Μία πρωτότυπη και σημαντική έκθεση ζωγραφικής θα λειτουργεί ως 10 Σεπτέμβρη _με ελεύθερη είσοδο στον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Μεσσήνης (ξεκίνησε 10 Ιούνη).
Πρόκειται για τις «αρχαίες πέτρες», του Ιταλού καλλιτέχνη Franco Murer, η οποία περιλαμβάνει έργα εμπνευσμένα από τον αρχαιολογικό χώρο στον οποίο εκτίθενται, με θεματολογία από τη μυθολογία και την ιστορία της Αρχαίας Μεσσήνης, ενισχύοντας τους δεσμούς του Δήμου Μεσσήνης με τη γείτονα χώρα και συμβάλλει στη διασύνδεση της τέχνης με τον πολιτισμό. Τα έργα είναι φτιαγμένα σε καραβόπανα διαστάσεων 2Χ3μ, στερεωμένα σε ιστία, ώστε να κυματίζουν με τον αέρα και πλήρως εναρμονισμένα με τον χώρο καθώς είναι τοποθετημένα στον αρχαίο δρόμο απέναντι από το Ασκληπιείο.
Ο καθηγητής Π.Θέμελης έγραψε για την έκθεση: «Ο μεγάλος Ιταλός καλλιτέχνης, Franco Murer, εκθέτει έργα του εμπνευσμένα από τον μυθολογικό πλούτο της Μεσσηνίας. Είναι έργα Αναγεννησιακά και ταυτόχρονα σύγχρονα ζωγραφισμένα σε πανιά παλλόμενα και εκτεθειμένα στον Μεσσηνιακό ουρανό και άνεμο, ως ιστία ιστιοφόρων πλοίων που ταξιδεύουν αντάμα με την Ισιδα Πελαγία».
Για ένα δε από τα έργα του σημείωσε: «απεικονίζει με αριστουργηματικό τρόπο τη γέννηση του Δία και τη μεταφορά του για επιβίωση στην αρχαία Μεσσήνη. Οι νύμφες των νερών και του βουνού τον ανέθρεψαν στην Ιθώμη υπό την προστασία των Κουρητών. Η αρχαία Μεσσήνη που αγαπούν οι Μούσες, ο πλανήτης ολόκληρος, όλοι οι Έλληνες και οι Μεσσήνιοι φυσικά, υποφέρει, βασανίζεται, θλίβεται και εξοργίζεται»
Ο Σταμάτης Φριτζίλας, στέλεχος της Εφορίας Αρχαιοτήτων Μεσσηνίας, έγραψε:
«Μερικές από τις δημοφιλέστερες μορφές του μεσσηνιακού ηρωικού κύκλου και σύμβολα της αντιστάσεως των Μεσσηνίων κατά των Σπαρτιατών, όπως ο Αριστομένης, είναι κάποια από τα θέματα του δωδεκάλογου των τελευταίων έργων του Franco Murer, του Ιταλού ταλαντούχου καλλιτέχνη, στην τελευταία έκθεσή του στην αρχαία Μεσσήνη.
Τα δώδεκα έργα του καταξιωμένου ζωγράφου έχουν θέματα με θεούς και ήρωες της Μεσσήνης, όπως η Λήδα με τον Κύκνο, η αρχαία Μεσσήνη, ο Κάστωρ και Πολυδεύκης στο όρος Ιθώμη μαζί με τον Αφαρέα, ο Ζευς ως πατήρ θεών και ανθρώπων, ο Ποσειδών, θεός του ύδατος, η Ιθώμη να πλένει το Δία στην πηγή Αρσινόη, ο αστερισμός του Κενταύρου, ο Ιξίων, η Δήμητρα και Περσεφόνη, ο Ορφεύς και ο Ασκληπιός. Κάθε μία από τις 12 μυθολογικές συνθέσεις εμπεριέχει θεότητες, ηρωικές μορφές και τελετουργίες, ενώ είναι εμποτισμένες και από τη ρωμαϊκή παράδοση.
Με πληροφορίες
από την τοπική εφημερίδα “Πάμισσος”
FRANCO MURER
Le antiche pietre \ Οι αρχαίες πέτρες
10 Ιουνίου — 10 Σεπτεμβρίου
Αρχαιολογικός Χώρος Αρχαίας Μεσσήνης
Ρίχνοντας μια ματιά στις μυθολογικές συνθέσεις του καλλιτέχνη Franco Murer, αυτομάτως μεταφέρεται κανείς ταυτόχρονα στον κόσμο της Αναγέννησης, του Μοντερνισμού, της χαμένης τέχνης της αρχαίας κλασικής ζωγραφικής και της τελειότητας και της ομορφιάς που μεταφέρουν οι κόκκινες και μαύρες μορφές των αρχαίων αγγείων της Αττικής. Πρόκειται για έναν πολυδιάστατο, ταλαντούχο καλλιτέχνη που τρέφεται από τη ρωμαϊκή και ιταλική αναγεννησιακή παράδοση όπως ο Murer.
Γεννήθηκε στο Falcade του Veneto το 1952 και αυτή είναι η πρώτη του έκθεση στην Ελλάδα. Τα έργα αυτά είναι κυρίως το αποτέλεσμα μιας καλλιτεχνικής μνήμης των ερειπίων της Αρχαίας Μεσσήνης, αναγνωρίζοντας την αισθητική και ιστορική τους αξία, αποτίοντας φόρο τιμής στον χώρο με την καλλιτεχνική του συμβολή και την εκφραστική του δύναμη. Η γραφή δεν είναι ο μόνος τρόπος επέκτασης της πραγματικότητας- για τον Murer, η παραγωγή παραστατικών τεχνών είναι μια ανύψωση της όρασης αυτού που την παράγει αλλά και αυτού που την παρατηρεί και αντιλαμβάνεται το εγγενές μήνυμα της. Αυτός που παρατηρεί το έργο είναι εκείνος που, κατανοώντας το μήνυμά του, ανακαλεί μνήμες και αισθήσεις που οδηγούν σε μια κάθαρση συγκρίσιμη με την κάθαρση της αριστοτελικής τραγωδίας.
Κάθε μία από τις 12 μυθολογικές αναπαραστάσεις είναι εμπνευσμένη από θεότητες, ηρωικές μορφές, μύθους και τελετουργίες της Αρχαίας Μεσσήνης που αναδύονται από τα ερείπια των “αρχαίων λίθων” που μιμούνται και αναπαράγουν τις δράσεις με σοβαρό και ολοκληρωμένο τρόπο. Η εστίαση στις θεϊκές μορφές, σύνθετες και πολύχρωμες, θα σας μεταφέρει από την ατμόσφαιρα της μιζέριας και της δυστυχίας που χαρακτηρίζει την εποχή μας σε μια χρυσή εποχή που έζησαν και δημιούργησαν αθάνατοι, ανθρώπινοι χαρακτήρες που ζούσαν σαν θεοί, χωρίς πόνο και θλίψη, αιώνια νέοι, με το θάνατο να μοιάζει περισσότερο με ανάπαυση, μια γόνιμη και παραδεισένια γη που προσφέρει άφθονα τους καρπούς της και όπου ζει κανείς με ευημερία, ειρήνη και καλή θέληση. Χρειαζόμαστε λοιπόν ένα μήνυμα αισιοδοξίας.
Σύντομο βιογραφικό
Ο Franco Murer σπούδασε ως καλλιτέχνης δίπλα στον πατέρα του Augusto πριν φοιτήσει στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Βενετίας. Τα σημαντικότερα έργα του περιλαμβάνουν τους Σταθμούς του Σταυρού στο Canale d’Agordo, τη γενέτειρα του Πάπα Luciani, και έναν άλλο Σταθμό του Σταυρού στην εκκλησία των Άλπεων που ιδρύθηκε από μετανάστες στην Jaraguà Do Sul της Βραζιλίας, η οποία στεγάζει επίσης τις τοιχογραφίες του Αρχαγγέλου Μιχαήλ και “Μετανάστευση 1875”. Το 2010, δημιούργησε έξι χάλκινα ανάγλυφα, που απεικονίζουν επεισόδια από τη ζωή του Αγίου Ιωσήφ, για να διακοσμήσει το 100ό σιντριβάνι στους Κήπους του Βατικανού, που εγκαινιάστηκε από τον Πάπα Βενέδικτο ΙΣΤ’. Άλλα σημαντικά έργα περιλαμβάνουν την προτομή του Πάπα Ιωάννη ΧΧΙΙΙ και το ανάγλυφο του Πάπα Ιωάννη Παύλου Α’ που δημιουργήθηκε για τη Scuola Grande di San Rocco στη Βενετία. Πολλές διεθνείς εκθέσεις έχουν αφιερωθεί στο έργο του Franco Murer, όπως η έκθεση “Αναμνήσεις σε ασπρόμαυρο” στην Αθήνα και την Καλαμάτα, η οποία επικεντρώθηκε σε εικόνες πολέμου- μια έκθεση ζωγραφικής που απεικονίζει τη δράση του Θερβάντες και τη Μάχη του Lepanto (1571), η οποία φιλοξενήθηκε αρχικά στη Ναύπακτο και στη συνέχεια στη Scuola Grande di San Rocco στη Βενετία, στο πλαίσιο των εορτασμών για την 450ή επέτειο της Μάχης του Lepanto. Για την 700ή επέτειο του θανάτου του Δάντη Αλιγκιέρι, δημιούργησε εικονογραφήσεις για την Κόλαση και το Παράδεισο- αυτές βιβλιοδετήθηκαν σε δύο καταλόγους με εισαγωγή του καρδινάλιου Giovanni Lajolo. Τα δημόσια γλυπτά του περιλαμβάνουν τα πορτρέτα του αρχαιολόγου de Guidobaldi, του ακαδημαϊκού και συγγραφέα Ricciotti (Nereto, TE), του δικηγόρου Riccardo Cerulli και του ιστορικού Vincenzo Bindi στην Giulianova (TE), της Ellen Johnson-Sirleaf, προέδρου της Δημοκρατίας της Λιβερίας.
Με πληροφορίες από το
Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών