Γράφει ο Νίκος Μόττας //
Με μια απαράδεκτη απόφαση, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη οδηγεί σε έξωση τον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων από το διατηρητέο κτηριο της οδού Ερμού 134–136 στο Θησείο.
Το κτήριο είχε παραχωρηθεί στον Σύλλογο το 1982 με απόφαση της τότε υπουργού Μελίνας Μερκούρη.
Δεν είμαστε ασφαλώς σε θέση γνωρίζουμε τους ακριβείς λόγους που οδήγησαν την υπουργό κ. Μενδώνη στην συγκεκριμένη απόφαση. Θα μπορούσε να υποθέσει κανείς ότι, στο πλαίσιο της εμπορευματοποίησης της περιουσίας του υπουργείου Πολιτισμού, το διατηρητέο της Ερμού αποτελεί κι’ αυτό μια πολύ καλή περίπτωση για εκμετάλλευση.
Για μια κυβέρνηση άλλωστε όπου – κυριολεκτικά — τα πάντα μετριούνται στο ζύγι του «κόστους-όφελους», κάτι τέτοια ζητήματα είναι λεπτομέρειες. Το κέρδος είναι πάνω απ’ όλα. Και στο βωμό αυτού μπορούν να θυσιαστούν από βασικά καθημερινά αγαθά, όπως το νερό, μέχρι τον ίδιο τον πολιτιστικό θησαυρό της χώρας.
Μιας, όμως, και αναφερθήκαμε σε πολιτισμό: Αλήθεια, τι είδους «πολιτισμό» εκπροσωπεί, ως επικεφαλής του αρμόδιου υπουργείου, η κ. Μενδώνη;
Είναι ο «πολιτισμός» που επιτάσσει η η προστασία, συντήρηση, διάσωση και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς να επαφίονται στην «καλή προαίρεση» χορηγών-ευεργετών, μεγαλοεπιχειρηματιών, επενδυτών, ιδιωτικών ιδρυμάτων, κλπ, την ίδια στιγμή που μειώνεται ολοένα και περισσότερο η κρατική χρηματοδότηση.…
Είναι ο «πολιτισμός» που δεν σέβεται το εμβληματικότερο αρχαίο μνημείο της χώρας, την Ακρόπολη, δημιουργώντας διαδρόμους από… τσιμέντο, αλλοιώνοντας έτσι την φυσιογνωμία του χώρου και αναγκάζοντας το «Economist» να συμπεριλάβει τον Ιερό Βράχο στα «κατεστραμμένα μνημεία» (!) της Ευρώπης…
Είναι ο «πολιτισμός» που αναδύει δυσοσμία σκανδάλων, όπως η περίπτωση του γνωστού ηθοποιού και σκηνοθέτη, ο διορισμός του ως καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου το 2019 και η βροχή καταγγελιών που ακολούθησε οδηγώντας το ζήτημα στις δικαστικές αίθουσες…
Είναι ο «πολιτισμός» που μετατρέπει μουσεία της χώρας σε Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ), αναγκάζοντας τα να λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και εκχωρώντας τη διαχείριση των πολιτισμικών αποθεμάτων τους στις «ορέξεις» του κεφαλαίου και επιχειρηματικών ομίλων…
Είναι ο «πολιτισμός» που, με Προεδρικό Διάταγμα, υποβαθμίζει τα πτυχία των καλλιτεχνών, εξισώνοντάς τα με το απολυτήριο λυκείου και παραβιάζοντας τα ίδια τα εργασιακά τους δικαιώματα…
Είναι ο «πολιτισμός» εκείνος που διαρηγνύει τα ιμάτιά του όταν απλώνονται αντιιμπεριαλιστικά πανό στο Βράχο της Ακρόπολης, κάνοντας μάλιστα λόγο για «οργανωμένη μαζική εισβολή μελών και στελεχών του ΚΚΕ» (Ανακοίνωση υπουργείου Πολιτισμού, 12/5/2022), αλλά που επιτρέπει την χρήση του Παρθενώνα και άλλων ελληνικών μνημείων ως φόντο σε διαφημίσεις πολυεθνικών («Coca Cola») ή φωτογραφίσεις ξένων celebrities…
Είναι, εν τέλει, εκείνος ο «πολιτισμός» που έχει τόση σχέση με τον πραγματικό πολιτισμό της χώρας μας «όση σχέση μπορούν να έχουν τα άλογα με τον πατριωτισμό επειδή συμμετέχουν στις παρελάσεις», που θα ‘λεγε κι’ ο αείμνηστος Χατζιδάκις.