Γράφει η Τασσώ Γαΐλα //
Ζωγράφος, τοπιογράφος, συγγραφέας και περιηγητής ο ιδιόρυθμος Βρετανός Έντουαρτ Λίαρ ‘ζωγράφισε’ στον καμβά του ή σε ακουαρέλες και υδατογραφίες περίπου 3000 ελληνικά τοπία από το Σούλι, την Κέρκυρα, την Λευκάδα, την Αθήνα… Τοπία, ιστορικά ντοκουμέντα γνώσης και πολιτιστικής κληρονομιάς, που αν τα συνδιάσουμε με τα εξαιρετικά ταξιδιωτικά γραπτά του η προσφορά του περιηγητή Ε. Λίαρ στον Ελληνικό πολιτισμό είναι πράγματι πολύ σημαντική, τα έργα του πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας…
Πάμε Ηνωμένο Βασίλειο και στο πασίγνωστο Λονδρέζικο προάστιο Χάιγκεϊτ ; όπου στις 12 Μαΐου του 1812 θα γεννηθεί το 20ο από τα 21! παιδιά του εύπορου χρηματιστή Τζερεμάιμα Λίαρ (1788–1833). Δυστυχώς όταν ο μικρούλης Έντουαρτ θα είναι τεσσάρων μόλις ετών ο πατέρας χάνει την περιουσία του , η ζωή της οικογένειας Λίαρ αλλάζει δραματικά και την μόρφωση του μικρού Έντουαρτ θα αναλάβουν οι μεγαλύτερες αδελφές του Αν και Σάρα και αυτά μέχρι τα 15 του. Τότε που ο έφηβος πλέον Έντουαρτ για το βιοπορισμό του θα πιάσει την πρώτη του δουλειά στο Βρετανικό Μουσείο όπου έκανε σκίτσα πουλιών και κατόπιν βρήκε δουλειά σαν σκιτσογράφος-επάγγελμα με μεγάλη ζήτηση εκείνα τα χρόνια- δίπλα στον διάσημο συμπατριώτη του ορνιθολόγο Τζον Γκούλντ με αποτέλεσμα τα πολλά ταξίδια στην Ευρώπη, καθοριστικό για την μετέπειτα πορεία του Έντουαρτ στα γράμματα και στην ζωγραφική.
Συγγραφέας του παραδόξου( nonsense) και παραδοξολογίας(βιβλίο του: Book of nonsense-1846), όπως και ο Λιούις Κάρολ,1832–1898, (Η Αλίκη στην χώρα των θαυμάτων)- , συγγραφέας και ταξιδιωτικών εντυπώσεων , βιβλία που ταυτόχρονα τα εικονογραφούσε ο ίδιος και με μεγάλη επιτυχία ο ταξιδευτής περιηγητής Έντουαρτ Λίαρ, < o Άγγλος gentleman>, όπως ήθελε ο ίδιος να τον αποκαλούν, είναι ένας από τους διασημότερους Άγγλους ζωγράφους του 19ου αιώνα με τα έργα του να γίνοντε ανάρπαστα από τους ευγενείς και τους μεγαλοαστούς της εποχής του, ‑σ’ αυτούς τους κύκλους σύχναζε ο Ε.-, με καθολική αναγνώριση του ταλέντου του, και φήμη τέτοια που η ίδια η βασίλισσα Βικτώρια τον προσέλαβε σαν δάσκαλο της σε μαθήματα ζωγραφικής και μάλιστα δήλωνε ότι ο Λήαρ ήταν εξαιρετικός δάσκαλος…
Η υγεία του ζωγράφου μας ήταν από την παιδική του ηλικία προβληματική.Κατάθλιψη και επιληψία τον ακολουθούσαν πάντα μα παρ’ όλα αυτά φανατικός ταξιδευτής έφτασε μέχρι και την Ινδία, ενώ στα ταξίδια του εκτός από την Ελλάδα, άλλοι σταθμοί υπήρξαν η Ιταλία, η Αλβανία, η Συρία, η Αίγυπτος, η Παλαιστίνη…
Στην Ελλάδα ήρθε για πρώτη φορά την άνοιξη του 1848 μέσω Ιταλίας, Αθήνα- Κέρκυρα- Λευκάδα- Ήπειρος και Σούλι μέρη που επισκέφθηκε ο Έντουαρτ Λίαρ και αποτύπωσε στον καμβά του υμνώντας με μοναδικό τρόπο και προσωπικό στυλ τις ελληνικές ομορφιές, το φως, την αγνότητα, τη μοναδική ομορφιά της Ελλάδας του μέσου του 19ου αιώνα , αναμφίβολα ο μεγαλύτερος και παραγωγικότερος ζωγράφος ελληνικών τοπίων του 19ου αιώνα.
Λάτρης και θαυμαστής του Λόρδου Μπάιρον ο Λίαρ συμπεριέλαβε ‑μετά τα ταξίδια του στην Αλβανία- και τη Ελλάδα στα σχέδια του, Ελλάδα που τον οφέλησε στο θέμα της εύθραστης υγείας του…
Περνάμε την Ήπειρο και το Σούλι όπου πράγματι τα έργα του είναι μοναδικά και σταματάμε στην Κέρκυρα την οποία όπως διαβάζω επισκέφθηκε 9 συνολικά φορές και με παρατεταμένες διαμονές στο διάστημα 1856–1866, ίσως και λόγω της κατάθλιψης του που συνεχώς τον ταλαιπωρούσε και το νησί του προσέφερε μεγάλη ανακούφιση
-«Το νησί είναι ωραιότερο από ποτέ και δεν μπορώ να φανταστώ πιο παραμυθένια θέα ή τελειότερο ελληνικό τοπίο»(1862) έγραφε στην Έμιλι Τένισον σύζυγο του φίλου του ποιητή λόρδου Άλφρεντ Τένισον (1809–1892)…
-«Γύρω στις τρεις το πρωί αγκυροβολίσαμε στον πανέμορφο παράδεισο του κερκυραϊκού κόλπου και να’ μια λοιπόν»- γράφει ο Έντουαρτ στην αγαπημένη του αδελφή και δασκάλα Αν …
-«Τριγυρνούσα ολόκληρο το απόγευμα και δεν έχω δει τίποτα ωραιότερο απ’ αυτές τις θέες… Η πυκνότατη βλάστηση, οι ωραίες ελιές, τα κυπαρίσσια, οι αμυγδαλιές και οι πορτοκαλιές συνθέτουν ένα καταπράσινο τοπίο, όσο για τα αλβανικά βουνά, είναι εξαίσια. Όλα τα χωριά φαίνονται καθαρά και κάτασπρα, με φοίνικες να δεσπόζουν εδώ και εκεί… Μακάρι να μπορούσα να σου δώσω μια ιδέα της ομορφιάς αυτού του νησιού-είναι πραγματικός παράδεισος».
Αγαπημένα του χωριά στην Κέρκυρα οι Χωρεπίσκοποι και η Στρογγυλή όπου και επισκεπτόνταν τον ποιητή μας Γεράσιμο Μαρκορά (1826–1911). Τόσο μεγάλη η αγάπη του για την Κέρκυρα που την επισκέφθηκε συνολικά 9! Φορές…
Πολυσχιδής προσωπικότητα, όταν θα αποβιώσει στην Ιταλία όπου πέρασε και τα τελευταία χρόνια της ζωής του θα είναι ήδη καθιερωμένος και διάσημος , συγγραφέας παραδοξολογίας και ζωγράφος, με έργα του στις σημαντικότερες ιδιωτικές συλλογές και σε Μουσεία…
Μόνο που λόγω έλλειψης στενών συγγενών-δεν είχε δική του οικογένεια- θα πεθάνει μόνος και με μια ακόμα ασθένεια να τον ταλαιπωρεί-όρασης- στο Σαν Ρέμο –Ιταλία στις 29 Ιανουαρίου του 1888 .Στον τάφο του στο κοιμητήριο του Σαν Ρέμο στίχοι του διάσημου Άγγλου ποιητή και στενού προσωπικού του φίλου sir Άλφρεντ Τένισον από το ποίημα του με τίτλο : «Στον Έντουαρτ Λίαρ για τα ταξίδια του στην Ελλάδα»…
Το 2012 και με ευκαιρία τα 200 χρόνια από τη γέννηση του Έντουαρτ Λίαρ πραγματοποιήθηκε με απρόβλεπτα μεγάλη επιτυχία τρίμηνη περιοδική έκθεση 93 έργων του Ε.Λ., στο Μουσείο Ασιατικής Τέχνης της Κέρκυρας (παλαιά Ανάκτορα) και με τίτλο <Ο Edward Lear και τα Ιόνια νησιά>.
<Ζωγράφος της Ελλάδας >όπως τον αποκαλούσαν οι Άγγλοι , ο Ε. Λ., κίνησε και το ενδιαφέρον των Ελλήνων συλλεκτών έργων τέχνης με πολλά έργα του να κοσμούν ιδιοτικές ελληνικές συλλογές ιδίως στο Λονδίνο. Επίσης μεγάλου αριθμού έργων του κάτοχος είναι η Γεννάδιος Βιβλιοθήκη.
(archaiologia.gr/old.corfupress.com>news>texnes/ Περιοδικό Επτανησιακά/Σεπτ.2014, βασικά βοηθήματα για την συγγραφή του άρθρου)