Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

«Κιβωτός του Κόσμου»: Χρήσιμες επισημάνσεις και προβληματισμοί

Γρά­φει ο Ειρη­ναί­ος Μαρά­κης //

Ο συγ­γρα­φέ­ας Βασί­λης Παπα­θε­ο­δώ­ρου απο­κα­θη­λώ­θη­κε μέσα σε μια μέρα από το βάθρο του σπου­δαί­ου λογο­τέ­χνη όταν του ασκή­θη­κε δίω­ξη σε βαθ­μό κακουρ­γή­μα­τος για κατο­χή υλι­κού παι­δι­κής πορ­νο­γρα­φί­ας και προ­φυ­λα­κί­στη­κε στην Τρί­πο­λη. Αντί­θε­τα ο πατέ­ρας Αντώ­νιος Παπα­νι­κο­λά­ου, εμπνευ­στής και υπεύ­θυ­νος της ιδιω­τι­κής, κοι­νω­νι­κής δομής «Η Κιβω­τός του Κόσμου» από κάποιες δημό­σιες τοπο­θε­τή­σεις παρα­μέ­νει στο απυ­ρό­βλη­το μετά από τις πρό­σφα­τες μαρ­τυ­ρί­ες για τους χώρους φιλο­ξε­νί­ας του Βόλου και των Ιωαν­νί­νων που σκια­γρα­φούν βασα­νι­στι­κές στιγ­μές για τους φιλοξενούμενους.

Το παρελ­θόν του συγ­γρα­φέα στο­χο­ποιεί­ται ως εγκλη­μα­τι­κό και τα έργα του εξα­φα­νί­ζο­νται από το προ­σκή­νιο ενώ το παρελ­θόν του ιερέα αξιο­ποιεί­ται προς την υπε­ρά­σπι­ση του από τις καταγ­γε­λί­ες που είδαν το φως της δημο­σιό­τη­τας. «Είναι άγιος άνθρω­πος» λένε διά­φο­ροι από δεξιά και αρι­στε­ρά και ενά­ντια στην γενι­κευ­μέ­νη οργή και τον θυμό. Ορι­σμέ­νοι από αυτούς κάνουν ότι δεν άκου­σαν τις δηλώ­σεις του υπεύ­θυ­νου ιερέα στην ΕΡΤ και στον Alpha ότι κάποια παι­διά εκδι­κού­νται λόγω του ότι δεν τους επε­τρά­πη η παρα­βα­τι­κή συμπε­ρι­φο­ρά στην «Κιβω­τό». Από αυτή την αισχρή, αντι­παι­δα­γω­γι­κή και σκο­τα­δι­στι­κή δήλω­ση που δεί­χνει έλλει­ψη ενδια­φέ­ρο­ντος για τα παι­διά θα έπρε­πε να είμα­στε υπο­ψια­σμέ­νοι. Χρειά­ζε­ται ακό­μα να προ­σέ­χου­με ιδιαί­τε­ρα όταν εφαρ­μό­ζου­με δύο δια­φο­ρε­τι­κά κρι­τή­ρια σε παρεμ­φε­ρείς υπο­θέ­σεις… Ιδιαί­τε­ρα όταν νέες μαρ­τυ­ρί­ες έρχο­νται στο φως, όπως ότι ένας 19χρονος κατήγ­γει­λε πως έπε­σε θύμα σεξουα­λι­κής παρε­νό­χλη­σης από τον πατέ­ρα Αντώ­νιο. Με λίγα λόγια είναι εντε­λώς δια­φο­ρε­τι­κό το τεκ­μή­ριο της αθω­ό­τη­τας από την αγιογραφία.

Ακό­μα πρέ­πει να επι­ση­μά­νου­με ότι μετα­ξύ των δύο προ­σώ­πων υπάρ­χει μία δια­φο­ρά. Ο πρώ­τος έχει προ­φυ­λα­κι­στεί, ο δεύ­τε­ρος όχι. Η δήλω­ση όμως δεν παύ­ει να είναι ιδιαί­τε­ρα προ­βλη­μα­τι­κή. Δεν γίνε­ται να μένου­με απα­θείς με την στο­χο­ποί­η­ση των θυμά­των. Αυτό είναι το μάθη­μα που μας πρό­σφε­ρε το ελλη­νι­κό #metoo κι ο αγώ­νας κατά του σεξι­σμού και των γυναι­κο­κτο­νιών. Απο­τε­λεί τρα­γι­κό λάθος εάν ξεχά­σου­με το συγκε­κρι­μέ­νο μάθη­μα στις περι­πτώ­σεις που αφο­ρούν εγκλή­μα­τα κατά των παιδιών.

«Κιβω­τός του Κόσμου» αλλά… όχι για τους πρόσφυγες 

Στη συνέ­χεια, με ξεκά­θα­ρη θέση για πλή­ρη απο­κά­λυ­ψη του εγκλή­μα­τος στην πρώ­ην «Κιβω­τό» και νυν «Κόλα­ση του Κόσμου», για προ­στα­σία των θυμά­των και με πλή­ρη επί­γνω­ση ότι κατα­γρά­φο­νται διά­φο­ροι προ­βλη­μα­τι­σμοί κι όχι απο­φά­σεις που υπο­κα­θι­στούν τη δικαιο­σύ­νη, αξί­ζει να θυμη­θού­με ένα περι­στα­τι­κό σχε­τι­κά με τον πατέ­ρα Αντώ­νιο που πέρα­σε στα ψιλά και έχει ξεχα­στεί πλέον.

Τρία χρό­νια έχουν περά­σει από τη μήνυ­ση που κατέ­θε­σε το Ελλη­νι­κό Παρα­τη­ρη­τή­ριο των Συμ­φω­νιών του Ελσίν­κι στο πλαί­σιο του προ­γράμ­μα­τος του Παρα­τη­ρη­τή­ριο Ρατσι­στι­κών Εγκλη­μά­των και η οποία ήταν κατά της ΜΚΟ «Κιβω­τός του Κόσμου» και του επι­κε­φα­λής της. Με αφορ­μή την αντί­δρα­ση της ΜΚΟ στην προ­ω­θού­με­νη κατα­σκευή κλει­στής δομής προ­σφύ­γων και μετα­να­στών στην ευρύ­τε­ρη περιο­χή του Αίπους. Παρα­θέ­τω ολό­κλη­ρη την επι­στο­λή και τα συμπε­ρά­σμα­τα δικά σας.

ΠΡΟΣ ΤΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΡΑΤΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ/Τ.Κ.Ζ.Α.Ρ.

24 Νοεμ­βρί­ου 2019

Κυρίες/Κύριοι,

Σας υπο­βάλ­λου­με άλλη μια μηνυ­τή­ρια ανα­φο­ρά, στα πλαί­σια του προ­γράμ­μα­τος του Παρα­τη­ρη­τη­ρί­ου Ρατσι­στι­κών Εγκλη­μά­των, κατά της ΜΚΟ “Κιβω­τός του Κόσμου” και του επι­κε­φα­λής της παπά-Αντώ­νη Παπα­νι­κο­λά­ου ανα­φο­ρι­κά με δύο ξενο­φο­βι­κές και ισλα­μο­φο­βι­κές επι­στο­λές τους, το 2017 και το 2019, προς το Δημο­τι­κό Συμ­βού­λιο Χίου (και άλλους φορείς), καθώς και κατά της δημο­τι­κής σύμ­βου­λου Χίου Αγγε­λι­κής Παμπά­λου, η οποία εκπρο­σω­πώ­ντας την παρά­τα­ξη της “Χίος Μπρο­στά” διά­βα­σε την εν λόγω επι­στο­λή στη συνε­δρί­α­ση της 22ης Νοεμ­βρί­ου 2019 του ΔΣ.

Με τις ρατσι­στι­κές αυτές επι­στο­λές “αντι­τί­θε­νται από­λυ­τα” στην κατα­σκευή δύο προ­α­να­χω­ρη­σια­κών κέντρων κρά­τη­σης αλλο­δα­πών (ΠΡΟΚΕΚΑ) κοντά σε δομή της ΜΚΟ θεω­ρώ­ντας τους μετα­νά­στες δημό­σιο κίν­δυ­νο για τους ανή­λι­κους που φιλο­ξε­νού­νται στη δομή καθώς “η πλειο­ψη­φία των μετα­να­στών είναι ενή­λι­κοι και άγα­μοι άνδρες, που προ­έρ­χο­νται από μου­σουλ­μα­νι­κές χώρες με σημα­ντι­κές πολι­τι­σμι­κές δια­φο­ρές (οπού π.χ. τα κορί­τσια θεω­ρού­νται γυναί­κες σε αρκε­τά μικρό­τε­ρη ηλι­κία) και ότι μετα­ξύ των κρα­του­μέ­νων θα περι­λαμ­βά­νο­νται παρά­νο­μοι, εγκλη­μα­τί­ες,  πιθα­νώς, ακό­μη και τρομοκράτες.

Η εμπει­ρία έχει απο­δεί­ξει ότι, δυστυ­χώς, αρκε­τά μεγά­λη μερί­δα του πλη­θυ­σμού των προ­σφύ­γων και μετα­να­στών, ίσως και λόγω των δυσμε­νών συν­θη­κών δια­βί­ω­σης τους, αλλά και άλλων λόγων, δεν είναι σε θέση να σεβα­στεί τις ιδιο­κτη­σί­ες που γειτ­νιά­ζουν με τους χώρους δια­μο­νής τους και έχουν προ­ξε­νή­σει μεγά­λες φθο­ρές και κλοπές”.

Όλα τα παρα­πά­νω συνι­στούν δημό­σια υπο­κί­νη­ση μίσους μέσω και του διαδικτύου.

Επί­σης η παρού­σα ανα­φο­ρά στρέ­φε­ται και κατά της Εισαγ­γε­λέα για Ρατσι­στι­κά Εγκλή­μα­τα Σπυ­ρι­δού­λας Σταυ­ρά­τη για κατά­χρη­ση εξου­σί­ας και παρά­βα­ση καθή­κο­ντος επει­δή όταν της υπο­βλή­θη­κε η επι­στο­λή της Κιβω­τού του Κόσμου τον Ιού­νιο 2017 με το ίδιο ακραία ξενό­φο­βο και ισλα­μό­φο­βο περιε­χό­με­νο δεν προ­χώ­ρη­σε σε άσκη­ση ποι­νι­κής δίω­ξης, όπως δεν φαί­νε­ται να έκα­νε το ίδιο και με το πρό­σφα­το ακραία ξενό­φο­βο και ισλα­μό­φο­βο κεί­με­νο της ΜΚΟ του 2017.

Παράλ­λη­λα φέρε­ται, όπως λέει η ΜΚΟ, να έχει ανα­θέ­σει στην ισλα­μό­φο­βη οργά­νω­ση τη φιλο­ξε­νία περί­που 200 ασυ­νό­δευ­των ανη­λί­κων που στην πλειο­ψη­φία τους προ­έρ­χο­νται από μου­σουλ­μα­νι­κές οικογένειες.

Ακο­λου­θούν τα δημο­σιεύ­μα­τα του “Αστρα­πά­ρη” της 22 Νοεμ­βρί­ου 2019 και 1 Ιου­νί­ου 2017.

Παρα­κα­λού­με για τις ενέρ­γειές σας καθώς και να μας ενη­με­ρώ­σε­τε για τον αριθ­μό πρω­το­κόλ­λου που θα δώσε­τε στη μήνυ­ση αυτή.

Με τιμή,

Πανα­γιώ­της Δημητράς

Ελλη­νι­κό Παρα­τη­ρη­τή­ριο των Συμ­φω­νιών του Ελσίνκι

Και τώρα, τι κάνουμε;

Ο ρόλος του κρά­τους στην διά­λυ­ση και στην υπο­βάθ­μι­ση των δημό­σιων δομών και υπη­ρε­σιών υγεί­ας, πρό­νοιας, φρο­ντί­δας των παι­διών, των ηλι­κιω­μέ­νων και της οικο­γέ­νειας όπως και της δημό­σιας υγεί­ας και παι­δεί­ας δεν είναι άγνω­στος. Η προ­σπά­θεια οικο­νο­μι­κής ενί­σχυ­σης ιδιω­τι­κών δομών που με τον ένα ή τον άλλο τρό­πο απο­δει­κνύ­ο­νται ακα­τάλ­λη­λες για το έργο που έχουν ανα­λά­βει δεν μπο­ρεί παρά να μας προ­βλη­μα­τί­σει. Παράλ­λη­λα το κρά­τος, η κυβέρ­νη­ση της Νέας Δημο­κρα­τί­ας αλλά και οι προη­γού­με­νες έχουν απε­μπο­λή­σει το δικαί­ω­μα και την ευθύ­νη τους για έλεγ­χο της ορθής λει­τουρ­γί­ας των συγκε­κρι­μέ­νων μονά­δων. Από το σκάν­δα­λο του ιδιω­τι­κού γηρο­κο­μεί­ου «Αγία Σκέ­πη» στα Χανιά έως την «Κιβω­τό» μια ευθεία γραμ­μή συν­δέ­ει τα εγκλή­μα­τα σε βάρος των ηλι­κιω­μέ­νων και των παι­διών με την πολι­τι­κή, ηθι­κή και κοι­νω­νι­κή στή­ρι­ξη τέτοιων δομών. Πάντα σε βάρος των ανα­γκών της εργα­ζό­με­νης πλειοψηφίας.

Η μαχη­τι­κή διεκ­δί­κη­ση δημο­σί­ων δομών ανά­πτυ­ξης και προ­στα­σί­ας των παι­διών (από οικο­γέ­νειες, κακο­ποι­η­μέ­νων και εγκα­τα­λε­λειμ­μέ­νων) από την εργα­τι­κή τάξη είναι μονό­δρο­μος. Παράλ­λη­λα με την προ­στα­σία και την ψυχο­λο­γι­κή στή­ρι­ξη των θυμά­των, την ενί­σχυ­ση των αντί­στοι­χων υπη­ρε­σιών μπο­ρού­με να αντι­με­τω­πί­σου­με απο­τε­λε­σμα­τι­κά το πρό­βλη­μα που υπήρ­χε και αρκε­τοί γνώ­ρι­ζαν αλλά που τώρα ξεκί­νη­σε να γίνε­ται θέμα συζή­τη­σης και προ­βλη­μα­τι­σμού. Μέχρι την ορι­στι­κή του αντι­με­τώ­πι­ση είναι πολ­λά που πρέ­πει να γίνουν. Στο χέρι μας είναι να μην κάνου­με πίσω. Για το καλό όλων μας.

 

Ειρη­ναί­ος Μαρά­κης: «Όλα είναι όπλα»

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο