Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Δωρεάν παραστάσεις για εκπαιδευτικούς και συζήτηση για τον «Φιλάργυρο»

Ο «Φιλάρ­γυ­ρος» ανε­βαί­νει στον Πολυ­χώ­ρο Τέχνης «Αλε­ξάν­δρεια» και προ­σφέ­ρο­νται δωρε­άν δύο παρα­στά­σεις για εκπαι­δευ­τι­κούς στις 13 και 20 Ιανουα­ρί­ου 2019, ώρα 11 π.μ.
Μετά από την παρά­στα­ση στις 13.1.2019 θα μιλή­σει ο Λέαν­δρος Πολε­νά­κης, συγ­γρα­φέ­ας-κρι­τι­κός θεά­τρου με θέμα: «Στις ρίζες του νεο­ελ­λη­νι­κού Θεά­τρου», ενώ μετά την παρά­στα­ση στις 20.1.2019 θα μιλή­σει η Μαρία Γκα­σού­κα, καθη­γή­τρια του Πανε­πι­στή­μιου Αιγαί­ου, με θέμα: «Λυγ­μοί Σωμά­των: Με αφορ­μή την αυτο­βιο­γρα­φία της Ελι­σά­βετ Μουτζάν-Μαρτινέγκου».

Η Ελι­σά­βετ Μου­τζάν Μαρ­τι­νέ­γκου (Ζάκυν­θος 1801–1832) είναι απ’ τις πρώ­τες Ελλη­νί­δες συγ­γρα­φείς. Ανή­κει στην λόγια δρα­μα­τουρ­γία, μετα­ξύ νεο­ελ­λη­νι­κού Δια­φω­τι­σμού, προ­ε­πα­να­στα­τι­κής ατμό­σφαι­ρας και ίδρυ­σης του Νεο­ελ­λη­νι­κού κρά­τους . Το έργο της, «Ο Φιλάρ­γυ­ρος» απο­τε­λεί εξαι­ρε­τι­κό δείγ­μα μιας επο­χής ενώ αγγί­ζει με προ­σω­πι­κό, ιδιαί­τε­ρο τρό­πο ένα από τα πιο συνη­θι­σμέ­να μοτί­βα στο παγκό­σμιο θέα­τρο, την φιλαρ­γυ­ρία και τις συνέ­πειές της.

Το ενδια­φέ­ρον μιας σύγ­χρο­νης ανά­γνω­σης αυτού του κει­μέ­νου πηγά­ζει από τη δια­χρο­νι­κό­τη­τα της θεμα­το­λο­γί­ας και της επε­ξερ­γα­σί­ας των βασι­κών μοτί­βων της κωμω­δί­ας. Η τόλ­μη της δικής της εκδο­χής για το τέλος του δυνά­στη πατέ­ρα είναι μονα­δι­κή, ενώ φωτί­ζει με θαυ­μα­στό τρό­πο όλα τα πρό­σω­πα και ιδί­ως την απε­γνω­σμέ­να επα­να­στα­τη­μέ­νη Μέλου­σα, σύζυ­γο του τσι­γκού­νη Σέλη­μου, δημιουρ­γώ­ντας ένα σημα­ντι­κό είδος γυναι­κεί­ας θεα­τρι­κής γρα­φής πολύ νωρίς.

Πρό­κει­ται για ένα κεί­με­νο που γρά­φε­ται την ίδια περί­που χρο­νιά με τον Ύμνο στην Ελευ­θε­ρία, λίγο νωρί­τε­ρα από την Γυναί­κα της Ζάκυ­θος από τον συντο­πί­τη της Μαρ­τι­νέ­γκου και εθνι­κό ποι­η­τή Διο­νύ­σιο Σολωμό.

Η συγγραφέας

Οι γονείς της Ελι­σά­βετ Μου­τζάν Μαρ­τι­νέ­γκου, ο Φρα­γκί­σκος Μου­τζάν και η Αγγε­λι­κή Σιγού­ρου, προ­έρ­χο­νταν από δύο από τις παλιό­τε­ρες αρι­στο­κρα­τι­κές οικο­γέ­νειες της Ζακύν­θου. Η Μου­τζάν από μικρή είχε ιδιαί­τε­ρο ενδια­φέ­ρον για την μάθη­ση και τα γράμ­μα­τα και παρό­λο που η εκπαί­δευ­σή της ήταν περιο­ρι­σμέ­νη (είχε κατ’ οίκον δασκά­λους τρεις κλη­ρι­κούς), η ίδια με προ­σω­πι­κή martinegouμελέ­τη απέ­κτη­σε γνώ­σεις της αρχαί­ας ελλη­νι­κής, της ιτα­λι­κής και της γαλ­λι­κής γλώσ­σας. Παράλ­λη­λα επι­δι­δό­ταν στο γρά­ψι­μο ποι­η­μά­των, θεα­τρι­κών έργων στα ελλη­νι­κά και τα ιτα­λι­κά και μετα­φρά­σε­ων από την αρχαία ελλη­νι­κή γραμ­μα­τεία και επι­θυ­μία της ήταν να μην παντρευ­τεί, αλλά να αφο­σιω­θεί στην μελέ­τη και την συγ­γρα­φή. Εξαι­τί­ας των αντιρ­ρή­σε­ων της οικο­γέ­νειάς της αντι­πρό­τει­νε να κλει­στεί σε μονα­στή­ρι ή να απο­συρ­θεί σε μία κατοι­κία της οικο­γέ­νειας στην ύπαι­θρο, όμως και αυτές οι επι­θυ­μί­ες της δεν γίνο­νταν δεκτές από τους δικούς της. Μπρο­στά στην προ­ο­πτι­κή να παρα­μεί­νει ανύ­πα­ντρη και να κατοι­κεί με τους γονείς της χωρίς να έχει το δικαί­ω­μα να βγαί­νει από το σπί­τι, απο­φά­σι­σε να φύγει κρυ­φά από το νησί, αλλά μετά από μια απο­τυ­χη­μέ­νη από­πει­ρα επέ­στρε­ψε χωρίς να την αντι­λη­φθεί κάποιο μέλος της οικο­γέ­νειάς της και τελι­κά ανα­γκά­στη­κε να υπο­χω­ρή­σει και δεχτεί την επι­θυ­μία των δικών της να παντρευ­τεί. Η ανεύ­ρε­ση γαμπρού στην Ζάκυν­θο ήταν ιδιαί­τε­ρα δύσκο­λη και γι’ αυτόν τον λόγο ο θεί­ος της πρό­τει­νε να ταξι­δέ­ψουν στην Ιτα­λία όπου θα ήταν πιο εύκο­λο να βρε­θεί σύζυ­γος για την Ελι­σά­βετ και την αδερ­φή της, που ήταν και αυτή σε ηλι­κία γάμου, όμως το ταξί­δι δεν έγι­νε εξαι­τί­ας μιας ασθέ­νειας του πατέ­ρα της. Εν τω μετα­ξύ βρέ­θη­κε υπο­ψή­φιος σύζυ­γος, ο Νικό­λα­ος Μαρ­τι­νέ­γκος, ο οποί­ος όμως καθυ­στε­ρού­σε την επι­ση­μο­ποί­η­ση της γαμή­λιας συμ­φω­νί­ας με συνε­χείς δια­πραγ­μα­τεύ­σεις για το ύψος της προί­κας, αλλά τελι­κά ο γάμος τελέ­στη­κε μετά από 16 μήνες, το καλο­καί­ρι του 1831. Η Ελι­σά­βετ Μου­τζάν-Μαρ­τι­νέ­γκου πέθα­νε στις 9 Νοεμ­βρί­ου του 1832, δύο εβδο­μά­δες μετά την γέν­νη­ση του γιου της λόγω επι­πλο­κών στον τοκετό.

Το έργο

Η παρά­στα­ση επι­χο­ρη­γει­ται απ’ το υπουρ­γείο Πολιτισμού.

Δρα­μα­τουρ­γι­κή επε­ξερ­γα­σία-Σκη­νο­θε­σία : Μαρία Φρα­γκή
Σκη­νι­κά-Κοστού­μια : Άννα Μαχαι­ρια­νά­κη
Μου­σι­κή επι­μέ­λεια: Μαρία Φρα­γκή Μου­σι­κή διδασκαλία:Γιάννης Βρυζάκης
Φωτι­σμοί : Πανα­γιώ­της Μανούσης
Κίνη­ση: Νερί­να Ζάρπα
Φωτο­γρα­φία: Ανα­στά­σης- Πανα­γής Μελέτης
Βοη­θός Σκη­νο­θέ­τη: Τάσος Ζιάκ­κας

Παί­ζουν οι ηθο­ποιοί (με αλφα­βη­τι­κή σει­ρά): Βασί­λης Βλά­χος, Τάσος Ζιάκ­κας, Λεο­νάρ­ντο Θίμο, Δανάη Καλα­χώ­ρα, Επα­μει­νών­δας Μουντζουρέας,Κλεοπάτρα Ροντήρη
Το έργο διαρ­κεί 75 λεπτά, χωρίς διάλειμμα.

Κυριακάτικο Δίπτυχο

Οι παρα­στά­σεις , κάθε Κυρια­κή του Ιανουα­ρί­ου και Φεβρουα­ρί­ου 2019, θα έχουν δύο μέρη ως εξής:

Το πρώ­το μέρος θα είναι η θεα­τρι­κή παρά­στα­ση « Ο Φιλάργυρος».

Το δεύ­τε­ρο μέρος θα είναι μια ανά­γνω­ση με τη μορ­φή ανα­λο­γί­ου ενός άλλου κει­μέ­νου της επο­χής όπως π.χ. Η γυναί­κα της Ζάκυ­θος , Ο Θού­ριος του Ρήγα ή μία διά­λε­ξη όπου ένας επι­στή­μο­νας από το χώρο της ιστο­ρί­ας , της θεω­ρί­ας της τέχνης , της θεα­τρο­λο­γί­ας θα μιλά με αφορ­μή την επο­χή και το κεί­με­νο της Ε.Μουτζάν-Μαρτινέγκου.

Εισι­τή­ρια: 14 € γενι­κή είσοδος, 

10€ Λαϊ­κή απογευματινή
7€ φοιτητικό,ΑΜΕΑ,ανέργων, 65άνω
5€ ατέ­λειες, μαθητικό

Αλε­ξάν­δρεια , Σπάρ­της 14 — Αθή­να | (στά­ση Πλ. Αμερικής)
Tηλ. Κρα­τή­σε­ων :2108673655
Tηλ. Κρα­τή­σε­ων για σχο­λεία, συλ­λό­γους κλπ. :6944898482,6946066997

Ημέ­ρες παρα­στά­σε­ων : Παρα­σκευή: 4/1, 9μμ. , 11/1, 9μμ., 8/2,15/2, 22/2
Σάβ­βα­το: 5/1,12/1,19/1,26/1,2/2,9/2, 16/2, 23/2,2/3, 9/3
Κυρια­κή: 13/1, 20/1, 27/1, 3/2, 10/2, 17/2 πρωΐ 11.00 με δύο μέρη (Κυρια­κά­τι­κο Δίπτυχο).

Οι ώρες των παρα­στά­σε­ων μπο­ρεί να δια­μορ­φώ­νο­νται δια­φο­ρε­τι­κά κατά τη περί­ο­δο των εορ­τών γι’αυτό είναι καλό να υπάρ­χει συνεν­νό­η­ση με τα τηλέ­φω­να που αναγράφονται

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο