Γράφει ο Ειρηναίος Μαράκης
–Ξέρεις την κυρίαρχη τάξη;
–Τι έμεινε για να κυριαρχήσει;
–Τι θα κάνουμε όταν χάσουμε τον πόλεμο;
–Θα ετοιμαστούμε για τον επόμενο.
(διάλογοι από την ταινία)
Ο πόλεμος είναι η συνέχεια της πολιτικής με άλλα μέσα.
—Καρλ φον Κλάουζεβιτς, Πρώσος στρατιωτικός και συγγραφέας
Μη χαίρεστε που σκοτώσατε το κτήνος.
H σκύλα που το γέννησε ζει και είναι πάλι σε οργασμό.
—Μπέρτολτ Μπρεχτ
Ένα αντιπολεμικό δράμα και μια αιχμηρή καταγγελία του παραλογισμού του πολέμου αποτελεί η ταινία «Σιδηρούς σταυρός / Iron cross» (1977), του αιρετικού Αμερικανού σκηνοθέτη Sam Peckinpah (Σαμ Πέκινπα). Η ταινία βασίζεται στο μυθιστόρημα «Steiner — Das geduldige Fleisch / The Willing Flesh» (1955) του Βίλλυ Χάινριχ που εξιστορεί τις εμπειρίες μάχης μιας εξαντλημένης διμοιρία πεζικού στο Ανατολικό Μέτωπο κατά τη διάρκεια της γερμανικής υποχώρησης το 1943 από τη χερσόνησο Ταμάν στην επαρχία Κράι Κρασνοντάρ στην νοτιοδυτική Ρωσία. Η επιτυχία της ταινίας στη Δυτική Γερμανία οδήγησε στη δημιουργία μιας άτυπης, άνισης και αχρείαστης συνέχειας με τον τίτλο «Η συνομωσία των στρατηγών / Breakthrough» (1979) από τον Άντριου ΜακΛάγκλιν, χωρίς ο Πέκινπα να έχει την οποιαδήποτε σχέση μαζί της.
Τι ήταν ο σιδηρούς σταυρός
Ο Σιδηρούς Σταυρός ήταν το κατεξοχήν πρωσικό και μετέπειτα γερμανικό πολεμικό μετάλλιο έως το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Καθιερώθηκε στην περίοδο των Ναπολεόντειων Πολέμων, στις 10 Μαρτίου 1813 από τον βασιλιά της Πρωσίας, Φρειδερίκο Γουλιέλμο Γ’. Ήταν το μόνο παράσημο που απονεμόταν στους στρατιώτες όλων των γερμανικών κρατιδίων. Καταργήθηκε επί της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης ενώ το 1939 σε χρήση το επανάφεραν οι Ναζί αντικαθιστώντας το βασιλικό μονόγραμμα και στέμμα με το σύμβολο του Εθνικοσοσιαλισμού, τη σβάστικα. Στα χρόνια από το 1939 μέχρι το 1945 το παράσημο κυκλοφόρησε σε τέσσερις διαβαθμίσεις. Θεωρητικά μετά τον πόλεμο καταργήθηκε εκ νέου αλλά επανεμφανίστηκε το 1956 στα εθνόσημα στρατιωτικών μονάδων της Δυτικής Γερμανίας.
Ακολούθησε νόμος της 26ης Ιουλίου του 1957 που απαγόρευε τα στρατιωτικά παράσημα να περιλαμβάνουν τη σβάστικα. Στις μέρες μας η Ομοσπονδιακή Γερμανία υπήρξε, έως το 2008, η μοναδική κυβέρνηση στο ΝΑΤΟ που δεν απένειμε κανένα παράσημο γενναιότητας, μέχρι τη σύσταση του Σταυρού Τιμής της Bundeswehr για ανδραγαθία (Ehrenkreuz der Bundeswehr für Tapferkeit), για πράξεις ανδρείας που υπερβαίνουν το κάλεσμα του καθήκοντος.
Όλοι οι Σταυροί Τιμής (7 διαφορετικές τάξεις) έχουν εμφάνιση όμοια με του Σιδηρού Σταυρού. Ο Σιδηρούς Σταυρός δεν έχει ξεχαστεί, ακόμα χρησιμοποιείται από τους νοσταλγούς του Χίτλερ είτε βρίσκονται στις ναζιστικές οργανώσεις, είτε λειτουργούν στα Σώματα Ασφαλείας.
Υπόθεση
Έτος 1943, ρωσικό μέτωπο. Οι στρατιές του Χίτλερ υποχωρούν, κατεστραμμένες και ηττημένες στρατιωτικά και ηθικά. Η πολεμική σύγκρουση κορυφώνεται ενώ μια νέα δημιουργείται ανάμεσα στον νεοφερμένο στο πολεμικό μέτωπο Πρώσο αριστοκράτη λοχαγό Στράνσκι (Μαξιμίλιαν Σελ) που επιμένει να πιστεύει στα “ιδανικά” του Γ’ Ράιχ και τον δυναμικό κι έμπειρο στις πολεμικές καταστάσεις δεκανέα Στάινερ (Τζέιμς Κόμπερν).
Οι Γερμανοί από τους στρατιώτες μέχρι τους ανώτερους αξιωματικούς ομολογούν ότι ο πόλεμος είναι πια ένας αγώνας επιβίωσης και όχι ένας αγώνας για την πατρίδα ή για το κόμμα. Αντίθετα, ο Στράνσκι, που υπηρετούσε στη Γαλλία μακριά από τη φωτιά του πολέμου, συνεχίζει να θεωρεί ότι το Ράιχ εξακολουθεί να είναι κατά πολύ ανώτερο από τον Κόκκινο Στρατό.
Όμως η αλήθεια για το πρόσωπο του είναι διαφορετική καθώς το μόνο που τον ενδιαφέρει είναι να βραβευτεί με το ανώτερο παράσημο, τον Σιδηρούν Σταυρό και να επιστρέψει θριαμβευτής στο Βερολίνο. Ο Στάινερ, από την άλλη πλευρά, είναι κυνικός, αντικομφορμιστής και μια πατρική φιγούρα για τους συναδέλφους του. Σχετικά με το παράσημο αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «Είναι απλά ένα σίδερο. Γιατί ενδιαφέρεστε τόσο;»). Ο έμπειρος μαχητής ενδιαφέρεται περισσότερο για την ασφάλεια των ανδρών του παρά για τα παράσημα και τα βραβεία.
Σχόλιο
Ο σκηνοθέτης, παρόλα τα προσωπικά, χρόνια προβλήματα που τον ταλαιπωρούσαν (οικονομικά ζητήματα, αλκοολισμός), κατασκεύασε μια ταινία με γρήγορες, βίαιες και αιματηρές σκηνές δράσης. Δεν απουσιάζουν τα χαρακτηριστικά στοιχεία της τέχνης του (σκηνές δράσεις σε αργή κίνηση (slow motion) και το στιγμιαίο πάγωμα της εικόνας) που τονίζουν τόσο το δράμα των ηρώων, όσο και τις σκηνές του πολέμου.
Οι ίδιες τεχνικές χρησιμοποιήθηκαν με επιτυχία και στο αντιηρωικό γουέστερν του Πέκινπα, «Άγρια Συμμορία / The Wild Bunch» (1969).
Η οπτική του είναι εξίσου, αν όχι περισσότερο, ενδιαφέρουσα. Από τη μία είναι ξεκάθαρα αντιπολεμική και από την άλλη υπερτονίζει την αυτοθυσιαστική και κατά περίπτωση αντι-εξουσιαστική ανδρική στάση.
Οι στρατιώτες δεν απεικονίζονται ούτε ως ήρωες, ούτε ως άγιοι: σε κάποιους υπάρχει μια εκπληκτική συναισθηματική ιδιότητα που ξεπηδά σε κρίσιμες στιγμές, κάποιοι άλλοι δεν διστάζουν να περάσουν σε απόπειρες βιασμού, υπάρχουν και αυτοί που σέβονται τον άνθρωπο και τον αντίπαλο λόγω της κοινής συνείδησης που δημιουργεί στα θύματα του ο πόλεμος. Αντίστοιχα οι γυναίκες (από τη ρώσικη πλευρά) από τη μία χρησιμοποιούν τα θέλγητρά τους για να τιμωρήσουν τους αντίπαλους στρατιώτες και από την άλλη λαμβάνουν ισότιμα μέρος στον πόλεμο.
Σύμφωνα με κάποιες αναλύσεις στην ταινία απεικονίζεται η ιδεολογική παρακμή του ναζισμού – αν και οι αντιδραστικές κι εγκληματικές ιδεολογίες είναι σάπιες από την αρχή άρα η παρακμή αποτελεί βασικό στοιχείο της ταυτότητας τους. Περισσότερο είναι μια καταγγελία, αν όχι και μια διαμαρτυρία, για την εξαχρείωση του πολέμου είτε πρόκειται για τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, είτε για την εισβολή στο Βιετνάμ. Παράλληλα είναι και μια προειδοποίηση ότι «Η σκύλα που το γέννησε ζει και είναι πάλι σε οργασμό» – ο Μπρεχτ αναφέρεται στο κτήνος του φασισμού αλλά ο σκηνοθέτης εστιάζει στο κτήνος του πολέμου. Παραδόξως η ταινία έχει και μια αισιόδοξη νότα εφόσον μέσα στη μαυρίλα των εμπόλεμων συγκρούσεων αναδεικνύει ότι η προσωπική στάση μπορεί να κάνει τη διαφορά ενώ στο τέλος δεν απουσιάζει και η αιχμηρή σάτιρα που αποδομεί τα πρόσωπα και τις καταστάσεις.
Στοιχεία
Πρωταγωνιστούν: James Coburn (Unteroffizier Feldwebel (S / Sgt.) Rolf Steiner) Maximilian Schell (Hauptmann \ Capt. Stransky) James Mason (Oberst (Col.) Brandt) David Warner (Hauptmann \ Capt. Kiesel ) Klaus Löwitsch Unteroffizier \Cpl. Krüger, η νεαρή τότε Senta Berger κά
Μουσική: Έρνεστ Γκολντ (Ernst Sigmund Goldner, Αμερικανός συνθέτης αυστριακής καταγωγής, γνωστός και για τη δουλειά του στην ταινία Exodus \ 1960) – Soundtracks: Hänschen klein και Oh, Du wunderschöner Westerwald (παραδοσιακά) και Im Feldquartier (γερμανικό στρατιωτικό εμβατήριο) κάπου ακούγεται και το Wiener Blut, Op. 354 –Johann Strauss 1873