Γράφει ο Αστέρης Αλαμπής _Μίδας
Εν μέσω “Κλέωνος” να πλήττει ανελέητα τη χώρα μας και την κυβέρνηση να σφυρίζει αδιάφορα με «οδηγίες στους ναυτιλλόμενους» το μυαλό μας πήγε κατά πρώτο στον Μπρεχτ _και κατά δεύτερο σ΄έναν άγνωστο στη χώρα μας τον Salvatore Quasimodo.
Ο πρώτος …
Μονάδα τεθωρακισμένων, χαίρομαι να βλέπω
να γράφεις και να κάνεις για την ειρήνη προπαγάνδα.
Και χαίρομαι που εσείς, γράφοντας
και κάνοντας για την ειρήνη προπαγάνδα, θωρακίζεστε.
Ο δεύτερος ο Salvatore Quasimodo _
Κι αμέσως βραδιάζει…
Ognuno sta solo sul cuor della terra
trafitto da un raggio di sole:
ed è subito sera
Κι έρχεται αμέσως βράδυ
Καθένας στέκει μόνος στην καρδιά της γης
τρυπημένος από μιαν ηλιαχτίδα.
Κι αμέσως βραδιάζει.
Το ποίημα του Salvatore Quasimodo, είναι μια από τις συντομότερες και πιο γνωστές συνθέσεις του Σικελού ποιητή και γενικότερα του λεγόμενου corrente ermetica _ερμητικού ρεύματος. Αρχικά, οι έντονα ελεύθεροι στίχοι αυτού του μικρού ποιήματος αποτελούσαν το τελευταίο τετράγωνο ενός μεγαλύτερου, με τίτλο Solitudini (μοναξιές) που περιέχεται στο Acque e terre (νερά και στεριές), την πρώτη συλλογή ποιημάτων του συγγραφέα που δημοσιεύτηκε το 1930, συμπεριλαμβανομένων των στίχων που έγραψε από το 1920 έως το 1929 (μερικοί εκ των οποίων είχαν ήδη εμφανιστεί στο περιοδικό Solaria). Μια συλλογή που αντιπροσωπεύει, μαζί με το Oboe sommerso (βυθισμένο Oboe), τη φάση του πρώτου Quasimodo. Κόβοντας τους αρχικούς δεκαεννέα στίχους του Solitudini, ο Κουασιμόντο εξήγαγε στη συνέχεια τους τρεις στίχους του _Και είναι αμέσως βράδυ, εναρκτήριο της ομώνυμης συλλογής (εκδόθηκε το 1942).
«Όλοι είναι μόνοι στην καρδιά της γης
τρυπημένη από μια αχτίδα ήλιου \ και είναι σύντομα βράδυ».
Σε αυτό το ποίημα ο ποιητής έχει περικλείσει τις τρεις στιγμές της ζωής του ανθρώπου:
- τη μοναξιά, που προέρχεται από το ακοινώνητο _την αποξένωση του ατόμου στην καπιταλιστική κοινωνία, όπου κυριαρχεί η ζούγκλα του εγώ
- την εναλλαγή χαράς και πόνου και
- την αίσθηση επισφάλειας της ζωής.
Όλοι, λέει ο ποιητής, ενώ ζουν ανάμεσα σε ανθρώπους (στην καρδιά της γης) νιώθουν έντονα μόνοι λόγω της αδυναμίας να δημιουργήσουν μια διαρκή κοινωνική σχέση. Η πιο διαπιστευμένη υπόθεση για την έννοια του να είσαι μόνος «στην καρδιά της γης» αποδίδει στις λέξεις την έννοια του να είσαι μόνος στην ατομική και οικεία στιγμή της αναζήτησης του νοήματος της ύπαρξης, αυτού, που επιτρέπει στον άνθρωπο να ξεπεράσει τον θάνατο. Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι είναι μόνος, διεγείρεται από ψευδαισθήσεις (μια ακτίνα ηλιοφάνειας), από την ενίοτε φαινομενική αναζήτηση της ευτυχίας. Αυτή η αναζήτηση είναι και χαρά και πόνος, επομένως ο ποιητής χρησιμοποιεί τον όρο «τρυπημένος», πληγωμένος δηλαδή από την ίδια την αχτίδα του ήλιου. Και εν τω μεταξύ, καθώς στο φως της ημέρας ακολουθεί γρήγορα το σκοτάδι της νύχτας, ο θάνατος έρχεται στη ζωή του ανθρώπου: και είναι αμέσως βράδυ.
Το θέμα του εφήμερου της ζωής
Από μόνο του, το θέμα που θίγεται και επιλύεται ξαφνικά στον τελικό στίχο είναι το ίδιο με το λατινικό ars longa vita brevis, δηλαδή η πικρή παρατήρηση της συντομίας της ζωής, σε σχέση με το τι θα ήθελε να πετύχει ο άνθρωπος. Αυτό το θέμα είναι επίσης επίκαιρο στις αρχές του 20ού αιώνα, με την προοδευτική πρόοδο του “πολιτισμού” των μηχανών, με τους ρυθμούς τους στους οποίους ο άνθρωπος δυσκολεύεται να προσαρμοστεί.
Στην πραγματικότητα, το θέμα επανεμφανίζεται και σε πολύ μακρινούς ποιητές και πολιτισμούς: για παράδειγμα, ένας σχεδόν κυριολεκτικός πανομοιότυπος στίχος σε ένα ποίημα του Βέρβερου Σι Μοχάντ, που κατήγγειλε τους «νέους» ρυθμούς που επέβαλε ο ευρωπαϊκός πολιτισμός, με την άφιξη των Γάλλων αποικιοκρατών στην Αλγερία.
«Aql-agh newghel of ddunit
lh’al d tameddit
nettazzal nug’ a tt-neqd’aâ»
«Δεν μπορώ να συμβαδίσω με αυτόν τον κόσμο
και είναι σύντομα βράδυ
όσο και να τρέχω δεν μπορώ να τον φτάσω»
(Si Mohand ou-Mhand _1848-1905, Isefra)
σσ. Κατά τη διάρκεια της περιπλανώμενης ζωής του συνέθεσε αμέτρητα ποιήματα στη γλώσσα των Βερβερίνων, τα οποία σύντομα έγιναν πολύ γνωστά και του έδωσαν θρυλική φήμη. Το θέμα των νεανικών ποιημάτων είναι πάνω απ’ όλα ο έρωτας (που παρέμεινε στο ρεπερτόριό του και στα πιο ώριμα χρόνια του), αλλά αυτό που τον έκανε ιδιαίτερα αγαπητό στους συμπατριώτες του είναι το θέμα της εξορίας και της απώλειας των παραδοσιακών αξιών με την μεγάλη ανατροπή που προκάλεσε η αποικιοκρατία.
Το προτιμώμενο μέτρο, νέο σε σχέση με την παραδοσιακή ποίηση, είναι το ασέφρου (πληθ. Isefra ισέφρα), ένα είδος σύντομου σονέτου, τριών στροφών τριών γραμμών το καθένα. Οι ομοιοκαταληξίες ακολουθούν το μοτίβο aab aab aab, ενώ το μήκος των τριών γραμμών κάθε στροφογραφίας είναι 7+5+7 συλλαβές.
Πολλοί από τους στίχους του έχουν γίνει καθιερωμένοι ιδιωματισμοί και η κραυγή του a nerrez wal’a neknu («Σπάζω αλλά δεν λυγίζω») αναβίωσε το 1945 από τον Mohand Idir Ait Amrane στο πρώτο «Βερβεροεθνικιστικό» τραγούδι Ekkr a. mmi‑s Umazigh («σήκω, ω γιε του Amazigh!»), και αργότερα ήταν το σύνθημα της Βερβερικής Άνοιξης του 1980, στην οποία για πρώτη φορά η πολιτιστική και γλωσσική διεκδίκηση των Βερβέρων βγήκε στους δρόμους και αντιμετώπισε σκληρή καταστολή.
Μυστικισμός ή πραγματική ζωή;
Ο όρος ermetismo “ερμητισμός” δεν αποτελεί ένα πραγματικό λογοτεχνικό κίνημα του εικοστού αιώνα, αλλά μια στάση ζωής, που έχει υιοθετήσει μια ομάδα ποιητών.
Υιοθετήθηκε από τον Francesco Flora το 1936, αναφερόμενος σε μια μυστικιστική σύλληψη της ποιητικής λέξης _άρα και της ζωής με ρίζες στη θρυλική φιγούρα, που χρονολογείται από την ελληνιστική περίοδο, του Ερμή Τρισμέγιστου (Ερμής ο τρεις φορές μεγάλος), στον οποίο φιλοσοφικά κείμενα αποδόθηκαν- μυστήρια και πνευματικά έργα του 2ου-3ου αιώνα μ.Χ., τα οποία εμπνεύστηκαν από την αρχαία αιγυπτιακή σοφία που κρύβεται στην αινιγματική γλώσσα των ιερογλυφικών. Ωστόσο, ένας πιθανός σύνδεσμος μπορεί επίσης να βρεθεί με τον Ερμή, θεό των απόκρυφων επιστημών, για να υπογραμμίσει τη δυσκολία κατανόησης αυτού του είδους ποίησης. Το 1938 ο Carlo Bo δημοσίευσε ένα δοκίμιο στο Il Frontespizio, για τη λογοτεχνία ως ζωή, που περιείχε τις θεωρητικές-μεθοδολογικές βάσεις της ερμητικής ποίησης.
Σε λογοτεχνικό επίπεδο, ο όρος ερμητισμός υπογραμμίζει ένα ποίημα με κλειστό (ερμητικό) και σύνθετο χαρακτήρα, που συνήθως λαμβάνεται μέσω μιας σειράς αναλογιών που δεν ερμηνεύονται άμεσα, καθώς και της καινοτόμου χρήσης κλασικών ρητορικών μορφών, επίσης αλλοιώσεων και αναζήτησης. για τη μουσικότητα: οι κύριοι εμπνευστές αυτού του ποιητικού ύφους ήταν οι νεαροί τότε Salvatore Quasimodo, Mario Luzi και Alfonso Gatto.
Στις ρίζες της ερμητικής ποίησης βρίσκονται οι εκφραστικές ανάγκες όχι μόνο του γαλλικού παρακμιακού αλλά και του Rilke, του Eliot, του García Lorca, του συμβολισμού του Pascoli, του σουρεαλισμού. Αυτή η ποίηση, λόγω της απόλυτης αναζήτησης της ουσιαστικότητας, πήρε το όνομα της καθαρής ποίησης στην οποία ο ποιητικός λόγος, απαλλαγμένος από κάθε ρεαλιστική ηχώ, έχει μια υποβλητική μαγεία και όπου η αναλογία και η αρμονία της λέξης έχουν το καθήκον να αποκαλύψουν το άγνωστο. Το αποτέλεσμα είναι ένα συμπυκνωμένο και ουσιαστικό ποίημα, στο οποίο η ψυχή παραχωρείται σαν για «λυρικούς φωτισμούς» (θυμηθείτε τους Φωτισμούς του Ρεμπώ). Το μάθημα των Αοιδών σίγουρα δεν ήταν ξένο στον ερμητισμό, οι οποίοι δέχονται από τον υπεραλπικό παρακμιακό, εκτός από ορισμένες εκφραστικές τεχνικές φόρμες, και την αντίληψη της ποίησης ως στιγμής, φωτισμού, θραύσματος. Η ερμητική ποίηση περιέχει μια μεταφυσική ένταση που προβάλλεται προς το άρρητο, προς τη σιωπή και την απουσία. Υπάρχει λοιπόν ένα μυστικιστικό υπόβαθρο, ρητά θρησκευτικό, το οποίο εκφράζεται με την προσδοκία μιας υπερβατικής αποκάλυψης, ενός «Άλλου» του οποίου η παρουσία γίνεται αισθητή αλλά παραμένει απόμακρη και ανέφικτη. Η ατμόσφαιρα που προκύπτει είναι επομένως μια ατμόσφαιρα διαχρονικής αναστολής.
Ο ερμητισμός είναι ένα δύσκολο και κλειστό ύφος στην αναζήτηση της αναλογικής μορφής, μαζί με την εμβάθυνση μιας κρυμμένης εσωτερικής εμπειρίας, που διέκρινε αυτήν την ομάδα που, αρνούμενη ευθέως κάθε πολιτική και κοινωνική δέσμευση, προσπάθησε να απομακρυνθεί από τη φασιστική κουλτούρα. Μεταξύ αυτών των νέων διανοουμένων, κάποιοι πήραν αντιφασιστικές θέσεις όπως ο Romano Bilenchi, ο Elio Vittorini, ο Alfonso Gatto και ο Vasco Pratolini. Η λογοκρισία του ερμητισμού είναι μια στάση ενάντια στη χειραγώγηση και την επικοινωνιακή ευκολία της εκκολαπτόμενης μαζικής κοινωνίας, η οποία εκφράζεται στην προπαγάνδα των δικτατορικών καθεστώτων της εποχής (φασισμός-ναζισμός) που προέκυψαν μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο. Η ποίηση, λοιπόν, κλείνεται στον εαυτό της και αναλαμβάνει το ασαφές καθήκον να επαναφέρει το νόημα στη λέξη.
Οι ερμητικοί ποιητές επιδιώκουν το ιδανικό μιας «καθαρής ποίησης», απαλλαγμένης από κάθε πρακτικό, ουσιαστικό σκοπό, χωρίς εκπαιδευτικό σκοπό. Κεντρικό θέμα της ερμητικής ποίησης είναι η αίσθηση της απελπισμένης μοναξιάς του σύγχρονου ανθρώπου που έχει χάσει την πίστη του στις αρχαίες αξίες, στους μύθους του ρομαντικού και θετικιστικού πολιτισμού και δεν έχει πια βεβαιότητες να αγκυροβολήσει σταθερά. Ο άνθρωπος ζει σε έναν ακατανόητο κόσμο, αναστατωμένος από πολέμους και προσβεβλημένος από δικτατορίες, επομένως έχει ένα αποκαρδιωμένο όραμα ζωής, χωρίς ιδανικά. Οι ερμητικοί απορρίπτουν τη λέξη ως πράξη επικοινωνίας για να της αφήσουν μόνο τον υποβλητικό χαρακτήρα. Η ποίησή τους είναι ένα ποίημα διαθέσεων, εσωτερικής απόσυρσης που εκφράζεται σε έναν συγκεντρωμένο και συγκρατημένο τόνο, με μια εκλεπτυσμένη και υποβλητική γλώσσα που θολώνει κάθε άμεση αναφορά να βιώσουν σε ένα παιχνίδι υπονοούμενων.
Στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του 1930, γύρω από τα περιοδικά Il Frontespizio και Solaria, ωρίμασε στη Φλωρεντία μια πραγματική ομάδα ερμητικών που, λαμβάνοντας ως αναφορά τους Ungaretti, Quasimodo και Onofri, αναφέρθηκαν απευθείας στον ευρωπαϊκό συμβολισμό και αντιμετώπισαν τις πιο πρόσφατες εμπειρίες εκείνων των χρόνων, όπως ο σουρεαλισμός και ο υπαρξισμός.
Η γνώμη των ανθρώπων των γραμμάτων εξακολουθεί να διχάζεται για το θέμα του σπάνιου ενδιαφέροντος ορισμένων ερμητικών ποιητών (αλλά όχι όλων: ορισμένοι ήταν στην πραγματικότητα στις πρώτες τάξεις της Αντίστασης) για τον φασισμό. Κάποιοι υποστηρίζουν ότι οι Ερμητικοί συμφώνησαν σιωπηρά με τον Μουσολίνι, ενώ άλλοι πιστεύουν ότι είχαν απαγορεύσει έναν σιωπηλό πολιτιστικό και ιδεολογικό αγώνα κατά του φασισμού. Μάλιστα, είναι γνωστό ότι όσοι _ελάχιστοι ερμητικοί δεν επιτέθηκαν ανοιχτά στον φασισμό δεν ασπάστηκαν ωστόσο τον πολιτισμό του.
Υπάρχει “καθαρή” τέχνη;
Η απάντηση δεν είναι «ναι μεν αλλά»… ή «κάπου στη μέση»!
Ακόμη και οι δημιουργοί που αποκλείουν από το έργο τους τα κοινωνικο-πολιτικά θέματα και φτιάχνουν «ωραία, ανώφελα πουλιά» για τις «σκάλες των αιώνων» όπως έγραφε ο Ρίτσος – παίρνουν στην πραγματικότητα θέση.
Ηθελημένα ή αθέλητα εκφράζουν σκοπιμότητα, καθώς συμβάλλουν στην καλλιέργεια της κοινωνικής παθητικότητας και της αδράνειας απέναντι στην ταξική βία και καταπίεση, κάτι που δίχως άλλο είναι πολύ βολικό για την αστική εξουσία.
Πάνω σ’ αυτό το θέμα ο Γιάννης Ρίτσος έλεγε χαρακτηριστικά:
«Η τέχνη είναι πάντα κοινωνική λειτουργία. Οι στρατευμένοι της αποστράτευσης, εκείνοι που κάνουν απολίτικη τέχνη στην ουσία κάνουν πολιτική, δηλαδή τείνουν να αποφύγουν μια πολιτική θέση και να συμβουλέψουν και τους άλλους να αδρανήσουν».
Ο δε Μπρεχτ έγραφε με το γνωστό λιτό, κοφτό στιλ του ότι οι αστράτευτοι, είναι στρατευμένοι στην άρχουσα τάξη.
Επομένως, έτσι ή αλλιώς η τέχνη έχει ταξικότητα, που μπορεί να μην εκδηλώνεται με την ανοιχτή τοποθέτηση υπέρ της μιας ή της άλλης κοινωνικής τάξης, εκφράζεται όμως τελικά στο καλλιτεχνικό έργο.
Όπως δεν υπάρχει στην πραγματικότητα απολίτικος, αστράτευτος άνθρωπος – εκείνος που ισχυρίζεται πως δεν ασχολείται με την πολιτική για να μην «καπελωθεί», είναι αυτός που φορά και το μεγαλύτερο «καπέλο» – έτσι δεν υπάρχει και αστράτευτη τέχνη.