Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Το αλκοόλ μειώνει αισθητά τον χρόνο αντίδρασης του οδηγού

Με ποσό­τη­τα αλκο­όλ στο αίμα μετα­ξύ 0,3 — 0,5 mg/ml η πιθα­νό­τη­τα εμπλο­κής σε τρο­χαία σύγκρου­ση είναι 11 φορές μεγα­λύ­τε­ρη, ενώ με ποσό­τη­τα αλκο­όλ στο αίμα μετα­ξύ 0,6 — 1 mg/ml αυτή η πιθα­νό­τη­τα γίνε­ται 48 φορές. Οι πιθα­νό­τη­τες να εμπλα­κεί σε τρο­χαίο ατύ­χη­μα ένας οδη­γός όταν έχει ποσό­τη­τα αλκο­όλ στο αίμα μετα­ξύ 1 — 1,5 mg/ml είναι 380 φορές μεγα­λύ­τε­ρη από αυτήν όταν οδη­γεί χωρίς την επή­ρεια αλκοόλ.

«Αυτό και μόνο θα πρέ­πει να προ­βλη­μα­τί­σει και να παρα­δειγ­μα­τί­σει τους οδη­γούς και να κατα­λά­βουν ότι δεν πίνου­με όταν πρό­κει­ται να οδη­γή­σου­με. Πρέ­πει το ποσο­στό στον ΚΟΚ να πέσει στο μηδέν σε οποιον­δή­πο­τε οδη­γεί. Καμιά ποσό­τη­τα οινο­πνεύ­μα­τος στο αίμα δεν είναι ακίν­δυ­νη κατά την οδή­γη­ση. Η καθιέ­ρω­ση μηδε­νι­κού ορί­ου είναι επι­βε­βλη­μέ­νη», ανα­φέ­ρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρό­ε­δρος του Πανελ­λη­νί­ου Συλ­λό­γου Εκπαι­δευ­τών Οδή­γη­σης, Αρης Ζωγρά­φος, ο οποί­ος προ­τρέ­πει να «ακυ­ρω­θεί όλη η θεμα­τι­κή ενό­τη­τα “Αλκο­όλ και Οδή­γη­ση” στις ερω­τή­σεις για τις άδειες οδή­γη­σης και οι υπεύ­θυ­νοι να επι­διώ­ξουν να εισά­γουν την θεμα­τι­κή ενό­τη­τα “Η Κοι­νω­νία της Κυκλο­φο­ρί­ας (ΚτΚ)” ως βιω­μα­τι­κό μάθη­μα, σε όλη την υπο­χρε­ω­τι­κή εκπαι­δευ­τι­κή δια­δι­κα­σία και στους υπο­ψη­φί­ους οδηγούς».

Το αλκο­όλ μειώ­νει αισθη­τά τον χρό­νο αντί­δρα­σης του οδη­γού. Αν και υπάρ­χουν βιο­λο­γι­κές δια­φο­ρές από άνθρω­πο σε άνθρω­πο, όμως, αυτές είναι μικρές καθώς με μόνο ελά­χι­στη παρου­σία αλκο­όλ στο αίμα ο χρό­νος αντί­δρα­σης από 0,5 δευ­τε­ρό­λε­πτα μπο­ρεί να φτά­σει στο 1,1 δευ­τε­ρό­λε­πτο ή 1,3 δευ­τε­ρό­λε­πτο με μόλις 50χλμ/ώρα. Αυτό πρα­κτι­κά σημαί­νει ότι η αντί­δρα­σή μας, όταν θα κλη­θεί να υπάρ­ξει κατά τη διάρ­κεια της οδή­γη­σης, θα γίνει μετά από 7, 15 ή 25 μέτρα. Από­στα­ση αντί­δρα­σης πολύ μεγά­λη που πολ­λές φορές μπο­ρεί να έχει αρνη­τι­κές συνέπειες.

Σήμε­ρα στην χώρα μας ο Κώδι­κας Οδι­κής Κυκλο­φο­ρί­ας (Κ.Ο.Κ) στο άρθρο 42, ανα­φέ­ρει ότι για έναν οδη­γό το επι­τρε­πό­με­νο όριο οινο­πνεύ­μα­τος με την μέθο­δο της αιμο­λη­ψί­ας είναι 0,5 τοις χιλί­οις, ενώ με την μέθο­δο της εκπνο­ής είναι στα 0,25 χιλιο­στά του γραμ­μα­ρί­ου ανά λίτρο εμπνε­ό­με­νου αέρα με την προ­ϋ­πό­θε­ση ότι η μέτρη­ση γίνε­ται με ειδι­κά πιστο­ποι­η­μέ­να αλκο­ο­λό­με­τρα. Αυτό ακρι­βώς το ποσο­στό ο Πανελ­λή­νιος Σύλ­λο­γος Εκπαι­δευ­τών Οδή­γη­σης ζητά να ελαχιστοποιηθεί.

Αξί­ζει, ωστό­σο, να σημειω­θεί ότι το αλκο­όλ διεισ­δύ­ει γρή­γο­ρα στο αίμα και από εκεί επη­ρε­ά­ζει τα όργα­να και τον εγκέ­φα­λο του ανθρώ­που, κατα­στέλ­λει κάποιες λει­τουρ­γί­ες και αίρει ανα­στο­λές, ενώ χάνε­ται ευκο­λό­τε­ρα η ψυχραι­μία, η σύνε­ση και η φρό­νη­ση, ενώ παράλ­λη­λα μειώ­νε­ται η ικα­νό­τη­τα εκτί­μη­σης του κινδύνου.

«Δεν οδη­γώ, όταν δεν είμαι σε θέση να οδη­γώ. Τόσο απλά για όλους τους οδη­γούς», δια­μη­νύ­ει, μετα­ξύ άλλων, ο κ. Ζωγράφος.

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο