Γράφει ο Αλέκος Χατζηκώστας //
Η ΛΑΙΚΗ ΦΩΝΗ ήταν όργανο του Γραφείου Περιοχής Μακεδονίας της Κ.Ο του ΚΚΕ. Ένα διάστημα- κατά την περίοδο του ηρωικού Δεκέμβρη- είχε έδρα έκδοσης τη Βέροια, όπως και η Ομάδα Μεραρχιών του ΕΛΑΣ αλλά και το Μακεδονικό Γραφείο του ΚΚΕ.
Το ντοκουμέντο που παρουσιάζουμε με ημερομηνία 9/2/1945 (από τα ΓΑΚ Ν. Ημαθίας) παρουσιάζει ως κύριο άρθρο- αναδημοσίευση του ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗ 8/2- ουσιαστικά τις κομματικές εκτιμήσεις για τις συνομιλίες ‑με βάση την παρέμβαση του Γ. Σιάντου- (αυτές είχαν ξεκινήσει στις 2/2/1945) που οδήγησαν στις 12/2 στη Συμφωνία της Βάρκιζας με τίτλο «Σκοπός μας το συμφέρον του λαού».
Χωρίς σχόλια μας, κυριαρχεί η βαθιά λαθεμένη αντίληψη περί «εθνικής ενότητας» που οδήγησε σε απαράδεκτες υποχωρήσεις και τραγικά λάθη.
«Ο λόγος του σ. Γιώργη Σιάντου στη σύσκεψη με την κυβερνητική αντιπροσωπεία συνόψισε με διαύγεια και αποφασιστικότητα τις απόψεις του εθνικού συνασπισμού της αριστεράς πάνω σε ολόκληρο το ελληνικό πρόβλημα. Ο λόγος του σ. Σιάντου καταλήγει σε μερικές φράσεις που μέσα στη σεμνή λιτότητά τους εκφράοζυν το αληθινό πνεύμα που επικρατεί τόσο στη υπεύθυνη ηγεσία του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ όσο και στις μεγάλες μάζες της πλειοψηφίας του λαού που πιστά την ακολουθεί.
Ετσι αντιμετωπίζουμε κύριοι υπουργοί το πρόβλημα της ειρήνευσης της χώρας και της αποκατάστασης των λαϊκών ελευθεριών. Δηλώνουμε και πάλι πως είμαστε διατεθειμένοι να συντείνουμε με όλες τις δυνάμεις μας στην πραγματοποίηση αυτού του σκοπού που αποτελεί προϋπόθεση για να μπει η χώρα στο δρόμο της ομαλής δημοκρατικής εξέλιξης, της ανοικοδόμησης και της προκοπής.
Το ΕΑΜ έχει πίσω του μία ιστορία χρόνων. Η ιστορία του είναι σχεδόν η ιστορία του λαού κάτω από την ξένη κατοχή. Η ιστορία αυτή είναι ιστορία αδιάλλαχτης πάλης εναντίον των ξένων επιδρομέων και των κακών Eλλήνων που είχαν μπει στην υπηρεσία τους. Αλλά από την πρώτη στιγμή είναι και ιστορία διαλλαχτικού και συγκαταβατικού πνεύματος απέναντι σ΄όσα πολιτικά κόμματα, οργανώσεις και έντιμα πρόσωπα δεν συμφωνούσαν από προκατάληψη, άγνοια και καλή πίστη μαζί του. Η μία πλευρά της σημαίας του ΕΑΜ έγραφε: «Θάνατος στους κατακτητές και τους έλληνες υπηρέτες τους». Ενώ η άλλη πλευρά διακήρυσσε: «Εθνική ενότητα με κάθε θυσία». Και το ΕΑΜ έκανε άπειρες θυσίες γι’αυτήν την εθνική ενότητα. Διαπραγματεύτηκε με κόμματα που δεν έχουν ίσως κανένα δικαίωμα πια πάνω στον τίτλο του κόμματος έξω από μακρυνές ιστορικές περγαμηνές, ξόδεψε ατέλειωτες ώρες για συζητήσεις με κακόπιστα και ανερμάτιστα πρόσωπα όπως ο μοιραίος πρωθυπουργός των τραγικών εθνικών στιγμών Γεώργιος Παπανδρέου. Τους προσέφερε την πλειοψηφία στην ίδια τηνν καθοδήγηση του ΕΑΜ, φθάνοντας έτσι στο μέγιστο όριο της υποχωρητικότητας. Όταν όλες του οι προσπάθειες για συγκρότηση πανεθνικού συνασπισμού και στην κορυφή, όπως είχε γίνει πια στη λαϊκή βάση, ναυάγησαν και ναυάγησαν πάνω στην απόλυτα αδιάλλαχτη άρνηση του λεγόμενου παληού πολιτικού κόσμου, το ΕΑΜ με τη συγκρότηση της ιστορικής ΠΕΕΑ και την προκήρυξη εκλογών για εθνικό συμβούλιο, άνοιξε τις πόρτες του εθνικού κινήματος σε όλα τα εξωτερικά κόμματα και προσωπικότητες. Ο καθηγητής Αλέξανδρος Σβώλος, οι αριστεροί φιλελεύθεροι, διάφοροι άλλοι πολιτικοί και στρατιωτικοί άνδρες συνένωσαν έτσι τη προσπάθεια τους για την αποκατάσταση της εθνικής ανεξαρτησίας και της πολιτικής ομαλότητας στη χώρα μας. Και τότε ακόμα, κάτω από την έμπνευση του ΕΑΜ και του ΚΚΕ η ΠΕΕΑ και το Εθνικό Συμβούλιο, συστηματικά, επίμονα, ακούραστα καλούσαν τον πολιτικό κόσμο της χώρας και κάθε έλληνα πολίτη να προσθέσει τις δυνάμεις του στον μεγάλο εθνικό αγώνα. Η συμμετοχή της ΠΕΕΑ, του ΕΑΜ και του ΚΚΕ στη διάσκεψη του Λιβάνου, μία διάσκεψη που η σύγκλησή της, η διεξαγωγή και οι διαθέσεις της, ήταν έκδηλα και συκοφαντικά αντιεαμικές και αντιλαϊκές, η απόλυτη υποχωρητικότητα και διαλλαχτικότητα των αριστερών αντιπροσώπων έκαναν δυνατή την αποκατάσταση της εθνικής ενότητας. Η αποκατάσταση αυτή έγινε με κατάφορη ανισομέρεια σε βάρος της αριστεράς, που δέχτηκε ποσοτικά και ποιοτικά πολύ μικρότερη συμμετοχή στην κυβέρνηση από όση λαϊκή και στρατιωτική δύναμη διέθετε ουσιαστικά.
Το ΕΑΜ τη παραμονή του εθνικού ξεσκλαβωμού κυρίαρχος σε όλη τη χώρα, παντοδύναμο μέσα στη ίδια την πρωτεύουσα και όλες τις πόλεις, με δεκάδες χιλιάδες ένοπλους άνδρες αφοσιωμένους στον εθνικό αγώνα και στη λαϊκή δημοκρατική υπόθεση θα μπορούσε να καταλάβει την εξουσία πολύ εύκολα. Ο ανταποκριτής Μίλτον Μπρούκερ της μεγάλης αμερικανική εφημερίδας «Νιου Γιορκ Ταιμς» μιας εφημερίδας εξάλλου που δεν συμπαθεί διόλου τα λαϊκά κινήματα, τηλεγραφεί μόλις βγήκε στον Πειραιά μαζί με τα βρεττανικά στρατεύματα: «Εδώ είναι ολοφάνερο ότι ολόκληρος ο πληθυσμός μαζύ και ο κλήρος βρίσκεται με το ΕΑΜ-ΕΛΑΣ». Όταν αργότερα η τυφλή στον αντιδραστικό φανατισμό της αδιαλλαξία της δεξιάς οχυρωμένη πίσω απ’ τα μεγαθήρια τανκς και τα ρουκεττοβόλα αεροπλάνα του Σκόμπυ κατέφευγε στη δυναμική αναμέτρηση τα πράγματα έδειξαν ότι οι «ελληνικές δυνάμεις» χωροφυλακή και αστυνομία, Ζέρβας και Τσαου- Αντων, ορεινή ταξιαρχία και ιερός λόχος, χίτες και μπουραντάδες, ήταν υπόθεση λίγων εικοσιτετραώρων για τον ΕΛΑΣ και το ΕΑΜ που ήξερε πολύ νωρίτερα τη δύναμη του και την αδυναμία των αντιπάλων του, πιστό στη γραμμή της εθνικής ενότητας που από την πρώτη στιγμή είχε χαράξει δεν κατέφυγε στα όπλα παρά αμυνόμενο και μόνο αμυνόμενο έγραψε το έπος των εξ βδομάδων εναντίον συντριπτικά ανώτερων ξένων μηχανοκίνητων εναέριων και θαλάσσιων δυνάμεων.
Σήμερα μπροστά στον κίνδυνο να οδηγηθεί ο τόπος στη συμφορά το ΕΑΜ διαλλακτικό και λογικό όπως πάντα, έχοντας για πρώτον και τελευταίο σκοπό του το λαϊκό συμφέρον και μόνο αυτό, εκφράζει με το λόγο του αρχηγού της εαμικής αντιπροσωπείας στην Αθήνα το ανώτερο πνεύμα της συνδιαλλαγής.
Πάνω απ’ όλα η ειρήνευση της χώρας και η αποκατάσταση των λαϊκών ελευθεριών.»