Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Franco Murer: έκθεση le antiche pietre \ οι αρχαίες πέτρες

Μία πρω­τό­τυ­πη και σημα­ντι­κή έκθε­ση ζωγρα­φι­κής θα λει­τουρ­γεί ως 10 Σεπτέμ­βρη _με ελεύ­θε­ρη είσο­δο στον αρχαιο­λο­γι­κό χώρο της Αρχαί­ας Μεσ­σή­νης (ξεκί­νη­σε 10 Ιούνη).

Πρό­κει­ται για τις «αρχαί­ες πέτρες», του Ιτα­λού καλ­λι­τέ­χνη Franco Murer, η οποία περι­λαμ­βά­νει έργα εμπνευ­σμέ­να από τον αρχαιο­λο­γι­κό χώρο στον οποίο εκτί­θε­νται, με θεμα­το­λο­γία από τη μυθο­λο­γία και την ιστο­ρία της Αρχαί­ας Μεσ­σή­νης, ενι­σχύ­ο­ντας τους δεσμούς του Δήμου Μεσ­σή­νης με τη γεί­το­να χώρα και συμ­βάλ­λει στη δια­σύν­δε­ση της τέχνης με τον πολι­τι­σμό. Τα έργα είναι φτιαγ­μέ­να σε καρα­βό­πα­να δια­στά­σε­ων 2Χ3μ, στε­ρε­ω­μέ­να σε ιστία, ώστε να κυμα­τί­ζουν με τον αέρα και πλή­ρως εναρ­μο­νι­σμέ­να με τον χώρο καθώς είναι τοπο­θε­τη­μέ­να στον αρχαίο δρό­μο απέ­να­ντι από το Ασκληπιείο.

Ο καθη­γη­τής Π.Θέμελης έγρα­ψε για την έκθε­ση: «Ο μεγά­λος Ιτα­λός καλ­λι­τέ­χνης, Franco Murer, εκθέ­τει έργα του εμπνευ­σμέ­να από τον μυθο­λο­γι­κό πλού­το της Μεσ­ση­νί­ας. Είναι έργα Ανα­γεν­νη­σια­κά και ταυ­τό­χρο­να σύγ­χρο­να ζωγρα­φι­σμέ­να σε πανιά παλ­λό­με­να και εκτε­θει­μέ­να στον Μεσ­ση­νια­κό ουρα­νό και άνε­μο, ως ιστία ιστιο­φό­ρων πλοί­ων που ταξι­δεύ­ουν αντά­μα με την Ισι­δα Πελαγία».
Για ένα δε από τα έργα του σημεί­ω­σε: «απει­κο­νί­ζει με αρι­στουρ­γη­μα­τι­κό τρό­πο τη γέν­νη­ση του Δία και τη μετα­φο­ρά του για επι­βί­ω­ση στην αρχαία Μεσ­σή­νη. Οι νύμ­φες των νερών και του βου­νού τον ανέ­θρε­ψαν στην Ιθώ­μη υπό την προ­στα­σία των Κου­ρη­τών. Η αρχαία Μεσ­σή­νη που αγα­πούν οι Μού­σες, ο πλα­νή­της ολό­κλη­ρος, όλοι οι Έλλη­νες και οι Μεσ­σή­νιοι φυσι­κά, υπο­φέ­ρει, βασα­νί­ζε­ται, θλί­βε­ται και εξοργίζεται»

Ο Στα­μά­της Φρι­τζί­λας, στέ­λε­χος της Εφο­ρί­ας Αρχαιο­τή­των Μεσ­ση­νί­ας, έγραψε:
«Μερι­κές από τις δημο­φι­λέ­στε­ρες μορ­φές του μεσ­ση­νια­κού ηρω­ι­κού κύκλου και σύμ­βο­λα της αντι­στά­σε­ως των Μεσ­ση­νί­ων κατά των Σπαρ­τια­τών, όπως ο Αρι­στο­μέ­νης, είναι κάποια από τα θέμα­τα του δωδε­κά­λο­γου των τελευ­ταί­ων έργων του Franco Murer, του Ιτα­λού ταλα­ντού­χου καλ­λι­τέ­χνη, στην τελευ­ταία έκθε­σή του στην αρχαία Μεσσήνη.

Τα δώδε­κα έργα του κατα­ξιω­μέ­νου ζωγρά­φου έχουν θέμα­τα με θεούς και ήρω­ες της Μεσ­σή­νης, όπως η Λήδα με τον Κύκνο, η αρχαία Μεσ­σή­νη, ο Κάστωρ και Πολυ­δεύ­κης στο όρος Ιθώ­μη μαζί με τον Αφα­ρέα, ο Ζευς ως πατήρ θεών και ανθρώ­πων, ο Ποσει­δών, θεός του ύδα­τος, η Ιθώ­μη να πλέ­νει το Δία στην πηγή Αρσι­νόη, ο αστε­ρι­σμός του Κενταύ­ρου, ο Ιξί­ων, η Δήμη­τρα και Περ­σε­φό­νη, ο Ορφεύς και ο Ασκλη­πιός. Κάθε μία από τις 12 μυθο­λο­γι­κές συν­θέ­σεις εμπε­ριέ­χει θεό­τη­τες, ηρω­ι­κές μορ­φές και τελε­τουρ­γί­ες, ενώ είναι εμπο­τι­σμέ­νες και από τη ρωμαϊ­κή παράδοση.

Με πλη­ρο­φο­ρί­ες
από την τοπι­κή εφη­με­ρί­δα “Πάμισ­σος

FRANCO MURER
Le antiche pietre \ Οι αρχαί­ες πέτρες
10 Ιου­νί­ου — 10 Σεπτεμβρίου
Αρχαιο­λο­γι­κός Χώρος Αρχαί­ας Μεσσήνης

Ρίχνο­ντας μια ματιά στις μυθο­λο­γι­κές συν­θέ­σεις του καλ­λι­τέ­χνη Franco Murer, αυτο­μά­τως μετα­φέ­ρε­ται κανείς ταυ­τό­χρο­να στον κόσμο της Ανα­γέν­νη­σης, του Μοντερ­νι­σμού, της χαμέ­νης τέχνης της αρχαί­ας κλα­σι­κής ζωγρα­φι­κής και της τελειό­τη­τας και της ομορ­φιάς που μετα­φέ­ρουν οι κόκ­κι­νες και μαύ­ρες μορ­φές των αρχαί­ων αγγεί­ων της Αττι­κής. Πρό­κει­ται για έναν πολυ­διά­στα­το, ταλα­ντού­χο καλ­λι­τέ­χνη που τρέ­φε­ται από τη ρωμαϊ­κή και ιτα­λι­κή ανα­γεν­νη­σια­κή παρά­δο­ση όπως ο Murer.

Γεν­νή­θη­κε στο Falcade του Veneto το 1952 και αυτή είναι η πρώ­τη του έκθε­ση στην Ελλά­δα. Τα έργα αυτά είναι κυρί­ως το απο­τέ­λε­σμα μιας καλ­λι­τε­χνι­κής μνή­μης των ερει­πί­ων της Αρχαί­ας Μεσ­σή­νης, ανα­γνω­ρί­ζο­ντας την αισθη­τι­κή και ιστο­ρι­κή τους αξία, απο­τί­ο­ντας φόρο τιμής στον χώρο με την καλ­λι­τε­χνι­κή του συμ­βο­λή και την εκφρα­στι­κή του δύνα­μη. Η γρα­φή δεν είναι ο μόνος τρό­πος επέ­κτα­σης της πραγ­μα­τι­κό­τη­τας- για τον Murer, η παρα­γω­γή παρα­στα­τι­κών τεχνών είναι μια ανύ­ψω­ση της όρα­σης αυτού που την παρά­γει αλλά και αυτού που την παρα­τη­ρεί και αντι­λαμ­βά­νε­ται το εγγε­νές μήνυ­μα της. Αυτός που παρα­τη­ρεί το έργο είναι εκεί­νος που, κατα­νο­ώ­ντας το μήνυ­μά του, ανα­κα­λεί μνή­μες και αισθή­σεις που οδη­γούν σε μια κάθαρ­ση συγκρί­σι­μη με την κάθαρ­ση της αρι­στο­τε­λι­κής τραγωδίας.

Κάθε μία από τις 12 μυθο­λο­γι­κές ανα­πα­ρα­στά­σεις είναι εμπνευ­σμέ­νη από θεό­τη­τες, ηρω­ι­κές μορ­φές, μύθους και τελε­τουρ­γί­ες της Αρχαί­ας Μεσ­σή­νης που ανα­δύ­ο­νται από τα ερεί­πια των “αρχαί­ων λίθων” που μιμού­νται και ανα­πα­ρά­γουν τις δρά­σεις με σοβα­ρό και ολο­κλη­ρω­μέ­νο τρό­πο. Η εστί­α­ση στις θεϊ­κές μορ­φές, σύν­θε­τες και πολύ­χρω­μες, θα σας μετα­φέ­ρει από την ατμό­σφαι­ρα της μιζέ­ριας και της δυστυ­χί­ας που χαρα­κτη­ρί­ζει την επο­χή μας σε μια χρυ­σή επο­χή που έζη­σαν και δημιούρ­γη­σαν αθά­να­τοι, ανθρώ­πι­νοι χαρα­κτή­ρες που ζού­σαν σαν θεοί, χωρίς πόνο και θλί­ψη, αιώ­νια νέοι, με το θάνα­το να μοιά­ζει περισ­σό­τε­ρο με ανά­παυ­ση, μια γόνι­μη και παρα­δει­σέ­νια γη που προ­σφέ­ρει άφθο­να τους καρ­πούς της και όπου ζει κανείς με ευη­με­ρία, ειρή­νη και καλή θέλη­ση. Χρεια­ζό­μα­στε λοι­πόν ένα μήνυ­μα αισιοδοξίας.

Σύντο­μο βιογραφικό

Ο Franco Murer σπού­δα­σε ως καλ­λι­τέ­χνης δίπλα στον πατέ­ρα του Augusto πριν φοι­τή­σει στην Ακα­δη­μία Καλών Τεχνών της Βενε­τί­ας. Τα σημα­ντι­κό­τε­ρα έργα του περι­λαμ­βά­νουν τους Σταθ­μούς του Σταυ­ρού στο Canale d’Agordo, τη γενέ­τει­ρα του Πάπα Luciani, και έναν άλλο Σταθ­μό του Σταυ­ρού στην εκκλη­σία των Άλπε­ων που ιδρύ­θη­κε από μετα­νά­στες στην Jaraguà Do Sul της Βρα­ζι­λί­ας, η οποία στε­γά­ζει επί­σης τις τοι­χο­γρα­φί­ες του Αρχαγ­γέ­λου Μιχα­ήλ και “Μετα­νά­στευ­ση 1875”. Το 2010, δημιούρ­γη­σε έξι χάλ­κι­να ανά­γλυ­φα, που απει­κο­νί­ζουν επει­σό­δια από τη ζωή του Αγί­ου Ιωσήφ, για να δια­κο­σμή­σει το 100ό σιντρι­βά­νι στους Κήπους του Βατι­κα­νού, που εγκαι­νιά­στη­κε από τον Πάπα Βενέ­δι­κτο ΙΣΤ’. Άλλα σημα­ντι­κά έργα περι­λαμ­βά­νουν την προ­το­μή του Πάπα Ιωάν­νη ΧΧΙΙΙ και το ανά­γλυ­φο του Πάπα Ιωάν­νη Παύ­λου Α’ που δημιουρ­γή­θη­κε για τη Scuola Grande di San Rocco στη Βενε­τία. Πολ­λές διε­θνείς εκθέ­σεις έχουν αφιε­ρω­θεί στο έργο του Franco Murer, όπως η έκθε­ση “Ανα­μνή­σεις σε ασπρό­μαυ­ρο” στην Αθή­να και την Καλα­μά­τα, η οποία επι­κε­ντρώ­θη­κε σε εικό­νες πολέ­μου- μια έκθε­ση ζωγρα­φι­κής που απει­κο­νί­ζει τη δρά­ση του Θερ­βά­ντες και τη Μάχη του Lepanto (1571), η οποία φιλο­ξε­νή­θη­κε αρχι­κά στη Ναύ­πα­κτο και στη συνέ­χεια στη Scuola Grande di San Rocco στη Βενε­τία, στο πλαί­σιο των εορ­τα­σμών για την 450ή επέ­τειο της Μάχης του Lepanto. Για την 700ή επέ­τειο του θανά­του του Δάντη Αλι­γκιέ­ρι, δημιούρ­γη­σε εικο­νο­γρα­φή­σεις για την Κόλα­ση και το Παρά­δει­σο- αυτές βιβλιο­δε­τή­θη­καν σε δύο κατα­λό­γους με εισα­γω­γή του καρ­δι­νά­λιου Giovanni Lajolo. Τα δημό­σια γλυ­πτά του περι­λαμ­βά­νουν τα πορ­τρέ­τα του αρχαιο­λό­γου de Guidobaldi, του ακα­δη­μαϊ­κού και συγ­γρα­φέα Ricciotti (Nereto, TE), του δικη­γό­ρου Riccardo Cerulli και του ιστο­ρι­κού Vincenzo Bindi στην Giulianova (TE), της Ellen Johnson-Sirleaf, προ­έ­δρου της Δημο­κρα­τί­ας της Λιβερίας.

Με πλη­ρο­φο­ρί­ες από το
Ιτα­λι­κό Μορ­φω­τι­κό Ινστι­τού­το Αθηνών

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο