Με έναν ομολογουμένως διαφορετικό, αλλά απόλυτα συμβολικό τρόπο πραγματοποιήθηκαν την Παρασκευή τα εγκαίνια της μεγάλης ομαδικής έκθεσης σύγχρονου έργου του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας, με τίτλο «1922 — 2022 Έξοδος — Διέξοδος», στο πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο.
Ήταν εγκαίνια — διαμαρτυρία με αμπαλαρισμένα τα έργα των 372 δημιουργών. Με αυτόν τον εμφατικό τρόπο έστειλαν ένα δυνατό μήνυμα, καθώς όπως ανάφερε ο πρόεδρος του ΕΕΤΕ, Νάσος Χαλκίδης στον χαιρετισμό του: «Δεν κάνουμε βήμα πίσω από τις ανάγκες μας, διεκδικούμε από το Υπουργείο Πολιτισμού την απόδοση της συμφωνημένης χρηματοδότησης για την πραγματοποίηση της έκθεσης».
Θυμίζουμε, ότι όπως έχει καταγγείλει εδώ και μέρες το ΕΕΤΕ, η απαράδεκτη κωλυσιεργία του Υπουργείου Πολιτισμού σε σχέση με την εκταμίευση της ήδη πενιχρής οικονομικής ενίσχυσης της έκθεσης, αλλά και η καθυστέρηση καταβολής του τακτικού προϋπολογισμού του ΕΕΤΕ, αναγκάζει να αλλάξει η προγραμματισμένη εδώ και μήνες διάρκειά της. Έτσι, η έκθεση θα ανοίξει κανονικά τις πύλες της στις 12 Μάη.
Η έκθεση πραγματοποιείται με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή και συμμετέχουν 372 καλλιτέχνες, με έργα από όλα τα είδη των εικαστικών τεχνών, ζωγραφική, γλυπτική, χαρακτική, εγκαταστάσεις, βίντεο, performance.
Στο επίκεντρο των έργων βρίσκεται ο άνθρωπος, η καταγραφή των σκληρών βιωμάτων των προσφύγων, η καταγγελία της απανθρωπιάς του πολέμου και της καταστροφής. Η έκθεση επιχειρεί να προβληματίσει, συνομιλεί ζωντανά με το κοινό, αναδεικνύει πώς, μέσα από την αλληλεγγύη και τον κοινό αγώνα των λαών, ανθίζει η ελπίδα…
Στα εγκαίνια απηύθυνε χαιρετισμό ο πρόεδρος του ΕΕΤΕ, Ν. Χαλκίδης, σημείωσε μεταξύ άλλων:
«Η υλοποίηση αυτής της έκθεσης μπήκε σε μεγάλη προτεραιότητα και συνεχίζουμε να παλεύουμε ώστε να πραγματοποιηθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Το παλεύουμε μαζί με όλα τα άλλα προβλήματα του κλάδου: Το ασφαλιστικό και το συνταξιοδοτικό, τα οποία έχουν διαλύσει όλες οι κυβερνήσεις διαχρονικά τόσο για τους καλλιτέχνες, όσο και για τους υπόλοιπους εργαζόμενους. Οι ελάχιστες και πενιχρές τιμητικές συντάξεις που οριακά δίνονται στους καλλιτέχνες σε καμία περίπτωση δε μας αρκούν.
Παλεύουμε σταθερά για δημόσια, δωρεάν εκπαίδευση με την αισθητική αγωγή να έχει τη θέση της στο σχολείο, στην ανάπτυξη της προσωπικότητας των παιδιών ολόπλευρα. Με εκπαιδευτικούς καλλιτέχνες μόνιμους, κόντρα στο καθεστώς “νομαδικής” εργασίας που επιβάλλεται στους — ελάχιστους — αναπληρωτές. Προτείνουμε μέτρα ανακούφισης για τους συναδέλφους που διατηρούν εργαστήρια, παρά το δυσβάσταχτο κόστος των λογαριασμών, των ενοικίων, της φορολογίας, μέτρα ενάντια στην ακρίβεια συνολικά. Σαν ιδιαίτερη πλευρά διεκδικούμε τα υλικά της δουλειάς του εικαστικού να μην επιβαρύνονται με φόρο πολυτελείας, όπως τα καλλυντικά.
Αναδεικνύουμε τα αδιέξοδα που συναντούν κυρίως νέοι συνάδελφοι, που αναγκάζονται να ετεροαπασχολούνται σε άσχετες με τις σπουδές και το πτυχίο δουλειές, κόντρα στη λογική ότι η “τέχνη δεν είναι δουλειά” από την οποία ο καλλιτέχνης μπορεί να περιμένει να ζήσει. Διεκδικούμε να αξιοποιούνται κρατικοί — δημοτικοί χώροι ως εργαστήρια, χώροι δημιουργίας και εκθέσεων των καλλιτεχνών. Τα χιλιάδες μέλη του ΕΕΤΕ, όπως όλοι οι εργαζόμενοι, σε πραγματικά δύσκολες συνθήκες προσπαθούμε να επιβιώσουμε από τη δουλειά μας. Στις μέρες μας, ο Πολιτισμός, μαζί με τα άλλα κοινωνικά αγαθά (Υγεία, Παιδεία κ.λπ.), θεωρείται εμπόρευμα, και μάλιστα ιδιαίτερα ακριβό για την πλειοψηφία του λαού.
Ομως, τα έργα μας αρχίζουν να λειτουργούν και να ζουν πραγματικά όταν βρεθούν απέναντί στο θεατή τους, όταν ανιχνεύονται από τα μάτια και τη σκέψη των ανθρώπων. Έργα κλεισμένα στα εργαστήρια μας είναι νεκρά, σα να μην έχουν γίνει, σα να μην υπάρχουν. Το να επικοινωνούμε τα έργα μας και τη δουλειά μας είναι στο πλαίσιο μιας διαδικασίας ανατροφοδότησης, ώστε να βαθαίνουμε τη σκέψη μας να την προχωράμε μπροστά. Ο καλλιτέχνης αντλώντας ερεθίσματα από τη ζωή δημιουργεί τέχνη για τον αποδέκτη που δεν είναι άλλος παρά ο λαός.
Η έκθεση της καλλιτεχνικής δημιουργίας είναι όρος ύπαρξης και εργασίας για τα μέλη μας, επιτακτική ανάγκη για να μπορέσει ο καλλιτέχνης να δημιουργήσει και να βιοποριστεί, επιτακτική ανάγκη για να μπορέσει ο λαός να έχει πρόσβαση στην τέχνη. Σήμερα, στον 21ο αιώνα, υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις και οι δυνατότητες να μπορούμε να εργαζόμαστε, να επικοινωνούμε τη δουλειά μας και να ζούμε από αυτήν. Απέναντί στην υποτίμηση και την απαξίωση του Πολιτισμού από όλες διαχρονικά τις κυβερνήσεις δεν μένουμε παθητικοί και άπραγοι. Συνεχίζουμε και διεκδικούμε το αυτονόητο, να εργαζόμαστε σε αυτό που σπουδάσαμε, και να ζούμε από τη δουλειά μας σαν άνθρωποι».
Επίσης, πραγματοποιήθηκε performance από εικαστικούς καλλιτέχνες, συμμετέχοντες στην έκθεση, και live με τους «Kanoud Project» (Αθηνά Κουκή και Ηλία Μαρκαντώνη).
Στα εγκαίνια παρευρέθηκε πλήθος κόσμου, καλλιτέχνες, συμμετέχοντες στην έκθεση, αλλά και κόσμος που αγαπά και παρακολουθεί τις δράσεις του ΕΕΤΕ.
Παρευρέθηκεαν, επίσης, ο Νίκος Σοφιανός, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, η Ελένη Μηλιαρονικολάκη, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και υπεύθυνη του Τμήματος Πολιτισμού, η Κωνσταντίνα Κούνεβα, υποψήφια βουλευτής με το ΚΚΕ στην Α’ Αθήνας και η Κέλλυ Παπαϊωάννου, υποψήφια βουλευτής με το ΚΚΕ στον βόρειο τομέα Αθηνών.