­ξη \ λήξη των Ολυ­μπια­κών Αγώ­νων Αθήνα_2004, δια­φη­μι­στής της Aegean Airlines κά _το προ­σω­πι­κό του site εδώ.

Ξεκί­νη­σε ως μπα­σκε­τμπο­λί­στας του Παγκρα­τί­ου και σπου­δές στη διοί­κη­ση επι­χει­ρή­σε­ων τις οποί­ες εγκα­τέ­λει­ψε για τον κινη­μα­το­γρά­φο Παρα­κο­λού­θη­σε κινη­μα­το­γρα­φι­κή και τηλε­ο­πτι­κή σκη­νο­θε­σία στη Σχο­λή Σταυ­ρά­κου και από το 1995 έγι­νε διε­θνής _αναλυτικά

  • 2009: η ται­νία του Κυνό­δο­ντας κέρ­δι­σε το βρα­βείο Ένα Κάποιο Βλέμ­μα (Prix Un Certain Regard) στο Διε­θνές Φεστι­βάλ Κινη­μα­το­γρά­φου Καν­νών του 2009, και του 2011
    ανα­κοι­νώ­θη­κε πως ο Κυνό­δο­ντας είναι υπο­ψή­φιος για το Όσκαρ Ξενό­γλωσ­σης Ται­νί­ας 2010.
  • 2011: τιμή­θη­κε με το Βρα­βείο Osella καλύ­τε­ρου Σενα­ρί­ου στο Φεστι­βάλ της Βενε­τί­ας για την ται­νία Άλπεις.
  • 2015: Βρα­βείο Κρι­τών του Φεστι­βάλ Καν­νών για την ται­νία ο Αστακός
  • 2018: με τον Αργυ­ρό Λέο­ντα στο Φεστι­βάλ της Βενε­τί­ας, για την ται­νία Η Ευνοούμενη. 
    • Η συγκε­κρι­μέ­νη ται­νία, προ­τά­θη­κε επί­σης από την Αμε­ρι­κα­νι­κή Ακα­δη­μία Κινη­μα­το­γρά­φου για 10 Όσκαρ ανά­με­σα στα οποία αυτό της καλύ­τε­ρης ται­νί­ας, καλύ­τε­ρης σκη­νο­θε­σί­ας για τον Έλλη­να σκη­νο­θέ­τη, καλύ­τε­ρου σενα­ρί­ου και καλύ­τε­ρου πρώ­του και δεύ­τε­ρου γυναι­κεί­ου ρόλου. Κέρ­δι­σε το Όσκαρ πρώ­του γυναι­κεί­ου ρόλου για την ερμη­νεία της Ολί­βια Κόλμαν.
  • 2023: κέρ­δι­σε τον Χρυ­σό Λέο­ντα στο Κινη­μα­το­γρα­φι­κό Φεστι­βάλ Βενε­τί­ας, για την ται­νία Poor Things με πρω­τα­γω­νί­στρια την Έμα Στόουν.
  • 2024: το Poor Things, απέ­σπα­σε τη Χρυ­σή Σφαί­ρα για τη καλύ­τε­ρη κωμω­δία ή μιού­ζι­καλ της χρονιάς.

Όσκαρ

  • 2010    Κυνόδοντας_Καλύτερη Ξενό­γλωσ­ση Ται­νία (Ελλά­δα) _Υποψηφιότητα
  • 2017    Ο Αστα­κός _Καλύτερο Πρω­τό­τυ­πο Σενά­ριο _Υποψηφιότητα
  • 2019    Η Ευνο­ού­με­νη _Καλύτερη Ται­νία _Υποψηφιότητα +
  • Καλύ­τε­ρη Σκη­νο­θε­σία _Υποψηφιότητα

Φιλμογραφία

Κινηματογραφικές ταινίες

  •   1995 Ο βια­σμός της Χλό­ης (μικρού μήκους)
  •    2001 Ο καλύ­τε­ρός μου φίλος (σκη­νο­θε­σία μαζί με τον Λάκη Λαζόπουλο)
  •    2001 Uranisco Disco (μικρού μήκους)
  •    2005 Κινέττα
  •    2009 Κυνόδοντας
  •    2011 Άλπεις
  •    2015 Ο αστακός
  •    2017 Ο θάνα­τος του ιερού ελαφιού
  •    2018 Η ευνοούμενη
  •    2019 Nimic (μικρού μήκους)
  •    2022 Βλη­χή (μικρού μήκους)
  •    2023 Poor Things

Θεατρικές παραστάσεις

  •    2002 D.D.D του Δημή­τρη Δημη­τριά­δη, Θέα­τρο του Νότου (Αμό­ρε-Δοκι­μές)
  •    2004 Blaubart της Dea Loher, Θέα­τρο Πόρτα
  •    2008 Natura morta in un fosso του Fausto Paravidino, Θέα­τρο του Νότου (Αμό­ρε)
  •    2010 Πλα­τό­νοφ του Αντόν Τσέ­χωφ, Εθνι­κό Θέα­τρο (Νέα Σκη­νή “Νίκος Κούρκουλος”)

Βίντεο κλιπ

Έχει σκη­νο­θε­τή­σει τα βίντεο κλιπ για τα εξής τραγούδια:

  •    Στην Πίσω Τσέ­πη Του Blue Jean — Κατε­ρί­να Κυρ­μι­ζή (1996)
  •    Η Παρα­μυ­θέ­νια — Κατε­ρί­να Κυρ­μι­ζή (1997)
  •    Ένας φαντά­ρος σ’ ένα τρέ­νο — Χάρις Αλε­ξί­ου (1998)
  •    Αση­μέ­νιος Κύκλος — Νίκος Γρη­γο­ριά­δης (1997)
  •    Στα Ξαφ­νι­κά — Xaxakes (1997)
  •    Το Τρα­γού­δι Στον Αέρα — Καλ­λιό­πη Βέτ­τα (1997)
  •    Δέκα Εντο­λές — Δέσποι­να Βαν­δή (1997)
  •    Μάταια — Μαντώ (1997)
  •    Θέλεις Ή Δεν θέλεις — Σάκης Ρου­βάς (1998)[25]
  •    Υπήρ­χες Πάντα — Σάκης Ρου­βάς (1998)
  •    Δεν Έχει Σίδε­ρα Η Καρ­διά Σου — Σάκης Ρου­βάς (1998)[26]
  •    Η Καρ­διά Μου — Σάκης Ρου­βάς (1998)
  •    Woman In White — Αλέ­ξια (1999)
  •    Άντε­ξα — Σάκης Ρου­βάς (2000)[27]
  •    Baby Asteroid — Leon of Athens (2014)
  •    Identikit — Radiohead (2016) (Video Vignette)
  • Promos

Για τρεις παρα­στά­σεις του Δημή­τρη Παπαϊωάννου:

  •    Δρά­κου­λας (1997)
  •    “Τρα­γού­δι 99” — Ανθρώ­πι­νη Δίψα (1999)
  •    For Ever (2001)

Διαφημίσεις

για την Aegean Airlines:

  •    Έλλη­νες Στο Λον­δί­νο (2006)
  •    Κρέ­ας Ή Ψάρι (2006)
  •    Παρί­σι (2008)
  •    Κάθε Επι­βά­της Και Μία Ιστο­ρία (2009)
  •    Οι Ενο­χλη­τι­κοί Διπλα­νοί (2011)

(αυτο­πα­ρου­σί­α­ση _μετάφραση δική μας από τα αγγλικά)
Ο Γιώρ­γος Λάν­θι­μος γεν­νή­θη­κε στην Αθή­να στις 23 Σεπτεμ­βρί­ου 1973.

Έχει σκη­νο­θε­τή­σει μια σει­ρά από χορευ­τι­κά βίντεο σε συνερ­γα­σία με Έλλη­νες χορο­γρά­φους, εκτός από τηλε­ο­πτι­κές δια­φη­μί­σεις, μου­σι­κά βίντεο, ται­νί­ες μικρού μήκους, θεα­τρι­κές παρα­στά­σεις και έχει φωτο­γρα­φί­σει editorial και καμπά­νιες επω­νυ­μιών μόδας.

  • Το Kinetta, η πρώ­τη του μεγά­λου μήκους ται­νία, έπαι­ξε στα φεστι­βάλ κινη­μα­το­γρά­φου του Τορό­ντο και του Βερο­λί­νου με την ανα­γνώ­ρι­ση των κριτικών.
  • Το δεύ­τε­ρο μεγά­λου μήκους Dogtooth, κέρ­δι­σε το Βρα­βείο Un Certain Regard στο φεστι­βάλ των Καν­νών το 2009, ακο­λου­θού­με­νο από πολυά­ριθ­μα βρα­βεία σε φεστι­βάλ παγκο­σμί­ως. Ήταν υπο­ψή­φια για το Όσκαρ Καλύ­τε­ρης Ξενό­γλωσ­σης Ται­νί­ας το 2011.
  • Οι Άλπεις Alps κέρ­δι­σαν το Osella Καλύ­τε­ρου Σενα­ρί­ου στο Φεστι­βάλ Βενε­τί­ας το 2011 και Καλύ­τε­ρης Ται­νί­ας στο Φεστι­βάλ του Σίδνεϊ το 2012.
  • Η πρώ­τη του αγγλό­φω­νη ται­νία μεγά­λου μήκους Ο Αστα­κός The Lobster παρου­σιά­στη­κε Δια­γω­νι­στι­κά στο 68ο Φεστι­βάλ Καν­νών και κέρ­δι­σε το βρα­βείο της κρι­τι­κής επι­τρο­πής. Κέρ­δι­σε επί­σης το καλύ­τε­ρο σενά­ριο και την καλύ­τε­ρη ενδυ­μα­το­λο­γία στα Ευρω­παϊ­κά Βρα­βεία Κινη­μα­το­γρά­φου 2015. Το 2017 προ­τά­θη­κε για Όσκαρ Καλύ­τε­ρου Πρω­τό­τυ­που Σενα­ρί­ου. Ο Κόλιν Φάρελ ήταν υπο­ψή­φιος για Χρυ­σή Σφαί­ρα και Βρα­βείο Ευρω­παϊ­κής Ακα­δη­μί­ας Κινη­μα­το­γρά­φου για την ερμη­νεία του στην ταινία.
  • Το “η δολο­φο­νία ενός Ιερού Ελα­φιού” The Killing of a Sacred Deer, η πέμ­πτη μεγά­λου μήκους ται­νία μου, έκα­νε πρε­μιέ­ρα στο Δια­γω­νι­στι­κό στο 70ο Φεστι­βάλ Καν­νών και κέρ­δι­σε το βρα­βείο καλύ­τε­ρου σενα­ρί­ου. Ήταν υπο­ψή­φια για Καλύ­τε­ρη Σκη­νο­θε­σία, Καλύ­τε­ρο Σενά­ριο και Καλύ­τε­ρο Ηθο­ποιό (Κόλιν Φάρελ) στα Βρα­βεία της Ευρω­παϊ­κής Ακα­δη­μί­ας Κινηματογράφου.
  • Το Favourite, με τις Olivia Colman, Emma Stone και Rachel Weisz, έκα­νε πρε­μιέ­ρα το 2018 στο 75ο Φεστι­βάλ Κινη­μα­το­γρά­φου της Βενε­τί­ας, όπου κέρ­δι­σε το Μεγά­λο Βρα­βείο της Κρι­τι­κής Επι­τρο­πής — Silver Lion και η Olivia Colman κέρ­δι­σε το Copa Volpi — Βρα­βείο Καλύ­τε­ρης Γυναι­κεί­ας Ερμη­νεί­ας. Η Olivia Colman κέρ­δι­σε επί­σης τη Χρυ­σή Σφαί­ρα Καλύ­τε­ρης Ηθο­ποιού σε Μιού­ζι­καλ ή Κωμω­δία. Η ται­νία έλα­βε ρεκόρ δέκα βρα­βεί­ων BIFA και ήταν υπο­ψή­φια για δώδε­κα BAFTA, κερ­δί­ζο­ντας επτά από αυτά. Ήταν επί­σης υπο­ψή­φια για δέκα Όσκαρ, μετα­ξύ των οποί­ων Καλύ­τε­ρης Ται­νί­ας, Σκη­νο­θε­σί­ας, δύο υπο­ψη­φιό­τη­τες Β’ Γυναι­κεί­ου Ρόλου και Α’ Γυναι­κεί­ου Ρόλου, που κέρ­δι­σε η Olivia Colman.
  • BLEAT, μια μικρού μήκους βου­βή ται­νία — με την Emma Stone και τον Damien Bonnard — που θα προ­βλη­θεί μόνο με μου­σι­κή ζωντα­νή ορχή­στρα, έκα­νε πρε­μιέ­ρα τον Μάιο του 2022 στην Εθνι­κή Λυρι­κή Σκη­νή και προ­βλή­θη­κε στο Φεστι­βάλ Κινη­μα­το­γρά­φου της Νέας Υόρ­κης 2023.
  • POOR THINGS Η τελευ­ταία μου ται­νία, που κέρ­δι­σε τον Χρυ­σό Λέο­ντα στο φεστι­βάλ της Βενε­τί­ας 2023, τη Χρυ­σή Σφαί­ρα Καλύ­τε­ρης Ται­νί­ας (μιού­ζι­καλ ή κωμω­δία) και Καλύ­τε­ρης Γυναι­κεί­ας Ερμη­νεί­ας για την Έμα Στό­ουν μετα­ξύ πολ­λών άλλων βραβείων.
  • Αυτή τη στιγ­μή σε post production η 8η ται­νία μου Είδη Καλο­σύ­νης _Kinds of Kindness.

Περισ­σό­τε­ρα …

εδώ

 

 

Μοι­ρα­στείτ
Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο