Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ: Η αλήθεια απέναντι στη κυβερνητική προπαγάνδα

Από τη μια η κυβερ­νη­τι­κή προ­πα­γάν­δα προ­σπα­θεί να στη­ρί­ξει το σχέ­διό της για τα ιδιω­τι­κά πανε­πι­στή­μια, με εύη­χους αλλά παρα­πλα­νη­τι­κούς όρους, και από την άλλη η πραγ­μα­τι­κό­τη­τα που γνω­ρί­ζουν όλοι στην Ανώ­τα­τη Εκπαί­δευ­ση, η διε­θνής εμπει­ρία αλλά και η κοι­νή λογι­κή «κου­ρε­λιά­ζουν» τα κυβερ­νη­τι­κά επιχειρήματα.

Στο κεί­με­νο ερω­τή­σε­ων και απα­ντή­σε­ων που μοί­ρα­σε το υπουρ­γείο Παι­δεί­ας για να παρου­σιά­σει το σχέ­διό του για τα ιδιω­τι­κά πανε­πι­στή­μια, τιτλο­φο­ρεί «Ελεύ­θε­ρο Πανε­πι­στή­μιο» το νομο­σχέ­διο που θα έρθει εντός του μήνα για δια­βού­λευ­ση. Στην πραγ­μα­τι­κό­τη­τα, το μόνο που «απε­λευ­θε­ρώ­νε­ται» είναι το ίδιο το κρά­τος από την ευθύ­νη του για παρο­χή απο­κλει­στι­κά δημό­σιων, δωρε­άν και ποιο­τι­κών σπου­δών για τους φοιτητές.

Στις 11 Γενά­ρη η πρώ­τη μεγά­λη απά­ντη­ση ενά­ντια στα ιδιω­τι­κά πανεπιστήμια

Επιχειρηματικότητα στα πανεπιστήμια, 
αντί χρηματοδότησης των αναγκών για σπουδές και Έρευνα

Μεγά­λο μέρος των ερω­τα­πα­ντή­σε­ων της κυβέρ­νη­σης αφο­ρά, πράγ­μα­τι, τα υπάρ­χο­ντα δημό­σια πανε­πι­στή­μια και κινεί­ται γενι­κά σε δύο άξονες.

  • Ο πρώ­τος αφο­ρά τη διευ­κό­λυν­ση των ιδρυ­μά­των να ανοι­γο­κλεί­νουν Τμή­μα­τα και προ­γράμ­μα­τα σπου­δών δια­φό­ρων επι­πέ­δων, στην κατεύ­θυν­ση της ενί­σχυ­σης ενός μεγά­λου εμπο­ρί­ου τίτλων σπου­δών, τους οποί­ους στο τέλος θα κρί­νει η αγο­ρά, συμπιέ­ζο­ντας τα δικαιώ­μα­τα όλων προς τα κάτω. Ετσι, πέρα από όσα ήδη προ­έ­βλε­πε ο νόμος — πλαί­σιο για προ­γράμ­μα­τα θερι­νά, εξ απο­στά­σε­ως, ξενό­γλωσ­σα, διπλά πτυ­χία κ.λπ., τώρα δίνε­ται η δυνα­τό­τη­τα στα ιδρύ­μα­τα να κάνουν και εμπο­ρι­κές συμ­φω­νί­ες (franchise, validation, accreditation) με ιδρύ­μα­τα του εξω­τε­ρι­κού, για να δημιουρ­γούν κοι­νά προ­πτυ­χια­κά και μετα­πτυ­χια­κά κ.ο.κ.
  • Ο δεύ­τε­ρος άξο­νας αφο­ρά τον ισχυ­ρι­σμό της κυβέρ­νη­σης ότι ενι­σχύ­ει τα δημό­σια πανε­πι­στή­μια με πρό­σθε­τη χρη­μα­το­δό­τη­ση, με κον­δύ­λια που θα φτά­σουν το 1 δισ. Την ίδια ώρα, 1 στις 4 θέσεις Διδα­κτι­κού και Ερευ­νη­τι­κού Προ­σω­πι­κού (ΔΕΠ) — πλην Ιατρι­κής — δεν ανα­πλη­ρώ­νε­ται το 2024! Πού πάνε τα λεφτά που δια­φη­μί­ζει η κυβέρ­νη­ση; 60 εκα­τομ­μύ­ρια για ξενό­γλωσ­σα προ­πτυ­χια­κά με δίδα­κτρα για ξένους φοι­τη­τές, 50 εκα­τομ­μύ­ρια για να κλέ­βουν οι επι­χει­ρή­σεις τζά­μπα και­νο­τό­μες ιδέ­ες (μηχα­νι­σμός χρη­μα­το­δό­τη­σης νεο­φυών επι­χει­ρή­σε­ων στα ΑΕΙ), 90,7 + 21,5 εκα­τομ­μύ­ρια για τζά­μπα έρευ­να κατά παραγ­γε­λία επι­χει­ρή­σε­ων (συμπρά­ξεις ΑΕΙ — επι­χει­ρή­σε­ων, βιο­μη­χα­νι­κά διδα­κτο­ρι­κά), 300 εκα­τομ­μύ­ρια σε εργο­λά­βους για να φτια­χτούν εστί­ες με ΣΔΙΤ, τις οποί­ες θα πλη­ρώ­νουν οι φοι­τη­τές που θα μένουν μέσα, κ.ο.κ.

Στην πραγ­μα­τι­κό­τη­τα, η συντρι­πτι­κή πλειο­ψη­φία των υπο­προ­γραμ­μά­των που χρη­μα­το­δο­τού­νται, και αθροι­στι­κά τα βγά­ζει η κυβέρ­νη­ση 1 δισ., αφο­ρούν την ενί­σχυ­ση της δια­σύν­δε­σης των ιδρυ­μά­των με τις επι­χει­ρή­σεις μέσω ερευ­νη­τι­κών και άλλων συνεργασιών.

Ούτε ένα ευρώ δεν πάει για σίτι­ση, καθη­γη­τές, δωρε­άν στέ­γα­ση, ανα­βάθ­μι­ση προ­γραμ­μά­των σπου­δών και υπο­δο­μών των ιδρυ­μά­των που χρη­σι­μο­ποιούν οι φοι­τη­τές. Εξάλ­λου είναι γνω­στή και εξό­φθαλ­μη η κατα­κό­ρυ­φη μεί­ω­ση της χρη­μα­το­δό­τη­σης των ιδρυ­μά­των την τελευ­ταία 15ετία, με τον κρα­τι­κό προ­ϋ­πο­λο­γι­σμό, που το 2009 τους έδι­νε 380 εκατ. ευρώ, φέτος να τους δίνει 127 εκατ. Ούτε τις πάγιες ανά­γκες δεν καλύ­πτει η τακτι­κή κρα­τι­κή χρηματοδότηση.

Για παρά­δειγ­μα, το ΕΜΠ παίρ­νει 4,5 εκατ. από τον προ­ϋ­πο­λο­γι­σμό και οι ανά­γκες του για τη ΔΕΗ φτά­νουν τα 3 εκατ.! Την ίδια ώρα ο Ειδι­κός Λογα­ρια­σμός Κον­δυ­λί­ων Ερευ­νας (ΕΛΚΕ) του ΕΜΠ έχει ετή­σια έσο­δα 150 εκατ., περί­που 35 φορές η τακτι­κή χρη­μα­το­δό­τη­ση! Γίνε­ται έτσι εύκο­λα κατα­νοη­τό ότι η «απαλ­λα­γή από τη γρα­φειο­κρα­τία», που δια­φη­μί­ζει η κυβέρ­νη­ση για τα ιδρύ­μα­τα, αφο­ρά τις επι­χει­ρη­μα­τι­κές τους δρα­στη­ριό­τη­τες και προ­μη­νύ­ει πάρ­τι εκα­τομ­μυ­ρί­ων στους ΕΛΚΕ, από τα οποία όμως θα είναι ψίχου­λα αυτά που θα μεί­νουν στα ιδρύ­μα­τα για τις σπου­δές των φοι­τη­τών και για Ερευ­να απο­δε­σμευ­μέ­νη από επι­χει­ρη­μα­τι­κά κέρδη.

Παράκαμψη του άρθρου 16 διά της …ερμηνείας του

Και πάμε τώρα στο επί­μα­χο, τα «μη κρα­τι­κά» πανε­πι­στή­μια. Η κυβέρ­νη­ση ερμη­νεύ­ει όπως τη βολεύ­ει το άρθρο 16 του Συντάγ­μα­τος για να το παρα­κάμ­ψει, επι­βε­βαιώ­νο­ντας ότι το αστι­κό κρά­τος δεν «κωλώ­νει» που­θε­νά, ούτε στο Σύνταγ­μα, που το έχει «κορό­να στο κεφά­λι του», όταν πρό­κει­ται να εξυ­πη­ρε­τή­σει τα συμ­φέ­ρο­ντα ισχυ­ρών επι­χει­ρη­μα­τι­κών ομίλων.

Το βλέ­που­με άλλω­στε και σε άλλες κατα­φα­νέ­στα­τες περι­πτώ­σεις (επεν­δύ­σεις, δημο­σιο­νο­μι­κά κ.λπ.) όπου κρί­νο­νταν ισχυ­ρά οικο­νο­μι­κά ή κρα­τι­κά συμ­φέ­ρο­ντα και οι απο­φά­σεις του ΣτΕ είναι κομ­μέ­νες και ραμ­μέ­νες στην εξυ­πη­ρέ­τη­σή τους, με τη βού­λα της εκά­στο­τε κυβέρνησης.

Αυτό επι­βε­βαιώ­νει και η κυβέρ­νη­ση της ΝΔ, θυμί­ζο­ντας στο προ­πα­γαν­δι­στι­κό της σημεί­ω­μα ότι το Συμ­βού­λιο της Επι­κρα­τεί­ας έκρι­νε ως «σύμ­φω­νη με το Σύνταγ­μα» την επι­βο­λή διδά­κτρων στα μετα­πτυ­χια­κά προ­γράμ­μα­τα των δημό­σιων πανε­πι­στη­μί­ων και τα δίδα­κτρα στο Ελλη­νι­κό Ανοι­χτό Πανε­πι­στή­μιο. Με άλλα λόγια, το άρθρο 16 έχει ξανα­πα­ρα­βια­στεί, με «πρά­σι­νο φως» από το ΣτΕ, οπό­τε μπο­ρεί να γίνει και τώρα, με την εγκα­τά­στα­ση ξένων παραρ­τη­μά­των με δίδακτρα!

Η κυβέρ­νη­ση, ούτε λίγο ούτε πολύ, ισχυ­ρί­ζε­ται ότι το άρθρο 16 απα­γο­ρεύ­ει αμι­γώς ιδιω­τι­κές πρω­το­βου­λί­ες, δεν μπο­ρεί να απα­γο­ρεύ­σει όμως την εγκα­τά­στα­ση παραρ­τη­μά­των ξένων πανε­πι­στη­μί­ων [το άρθρο ανα­φέ­ρει επί λέξει ότι «η ανώ­τα­τη εκπαί­δευ­ση παρέ­χε­ται απο­κλει­στι­κά από ιδρύ­μα­τα που απο­τε­λούν νομι­κά πρό­σω­πα δημο­σί­ου δικαί­ου (…) υπό την επο­πτεία του κράτους»].

Για να στη­ρί­ξει τα παρα­πά­νω, επι­κα­λεί­ται την υπε­ρο­χή του ευρω­ε­νω­σια­κού Δικαί­ου, τις «ελευ­θε­ρί­ες της ΕΕ» και συγκε­κρι­μέ­να «την ελεύ­θε­ρη παρο­χή υπη­ρε­σιών», τον «Ενιαίο Χώρο Ανώ­τα­της Εκπαί­δευ­σης» της ΕΕ και τη συμ­φω­νία ίδρυ­σης του Παγκό­σμιου Οργα­νι­σμού Εμπο­ρί­ου. Παι­δεία — εμπό­ρευ­μα δηλα­δή με όλη τη σημα­σία της λέξης, «θωρα­κι­σμέ­νο» μάλι­στα από το ευρω­παϊ­κό Δίκαιο, το οποίο υπε­ρι­σχύ­ει ακό­μα και άρθρων του Συντάγματος!

Βέβαια, η προ­πα­γάν­δα της έχει και αντι­φά­σεις. Για­τί από τη μια θέλει να μας πεί­σει ότι το άρθρο 16 επι­τρέ­πει την ίδρυ­ση μη κρα­τι­κών πανε­πι­στη­μί­ων, από την άλλη όμως λέει ότι είμα­στε η μόνη χώρα που δεν επι­τρέ­πει την ίδρυ­ση μη κρα­τι­κών πανεπιστημίων…

Τώρα, το ότι η κυβέρ­νη­ση βαφτί­ζει «μη κρα­τι­κά και μη κερ­δο­σκο­πι­κά» τα ιδρύ­μα­τα που θα φέρει είναι ένας παρα­πλα­νη­τι­κός φερε­τζές. «Μη κρα­τι­κά» πανε­πι­στή­μια σημαί­νει πανε­πι­στή­μια με δίδα­κτρα. Δηλα­δή ιδιω­τι­κά πανε­πι­στή­μια, τα οποία θα έχουν ως βασι­κό σκο­πό το κέρ­δος (όπως και κάθε επι­χεί­ρη­ση). Ποιος θα επεν­δύ­σει χωρίς να υπάρ­χει κέρδος;

Υποκρισία η συζήτηση 
για τα κριτήρια 
ίδρυσης ξένων παραρτημάτων

Παρα­πέ­ρα, η κυβέρ­νη­ση σκό­πι­μα επι­κε­ντρώ­νει την προ­πα­γάν­δα της στα κρι­τή­ρια ίδρυ­σης ξένων παραρ­τη­μά­των, που για κάθε ενδια­φε­ρό­με­νο ίδρυ­μα συνο­ψί­ζο­νται λίγο — πολύ στα εξής: Να είναι ανα­γνω­ρι­σμέ­νο στη χώρα του, το 80% των διδα­σκό­ντων του να έχουν διδα­κτο­ρι­κό, να έχει αυτο­τε­λές κτί­ριο, και να πλη­ρώ­νει 500.000 ευρώ παρά­βο­λο για άδεια λει­τουρ­γί­ας και 500.000 ευρώ εγγυ­η­τι­κή επι­στο­λή για κάθε σχο­λή του (πρέ­πει να έχει του­λά­χι­στον τρεις σχο­λές). Με βάση αυτά θα παίρ­νει πιστο­ποί­η­ση από την Εθνι­κή Αρχή Ανώ­τα­της Εκπαί­δευ­σης (ΕΘΑΑΕ).

Επει­δή δεν μπο­ρεί να αγνο­ή­σει τη «σαβού­ρα» που υπάρ­χει και στις άλλες βαθ­μί­δες της Εκπαί­δευ­σης, εκεί δηλα­δή όπου έχει ήδη ανοί­ξει η «αγο­ρά», η κυβέρ­νη­ση προ­σπα­θεί να μετα­φέ­ρει τη συζή­τη­ση στο γήπε­δο του «πώς» θα λει­τουρ­γούν τα ιδιω­τι­κά πανε­πι­στή­μια, για να κρύ­βε­ται το «για­τί» φέρ­νει τώρα μια τέτοια αντι­δρα­στι­κή μεταρ­ρύθ­μι­ση. Επί­σης, βάζο­ντας στο επί­κε­ντρο τις «προ­ϋ­πο­θέ­σεις» θέλει να απο­σπά­σει μεγα­λύ­τε­ρη συναί­νε­ση και από ΣΥΡΙΖΑ — ΠΑΣΟΚ, στε­λέ­χη των οποί­ων έχουν ήδη μπει σε μια τέτοια συζήτηση.

Το πόση αξία έχει για τους φοι­τη­τές και τον λαό η συζή­τη­ση περί «όρων και προ­ϋ­πο­θέ­σε­ων» το δεί­χνει το εξής παρά­δειγ­μα: Το 2017 η Ουγ­γα­ρία όρι­σε ότι τα ξένα πανε­πι­στή­μια που θέλουν να λει­τουρ­γή­σουν στο έδα­φός της θα πρέ­πει να δια­θέ­τουν πανε­πι­στη­μιού­πο­λη στη χώρα όπου ιδρύ­θη­καν, δηλα­δή να μην είναι επι­χει­ρη­μα­τι­κός «αέρας». Το Δικα­στή­ριο της ΕΕ όμως έκρι­νε ότι αυτή η διά­τα­ξη αντι­βαί­νει στο ευρω­παϊ­κό Δίκαιο!

Με βάση την επί­μα­χη διά­τα­ξη, το Πανε­πι­στή­μιο της Κεντρι­κής Ευρώ­πης (CEU), που ίδρυ­σε στην Ουγ­γα­ρία ο Τζορτζ Σόρος, με βάση τη νομο­θε­σία της Πολι­τεί­ας της Νέας Υόρ­κης, αλλά χωρίς πανε­πι­στη­μιού­πο­λη εκεί, ανα­γκά­στη­κε να μετα­φέ­ρει το μεγα­λύ­τε­ρο μέρος των δρα­στη­ριο­τή­των του στη Βιέν­νη. Αλλά το ευρω­δι­κα­στή­ριο τον δικαί­ω­σε, σε βάρος της Ουγ­γα­ρί­ας, επι­κα­λού­με­νο την ελευ­θε­ρία ίδρυ­σης ιδρυ­μά­των Ανώ­τα­της Εκπαί­δευ­σης και την ελευ­θε­ρία του επιχειρείν!

Και κάτι ακό­μα: Το έργο «το κρά­τος θα ελέγ­ξει την αγο­ρά» το βλέ­που­με live αυτήν την περί­ο­δο και στο θέμα της ακρί­βειας, που ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ λένε να την ελέγ­ξουν αλλά οι τιμές συνε­χί­ζουν να ανε­βαί­νουν. Ετσι και με τα ιδιω­τι­κά πανε­πι­στή­μια: Μονα­δι­κό κρι­τή­ριο θα είναι τελι­κά τα κέρ­δη και η προ­σέλ­κυ­ση πελα­τών, όπως συμ­βαί­νει σε κάθε εται­ρεία. Ο,τι που­λά­ει θα θεω­ρεί­ται …άρι­στο. Δίπλα στα πανά­κρι­βα κολέ­για γι’ αυτούς που «τα έχουν», θα έχου­με τα κολέ­για «φού­φου­τος» για τους φτωχότερους.

Το μόνο που θα υπάρ­χει είναι …«αυτο­έ­λεγ­χος» γι’ αυτά τα ιδρύ­μα­τα, αφού την αξιο­λό­γη­ση, τον τρό­πο εισα­γω­γής των φοι­τη­τών, το περιε­χό­με­νο των προ­γραμ­μά­των σπου­δών και την απο­νο­μή πτυ­χί­ων θα τα πραγ­μα­το­ποιεί το μητρι­κό ΑΕΙ του εξω­τε­ρι­κού. Και επει­δή κάπως έτσι λει­τουρ­γούν και τα κολέ­για που ήδη υπάρ­χουν στη χώρα μας αλλά μέχρι τώρα δεν ανα­γνω­ρί­ζο­νται ακα­δη­μαϊ­κά, τώρα θα τους δοθεί η δυνα­τό­τη­τα να εντα­χθούν σ’ αυτό το πλαί­σιο και να ανα­γνω­ρι­στούν πλήρως.

Σ’ αυτό το πνεύμα είναι βέβαιο ότι θα μεγαλώσει
η εξαγορά πτυχίων,
αφού ο φοιτητής — πελάτης θα πληρώνει και, προφανώς,
όποιος πληρώνει πρέπει να παίρνει και πτυχίο!

Οσο για κάποιους που επι­χει­ρούν να απα­ντή­σουν στην αδι­κία ότι άλλοι θα μοχθούν στις πανελ­λα­δι­κές εξε­τά­σεις και άλλοι θα εισά­γο­νται στα ιδιω­τι­κά με τη φορο­λο­γι­κή τους δήλω­ση, λέγο­ντας ότι «η εισα­γω­γή στις υψη­λό­βαθ­μες σχο­λές θα γίνε­ται με υψη­λό­βαθ­μα απο­λυ­τή­ρια», πάλι βρί­σκο­νται μακριά από την πραγ­μα­τι­κό­τη­τα. Το πολύ — πολύ να ανοί­ξει μια φάμπρι­κα αγο­ρα­πω­λη­σί­ας βαθ­μών, κυρί­ως στα ιδιω­τι­κά σχο­λεία (κάτι που σε έναν βαθ­μό υπάρ­χει και σήμε­ρα, για μαθη­τές που θέλουν να φύγουν στο εξω­τε­ρι­κό με βαθ­μό απολυτηρίου).

Ιδιω­τι­κά πανε­πι­στή­μια: Απορρίπτονται!

Ο ανταγωνισμός δεν αναβαθμίζει τη δημόσια Εκπαίδευση

Μετά απ’ όλα αυτά, η κυβέρ­νη­ση ισχυ­ρί­ζε­ται ότι θα ωφε­λη­θούν τα δημό­σια πανε­πι­στή­μια και θα ανα­βαθ­μι­στούν μέσω του αντα­γω­νι­σμού που θα αυξη­θεί με τα ξένα παραρ­τή­μα­τα. Και ρωτά­με: Ανα­βαθ­μί­στη­καν τα δημό­σια σχο­λεία ή νοσο­κο­μεία επει­δή υπάρ­χουν ιδιω­τι­κά; Εδώ φτά­σα­με στο σημείο να πέφτουν ταβά­νια, να πεθαί­νει κόσμος σε αγρο­τι­κά κ.λπ. Ανα­βαθ­μί­στη­κε ο ελλη­νι­κός σιδη­ρό­δρο­μος μέσα από την «απε­λευ­θέ­ρω­ση της αγο­ράς» ή οδή­γη­σε σε εγκλή­μα­τα, όπως στα Τέμπη; Ανα­βαθ­μί­στη­καν τα δημό­σια ΑΕΙ από τα 36 ανα­γνω­ρι­σμέ­να ιδιω­τι­κά κολέγια;

Το πιθα­νό­τε­ρο είναι λοι­πόν να γνω­ρί­σουν μεγα­λύ­τε­ρη απα­ξί­ω­ση τα δημό­σια πανε­πι­στή­μια, για να υπάρ­ξει πελα­τεία στα ιδιω­τι­κά. Θα μπαί­νουν νέοι «κόφτες» στην εισα­γω­γή φοι­τη­τών στη δημό­σια Ανώ­τα­τη Εκπαί­δευ­ση, ώστε να εξα­σφα­λί­ζε­ται πελα­τεία για τα ιδιω­τι­κά ιδρύ­μα­τα, όπως έγι­νε εξάλ­λου και στο παρελ­θόν για να ενι­σχυ­θούν τα κολέ­για. Τα περι­φε­ρεια­κά ΑΕΙ είναι πολύ πιθα­νό να οδη­γη­θούν σε συρ­ρί­κνω­ση και κλεί­σι­μο Τμη­μά­των — δεν είναι τυχαίο ότι στο πρώ­το μέρος των ερω­τα­πα­ντή­σε­ών της η κυβέρ­νη­ση δια­φη­μί­ζει τη μεγα­λύ­τε­ρη διευ­κό­λυν­ση για ανοι­γο­κλεί­σι­μο Τμη­μά­των την οποία θα δώσει στα δημό­σια ΑΕΙ.

Αντα­γω­νι­σμός εξάλ­λου σημαί­νει να λει­τουρ­γούν τα δημό­σια ιδρύ­μα­τα ακό­μα πιο έντο­να με αντα­πο­δο­τι­κούς — κερ­δο­σκο­πι­κούς όρους, με τη λογι­κή του κόστους — οφέ­λους. Ετσι, το κρά­τος απο­δε­σμεύ­ε­ται στα­δια­κά από την ευθύ­νη της χρη­μα­το­δό­τη­σης των δημό­σιων πανε­πι­στη­μί­ων, θα συνε­χι­στεί η συνει­δη­τή υπο­βάθ­μι­ση των σχο­λών που δεν θα αντε­πε­ξέρ­χο­νται οικο­νο­μι­κά και θα ανα­ζη­τούν πόρους με την ενί­σχυ­ση της επι­χει­ρη­μα­τι­κής τους δρά­σης, τα δίδα­κτρα, τα εμπό­ριο ταχύρ­ρυθ­μων, εξ απο­στά­σε­ως και άλλων τέτοιου τύπου τίτλων, το κόψι­μο δωρε­άν παρο­χών προς τους φοιτητές.

Θα ενι­σχύ­ε­ται ακό­μα περισ­σό­τε­ρο η επι­χει­ρη­μα­τι­κή — κερ­δο­σκο­πι­κή τους λει­τουρ­γία και εκεί, όπως είδα­με, επι­κε­ντρώ­νε­ται το πρώ­το μέρος της επι­χει­ρη­μα­το­λο­γί­ας της κυβέρ­νη­σης για τα δημό­σια ΑΕΙ.

Τέλος, θα χτυ­πη­θεί η αξία των πτυ­χί­ων των δημό­σιων ΑΕΙ και των σημε­ρι­νών απο­φοί­των τους, από τη δια­μόρ­φω­ση ενός μεγά­λου παζα­ριού πτυ­χί­ων δια­φό­ρων ειδών, αφού θα έχου­με παράλ­λη­λη λει­τουρ­γία και παρα­γω­γή απο­φοί­των για την ίδια ειδι­κό­τη­τα από σχο­λές 3ετείς, 4ετείς και 5ετείς, οι οποί­οι μπο­ρεί να έχουν τα ίδια επαγ­γελ­μα­τι­κά δικαιώματα!

Βλέπουν τους φοιτητές 
σαν πορτοφόλια για ξεζούμισμα

Στα οφέ­λη που προ­σπα­θεί να εμφα­νί­σει η κυβέρ­νη­ση είναι ότι οι νέοι δεν θα φεύ­γουν στο εξω­τε­ρι­κό να σπου­δά­σουν και να πλη­ρώ­νουν μεγά­λα ποσά έξω (που τα υπο­λο­γί­ζει σε 500 εκατ. ευρώ τον χρό­νο). Αν όμως η κυβέρ­νη­ση θέλει να αντι­με­τω­πί­σει τη φυγή φοι­τη­τών στο εξω­τε­ρι­κό, για­τί δεν αυξά­νει τους εισα­κτέ­ους στα δημό­σια πανε­πι­στή­μια με βάση τις αυξα­νό­με­νες κοι­νω­νι­κές ανά­γκες για επι­στη­μο­νι­κό δυνα­μι­κό; Για­τί έβα­λε την Ελά­χι­στη Βάση Εισα­γω­γής και σχε­διά­ζει νέους «κόφτες» προς την Ανώ­τα­τη Εκπαί­δευ­ση, με το Εθνι­κό Απο­λυ­τή­ριο; Για­τί δεν επι­τρέ­πει στα παι­διά που δίνουν πανελ­λα­δι­κές εξε­τά­σεις να κατο­χυ­ρώ­νουν βαθ­μο­λο­γί­ες και να ξανα­δί­νουν εξε­τά­σεις για δεύ­τε­ρη και τρί­τη χρο­νιά σε λιγό­τε­ρα μαθήματα;

Από την άλλη, ας ανα­ρω­τη­θού­με: Τα ιδιω­τι­κά κολέ­για που υπάρ­χουν στην Ελλά­δα, και επι­βλή­θη­καν με την ίδια επι­χει­ρη­μα­το­λο­γία, αντι­με­τώ­πι­σαν τη φυγή για σπου­δές στο εξω­τε­ρι­κό; Επί­σης, χώρες με ιδιω­τι­κά πανε­πι­στή­μια, όπως οι ΗΠΑ, η Ισπα­νία, η Πορ­το­γα­λία, η Βρε­τα­νία, έχουν χιλιά­δες φοι­τη­τές που σπου­δά­ζουν στο εξω­τε­ρι­κό. Η Κύπρος, που επί­σης μας τη δια­φη­μί­ζουν για τα ιδιω­τι­κά της, έχει πάνω από 10.000 φοι­τη­τές στην Ελλάδα.

Στην ουσία, τα επι­χει­ρή­μα­τα για τους νέους που φεύ­γουν σημαί­νουν ότι βλέ­πουν τους φοι­τη­τές σαν πορ­το­φό­λια για ξεζού­μι­σμα. Και ζητούν να τους αρμέ­γουν οι ντό­πιοι αντί για τους ξένους!

Μαζί με τα παρα­πά­νω, η κυβέρ­νη­ση υπό­σχε­ται ότι η Ελλά­δα θα γίνει «περι­φε­ρεια­κός πόλος ανά­πτυ­ξης υπη­ρε­σιών εκπαί­δευ­σης», «κέντρο προ­σέλ­κυ­σης φοι­τη­τών από το εξω­τε­ρι­κό». Εδώ πια το «τερ­μα­τί­ζει» σε αγο­ραία επι­χει­ρή­μα­τα, καθώς υπό­σχε­ται πελα­τεία και κέρ­δη όχι μόνο για τους «άμε­σα εμπλε­κό­με­νους», δηλα­δή τα ιδιω­τι­κά πανε­πι­στή­μια, αλλά και για άλλους κλά­δους της οικο­νο­μί­ας, που θα βάλουν το δάχτυ­λο στο μέλι από τις «δαπά­νες δια­βί­ω­σης» ξένων φοι­τη­τών, την «ανά­πτυ­ξη της αγο­ράς ακι­νή­των και συνα­κό­λου­θα της κατα­σκευα­στι­κής αγο­ράς», τον «εκπαι­δευ­τι­κό του­ρι­σμό των ίδιων των φοι­τη­τών, καθώς και συγ­γε­νών και φίλων τους», κ.λπ.

Η κυβέρ­νη­ση ισχυ­ρί­ζε­ται ακό­μα ότι θα δημιουρ­γη­θούν νέες θέσεις εργα­σί­ας για τους νέους επι­στή­μο­νες — ακα­δη­μαϊ­κούς και θα συμ­βά­λει στο «brain gain», στον επα­να­πα­τρι­σμό Ελλή­νων επι­στη­μό­νων από το εξω­τε­ρι­κό. Εδώ αξί­ζει να τονί­σου­με ότι δεν ανοί­γουν θέσεις μόνι­μων διδα­σκό­ντων στα δημό­σια ιδρύ­μα­τα, οι συμ­βα­σιού­χοι δου­λεύ­ουν με άθλιες συν­θή­κες, οι εντε­ταλ­μέ­νοι και επι­σκέ­πτες αν δεν έχουν δική τους χρη­μα­το­δό­τη­ση δεν προ­βλέ­πε­ται να περά­σουν καλύ­τε­ρα. Εξάλ­λου είναι ήδη γνω­στές οι συν­θή­κες εργα­σί­ας στα ιδιω­τι­κά κολέ­για, σχο­λεία κ.λπ.

Με το βλέμ­μα στραμ­μέ­νο επί­σης στη λαϊ­κή οικο­γέ­νεια που ήδη ματώ­νει για να σπου­δά­σει τα παι­διά της, πλη­ρώ­νο­ντας από τα πρώ­τα βήμα­τά τους στο Δημο­τι­κό μέχρι τον βρα­χνά των φρο­ντι­στη­ρί­ων του Λυκεί­ου, η κυβέρ­νη­ση δια­φη­μί­ζει τάχα ότι θα έχουν «περισ­σό­τε­ρες επι­λο­γές σπου­δών». Όμως δεν είναι περισ­σό­τε­ρες επι­λο­γές, είναι σε ποιον θα τα «στά­ξουν» για να κατα­φέ­ρουν να σπου­δά­σουν… Καμία ελευ­θε­ρία ή επι­λο­γή δεν θα έχουν οι φοι­τη­τές να σπου­δά­σουν δωρε­άν και ολο­κλη­ρω­μέ­να, να πάρουν πτυ­χίο που να εξα­σφα­λί­ζει την πλή­ρη πρό­σβα­σή τους στο επάγ­γελ­μα, να βρουν με το πτυ­χίο τους δου­λειά με δικαιώματα.

Για όλους αυτούς και για πολ­λούς ακό­μα λόγους, το σχέ­διο της κυβέρ­νη­σης για τα ιδιω­τι­κά πανε­πι­στή­μια πρέ­πει να λάβει μία και μόνο απά­ντη­ση: ΑΠΟΡΡΙΠΤΕΤΑΙ!

Ανα­δη­μο­σί­ευ­ση από τον «Ριζο­σπά­στη»

 

 

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο