Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Τόλης Βοσκόπουλος, μοναδικός και ανεπανάληπτος

Μια από τις σημα­ντι­κό­τε­ρες προ­σω­πι­κό­τη­τες στην ιστο­ρία του ελλη­νι­κού τρα­γου­διού, ο Τόλης Βοσκό­που­λος έφυ­γε σήμε­ρα από τη ζωή, σε ηλι­κία 81 ετών.

Ο Τόλης Βοσκό­που­λος γεν­νή­θη­κε στις 26 Ιου­λί­ου του 1940 στον Πει­ραιά (Κοκ­κι­νιά). Ήταν το εικο­στό παι­δί μιας πολυ­με­λούς οικο­γέ­νειας Μικρα­σια­τών προ­σφύ­γων. Οι 19 αδελ­φές που προη­γή­θη­καν ήταν και η αφορ­μή που έκα­ναν τον πατέ­ρα του να συνε­χί­ζει να κάνει παι­διά μέχρι να απο­κτή­σει ένα γιο. Ώσπου τα κατά­φε­ρε. Εκεί­νο που δεν κατά­φε­ρε ο Σμυρ­νιός πατέ­ρας του ήταν ο μικρός Τόλης να συνε­χί­σει την παρά­δο­ση στο μανά­βι­κό που ο ίδιος, με πολύ κόπο, είχε δημιουργήσει.

«Όταν γεν­νή­θη­κα, και ο πατέ­ρας μου πέτυ­χε επι­τέ­λους το πολυ­πό­θη­το αγό­ρι, έτρε­ξε κι έβγα­λε κάρ­τες και άλλα­ξε και την ταμπέ­λα στο μαγα­ζί που έγι­νε: Χαρά­λα­μπος Ιωάν­νου Βοσκό­που­λος και Υιός. Ήμουν πάντα μαζί του στη Λαχα­να­γο­ρά, και στα ταξί­δια και τις εμπο­ρι­κές συναλ­λα­γές του. Όμως έβλε­πα πως δεν μου πήγαι­νε αυτή η δου­λειά. Από κάτι μπου­λού­κια που ερχό­ντου­σαν στην Κοκ­κι­νιά, με τον Ζαζά, τον Κοκο­βιό και άλλους είχα ξελο­για­στεί κι ήθε­λα να ασχο­λη­θώ με το θέα­τρο. Γύρω στα 15 δεν άντε­ξα και του το είπα. Περί­με­να πως θα με σφά­ξει. Θεα­τρί­νος ο γιος του Λαχα­να­γο­ρί­τη; Και τότε μου λέει: “Πάμε”. Και χωρίς να ξέρω για πού τρα­βά­με, με πηγαί­νει στο Εθνι­κό Ωδείο του Καλο­μοί­ρη, που είχε και θεα­τρι­κό τμή­μα. Τότε είναι που πρω­το­βγαί­νω απ’ την Κοκ­κι­νιά και βλέ­πω την Αθή­να. Δεν μπο­ρού­σα να το πιστέ­ψω. Στην επι­στρο­φή, μου λέει: “Για να μην μου παρα­πο­νε­θείς καμιά φορά ότι ήθε­λες αυτό να γίνεις κι εγώ σε εμπό­δι­σα”. Αυτά μου είπε ο σοφός πρό­σφυ­γας πατέ­ρας μου και τον ευγνω­μο­νώ. Και κάθε φορά που βγαί­νω στη σκη­νή, ακό­μα και σήμε­ρα που πλη­σιά­ζω τα 80 μου χρό­νια, τον φέρ­νω στο μυα­λό μου και λέω μέσα μου: “Κοί­τα τώρα”» είχε δηλώ­σει ο Τόλης Βοσκό­που­λος στη συνέ­ντευ­ξη Τύπου για την παρου­σί­α­ση της συναυ­λί­ας του στο Ηρώ­δειο το Σεπτέμ­βριο του 2018.

Πρω­το­εμ­φα­νί­στη­κε στο θέα­τρο το 1958, σε ηλι­κία 18 ετών σε σκη­νο­θε­σία Θάνου Τρά­γκα, και πέντε χρό­νια αργό­τε­ρα, το 1963, έκα­νε το ντε­μπού­το του στον κινη­μα­το­γρά­φο. Μπή­κε στη δισκο­γρα­φία με το τρα­γού­δι «Βήμα-βήμα» του μου­σι­κο­συν­θέ­τη Λυκούρ­γου Μαρ­κέα. Η καθιέ­ρω­σή του στο πεντά­γραμ­μο ήρθε με την «Αγω­νία» το 1968 (σύν­θε­ση Γιώρ­γου Ζαμπέ­τα) που μέσα σε πολύ λίγο χρο­νι­κό διά­στη­μα ξεπέ­ρα­σε τις 300.000 πωλή­σεις, ένα άπια­στο νού­με­ρο για εκεί­νη την εποχή.

Είχε ένα εντυ­πω­σια­κό φάσμα συνερ­γα­σιών, ερμη­νεύ­ο­ντας τρα­γού­δια του Γιώρ­γου Ζαμπέ­τα, του Μίμη Πλέσ­σα, του Άκη Πάνου, του Θανά­ση Πολυ­καν­δριώ­τη, του Μάριου Τόκα, του Γιάν­νη Πάριου, του Γιώρ­γου Κατσα­ρού, του Κώστα Βίρ­βου, του Φοί­βου και πολ­λών άλλων. Μάλι­στα κάποιοι νεα­ροί τρα­γου­δι­στές τρό­χι­ζαν τους μπρο­στι­νούς κόπτες των δοντιών προ­κει­μέ­νου να μοιά­σουν στον Βοσκό­που­λο (λόγω της χαρα­κτη­ρι­στι­κής οδο­ντο­στοι­χί­ας του καλλιτέχνη).

Για παρα­πά­νω από 35 χρό­νια όλες του οι εμφα­νί­σεις ήταν sold-out με τον Τόλη Βοσκό­που­λο να απο­θε­ώ­νε­ται από το κοι­νό ερμη­νεύ­ο­ντας τρα­γού­δια-επι­τυ­χί­ες όπως «Δυο καρ­διές», «Το φεγ­γά­ρι πάνω­θέ μου», «Μα εγώ αγα­πώ μία», «Και εσύ θα φύγεις», «Γλυ­κά πονού­σε το μαχαί­ρι», «Οι άντρες δε μιλούν πολύ», «Άιντε στην υγειά της», «Αδέλ­φια μου, αλή­τες, που­λιά», «Ανε­πα­νά­λη­πτος», «Πριν χαθεί το όνει­ρο μας», «Της Χελι­δο­νούς το ρέμα», «Τσιγ­γά­να για χατί­ρι σου», «Ψύλ­λοι στα αφτιά μου», «Μου χρω­στά­ει μια αγά­πη η ζωή» και πόσα άλλα.

Τη δεκα­ε­τία του 1980 ο Τόλης Βοσκό­που­λος θα καθιε­ρω­θεί ως «ο Πρί­γκι­πας του ελλη­νι­κού τρα­γου­διού» με φανα­τι­κούς θαυ­μα­στές που έκα­ναν κάθε δίσκο του χρυ­σό και πλα­τι­νέ­νιο ενώ παράλ­λη­λα έκα­ναν κρά­τη­ση με το μήνα στα κέντρα που εμφα­νι­ζό­ταν προ­κει­μέ­νου να εξα­σφα­λί­σουν προ­νο­μια­κή θέση, κοντά στο είδω­λο τους.

Οι ουρές θαυ­μα­στών κύκλω­ναν τα τετρά­γω­να γύρω από τις κινη­μα­το­γρα­φι­κές και θεα­τρι­κές αίθου­σες όπου εμφα­νι­ζό­ταν. Ένα από­γευ­μα στη Θεσ­σα­λο­νί­κη, όταν πήγε να παί­ξει μπι­λιάρ­δο με τον Στρά­το Διο­νυ­σί­ου, χιλιά­δες άνθρω­ποι συγκε­ντρώ­θη­καν αυθόρ­μη­τα έξω από το στέ­κι για να τον απο­θε­ώ­σουν, με απο­τέ­λε­σμα να χρεια­στεί η συν­δρο­μή της αστυ­νο­μί­ας προ­κει­μέ­νου να μπο­ρέ­σουν να βγουν από το μαγαζί.

Το καλο­καί­ρι του 2013 ο Τόλης Βοσκό­που­λος επέ­στρε­ψε στον Πει­ραιά, στην πόλη που γεν­νή­θη­κε και μεγά­λω­σε. Σε μια συγκι­νη­τι­κή συναυ­λία στο Βεά­κειο Δημο­τι­κό Θέα­τρο τρα­γού­δη­σε στον κόσμο που είχε συγκε­ντρω­θεί εκεί από νωρίς μιας και τα εισι­τή­ρια είχαν εξα­ντλη­θεί. Κατά τη διάρ­κεια της βρα­διάς ο καλ­λι­τέ­χνης βρα­βεύ­τη­κε από τον τότε δήμαρ­χο Πει­ραιά Βασί­λη Μιχα­λο­λιά­κο για την προ­σφο­ρά του στο ελλη­νι­κό τρα­γού­δι. «Τον τόπο που γεν­νιέ­σαι και μεγα­λώ­νεις τον κου­βα­λάς πάντα μέσα στην ψυχή σου, όπου κι αν βρε­θείς. Μόνο συγκί­νη­ση και βαθιά χαρά νιώ­θω που επι­στρέ­φω στον Πει­ραιά, που αγα­πώ και έχω τόσες ανα­μνή­σεις» είχε δηλώ­σει ο Τόλης Βοσκόπουλος.

Ο Τ. Βοσκό­που­λος είχε πρω­τα­γω­νι­στή­σει αλλά και συμ­με­τά­σχει σε πολ­λές θεα­τρι­κές παρα­στά­σεις δίπλα στους Βασί­λη Αυλω­νί­τη, Ρένα Βλα­χο­πού­λου, Γεωρ­γία Βασι­λειά­δου, Κώστα Χατζη­χρή­στο κ.ά. Από τις πιο μεγά­λες επι­τυ­χί­ες του ήταν τα μιού­ζι­καλ: «Οι ερα­στές του ονεί­ρου» (1972 μαζί με τη Ζωή Λάσκα­ρη), «Τρα­γού­δα θεα­τρί­νε» (1978 μαζί με τη Μαρία Αλι­φέ­ρη), «Ήρθες σαν όνει­ρο» (1998 μαζί με την Άντζε­λα Γκε­ρέ­κου), όπου το θεα­τρι­κό σενά­ριο ήταν στη­ριγ­μέ­νο στον τρό­πο γνω­ρι­μί­ας τους.

Πλού­σιο ήταν και το έργο του ως συν­θέ­τη. Ανά­με­σα στους καλ­λι­τέ­χνες που έχουν ερμη­νεύ­σει τρα­γού­δια του είναι η Δού­κισ­σα, η Μαρι­νέλ­λα, ο Στρά­τος Διο­νυ­σί­ου, ο Αντώ­νης Ρέμος κ.ά. Το 1971 έγρα­ψε τη σύν­θε­ση του τρα­γου­διού «Αδέλ­φια μου αλή­τες που­λιά» το οποίο ερμή­νευ­σε ο Γιάν­νης Βογια­τζής και κέρ­δι­σε το πρώ­το βρα­βείο στο Φεστι­βάλ Τρα­γου­διού Θεσ­σα­λο­νί­κης, ενώ συμ­με­τεί­χε στο ίδιο φεστι­βάλ την επό­με­νη χρο­νιά ο ίδιος, τρα­γου­δώ­ντας το «Ξαν­θή αγα­πη­μέ­νη Πανα­γιά», τρα­γού­δι που όπως είχε ειπω­θεί τότε το έγρα­ψε για τη Ζωή Λάσκα­ρη. To 1976, ο Τ. Βοσκό­που­λος έγρα­ψε για τον Στρά­το Διο­νυ­σί­ου το «Απο­κοι­μή­θη­κα» το οποίο έγι­νε μεγά­λη επι­τυ­χία και το τρα­γού­δη­σε και ο ίδιος ο Βοσκό­που­λος σε δίσκο του το 1985.

Ο Τόλης Βοσκό­που­λος είχε κάνει τέσ­σε­ρις γάμους. Παντρεύ­τη­κε πρώ­τα τη Στέλ­λα Στρα­τη­γού (1960 — 1965), ύστε­ρα την Μαρι­νέλ­λα (1973 — 1981), μετά την Τζού­λια Παπα­δη­μη­τρί­ου (1990 — 1996). Με την πρώ­ην βου­λευ­τή και υφυ­πουρ­γό και νυν πρό­ε­δρο του ΕΟΤ Άντζε­λα Γκε­ρέ­κου, παντρεύ­τη­καν το 1996 στην Κέρ­κυ­ρα. Απέ­κτη­σαν μία κόρη, τη Μαρία, που γεν­νή­θη­κε το 2001.

Πηγή: ΑΠΕ

Η μαζώ­χτρα, του Αργύ­ρη Εφταλιώτη

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο