Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

O Βίνσεντ βαν Γκογκ και η ιαπωνική τέχνη

Ο Βίν­σεντ βαν Γκογκ δεν επι­σκέ­φθη­κε ποτέ την Ιαπω­νία, ωστό­σο εμπνεύ­στη­κε από την τέχνη της μακρι­νής και εξω­τι­κής χώρας. Το ομώ­νυ­μο μου­σείο στο Άμστερ­νταμ παρου­σιά­ζει αυτή την εκλε­κτι­κή συγγένεια.

«Τα άνθη αμυ­γδα­λιάς» με τα λευ­κά και ροζ λου­λού­δια ζωγρα­φι­σμέ­να πάνω σε ένα φωτει­νό κατα­γά­λα­νο ουρα­νό είναι ένα σύμ­βο­λο του ερχο­μού της άνοι­ξης και ένα από τα πιο γνω­στά έργα του μεγά­λου Ολλαν­δού ζωγρά­φου Βίν­σεντ βαν Γκογκ. Έζη­σε από το 1853 μέχρι το 1890 και η σει­ρά αυτή των έργων με θέμα τις αμυ­γδα­λιές ήταν από τoυς τελευ­ταί­ους του πίνα­κες. Τον δώρη­σε στον αδελ­φό του Τεό με αφορ­μή τη γέν­νη­ση του ανι­ψιού του.

«Τα άνθη αμυ­γδα­λιάς» είναι ένα τυπι­κό δείγ­μα ζωγρα­φι­κής του Ολλαν­δού καλ­λι­τέ­χνη, μιας ζωγρα­φι­κής που εμπνέ­ε­ται από την ιαπω­νι­κή τέχνη. Η Ιαπω­νία ήταν το όνει­ρο του, το ιδα­νι­κό του, σύμ­φω­να με τον Άξελ Ρύγκερ, διευ­θυ­ντή του μου­σεί­ου Βαν Γκογκ στο Άμστερ­νταμ. Η ιαπω­νι­κή χαρα­κτι­κή τέχνη τον επη­ρέ­α­σε βαθύ­τα­τα. «Υπάρ­χει μια στι­λι­στι­κή ομοιό­τη­τα και ίσως μια ψυχι­κή συγ­γέ­νεια» δήλω­σε ο Άξελ Ρύγκερ κατά τη διάρ­κεια της προ­ε­τοι­μα­σί­ας της έκθε­σης με τον τίτλο «Ο Βαν Γκονγκ και η Ιαπω­νία», η οποία εγκαι­νιά­ζε­ται σήμερα.

Για την επιρ­ροή της ιαπω­νι­κής τέχνης στο έργο του διά­ση­μου καλ­λι­τέ­χνη έχουν γρα­φτεί πάρα πολ­λά. Ωστό­σο ποτέ καμία έκθε­ση μέχρι σήμε­ρα δεν ασχο­λή­θη­κε τόσο επι­στα­μέ­να με αυτή την εκλε­κτι­κή συγ­γέ­νεια. Παρου­σιά­ζο­νται γύρω στα 60 έργα με λάδι αλλά και σχέ­δια, ανά­με­σά τους βρί­σκο­νται πολ­λά δάνεια. Επί­σης παρου­σιά­ζο­νται 60 ιαπω­νι­κά χαρα­κτι­κά που τόσο πολύ άρε­σαν στον Ολλαν­δό ζωγράφο.

PINAKAS

Βρή­κε την δική του Ιαπω­νία στην Αρλ

Ανα­ζη­τού­σε το φως και το βρή­κε στη Γαλ­λία ξεκι­νώ­ντας από το Παρί­σι το 1886. Τα βάζα του με τα εντυ­πω­σια­κά ηλιο­τρό­πια και τα αδρά χρώ­μα­τα εντυ­πω­σί­α­ζαν τους μοντέρ­νους ζωγρά­φους της επο­χής του. Ο Βίν­σεντ βαν Γκογκ βρή­κε την μού­σα του στην ιαπω­νι­κή ζωγρα­φι­κή. Είχε συλ­λέ­ξει γύρω στα 660 χαρα­κτι­κά. Ξυλο­γρα­φί­ες του 19ου αιώ­να όχι πάντα της καλύ­τε­ρης ποιό­τη­τας αλλά φθη­νά. «Ζηλεύω του Ιάπω­νες για την καθα­ρό­τη­τα που έχουν τα πράγ­μα­τα που κάνουν» έγρα­φε στον αδελ­φό του Τεό. Η αγά­πη του για την Ιαπω­νία έφθα­σε στο σημείο να ζωγρα­φί­σει τον εαυ­τό του ως Ιάπω­να μοναχό.

Περισ­σό­τε­ρο όμως και από τα μοτί­βα ήταν ο ιαπω­νι­κός τρό­πος παρου­σί­α­σης που άλλα­ξε το βλέμ­μα του Ολλαν­δού ζωγρά­φου. «Μετά από λίγο και­ρό αλλά­ζει η ματιά σου, βλέ­πεις περισ­σό­τε­ρο με μια ιαπω­νι­κή ματιά, ζεις τα χρώ­μα­τα δια­φο­ρε­τι­κά» έγρα­φε στον αδελ­φό του.

Ο ίδιος δεν κατά­φε­ρε να πάει ποτέ στην Ιαπω­νία, άλλω­στε δεν θα μπο­ρού­σε να κάνει ένα τόσο ακρι­βό ταξί­δι. Ωστό­σο το 1887 βρή­κε τη δική του Ιαπω­νία, όπως ο ίδιος έλε­γε, στο φως και τα λιβά­δια της Αρλ στη νότια Γαλλία.

Deutsche Welle / Ανέτ Μπίρ­σελ (DPA) / Μαρία Ρηγούτσου

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο