Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Διαχρονική η επίθεση στην Κοινωνική Ασφάλιση από όλες τις κυβερνήσεις του κεφαλαίου

Η βδο­μά­δα που δια­νύ­ου­με ξεκί­νη­σε με μία από εκεί­νες τις απο­κα­λυ­πτι­κές στιγ­μές που οι εκπρό­σω­ποι του κεφα­λαί­ου αφή­νουν με τοπο­θε­τή­σεις τους να φανεί γυμνή η στρα­τη­γι­κή τους σύμπλευ­ση στην πολι­τι­κή που τσα­κί­ζει το λαό για τα κέρ­δη των μονοπωλίων.

Από το βήμα της Βου­λής, ο υπουρ­γός Εργα­σί­ας της ΝΔ, Γ. Βρού­τσης, έδω­σε εύση­μα στις κυβερ­νή­σεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για τη «συνέ­χεια» και συνέ­πεια που επέ­δει­ξαν στην αντια­σφα­λι­στι­κή επί­θε­ση, δηλώ­νο­ντας ότι με την προ­ώ­θη­ση του νέου χτυ­πή­μα­τος που φέρ­νει η ΝΔ, «θα έχου­με ολο­κλη­ρώ­σει μια μεγά­λη ασφα­λι­στι­κή μεταρ­ρύθ­μι­ση ως ένα απο­τέ­λε­σμα από το 2010, από την περί­ο­δο του ΠΑΣΟΚ, του ΣΥΡΙΖΑ και της ΝΔ» και ότι όλα τα αντια­σφα­λι­στι­κά νομο­θε­τή­μα­τα «τα προ­χω­ρή­σα­με όλοι μαζί και τώρα θα πάμε στο τελευ­ταίο βήμα»…

✔️  Πρόκειται για ανοιχτή ομολογία ότι όλες οι αστικές κυβερνήσεις υπηρέτησαν και υπηρετούν την ίδια αντιλαϊκή στρατηγική του κεφαλαίου για το Ασφαλιστικό.

Τρεις δεκαετίες αντιασφαλιστικού οδοστρωτήρα
Μια ανασκόπηση στους βασικούς σταθμούς της…
«μεγάλης ασφαλιστικής μεταρρύθμισης ΠΑΣΟΚ-ΣΥΡΙΖΑ- ΝΔ»

Η ενιαία και σχε­δια­σμέ­νη επί­θε­ση, το «τελευ­ταίο βήμα» της οποί­ας φιλο­δο­ξεί να κάνει η σημε­ρι­νή κυβέρ­νη­ση, μετρά­ει ήδη 3 δεκα­ε­τί­ες, από τις αρχές της δεκα­ε­τί­ας του 1990, λίγο μετά το Μάα­στριχτ, όταν η ΕΕ και όλα τα επι­τε­λεία του κεφα­λαί­ου ανέ­δει­ξαν το Ασφα­λι­στι­κό σε… πρώ­το «δημό­σιο κίν­δυ­νο», που έπρε­πε να αντι­με­τω­πι­στεί με κάθε τρόπο.

Πολύ πριν από την εκδή­λω­ση της τελευ­ταί­ας γενι­κευ­μέ­νης καπι­τα­λι­στι­κής κρί­σης, στις συν­θή­κες της οποί­ας το κεφά­λαιο και οι κυβερ­νή­σεις του βρή­καν την ευκαι­ρία να επι­τα­χύ­νουν την επί­θε­ση, ο πόλε­μος που είχαν κηρύ­ξει στα ασφα­λι­στι­κά δικαιώ­μα­τα εργα­ζο­μέ­νων, αυτο­α­πα­σχο­λού­με­νων, αγρο­τών και συντα­ξιού­χων, ήταν σε πλή­ρη εξέ­λι­ξη. Ενας πόλε­μος με σαφή στό­χευ­ση: Την απαλ­λα­γή του κεφα­λαί­ου και του κρά­τους του από το «κόστος» της Κοι­νω­νι­κής Ασφά­λι­σης και το ταυ­τό­χρο­νο άνοιγ­μα ενός τερά­στιου πεδί­ου κερ­δο­φο­ρί­ας για τα μονοπώλια.

Αυτήν ακρι­βώς τη στό­χευ­ση του κεφα­λαί­ου υπη­ρέ­τη­σαν όλες οι κυβερ­νή­σεις του, σοσιαλ­δη­μο­κρά­τες, κεντρο­α­ρι­στε­ροί, δεξιοί, νεο­φι­λε­λεύ­θε­ροι και φυσι­κά η «πρώ­τη φορά Αριστερά»…

Αρχί­ζο­ντας με τον νόμο 2084/1992 του Σιού­φα, ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, «ο ένας έκο­βε και ο άλλος έρα­βε» όλα αυτά τα χρό­νια, για να φτά­σου­με στην κυβέρ­νη­ση ΣΥΡΙΖΑ, που ενσω­μά­τω­σε όλες αυτές τις αντι­λαϊ­κές ανα­τρο­πές δεκα­ε­τιών και τις βάθυ­νε ακό­μα παρα­πέ­ρα με τον περι­βό­η­το νόμο Κατρούγκαλου.

Με τον νόμο Σιού­φα ήδη από το 1992, αυξή­θη­καν για τους νεοει­σερ­χό­με­νους στην εργα­σία τα όρια ηλι­κί­ας συντα­ξιο­δό­τη­σης στα 65 έτη για άνδρες και γυναί­κες, μειώ­θη­καν τα ποσο­στά ανα­πλή­ρω­σης με μέγι­στο ποσο­στό το 60% για τις κύριες συντά­ξεις (35 χρό­νια εργα­σί­ας) και το 20% για τις επι­κου­ρι­κές. Εφαρ­μό­στη­κε δηλα­δή η μέθο­δος «σαλα­μο­ποί­η­σης» των μέτρων, ώστε να καμ­φθούν οι αντι­δρά­σεις των ήδη ασφα­λι­σμέ­νων. Ταυ­τό­χρο­να, επι­βλή­θη­κε δρα­στι­κή μεί­ω­ση στα κατώ­τε­ρα όρια συντά­ξε­ων, τα οποία απο­συν­δέ­θη­καν από τα 20 ημε­ρο­μί­σθια του ανει­δί­κευ­του εργά­τη. Το μέτρο αυτό θα οδη­γή­σει σύντο­μα στην κατάρ­ρευ­ση των κατώ­τε­ρων συντά­ξε­ων και στην ανά­γκη θεσμο­θέ­τη­σης του ΕΚΑΣ, προ­κει­μέ­νου οι συντα­ξιού­χοι να μη λιμο­κτο­νούν, με δεδο­μέ­νο ότι ένα πολύ μεγά­λο ποσο­στό των τότε συντα­ξιού­χων λάμ­βα­ναν τα κατώ­τε­ρα όρια, καθώς παρό­τι είχαν δου­λέ­ψει και μάλι­στα για πολ­λές δεκα­ε­τί­ες, εξαι­τί­ας του μεγά­λου ποσο­στού ανα­σφά­λι­στης εργα­σί­ας στην πρά­ξη δεν διέ­θε­ταν αρκε­τά ένσημα.

Δύο εμβληματικές παρεμβάσεις για την αντιλαϊκή κλιμάκωση

Ακο­λού­θη­σαν δύο εμβλη­μα­τι­κές παρεμ­βά­σεις, οι οποί­ες αν και δεν εφαρ­μό­στη­καν άμε­σα, εντού­τοις έθε­σαν τις βάσεις για όλες τις ανα­τρο­πές που ακο­λού­θη­σαν. Πρό­κει­ται για το Πόρι­σμα της Επι­τρο­πής Σπρά­ου το 1997 υπό τον τίτλο «Οικο­νο­μία και Συντά­ξεις: Συνει­σφο­ρά στον Κοι­νω­νι­κό Διά­λο­γο» (!) και το νομο­σχέ­διο Γιαν­νί­τση το 2001.

Θα μπο­ρού­σε να πει κάποιος ότι το πρώ­το ήταν το «θεω­ρη­τι­κό μανι­φέ­στο» των εκκο­λα­πτό­με­νων ανα­τρο­πών και το δεύ­τε­ρο η πρα­κτι­κή απο­τύ­πω­σή τους.

«Κόκ­κι­νη γραμ­μή» που δια­τρέ­χει την Εκθε­ση Σπρά­ου, ως πάτη­μα για την αντια­σφα­λι­στι­κή κλι­μά­κω­ση, είναι ο «δημο­γρα­φι­κός» και «δημο­σιο­νο­μι­κός κίν­δυ­νος», η ανα­με­νό­με­νη αύξη­ση της συντα­ξιο­δο­τι­κής δαπά­νης ως ποσο­στό του ΑΕΠ, καθώς πλέ­ον το ασφα­λι­στι­κό σύστη­μα «ωρί­μα­ζε» και έπρε­πε να πλη­ρω­θούν ασφα­λι­στι­κά δικαιώ­μα­τα. Οι ίδιοι «κίν­δυ­νοι» αξιο­ποιού­νται μέχρι και σήμε­ρα ως «μπα­μπού­λες» για να διευ­κο­λυν­θεί η προ­ώ­θη­ση των αντια­σφα­λι­στι­κών χτυπημάτων.

Οσον αφο­ρά τα συγκε­κρι­μέ­να μέτρα, προ­τεί­νο­νταν: Η «ανά­γκη επα­νε­ξέ­τα­σης της λει­τουρ­γί­ας των κατω­τά­των ορί­ων» και για τους πριν το 1993 ασφα­λι­σμέ­νους η απο­σύν­δε­σή τους από έναν συγκε­κρι­μέ­νο αριθ­μό ημε­ρο­μι­σθί­ων, καθώς και η «εξέ­τα­ση της μη χορή­γη­σης κατώ­τε­ρων ορί­ων (ή χορή­γη­σης τμη­μα­τι­κά) αv η συντα­ξιο­δό­τη­ση επέρ­χε­ται οικειο­θε­λώς πριν την συμπλή­ρω­ση του κανο­νι­κού ορί­ου ηλι­κί­ας» και ακό­μα η «εξέ­τα­ση της στα­δια­κής μετε­ξέ­λι­ξης των κατώ­τα­των ορί­ων προς την κατεύ­θυν­ση της Εθνι­κής Σύντα­ξης».Η πρό­τα­ση για τη λεγό­με­νη «εθνι­κή σύντα­ξη» — δηλα­δή για μια πραγ­μα­τι­κή σύντα­ξη πεί­νας η οποία τελι­κά θα είναι η μόνη για την οποία θα υπάρ­χει κρα­τι­κή εγγύ­η­ση — αν και τότε ανα­βλή­θη­κε, θα απο­τυ­πω­θεί στη συνέ­χεια στον νόμο 3863/2010 του ΠΑΣΟΚ και θα εφαρ­μο­στεί, μαζί με την κατάρ­γη­ση των κατώ­τε­ρων ορί­ων, με τον νόμο Κατρού­γκα­λου το 2016!

Επι­πλέ­ον, η Εκθε­ση υπο­γράμ­μι­ζε την «ανά­γκη επι­μή­κυν­σης του εργα­σια­κού βίου», μέσα από: «Εξά­λει­ψη αντι­κι­νή­τρων παρα­μο­νής στην εργα­σία. Εξέ­τα­ση περι­πτώ­σε­ων συντα­ξιο­δό­τη­σης χωρίς όριο ηλι­κί­ας. Εξέ­τα­ση ειδι­κών περι­πτώ­σε­ων κλά­δων εργα­ζο­μέ­νων με χαμη­λά όρια ηλι­κί­ας. Εξέ­τα­ση περι­πτώ­σε­ων ειδι­κής μετα­χεί­ρι­σης μητέ­ρων. Εξέ­τα­ση εξί­σω­σης γενι­κών ορί­ων ανδρών — γυναι­κών. Εξέ­τα­ση αύξη­σης γενι­κών ορί­ων». Και ακό­μα προ­έ­βλε­πε: «Κατάρ­γη­ση του συστή­μα­τος Βαρέ­ων και Ανθυ­γιει­νών Επαγ­γελ­μά­των, μαζί με το επα­σφά­λι­στρo για τους εργα­ζό­με­νους με λίγα χρό­νια. Αυστη­ρoπoί­η­ση των συντά­ξε­ων ανα­πη­ρί­ας». Για την ιδιω­τι­κή ασφά­λι­ση σημεί­ω­νε χαρα­κτη­ρι­στι­κά: «Η επαγ­γελ­μα­τι­κή ιδιω­τι­κή ασφά­λι­ση θα μπο­ρού­σε να παί­ξει έναν ιδιαί­τε­ρα χρή­σι­μο ρόλο. Η θεσμο­θέ­τη­ση ενός τέτοιου πλαι­σί­ου πρέ­πει να θεω­ρεί­ται εξαι­ρε­τι­κά επείγουσα…».

Το νομο­σχέ­διο Γιαν­νί­τση, που θα ακο­λου­θή­σει τον Απρί­λη του 2001, θα συνα­ντή­σει σοβα­ρές κοι­νω­νι­κές αντι­στά­σεις. Υστε­ρα από μεγα­λειώ­δεις απερ­γί­ες και κινη­το­ποι­ή­σεις, στις οποί­ες έβα­λε απο­φα­σι­στι­κή σφρα­γί­δα το ΠΑΜΕ, το οποίο μέτρα­γε δύο χρό­νια ζωής, η κυβέρ­νη­ση του ΠΑΣΟΚ θα το αποσύρει.

Ομως, παρά την από­συρ­σή του, οι ανα­τρο­πές που προ­έ­βλε­πε, τελι­κά, θα εφαρ­μο­στούν τα επό­με­να χρό­νια: Αρχι­κά με τον νόμο 3029 το 2002 (νόμος Ρέπ­πα) που εκτός της αύξη­σης των ορί­ων ηλι­κί­ας, τη μεί­ω­ση των συντά­ξε­ων, θα θεσμο­θε­τή­σει για πρώ­τη φορά και τα Επαγ­γελ­μα­τι­κά Ταμεία. Παρα­πέ­ρα, με τον νόμο 3655 το 2008 (νόμος Πετρα­λιά), ο οποί­ος μετα­ξύ άλλων, με σαρω­τι­κές ενο­ποι­ή­σεις σε όλα τα Ταμεία, θα συρ­ρι­κνώ­σει παρο­χές και συντά­ξεις και θα καταρ­γή­σει στα­δια­κά το καθε­στώς συντα­ξιο­δό­τη­σης των εργα­ζό­με­νων μητέ­ρων, αυξά­νο­ντας μέχρι και 15 χρό­νια την ηλι­κία συντα­ξιο­δό­τη­σής τους.

Ο ένας έκοβε και ο άλλος έραβε…

Στη συνέ­χεια, με τους νόμους 3863 και 3865 το 2010 (νόμοι Λοβέρ­δου — Κου­τρου­μά­νη), τον νόμο 4093 το 2012 (νόμος Βρού­τση) και τελι­κά τους νόμους 4336 το 2015 του ΣΥΡΙΖΑ και τον νόμο 4387 το 2016 (νόμος Κατρού­γκα­λου), ο οποί­ος απο­τε­λεί τη συμπύ­κνω­ση και κορύ­φω­ση όλων των προη­γού­με­νων ανα­τρο­πών, τα όρια ηλι­κί­ας συντα­ξιο­δό­τη­σης θα απο­γειω­θούν στα 67 έτη, η κύρια σύντα­ξη θα δια­χω­ρι­στεί σε «εθνι­κή» και «αντα­πο­δο­τι­κή», το ύψος των συντά­ξε­ων θα μειω­θεί δρα­στι­κά, τα 40 χρό­νια εργα­σί­ας για το δικαί­ω­μα στην πλή­ρη σύντα­ξη θα μονι­μο­ποι­η­θούν, ενώ θα περι­κο­πεί παρα­πέ­ρα και η κρα­τι­κή χρη­μα­το­δό­τη­ση, η οποία πλέ­ον θα περιο­ρι­στεί μόνο στην «εθνι­κή σύνταξη».

Ολα αυτά τα μέτρα σε συν­δυα­σμό θα ανοί­ξουν το δρό­μο για την πλή­ρη ιδιω­τι­κο­ποί­η­ση της Κοι­νω­νι­κής Ασφά­λι­σης, που πλέ­ον ανα­λαμ­βά­νει να φέρει σε πέρας τώρα η ΝΔ.

Απ’ αυτή την άπο­ψη, το νομο­σχέ­διο Γιαν­νί­τση ήταν η πρώ­τη «δομι­κή μεταρ­ρύθ­μι­ση» (όπως τη χαρα­κτη­ρί­ζει και η πρό­σφα­τη μελέ­τη του ινστι­τού­του των βιο­μη­χά­νων, του ΙΟΒΕ), η οποία απο­τέ­λε­σε τον οδη­γό για την ενιαία κλι­μά­κω­ση της επί­θε­σης από όλες τις κυβερ­νή­σεις ΝΔ — ΣΥΡΙΖΑ — ΠΑΣΟΚ από το 2010 μέχρι σήμερα.

Ως τέτοια, έχει σημα­σία να υπεν­θυ­μί­σου­με τα βασι­κά μέτρα που προ­έ­βλε­πε, καθώς ακό­μα και σήμε­ρα οι αντί­πα­λοι της δημό­σιας Κοι­νω­νι­κής Ασφά­λι­σης την εμφα­νί­ζουν ως… «χαμέ­νη ευκαι­ρία», που αν είχε εφαρ­μο­στεί δήθεν θα «έσω­ζε τις συντά­ξεις»! Εμφα­νί­ζουν δηλα­δή ως… «σωτη­ρία» της Κοι­νω­νι­κής Ασφά­λι­σης το γκρέ­μι­σμά της μια ώρα αρχύτερα!

Το νομοσχέδιο Γιαννίτση προωθούσε:

  • Αύξη­ση στα όρια ηλι­κί­ας συντα­ξιο­δό­τη­σης στον ιδιω­τι­κό και δημό­σιο τομέα για άνδρες και γυναί­κες στα 65 χρό­νια, όπως εκεί­νη τη χρο­νι­κή στιγ­μή ίσχυε για τους πρω­το­α­σφα­λι­ζό­με­νους μετά την 1/1/1993.
  • Αύξη­ση για όλους τους ασφα­λι­σμέ­νους των ελά­χι­στων αριθ­μών ενσή­μων από τα 4.050 στα 4.500 ένση­μα (15ετία) για την κατο­χύ­ρω­ση ασφα­λι­στι­κού δικαιώ­μα­τος, επε­κτεί­νο­ντας και εδώ όσα είχαν νομο­θε­τη­θεί το 1992 για τους «νέους» ασφαλισμένους.
  • Την κατάρ­γη­ση της 35ετίας προ­κει­μέ­νου να εξα­σφα­λί­ζε­ται το δικαί­ω­μα σε πλή­ρη σύντα­ξη, θεσμο­θε­τώ­ντας τα 40 χρό­νια ασφά­λι­σης (12.000 ένσημα).
  • Μεί­ω­ση των συντά­ξε­ων με τη μεί­ω­ση του ποσο­στού ανα­πλή­ρω­σης (στο 60% από το 80%), καθώς και του συντά­ξι­μου μισθού.
  • Επα­νε­ξέ­τα­ση του καθε­στώ­τος των ΒΑΕ και απο­χα­ρα­κτη­ρι­σμός μιας σει­ράς ειδι­κο­τή­των και επαγγελμάτων.
  • Μεί­ω­ση της κρα­τι­κής χρη­μα­το­δό­τη­σης.

Μόνη απάντηση ο ενιαίος εργατικός — λαϊκός αγώνας

Ειδι­κά για το τελευ­ταίο, το ΚΚΕ ήδη από τότε, το 2001, προει­δο­ποιού­σε έγκαι­ρα: «Από τη στιγ­μή που η επι­λο­γή της κυβέρ­νη­σης, της ΝΔ, της Ευρω­παϊ­κής Ενω­σης, είναι η δρα­στι­κή μεί­ω­ση των κρα­τι­κών και εργο­δο­τι­κών υπο­χρε­ώ­σε­ων, στο όνο­μα της αντα­γω­νι­στι­κό­τη­τας των επι­χει­ρή­σε­ων και της ενί­σχυ­σης του μεγά­λου κεφα­λαί­ου, το βάρος θα μετα­το­πί­ζε­ται συνε­χώς προς την πλευ­ρά των εργα­ζο­μέ­νων, με περι­κο­πές δικαιω­μά­των και κοι­νω­νι­κών παρο­χών, με νέα αντι­λαϊ­κά “πακέ­τα”. Πάντα βεβαί­ως με το επι­χεί­ρη­μα της “βιω­σι­μό­τη­τας” των Ταμεί­ων που απο­τέ­λε­σε και το ψευ­το­ε­πι­χεί­ρη­μα της ΝΔ στις αρχές της δεκα­ε­τί­ας του ’90, αλλά δεν πέρα­σαν ούτε 10 χρό­νια και η επί­θε­ση κατά των εργα­ζο­μέ­νων κλι­μα­κώ­θη­κε…» («Ριζο­σπά­στης», 24/4/2001).

Οι εκτι­μή­σεις αυτές επι­βε­βαιώ­θη­καν με δρα­μα­τι­κό για τους εργα­ζό­με­νους τρό­πο τα επό­με­να χρό­νια. Τα αντι­λαϊ­κά «πακέ­τα» συνε­χί­στη­καν, οι προ­βλέ­ψεις του νόμου Γιαν­νί­τση μπή­καν σε εφαρ­μο­γή με κατα­στρο­φι­κά απο­τε­λέ­σμα­τα για το λαό. Με το ξέσπα­σμα της καπι­τα­λι­στι­κής κρί­σης, η επί­θε­ση στην Κοι­νω­νι­κή Ασφά­λι­ση επιταχύνθηκε.

Απο­κο­ρύ­φω­μα αυτής της μακράς πορεί­ας απο­τέ­λε­σε ο νόμος — λαι­μη­τό­μος της κυβέρ­νη­σης ΣΥΡΙΖΑ, τον Μάη του 2016, γι’ αυτό και ο σημε­ρι­νός υπουρ­γός Εργα­σί­ας τόνι­σε ξανά στη Βου­λή ότι η ΝΔ όχι μόνο δεν πρό­κει­ται να τον καταρ­γή­σει, αλλά θα τον εφαρ­μό­σει, θα κρα­τή­σει τις «σωστές αντη­ρί­δες» του, όπως είπε, και θα «βελ­τιώ­σει» τα νομι­κά κενά του…

Απέ­να­ντι σε αυτήν την ενιαία επί­θε­ση του κεφα­λαί­ου, οι εργα­ζό­με­νοι, οι αυτο­α­πα­σχο­λού­με­νοι, οι βιο­πα­λαι­στές αγρο­το­κτη­νο­τρό­φοι, οι συντα­ξιού­χοι μπο­ρούν και πρέ­πει να αντι­πα­ρα­θέ­σουν τον δικό τους ενιαίο αγώ­να για Κοι­νω­νι­κή Ασφά­λι­ση απο­κλει­στι­κά δημό­σια και υπο­χρε­ω­τι­κή για όλους, με δια­σφά­λι­ση των γηρα­τειών, της Υγεί­ας και της Πρόνοιας.

Πηγή |> Γ. Ζαχ. |> Ριζοσπάστης
Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο