Γράφει η Τασσώ Γαΐλα //
Αρθρογράφος-Ερευνήτρια
Λεονίντ Οσίμοβιτς Πάστερνακ (1862–1945), Leonid Osipovich Pasternak, ζωγράφος, εικονογράφος, ακαδημαϊκός καθηγητής, συγγραφέας,ίσως η μοναδική παγκοσμίως περίπτωση διάσημου δημιουργού που τον επισκίασε ο ταλαντούχος γιός του , ο διάσημος ποιητής Μπόρις Πάστερνακ.
Ο Λεονίντ Οσίποβιτς Πάστερνακ γεννήθηκε στις 3 Απριλίου 1862 σε μεγάλη εβραϊκή οικογένεια του ξενοδόχου Τζόζεφ Πάστερνακ στην πόλη της τότε Ρωσικής Οδησσού.
Ο Τζόζεφ εκτός από τον Λεονίντ που ήταν το μικρότερο παιδί της οικογένειας είχε κι άλλα πέντε παιδιά, ήταν αρκετά εύπορος και υποστήριζε ότι η οικογένεια του ήταν απόγονοι του διάσημου Εβραίου φιλοσόφου του 15ου αιώνα Ιωσήφ Αμπραβανέλ κάτι όμως που δεν αποδείχτηκε ποτέ.
Από την παιδική ηλικία, ο μικρός Λεονίντ άρχισε να ζωγραφίζει με κάρβουνο και τα πρώτα του σχέδια τα εμπνεύστηκε από τον κήπο του ξενοδοχείου του πατέρα του.
Ο πρώτος πελάτης του μικρού καλλιτέχνη ήρθε όταν ήταν 6 ετών: ένας τοπικός επιστάτης του ζήτησε να δημιουργήσει σκίτσα με θέμα το κυνήγι. Κάθε σχέδιο κόστιζε 5 καπίκια, τα οποία ο Λεονίντ ξόδευε … σε καραμέλες.
Μαθητής γυμνασίου στην 8η τάξη συνεργάστηκε με το περιοδικό Mayak όπου έδινε σκίτσα του και το 1881 αποφοιτά ταυτόχρονα από το Γυμνάσιο και την Σχολή Καλών Τεχνών της Οδησσού αν και η επιθυμία των γονιών του που στην οικογένεια τους δεν υπήρχε και μεγάλη αδυναμία στα καλλιτεχνικά επαγγέλματα ήταν να δουν το γιό τους γιατρό ή κάτι σχετικό.
Υποκύπτοντας όμως στη γονική βούληση, το 1881 ο Λεονίντ Πάστερνακ εισήλθε στην ιατρική σχολή του Πανεπιστημίου της Μόσχας. Δεν του άρεσε όμως η ιατρική και μετά από 2 χρόνια γράφτηκε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Novorossi στην Οδησσό. (Στη Ρωσική Αυτοκρατορία, φοιτητές μόνο αυτού του Πανεπιστημίου μπορούσαν να πάνε στο εξωτερικό για μεταπτυχιακές σπουδές).
Σχεδόν αμέσως μετά την είσοδό του στη Νομική ο Πάστερνακ αναχώρησε για το Μόναχο όπου κι αποφάσισε να σπουδάσει ζωγραφική στη Βασιλική Ακαδημία Καλών Τεχνών υπό τον Γερμανό καλλιτέχνη Γιόχαν Κάσπαρ Γκέρτεριχ
Το 1885, ο καλλιτέχνης αποφοίτησε λαμπρά με χρυσό μετάλλιο από την Ακαδημία και τη Σχολή Εξωτερικού Δικαίου. Μετά τις σπουδές του ο απόφοιτος πλέον Λεονίντ υπηρέτησε στον Αυτοκρατορικό στρατό (1885–1886) στο πυροβολικό. Η νεανική του συνήθεια να κάνει γρήγορα και ακριβή σκίτσα δεν τον άφηνε ούτε στην υπηρεσία. Ένα από τα σκίτσα εκείνης της εποχής έγινε η πλοκή για τον μεγάλο έργου του <Νέα από την πατρίδα>ή «Γράμμα από το σπίτι» ( ο δεύτερος τίτλος του).
Επιστρέφοντας στη γενέθλια πόλη Οδησσό, ο Λεονίντ συνάντησε την ταλαντούχα πιανίστα Ροζαλία Κάουφμαν, το 1889 παντρεύτηκαν και μετακόμισαν στη Μόσχα.
Την ίδια χρονιά, ο Λεονίντ παρουσίασε στον διάσημο Ρώσο συλλέκτη Παύλο Τρετιάκοφ τον πίνακα του <Ένας Εβραίος με κάλτσα>, και λίγο αργότερα, σε κινητή έκθεση, ο Τρετιάκοφ αγόρασε το έργο του «Νέα από την πατρίδα» που να σημειωθεί ήταν ακόμη έργο ημιτελές.. Τα χρήματα αυτής της πώλησης ο Λ. Πάστερνακ τα επένδυσε σε ταξίδι στο Παρίσι. Εκεί, ήρθε σε επαφή με τους Γαλλοεβραίους διανοούμενους και σπούδασε γαλλική τέχνη δοκιμάζοντας νέες τεχνικές ζωγραφικής.
Όταν επέστρεψε στη Μόσχα άνοιξε μαζί με τον Victor Shtember, σχολή ζωγραφικής με μεγάλη ανταπόκριση .Το 1890 ο δημιουργός έγινε συντάκτης του λογοτεχνικού και καλλιτεχνικού περιοδικού <Καλλιτέχνης> ενώ ταυτόχρονα και στις 10 Φεβρουαρίου θα αποκτήσει το πρώτο του παιδί τον Μπόρις που έμελλε να κερδίσει την παγκόσμια αναγνώριση ξεπερνώντας τη φήμη του πατέρα του.(Στην οικογένεια του Λεονίντ υπήρχαν άλλα τρία παιδιά , ο Αλέξανδρος 3 χρόνια μικρότερος του Μπόρις διαπρεπής αρχιτέκτων και τα μικρότερα κορίτσια Ζοζεφίν και Λυδία.Η οικογένεια του ζούσε στη Μόσχα όπου ο ίδιος παρέδιδε τα μαθήματα ζωγραφικής και τα καλοκαίρια στην Οδησσό. Ο καλλιτέχνης ζωγράφισε τότε οικογενειακά πορτρέτα και σκηνές από τη ζωή στο σπίτι, έργα που πωλήθηκαν με επιτυχία.
Λεονίντ Πάστερνακ και Λέων Τολστόι
Το 1893 σε κινητή έκθεση ο καλλιτέχνης συνάντησε τον κορυφαίο της παγκόσμιας λογοτεχνίας Λέβ Τολστόι (1828–1910) και του έδειξε τις εικονογραφήσεις του για το έργο του συγγραφέα< Πόλεμος και Ειρήνη> παραγγελία το 1892 του περιοδικού North. Ο συγγραφέας που δεν γνώριζε τη έκδοση αυτή ενθουσιάστηκε και αποφάσισε να συνεργαστεί με τον καλλιτέχνη. Ο καλλιτέχνης προσκλήθηκε να επισκεφθεί τον συγγραφέα, και σύντομα ο Λεονίντ άρχισε να τον επισκέπτεται συχνά — τόσο στη Yasnaya Polyana,το κτήμα του συγγραφέα, όσο και στη Μόσχα.
Έτσι και μετά λίγα χρόνια ο Λεονίντ είχε τη τύχη να γίνει ένας από τους πρώτους αναγνώστες- ακόμη χειρόγραφο‑, του μυθιστορήματος <Ανάσταση> και φυσικά ο εικονογράφος του βιβλίου. Οι εικονογραφήσεις αυτές βραβεύτηκαν το 1900 με ασημένιο μετάλλιο στην παγκόσμια έκθεση στο Παρίσι και θεωρούνται ως η καλύτερη κι αξεπέραστη εικονογράφηση του έργου του Τολστόι.
Σιγά- σιγά, ο καλλιτέχνης δημιούργησε μια σειρά από οικογενειακά πορτρέτα του Τολστόι και φίλων του. Το 1902 ο πίνακας του Λεονίντ Πάστερνακ <Ο Τολστόι με την οικογένεια στη Γιασνάγια Πολυάνα> αγοράστηκε από τον Μέγα Δούκα Γκεόργκι Αλεξάντροβιτς για το Ρωσικό Μουσείο. Ένας άλλος Μέγας Δούκας, ο Σεργκέι Αλεξάντροβιτς, ενέκρινε προσωπικά την υποψηφιότητα του Λεονίντ Πάστερνακ για τη θέση του καθηγητή στη Σχολή Ζωγραφικής, Γλυπτικής και Αρχιτεκτονικής της Μόσχας,αλλά με την έναρξη της επανάστασης και των ταραχών του 1905 στη Μόσχα, η οικογένεια έφυγε για τη Γερμανία. Στο Βερολίνο, ο Λεονίντ Πάστερνακ οργάνωσε έκθεση με έργα του και ζωγράφισε πορτρέτα κατά παραγγελία.
Στη δεκαετία του 1910, ο καλλιτέχνης ζωγράφισε πολλά πορτρέτα πολιτιστικών προσώπων και πολιτικών της Ρωσίας και της Ευρώπης.
Ο καλλιτέχνης που έχει ήδη αποκτήσει τη φήμη ενός από τους σημαντικότερους σχεδιαστές και προσωπογράφους της εποχής του ‚ανάμεσα στα πορτρέτα διασήμων δημιουργεί και το ομαδικό των παιδιών του το αριστούργημα του:<Συγχαρητήρια>/1915, σήμερα στην Κρατική Πινακοθήκη Τρετιάκοφ. Έργο αξιοσημείωτο σε σύνθεση και πνευματικότητα που ο Λεονίντ ξεκίνησε το 1912. Σύμφωνα με την ιδέα, τα παιδιά ήρθαν να ευχαριστήσουν τους γονείς τους για την ασημένια επέτειο του γάμου τους, όπως τα απεικόνιζε ο καλλιτέχνης και το τελείωσε το 1914. Ήταν μια τεράστια διεθνής επιτυχία του καλλιτέχνη.
Επιστροφή στη Μόσχα όπου το 1920/ 21 εκπλήρωσε μια επίσημη παραγγέλια για τη δημιουργία πορτρέτων των ηγετών της επανάστασης, έκανε μεγάλο αριθμό σκίτσων σε συνεδριάσεις της Πανρωσικής Κεντρικής Εκτελεστικής Επιτροπής, σε Συνέδρια των Σοβιέτ, στο Συνέδριο της Κομιντέρ.
Όμως η επιδείνωση της υγείας του- σοβαρό οφθαλμολογικό πρόβλημα χρειαζόταν θεραπεία που ήταν αδύνατον να ληφθεί στη Μόσχα αλλά και πρόβλημα υγείας της συζύγου του Ροζαλίας υποχρεώνουν το ζευγάρι με τις δύο κόρες του να μεταναστεύσουν στη Γερμανία- Βερολίνο. Δεν θα επιστρέψει ποτέ πλέον στην Σοβιετική Ένωση..
Εδώ στο Βερολίνο θα τον επισκεφθεί ο πρωτότοκος γιός του Μπόρις το 1923, χρονιά δημιουργίας από τον καλλιτέχνη του γνωστού πορτρέτου του ποιητή γιού του.(σήμερα στην Κρατική Πινακοθήκη Τρετιάκοφ). Στο Βερολίνο ο καλλιτέχνης συνέχισε να ζωγραφίζει πορτρέτα συγγραφέων, καλλιτεχνών και επιστημόνων. Ανάμεσά τους ήταν και ο Άλμπερτ Αϊνστάιν. (το πορτρέτο του Α. Α /1924, σήμερα στη Βιβλιοθήκη Μαθηματικών και Πληροφορικής του Εβραϊκού Πανεπιστημίου της Ιερουσαλήμ).
Το ζευγάρι Ροζαλία & Λεονίντ τον γνώρισε σε μια μουσική βραδιά στη Σοβιετική Πρεσβεία, όπου η Ροζαλία Πάστερνακ συνόδευσε στο πιάνο τον επιστήμονα που έπαιζε βιολί. Παράλληλα, ο Λ.Π, ενδιαφέρθηκε για το θέμα του Ιουδαϊσμού στην ιστορία της τέχνης: κυκλοφόρησε τη μονογραφία “Rembrandt and Judaism in his work”, 2 άλμπουμ για πρόσωπα του εβραϊκού πολιτισμού.
Παρά την επιδείνωση της υγείας του και την εξασθενημένη όραση το 1924 ο Λεονίντ συμμετείχε στην Παλαιστινιακή Ιστορική και Εθνογραφική Αποστολή, από όπου έφερε δεκάδες σκίτσα και σχέδια για να συμπεριληφθούν σε μονογραφία, οι δε ατομικές εκθέσεις έγιναν στη Γερμανία το 1927 και το 1932.
Όλα αυτά έως την άνοδο του Αδόλφου Χίτλερ και του εθνικοσοσιαλιστικού κόμματος στην εξουσία, είναι η εποχή που οι ναζιστικές διαθέσεις είχαν ήδη αρχίσει να εκδηλώνονται στη χώρα και στον Λεονίντ απαγορεύτηκε να ασχοληθεί με τη δημιουργικότητα και τη διδασκαλία,έκαψαν τα έργα του δημόσια και του απαγόρευσαν τις εκθέσεις έργων του.
Έτσι όταν θεσπίστηκαν οι φυλετικοί νόμοι της Νυρεμβέργης, οι Πάστερνακ το 1938 μετακόμισαν στο Λονδίνο, όπου λίγες μέρες μετά την έναρξη του Β’Παγκοσμίου πολέμου και στις 23 Αυγούστου του 1939 η αγαπημένη του Ροζαλία απεβίωσε κι ο Λεονίντ μετακόμισε στην Οξφόρδη όπου ζούσε η κόρη του Λυδία η οποία ήταν παντρεμένη με Βρετανό.
Εδώ παρά την νέα επιδείνωση της όρασης του και γενικά της υγείας του ο μεγάλος δημιουργός συνεχίζει να ζωγραφίζει και θα συγγράψει και τρία βιβλία. Το τελευταίο και μισοτελειωμένο έργο ζωγραφικής του ήταν ένα πορτρέτο του Βλαντίμιρ Λένιν.
Ο Λεονίντ Πάστερνακ απεβίωσε στην Οξφόρδη στις 31 Μαΐου 1945, τις μέρες της μεγάλης πατριωτικής Νίκης…
Σήμερα, έργα του Leonid Pasternak φυλάσσονται σε διάσημα ρωσικά μουσεία και στο εξωτερικό — στο Παρίσι, το Λονδίνο, την Οξφόρδη, το Μπρίστολ — καθώς και σε ιδιωτικές συλλογές.
Αλλα έργα στο αφιέρωμα:
Πληροφορίες:
CCCP Literature / Μεγάλη Σοβιετική Εγκυκλοπαίδεια/ 100 Μεγάλοι Ρώσοι Δημιουργοί/Μόσχα.