Γράφει ο \\ Αστέρης Αλαμπής _Μίδας
_ (1ο Μέρος)
Πιτσιρικαρία 10ετία (19)50 με εξέχουσα τότε θέση στα παιχνίδια μας το “ινδιάνοι και καουμπόηδες”_ με τους περισσότερους από εμάς να είναι με τους “κακούς” σκληροτράχηλους. Από τη μια τα “κλασσικά εικονογραφημένα” _βλ. “τελευταίος των Μοϊκανών”, από την άλλη το επίσημο αστικό δόγμα και αφήγημα της εποχής στον απόηχο του (βλ. φράσης Παν. Κανελλόπουλου προς τον Βαν Φλιτ) “Στρατηγέ, ιδού ο στρατός σας” και στη μέση τα “καουμπόικα”, με Γκάρυ Κούπερ, Τζον Γουέιν και Σια
Αρχές 19ου αιώνα, 100άδες χρόνια από τότε που ο Κολόμβος βρέθηκε στα εδάφη που θα έμεναν γνωστά ως Αμερική και αμέτρητα (+12.000), μια διαφορετική πληθυσμιακή ομάδα ανακάλυπτε την ίδια ήπειρο, όταν σαν νομάδες περνούσαν από μια στενή γλώσσα γης από την Ασία στην Αλάσκα.
Νέος _κυριολεκτικά και μεταφορικά κόσμος με περισσότερους από 50 εκατομμύρια άποικους στην άγνωστη στεριά κυρίως τυχοδιώκτες αναζητώντας την περιπέτεια και μια νέα ζωή δημιουργώντας την περίοδο της “μεγάλης χρυσοθηρίας”, των σιδηροδρόμων, των αλόγων και των καουμπόηδων, όπου οι Ινδιάνοι έπρεπε δια πυρός και σιδήρου να εξαφανιστούν από τη γη στην οποία μέχρι τότε ζούσαν και κυνηγούσαν.
Το 1915 στη βωβή ταινία “γέννηση ενός έθνους” _“the birth of a nation” παραγωγής σκηνοθεσίας D.W.Griffith (βασισμένη στο μυθιστόρημα του Τόμας Ντίξον “the clansman” με Λίλιαν Γκις, Μέι Μαρς και Χένρι Γουόλθαλ) ήρωας –τιμωρός των “κακών” είναι και η Κου Κλουξ Κλαν.
Western_τα “καουμπόικα”
Το Western αποτελεί είδος μυθοπλασίας που ιστορικά διαδραματίζεται στα όρια των ΗΠΑ και συνδέεται συνήθως με λαϊκές ιστορίες των Δυτικών της περιοχών _the Western United States, ιδιαίτερα των νοτιοδυτικών, καθώς και των Βόρειου Μεξικού και Δυτικού Καναδά.
Τα σύνορα αναφέρονται συνήθως ως “Παλαιά Δύση” ή “Άγρια Δύση” και απεικονίζεται στα Western media ως μια αραιοκατοικημένη εχθρική περιοχή που περιπολούνταν από καουμπόηδες, παράνομους, σερίφηδες και πολλούς άλλους χαρακτήρες “πιστολέρων”. Οι Western αφηγήσεις αφορούν κυρίως τις προσπάθειες (ιστορικές, με “σάλτσες” _συχνά “αμερικανιές” ή απλώς φαντασίας του σκηνοθέτη) να δαμάσουν την εγκληματική αμερικανική Δύση χρησιμοποιώντας ευρύτερα θέματα (αμερικάνικης) δικαιοσύνης, ελευθερίας, σκληροτράχηλου ατομικισμού, Manifest Destiny και εθνικής ιστορίας και ταυτότητας (σσ. “προφανές πεπρωμένο” πολιτισμική πεποίθηση _δόγμα στις ΗΠΑ ότι οι έποικοι ήταν προορισμένοι να επεκταθούν σε ολόκληρη την Αμερική).
Προερχόμενο από την κληρονομιά vaquero και την Western μυθοπλασία, το είδος έκανε δημοφιλή τον δυτικό τρόπο ζωής, τη μουσική country και τη σχετική ένδυση παγκοσμίως, γνώρισε δημοφιλείς αναβιώσεις και ενσωματώθηκε σε διάφορα υποείδη.
Οι ιστορίες συνήθως επικεντρώνονται στη ζωή ενός νομαδικού, αρσενικού, πάντα λευκού Αμερικανού περιφερόμενου, καουμπόη gunfighter που καβαλάει ένα άλογο και είναι οπλισμένος με πιστόλι ‑περίστροφο με ή χωρίς τουφέκι _ τις θρυλικές τότε καραμπίνες Winchester. Οι ανδρικοί χαρακτήρες φορούν συνήθως ψηλά καπέλα Stetson με φαρδύ γείσο, μπαντάνες με μαντήλι, γιλέκα και καουμπόικες μπότες με σπιρούνια, dusters, κάποιοι συμβατικά πουκάμισα και παντελόνια, ακόμη και ριχτάρια, πετσέτες κλπ.
Οι γυναίκες γενικά επιλέγονται σε δευτερεύοντες ρόλους ως ρομαντικό συμπλήρωμα για τον πρωταγωνιστή άνδρα ή σε δεύτερους ρόλους ως κορίτσια σαλούν, ιερόδουλες ή φτηνές πουτάνες, σύζυγοι πιονιέρων και εποίκων (με χαρακτήρες να παρέχει συχνά ένα μέτρο κωμικής ανακούφισης). Άλλοι επαναλαμβανόμενοι χαρακτήρες περιλαμβάνουν “κακούς” ή λακέδες των λευκών ιθαγενείς διαφόρων φυλών, Αφροαμερικανούς, Ισπανούς / Μεξικάνους, νομικούς, κυνηγούς επικηρυγμένων, παράνομους, μπάρμαν, έμπορους, τζογαδόρους, στρατιώτες (ειδικά ιππικό), άποικους (αγρότες, κτηνοτρόφους και κατοίκους της πόλης) κά.
Η ατμόσφαιρα συνήθως χαρακτηρίζεται από Western μουσική, συμπεριλαμβανομένης της αμερικανικής λαϊκής μουσικής και της ισπανικής / μεξικανικής λαϊκής, όπως η κάντρι, η μουσική των ιθαγενών της Αμερικής, η μουσική του Νέου Μεξικού και τα rancheras.
Τοποθεσίες
Η σκληρότητα της ερημιάς απαραίτητο ντεκόρ συνήθως σε ένα άνυδρο, έρημο τοπίο ερήμων και βουνών σε σημαντικό ρόλο, παρουσιάζοντας το μυθικό όραμα _όνειρο των πεδιάδων και ερήμων της αμερικανικής Δύσης. Με ράντζα, μικρές παραμεθόριες πόλεις, σαλούν, σιδηροδρόμους και απομονωμένα στρατιωτικά οχυρά και πλοκή που απεικονίζει ένα έγκλημα, στη συνέχεια δείχνει την καταδίωξη του άδικου, που μαθηματικά καταλήγει σε εκδίκηση και ανταπόδοση, εν μέσω μονομαχιών και καταιγισμού πυροβολισμών.
Συχνά απεικονίζεται η κατάκτηση της ερήμου με υποταγή της φύσης στο όνομα του πολιτισμού δήμευση των εδαφικών δικαιωμάτων των ιθαγενών αμερικανών, κατοίκων των συνόρων.
Το Western παρουσιάζει μια κοινωνία οργανωμένη γύρω από κώδικες τιμής και προσωπικής, άμεσης ή ιδιωτικής δικαιοσύνης –“δικαιοσύνη στα σύνορα”– που διανθίζεται από μονομαχίες. Αυτοί οι κώδικες τιμής παίζονται συχνά μέσω απεικονίσεων ομάδων _διαμάχων ή ατόμων που αναζητούν προσωπική εκδίκηση ή ανταπόδοση εναντίον κάποιου που τους αδίκησε (χαρακτηριστικό το True Grit _Αληθινό θράσος, σε αρκετά remake που έχει την εκδίκηση και την αντεκδίκηση ως κύρια θέματα). Αυτή η απεικόνιση της προσωπικής δικαιοσύνης _αυτοδικίας, έρχεται σε έντονη αντίθεση με τα συστήματα δικαιοσύνης που οργανώνονται γύρω από τον ορθολογικό, αφηρημένο νόμο που υπάρχει στις πόλεις, όπου η κοινωνική τάξη διατηρείται κυρίως μέσω σχετικά απρόσωπων θεσμών όπως οι αίθουσες δικαστηρίων. Η λαϊκή αντίληψη για το γουέστερν είναι μια ιστορία που επικεντρώνεται στη ζωή ενός μισονομάδα περιπλανώμενου, πιστολά καουμπόη ή ενός πυρομαχητή, όπου μια αναμέτρηση ή μονομαχία ντάλα μεσημέρι με δύο ή περισσότερους οπλοφόρους αποτελεί στερεότυπη σκηνή στη δημοφιλή αντίληψη των γουέστερν.
Κατά κάποιο τρόπο, τέτοιοι πρωταγωνιστές μπορεί να θεωρηθούν οι λογοτεχνικοί απόγονοι των ιπποτών-πλανώμενων, οι οποίοι βρέθηκαν στο επίκεντρο προηγούμενων εκτεταμένων ειδών όπως τα Arthurian romances (ρομάντζα του Αρθούρου ή Αρθουριανός Κύκλος ή Βρετανικό Ζήτημα οι συλλογικά γνωστοί μύθοι που σχετίζονται με την κελτική ιστορία και τους θρύλους των Βρετανικών Νήσων, ιδιαίτερα όσον αφορά το Βασιλιά Αρθούρο και τους Ιππότες της Στρογγυλής Τραπέζης)
Όπως ο καουμπόι ή ο οπλοφόρος του γουέστερν, έτσι και ο ιππότης των ευρωπαϊκών μύθων _παραμυθιών και ποίησης περιπλανιόταν από μέρος σε μέρος με το άλογό του, πολεμούσε κακούς διαφόρων ειδών αδέσμευτος σε σταθερή κοινωνική δομή, πιστός μόνο στο δική του έμφυτο κώδικα τιμής.
Α… ναι! περιπλανώμενοι ιππότες ήρωες των γουέστερν διασώζουν συχνά όμορφες κοπέλες που βρίσκονται σε κίνδυνο, που τους ποθούν _συνήθως ανεκπλήρωτα. Παρομοίως, οι περιπλανώμενοι πρωταγωνιστές των γουέστερν μοιράζονται πολλά χαρακτηριστικά με τους ρονίν της Ιαπωνίας στη σύγχρονη ιαπωνική κουλτούρα (rōnin “γυρολόγοι” ή “περιπλανώμενοι” αδέσποτοι σαμουράι, χωρίς κύριο ή αφέντη, κατά τη διάρκεια της φεουδαρχικής περιόδου _1185-1868).
Το Western συνήθως παίρνει αυτά τα στοιχεία και τα χρησιμοποιεί για να πει απλές ιστορίες ηθικής, αν και ορισμένα αξιοσημείωτα παραδείγματα (πχ. τα μεταγενέστερα του John Ford ή το θρυλικό Unforgiven _ Οι ασυγχώρητοι του Clint Eastwood, για έναν παλιάς κοπής μισθωμένο killer) είναι ηθικά πιο διφορούμενα. Οι ταινίες γουέστερν έχουν γενικά συγκεκριμένα κλισέ χώρου, όπως απομονωμένα ράντζα, χωριά ιθαγενών της Αμερικής ή μικρές παραμεθόριες πόλεις με επίκεντρο το ένα και μοναδικό σαλούν, συχνά χωρίς ιδιαίτερη δομή. Εκτός από την ερημιά, το σαλούν συνήθως τονίζει ότι αυτή είναι η Άγρια Δύση: το μέρος που πρέπει να πας για μουσική (ορμητικό παίξιμο πιάνου), γυναίκες (συνήθως πονετικές φτηνές πουτάνες), τζόγο (πόκερ ή πεντάχαρτο _five-card stud), ποτό (μπύρα, ουίσκι ή τεκίλα, αν βρισκόμαστε Μεξικό), καυγάδες και πυροβολισμούς. Σε ορισμένα γουέστερν, όπου έχει φτάσει ο πολιτισμός, η πόλη έχει εκκλησία, ένα γενικό κατάστημα που βρίσκεις τα πάντα, τράπεζα … μέχρι και σχολείο. Συνήθως οι κανόνες των περιθωριακών περιπλανώμενων εξακολουθούν να επικρατούν και _όπως είπε ο Σέρτζιο Λεόνε, “η ζωή δεν έχει καμιά αξία”.
Θεματική_ πλοκή
Ο συγγραφέας και σεναριογράφος Frank Gruber την προσδιόρισε σε επτά βασικές κατηγορίες:
- Η ιστορία της Union Pacific με την κατασκευή σιδηροδρόμου, τηλεγραφικής γραμμής ή κάποιου άλλου τύπου σύγχρονης τεχνολογίας στα άγρια σύνορα. Οι ιστορίες βαγονιών-τρένων εμπίπτουν σε αυτήν την κατηγορία.
- Ranch story _ιστορίες με ράντσα, όπου οι κτηνοτρόφοι προστατεύουν το οικογενειακό τους ράντσο, συνήθως από μεγάλους ιδιοκτήτες γης που προσπαθούν να τους αφανίσουν.
- Empire story _ιστορία αυτοκρατορίας: η πλοκή περιλαμβάνει την οικοδόμηση μιας ράντσο_ αυτοκρατορίας ή πετρελαίου από την αρχή, μια κλασική πλοκή “κουρελού με κουρέλια”, που συχνά περιλαμβάνει και συγκρούσεις για πόρους (όπως το νερό ή τα ορυκτά)
- Revenge story _θεματική εκδίκησης με πλοκή που περιλαμβάνει συνήθως ένα περίτεχνο κυνηγητό και καταδίωξη από ένα αδικημένο άτομο, με στοιχεία κλασικής ιστορίας μυστηρίου.
- Ιππικό και ινδιάνους, που περιστρέφεται γύρω από την “εξημέρωση” της ερημιάς για τους λευκούς αποίκους ή / με / και μάχες με ιθαγενείς
- Outlaw story, όπου οι συμμορίες των παρανόμων κυριαρχούν στη δράση.
- Τέλος οι θρυλικοί Marshal _σερίφηδες, με τις 10άδες προκλήσεις να οδηγούν την πλοκή
Ο Γκρούμπερ είπε ότι οι καλοί συγγραφείς χρησιμοποίησαν το διάλογο και την ανάπτυξη της πλοκής για να αναπτύξουν αυτές τις βασικές σε πιστευτές ιστορίες.
Το Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου ορίζει τις γουέστερν ταινίες ως εκείνες «που διαδραματίζονται στην αμερικανική Δύση, ενσωματώνοντας το πνεύμα, τον αγώνα και την κατάρρευση των νέων συνόρων». Ο όρος “Western”, που χρησιμοποιείται για να περιγράψει ένα είδος αφηγηματικής ταινίας, φαίνεται να προέρχεται από ένα άρθρο του 1912 στο περιοδικό Motion Picture World. Τα περισσότερα από τα χαρακτηριστικά των ταινιών αυτών ήταν μέρος δημοφιλούς λογοτεχνίας της Δυτικής λογοτεχνίας του 19ου αιώνα, πριν ο κινηματογράφος γίνει δημοφιλής μορφή τέχνης
“Οι ταινίες γουέστερν συνήθως παρουσιάζουν πρωταγωνιστές όπως καουμπόηδες, οπλοφόρους και κυνηγούς επικηρυγμένων, οι οποίοι απεικονίζονται ως ημιομάδες περιπλανώμενοι που φορούν καπέλα Stetson, μπαντάνες, σπιρούνια και δέρματα, χρησιμοποιούν περίστροφα ή τουφέκια ως καθημερινά εργαλεία επιβίωσης και ως μέσο επίλυσης διαφορών χρησιμοποιώντας τη «συνοριακή δικαιοσύνη»”. Οι πρωταγωνιστές κόβουν βόλτες ανάμεσα σε σκονισμένες πόλεις και αγροκτήματα πάνω στα πιστά τους άλογα.
Οι πρώτες ταινίες που ανήκουν στο είδος γουέστερν είναι μια σειρά από βουβές short single μικρού μήκους του 1894 (από τα Edison Studios, Black Maria και West Orange του New Jersey) με βετεράνους της Άγριας Δύσης του Μπάφαλο Μπιλ να παρουσιάζουν δεξιότητες που αποκτήθηκαν από τη ζωή στην Παλαιά Δύση – περιλάμβαναν την Άννι Όκλεϊ (σκοποβολή) και μέλη των Σιού (χορεύοντας).
Η παλαιότερη Western γνωστή ταινία αφήγησης είναι η βρετανική μικρού μήκους Kidnapping by Indians _Απαγωγή από Ινδούς-Ινδιάνους, των Μίτσελ & Κένιον στο Μπλάκμπερν της Αγγλίας, το 1899 και όχι το The Great Train Robbery (1903, βασισμένη στην προηγούμενη βρετανική A Daring Daylight Burglary), η ταινία του Edwin S. Porter με πρωταγωνιστή τον Broncho Billy Anderson. Παρόλα αυτά, συμφωνούν ότι η ταινία του Πόρτερ «έθεσε το πρότυπο—εγκλήματος, καταδίωξης και αντεκδίκησης—για την ταινία γουέστερν ως είδος». Η δημοτικότητα της άνοιξε την πόρτα στον Άντερσον να γίνει ο πρώτος σταρ γουέστερν της οθόνης κάνοντας αρκετές εκατοντάδες ταινίες μικρού μήκους γουέστερν. Τόσο δημοφιλές ήταν το είδος που σύντομα αντιμετώπισε τον ανταγωνισμό από τον Tom Mix και τον William S. Hart.
Οι ταινίες γουέστερν ήταν εξαιρετικά δημοφιλείς στην εποχή του βωβού κινηματογράφου (1894–1927). Με την έλευση του ήχου το 1927–28, τα μεγάλα στούντιο του Χόλυγουντ εγκατέλειψαν γρήγορα το είδος αφήνοντάς το σε μικρότερα στούντιο και παραγωγούς. Αυτοί οι μικρότεροι οργανισμοί κυκλοφόρησαν αμέτρητα χαμηλού προϋπολογισμού και σειρές στη 10ετία του 1930. Στα τέλη της δεκαετίας του 1930, η ταινία γουέστερν θεωρούνταν ευρέως ως “pulp” genre στο Χόλυγουντ, αλλά η δημοτικότητά της αναβίωσε δραματικά το 1939 από μεγάλες παραγωγές στούντιο όπως το Dodge City με πρωταγωνιστή τον Errol Flynn, το Jesse James με τον Tyrone Power, το Union Pacific με τον Joel McCrea, το Destry Rides Again _Σαρξ & Διάβολος, με James Stewart και Marlene Dietrich, και ειδικά το ορόσημο Western adventure, η ταχυδρομική άμαξα ‑γνωστή και ως η Άμαξα της Αγωνίας, _Stagecoach του John Ford με πρωταγωνιστή τον John Wayne, το οποίο έγινε μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της χρονιάς.
Εποχή που κυριαρχούν πλέον τα μεγάλα μονοπωλικά τραστ, μέσω United Artists, το Stagecoach έκανε τον John Wayne πρωταγωνιστή στην οθόνη.
Ο Γουέιν είχε παρουσιαστεί στην οθόνη 10 χρόνια νωρίτερα ως πρωταγωνιστής στο υπερθέαμα ευρείας οθόνης του Ραούλ Γουόλς _The Big Trail, που απέτυχε στο box office παρά το γεγονός ότι γυρίστηκε σε ιστορικές τοποθεσίες, συμπεριλαμβανομένου του Grand Canyon, του Yosemite και των giant redwoods, εν μέρει λόγω της αδυναμίας των εκθετών να μεταβούν σε πραγματική ευρεία οθόνη _panorama εποχής, κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Ύφεσης. Μετά τις ανανεωμένες εμπορικές επιτυχίες των γουέστερν στα τέλη της 10ετίας του 1930, η δημοτικότητά τους συνέχισε να αυξάνεται μέχρι την κορύφωσή της τη 10ετία του 1950, όταν ο αριθμός των ταινιών γουέστερν που παράγονται ξεπέρασε αριθμητικά όλα τα άλλα είδη μαζί.
Η περίοδος από το 1940 έως το 1960 έχει ονομαστεί «Χρυσή Εποχή του Western Δυτικού». Αποτυπώνεται στο έργο πολλών διακεκριμένων σκηνοθετών, συμπεριλαμβανομένων των Robert Aldrich, Budd Boetticher, Delmer Daves, John Ford και άλλων. Μερικές από τις δημοφιλείς ταινίες κατά τη διάρκεια αυτής της εποχής περιλαμβάνουν τις Apache (1954), Broken Arrow (1950) My Darling Clementine (1946) κά
Η μεταβαλλόμενη δημοτικότητα του γουέστερν έχει επηρεάσει την παγκόσμια ποπ κουλτούρα με την πάροδο του χρόνου. Κατά τη διάρκεια των 10ετιών 1960–1970, τα σπαγγέτι γουέστερν από την Ιταλία έγιναν δημοφιλή παγκοσμίως κι αυτό οφειλόταν στην επιτυχία της μεθόδου αφήγησης του Sergio Leone, ενώ τον 21ο αιώνα, κέρδισαν πάλι σε δημοτικότητα, έχοντας όμως χάσει _μέσω και της ψηφιακής τεχνολογίας εκείνο το “κάτι άλλο” των κλασσικών.
Επιρροή σε άλλα είδη
Όντας δραματικά κομμάτια εποχής, τόσο το γουέστερν όσο και το είδος των σαμουράι επηρέασαν το ένα το άλλο σε στυλ και θέματα: Το The Magnificent Seven ήταν ένα ριμέικ της ταινίας του Akira Kurosawa Seven Samurai, και το A Fistful of Dollars remake του Yojimbo του Kurosawa, εμπνευσμένο από το Red Harvest, ένα αμερικανικό αστυνομικό μυθιστόρημα του Dashiell Hammett. Ο Κουροσάβα επηρεάστηκε από τα αμερικανικά γουέστερν και ήταν λάτρης του είδους, ιδιαίτερα του Τζον Φορντ.
Πολλά στοιχεία σειρών και ταινιών διαστημικών ταξιδιών δανείζονται εκτενώς από το Western. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα στο υποείδος της επιστημονικής φαντασίας “διαστημικό γουέστερν”. Το Outland του Peter Hyams μετέφερε την πλοκή του High Noon στην Ιώ, το φεγγάρι του Δία. Πιο πρόσφατα, η σειρά διαστημικής όπερας Firefly χρησιμοποίησε ένα ρητά Western θέμα για την απεικόνιση των συνοριακών κόσμων. Οι εκπομπές anime όπως το Cowboy Bebop, το Trigun και το Outlaw Star ήταν παρόμοιες μίξεις στοιχείων επιστημονικής φαντασίας και γουέστερν. Στοιχεία ταινιών του μπορούν να βρεθούν και σε ορισμένες που ανήκουν ουσιαστικά σε άλλα είδη. Για παράδειγμα, το Kelly’s Heroes είναι μια πολεμική ταινία, αλλά η δράση και οι χαρακτήρες της είναι γουέστερν.
Ο χαρακτήρας που υποδύεται ο Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ σε ταινίες νουάρ όπως η Καζαμπλάνκα και το Να έχεις και να μην έχεις— To Have and Have Not—ένα άτομο που δεσμεύεται μόνο από τον ιδιωτικό του κώδικα τιμής—έχει πολλά κοινά με τον κλασικό ήρωα των Γουέστερν. Με τη σειρά του, το Western έχει επίσης εξερευνήσει στοιχεία νουάρ, όπως με τις ταινίες Pursued και Sugar Creek.
Σε πολλά από τα βιβλία του Robert A. Heinlein, η εγκατάσταση σε άλλους πλανήτες απεικονίζεται με τρόπους που διαμορφώνονται ρητά από την αμερικανική εγκατάσταση στη Δύση. Για παράδειγμα, στο Tunnel in the Sky, οι άποικοι ξεκίνησαν για τον πλανήτη «New Canaan», μέσω μιας διαστρικής πύλης τηλεμεταφοράς σε όλο τον γαλαξία, με βαγόνια Conestoga, τον καπετάνιο τους με μουστάκια και ένα μικρό κατσίκι και καβάλα σε ένα άλογο Palomino — με τον Heinlein εξηγώντας ότι οι άποικοι θα έπρεπε να επιβιώσουν μόνοι τους για μερικά χρόνια, επομένως τα άλογα είναι πιο πρακτικά από τις μηχανές.
Ο Σκοτεινός Πύργος _The Dark Tower του Στίβεν Κινγκ είναι μια σειρά από επτά βιβλία που συνδυάζει θέματα γουέστερν, υψηλής φαντασίας, επιστημονικής φαντασίας και τρόμου. Ο πρωταγωνιστής Roland Deschain είναι ένας σύγχρονος πιστολέρο του οποίου η εικόνα και η προσωπικότητα εμπνέονται σε μεγάλο βαθμό από τον Άνθρωπο χωρίς όνομα από τις ταινίες του Sergio Leone. Επιπλέον, το είδος φαντασίας υπερήρωων έχει περιγραφεί ότι προήλθε από τον ήρωα του καουμπόη, που τροφοδοτείται μόνο μέχρι την παντοδυναμία σε ένα κυρίως αστικό περιβάλλον. Το είδος γουέστερν έχει παρωδηθεί σε πολλές περιπτώσεις, διάσημα παραδείγματα είναι το Support Your Local Sheriff!, η Cat Ballou, το Blazing Saddles του Mel Brooks και το Rhapsody του Rustler κά
Οι ταινίες Star Wars του Τζορτζ Λούκας χρησιμοποιούν πολλά στοιχεία γουέστερν και ο Λούκας έχει πει ότι σκόπευε το Star Wars να αναζωογονήσει στην κινηματογραφική μυθολογία, ένα μέρος που κάποτε κατείχε το Γουέστερν. Οι Τζεντάι, που παίρνουν το όνομά τους από τον Τζινταιγέκι, διαμορφώνονται σύμφωνα με τους σαμουράι, δείχνοντας την επιρροή του Κουροσάβα. Ο χαρακτήρας Han Solo ντυμένος σαν αρχέτυπος οπλοφόρος, και η καντίνα Mos Eisley μοιάζει πολύ με σαλούν της Old West.
Ταινίες όπως το The Big Lebowski, που έδιωξε τον ηθοποιό Sam Elliott από την Παλιά Δύση και σε μια αίθουσα μπόουλινγκ του Λος Άντζελες, και το Midnight Cowboy, για ένα ζιγκολό του Νότου στη Νέα Υόρκη (που απογοητεύει έναν πελάτη όταν εκείνος δεν ανταποκρίνεται στον Gary Cooper), μεταφύτευσε δυτικά θέματα σε μοντέρνα περιβάλλοντα τόσο για λόγους παρωδίας όσο και για φόρο τιμής.
πηγές
- Άρθρα για τον Western κινηματογράφο και την τηλεόραση στη δυτικοαμερικανική λογοτεχνία
- Ειδικό τεύχος της Western American Literature για τα παγκόσμια γουέστερν
- Ιστοσελίδα Western Writers of America
- “The Western”, James Encyclopedia of Pop Culture, 2002
- Παρακολουθώ γουέστερν, Ινστιτούτο Λούντβιχ φον Μίζες
- Φεστιβάλ Κινηματογράφου για την ιστοσελίδα Western Genre
- Συλλογή Western Filmscript ^ Συλλογή Yale of Western Americana, Beinecke Rare Book & Manuscript Library
Johnny Guitar _
“Τζόνι Γκιτάρ” του Νίκολας Ρέι
Νίκολας Ρέι, 1954 _ το πιο αλλόκοτο γουέστερν που γυρίστηκε ποτέ
Δονείται από μια υπόγεια ένταση που μοιάζει με ερωτικό καρδιοχτύπι ή με ακατανίκητη έξαψη που προκαλεί μια έντονη σεξουαλική διέγερση…
Χαμένοι εραστές, φαντάσματα από το παρελθόν, δαιμονικά θηλυκά και εύθραυστοι άντρες, πιστολέρο και παράνομοι, άσβεστα μίση και καταπιεσμένοι πόθοι δίνουν μοιραίο ραντεβού στο εσωτερικό ενός σκονισμένου σαλούν που βρίσκεται στη μέση του πουθενά και του οποίου την ιδιοκτησία δυο γυναίκες αναμένεται να διεκδικήσουν σε μια μονομαχία μέχρις εσχάτων.
Καθώς η ανεξάρτητη και ιδεαλίστρια Τζόαν Κρόφορντ καλείται να αντιμετωπίσει την ψυχωτική και δολοπλόκο Μερσέντες Μακ Κέμπριτζ, υπό το ανήσυχο βλέμμα ενός ολόκληρου θιάσου αντρών που μοιάζουν είτε με άβουλα πιόνια είτε με ανώριμα αγοράκια που παριστάνουν τους καουμπόηδες, ο Νίκολας Ρέι υπογράφει σε φανταχτερές τεχνικολόρ αποχρώσεις το πιο αλλόκοτο γουέστερν που γυρίστηκε ποτέ.
Το «Τζόνι Γκιτάρ» είναι πράγματι μια ιδιάζουσα περίπτωση ταινίας, ίσως επειδή καμιά άλλη δημιουργία του είδους δεν επιχείρησε να ενώσει την ανδροκρατούμενη μυθολογία της Άγριας Δύσης με μια ζωηρή προφεμινιστική ατζέντα, με ένα παροξυσμικό μελόδραμα που βρίσκεται ένα μόλις βήμα πριν από την πλήρη υστερία, με μια φλογερή ερωτική ιστορία για την οποία έτυχε να γραφτούν μερικά από τα ποιητικότερα διαλογικά μέρη και με μια ξεκάθαρη αλληγορία των δριμύτατων μακαρθικών και αντι-κομμουνιστικών διώξεων που μαίνονταν εκείνη την εποχή στην Αμερική.
Έπειτα, μπορεί σκηνικό του φιλμ να είναι μια ξεχασμένη γωνιά του χάρτη, οι πραγματικές διαδρομές που καλύπτουν οι ήρωες αφορούν, παρ’ όλα αυτά, μυητικές αποστάσεις που πρέπει να καλυφθούν και ριψοκίνδυνες περιπλανήσεις σε ανεξερεύνητες περιοχές του έρωτα που κρύβουν μέσα τους κακοτοπιές και δυσοίωνα πεπρωμένα.
Ελάχιστα πράγματα στο «Τζόνι Γκιτάρ» υπηρετούν τις συμβάσεις ενός παραδοσιακού γουέστερν: Οι σκηνές των αναμετρήσεων συμβαίνουν ως επί το πλείστον σε εσωτερικούς χώρους και όχι στους θρυλικούς ανοιχτούς ορίζοντες που αποθέωσαν με το σινεμά τους ο Τζον Φορντ και ο Άντονι Μαν. Οι γυναίκες ηγούνται της δράσης και επωμίζονται τους ρόλους και τις συνήθειες που αντιστοιχούν σε αρσενικούς ήρωες. Οι άντρες μετατρέπονται σε ερωτικά αντικείμενα και σε βίαια θηλυκά απωθημένα. Οι χειρονομίες και τα κίνητρα των πρωταγωνιστών επιδέχονται πολλαπλές αναγνώσεις (πολιτικές, ψυχαναλυτικές, παραβολικές). Την ίδια ώρα τα πάντα βάφονται σε ένα χρωματικό ντελίριο που, όπως και οι ήρωες, μοιάζει κι αυτό έτοιμο να εκραγεί από έκσταση.
Δονούμενο από μια υπόγεια ένταση που μοιάζει με ερωτικό καρδιοχτύπι ή με την ακατανίκητη έξαψη που προκαλεί μια έντονη σεξουαλική διέγερση, το «Τζόνι Γκιτάρ» παρακολουθεί όλους τους βασικούς χαρακτήρες του να παρασύρονται οικειοθελώς στον χαμό από τα κατακλυσμιαία πάθη τους, διαποτίζεται από τον ίδιο ρομαντισμό που σφραγίζει τις ωραιότερες δημιουργίες του Νίκολας Ρέι, διατηρεί εξ ολοκλήρου μια ονειρική και εξωπραγματική ύφη που του δίνουν σχεδόν παραμυθένιες διαστάσεις και αντιπαραθέτει την αρρενωπή τελετουργία των γουέστερν με ένα λυρισμό που το κάνουν να μοιάζει πολύτιμο και παράξενα στοιχειωμένο. Όπως ακριβώς ακούγεται το αξέχαστο τραγούδι που ερμηνεύει για λογαριασμό της ταινίας η Πέγκι Λι.
Johnny Guitar _ΗΠΑ, 1954
Σκηνοθεσία: Νίκολας Ρέι Σενάριο: Φίλιπ Γιόρνταν Φωτογραφία: Χάρι Στράντλινγκ Μουσική: Βίκτορ Γιάνγκ, Πέγκι Λι Πρωταγωνιστούν: Τζόαν Κρόφορντ, Στέρλινγκ Χέιντεν, Μερσέντες Μακ Κέμπριτς, Σκοτ Μπρέιντι, Έρνεστ Μπόργκναϊν, Τζον Κάρανταϊν Διάρκεια: 110΄
Με πληροφορίες και από cinemagazine.gr