Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

70 χρόνια από την επίθεση στη Μονκάδα: Δωρεάν τιμητικές προβολές στον κινηματογράφο «STUDIO New Star Art Cinema»

Η «New Star» διορ­γα­νώ­νει ολο­ή­με­ρες τιμη­τι­κές προ­βο­λές για το Κίνη­μα της 26ης Ιου­λί­ου της Κού­βας, την Τετάρ­τη 26 Ιού­λη στον ιστο­ρι­κό κινη­μα­το­γρά­φο «STUDIO New Star Art Cinema» (είσο­δος ελεύ­θε­ρη), με αφορ­μή τα 70 χρό­νια από την επί­θε­ση στη Μονκάδα.

Το Κίνη­μα της 26ης Ιου­λί­ου ήταν μία επα­να­στα­τι­κή ομά­δα με ηγέ­τη τον Φιντέλ Κάστρο, που σχε­δί­α­σε και πέτυ­χε το 1959 την ανα­τρο­πή του δικτα­το­ρι­κού καθε­στώ­τος του Φουλ­χέν­σιο Μπα­τί­στα στην Κού­βα. Η ονο­μα­σία του προ­ήλ­θε μετά από μία απο­τυ­χη­μέ­νη πολε­μι­κή επι­χεί­ρη­ση στη Μον­κά­δα, η οποία έλα­βε χώρα στις 26 Ιου­λί­ου 1953.

Μετά από αυτή την επί­θε­ση, η ομά­δα ανα­συ­γκρο­τή­θη­κε στο Μεξι­κό, το 1955, έχο­ντας ως μέλη 82 εξό­ρι­στους επα­να­στά­τες, μετα­ξύ αυτών ο Φιντέλ Κάστρο, ο αδελ­φός του Ραούλ καθώς και ο Ερνέ­στο Τσε Γκε­βά­ρα, με απο­στο­λή τον σχη­μα­τι­σμό ενός αντάρ­τι­κου στρα­τού για την ανα­τρο­πή του καθε­στώ­τος της Κούβας.

Θα προ­βλη­θούν οι ται­νί­ες του Τόμας Γκου­τιέ­ρεζ Αλέα:

«Οι Δώδε­κα Καρέκλες»

Η χώρα περ­νά­ει στα χέρια σοσια­λι­στών επα­να­στα­τών. Μια πλού­σια γυναί­κα δεν αντέ­χει να δώσει όλο τον πλού­το και τα υπάρ­χο­ντά της στη νέα κυβέρ­νη­ση. Κρύ­βει, λοι­πόν, όλα τα πολύ­τι­μα κοσμή­μα­τα της, σε δώδε­κα καρέ­κλες, από μία τρα­πε­ζα­ρία. Μετά το θάνα­τό της, ο γαμπρός της (Ιππό­λυ­τος), ανα­κα­λύ­πτει τι είχε κάνει η πεθε­ρά του. Οι καρέ­κλες όμως έχουν «εθνι­κο­ποι­η­θεί» και ανή­κουν σε δώδε­κα δια­φο­ρε­τι­κούς ανθρώ­πους. Μαζί με έναν παπά και τον πρώ­ην υπη­ρέ­τη του, ο Ιππό­λυ­τος αρχί­ζει μια τρε­λή κούρ­σα για να βρει τις καρέ­κλες και να πάρει ό,τι νομί­ζει πως δικαιω­μα­τι­κά του ανήκει.

«Μνή­μες Υπανάπτυξης»

Ο κεντρι­κός ήρω­ας είναι ένας καλ­λιερ­γη­μέ­νος αστός που αρνή­θη­κε να ακο­λου­θή­σει τη γυναί­κα του, τους γονείς του και τους φίλους του στην Αμε­ρι­κή κι έμει­νε μόνος του στην Κού­βα, παρα­τη­ρη­τής και σχο­λια­στής των μεταλ­λα­γών που γίνε­ται στη χώρα του. Προ­τι­μά να παρα­μεί­νει στην Αβά­να και μολο­νό­τι υπο­στη­ρί­ζει την επα­νά­στα­ση, έστω κι αν δεν κατα­λα­βαί­νει πλή­ρως τους στό­χους της, δεν απο­φα­σί­ζει να πάρει μέρος στο χτί­σι­μο της νέας κοι­νω­νί­ας. Ζει χωρίς να δου­λεύ­ει. Ήρω­ας εξαι­ρε­τι­κά αντι­φα­τι­κός, που μένει απελ­πι­στι­κά αδρα­νής όταν ξεσπά η κρί­ση στον Κόλ­πο των Χοί­ρων και όλη η χώρα κινη­το­ποιεί­ται για να αντι­με­τω­πί­σει την αμε­ρι­κα­νι­κή εισβολή.

«Ιστο­ρί­ες της Επανάστασης»

Η ται­νία εξη­γεί τρία επει­σό­δια του Κου­βα­νι­κού Επα­να­στα­τι­κού Αγώ­να ενά­ντια στον δικτά­το­ρα Fulgencio Batista. Τις συζη­τή­σεις μέσα σε μια οικο­γέ­νεια που κρύ­βει έναν τραυ­μα­τι­σμέ­νο επα­να­στά­τη. Την ηθι­κή σύγκρου­ση των ανταρ­τών στη Σιέ­ρα Μαέ­στρα όταν πρέ­πει να απο­φα­σί­σουν αν θα συνε­χί­σουν να πολε­μούν ενα­ντί­ον του εχθρού και να εγκα­τα­λεί­ψουν έναν τραυ­μα­τι­σμέ­νο σύντρο­φο. Και την ανα­συ­γκρό­τη­ση της μάχης της Σάντα Κλά­ρα τον Δεκέμ­βριο του 1958, η οποία ήταν θεμε­λιώ­δης για τον θρί­αμ­βο των ανταρτών.

«Ο θάνα­τος ενός γραφειοκράτη»

Όταν ένας στα­χα­νο­βί­της εργά­της, αφο­σιω­μέ­νος στο έργο της επα­νά­στα­σης και στην οικο­δό­μη­ση της σοσια­λι­στι­κής κοι­νω­νί­ας χάνει τη ζωή του εν ώρα υπη­ρε­σί­ας και καθή­κο­ντος, στην κηδεία του οι σύντρο­φοί του κάνουν την ύψι­στη τιμή να τον θάψουν μαζί με το εργα­τι­κό του βιβλιά­ριο. Αυτό το γεγο­νός όμως ανοί­γει τον ασκό του Αιό­λου, καθώς η χήρα του δεν μπο­ρεί να πάρει τη σύντα­ξη του νεκρού χωρίς το θαμ­μέ­νο βιβλιά­ριο. Ένας αφε­λής ανι­ψιός της προ­σφέ­ρε­ται να διορ­θώ­σει τα πράγ­μα­τα και μπλέ­κει σε ένα απί­στευ­το γρα­φειο­κρα­τι­κό λαβύ­ριν­θο, σε έναν κόσμο από γρα­φεία, υπη­ρε­σί­ες και ατέ­λειω­τες ανα­μο­νές, εχθρι­κό, κατα­πιε­στι­κό, σχε­δόν καφ­κι­κό, όπου η παρά­νοια συμ­βα­δί­ζει με την ιλα­ρό­τη­τα και το τρα­γι­κό με το γελοίο.

Θα προ­βλη­θούν επί­σης οι ταινίες:

«Comandante» του Όλι­βερ Στόουν

Ένα πολι­τι­κό ντο­κι­μα­ντέρ του Αμε­ρι­κα­νού σκη­νο­θέ­τη Όλι­βερ Στό­ουν. Στην ται­νία, ο Στό­ουν παίρ­νει συνέ­ντευ­ξη από τον ηγέ­τη της Κού­βας Φιντέλ Κάστρο για ποι­κί­λα θέμα­τα. Ο ηγέ­της της Κού­βας ήταν ένας από τους σημα­ντι­κό­τε­ρους πολι­τι­κούς — επα­να­στά­τες της σύγ­χρο­νης επο­χής. Ωστό­σο για πολ­λούς απο­τε­λεί μια άγνω­στη προ­σω­πι­κό­τη­τα, που σκια­γρα­φεί­ται εξαι­ρε­τι­κά από τον Αμε­ρι­κα­νό σκη­νο­θέ­τη. Χαρα­κτη­ρι­στι­κό της αντι­κει­με­νι­κής και διεισ­δυ­τι­κής ματιάς της ται­νί­ας, που έκα­νε την πρε­μιέ­ρα της το 2002, είναι ότι δεν προ­βλή­θη­κε ποτέ  στις κινη­μα­το­γρα­φι­κές αίθου­σες της Αμε­ρι­κής, καθώς απαγορεύτηκε.

«Cuban Story» του Βιτόρ Παλέν

Κού­βα τέλη δεκα­ε­τί­ας 50. To «Cuban Story» είναι ένα εκπλη­κτι­κό ντο­κι­μα­ντέρ με σπά­νιο οπτι­κό υλι­κό για την Επα­νά­στα­ση στην Κού­βα. Ο σενα­ριο­γρά­φος και παρα­γω­γός Βίκτορ Πάλεν και ο κινη­μα­το­γρα­φι­κός αστέ­ρας Έρολ Φλιν βρί­σκο­νται στην Κού­βα την περί­ο­δο που η Επα­νά­στα­ση βρί­σκε­ται στο από­γειό της και την κατα­γρά­φουν με τον δικό τους τρόπο.

Πλη­ρο­φο­ρί­ες για το πρό­γραμ­μα — κρα­τή­σεις θέσε­ων: 210–8640054

che guevara mottas

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο