Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Orient Express 5 μέρες …21.000€ το κεφάλι: όσοι πιστοί ‑και έχοντες προσέλθετε!

Οι λάτρεις του λένε ότι «το τρέ­νο δεν σε μετα­φέ­ρει, σε ταξι­δεύ­ει». Ασφα­λώς, γνω­ρί­ζουν περισ­σό­τε­ρα από όσους το βλέ­πουν απλώς ως μετα­φο­ρι­κό μέσο. Η αλή­θεια είναι πως σε μία δια­δρο­μή με τρέ­νο, ο ταξι­διώ­της δεν κερ­δί­ζει χρό­νο, αλλά ξενά­γη­ση, εναλ­λασ­σό­με­νες εικό­νες, γνω­ρι­μία με δια­φο­ρε­τι­κά τοπία. Κι όταν ξεκου­ρά­ζε­ται το μάτι σου, εκεί­νο που πρώ­το αλαρ­γεύ­ει και ταξι­δεύ­ει, είναι το μυα­λό σου…

(παρέν­θε­ση σχόλιο)

Παρα­θέ­του­με παρα­κά­τω το καθα­ρά αστι­κό δημο­σί­ευ­μα ‑από αυτά που μας έχει συνη­θί­σει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, όπου εξυ­μνεί­ται ο πλού­τος της μεγά­λης αστι­κής τάξης, με τίτλους του είδους “Να πίνεις σαμπά­νια και όλη η Ευρώ­πη να περ­νά­ει μπρο­στά από το παρά­θυ­ρο του κου­πέ σου”, απλά για κάποιες πλη­ρο­φο­ρί­ες του ιστο­ρι­κού τρένου.

15_Αύγουστος σήμε­ρα και Μαρί­ες  …Mary_Maria_Marie_Мэри_María_Marija_ Maja όνο­μα θηλυ­κό, που είχε και η Πανα­γία και μαζί ο Πανα­γιώ­της, Πάνος, Πανού­σος, Πανα­γής, Πανά­γος, Γιώ­της, Τάκης, Πανί­κος κλπ. ΧΡΟΝΙΑ τους ΠΟΛΛΑ!

Πάνε κοντά 60 χρό­νια που ο Sergio Endrigo ταρα­γού­δη­σε για ένα άλλο τρέ­νο το “Il treno che viene dal sud” (Non porta soltanto Marie \ Con le labbra di corallo \ E gli occhi grandi così \ Porta gente, gente nata tra gli ulivi \ Porta gente che va a scordare il sole \ Ma è caldo il pane \ Lassù nel nord…)

Το τρέ­νο που έρχε­ται από το νότο

Δεν φέρ­νει μόνο Μαρί­ες \ με χεί­λη κορα­λί \ Και τα τόσο μεγά­λα μάτια έτσι…
Φέρ­νει ανθρώ­πους του λαού που γεν­νή­θη­καν ανά­με­σα στις ελιές
Ανθρώ­πους που πάνε να ξεχά­σουν τον ήλιο
Αλλά να …το ψωμί είναι ζεστό \ Εκεί ψηλά στα βόρεια
Στο τρέ­νο από τα νότια \
Ιδρώ­τας και χίλιες βαλίτσες
Μάτια μαύ­ρα από τη ζήλια

Αντίο Μαρία

Χωρίς αγά­πη, η προ­σπά­θεια είναι πιο δύσκολη
Όμως η νύχτα είναι ένα όνει­ρο που είναι πάντα το ίδιο \
θα έχω σπίτι
Για σένα και μένα

Από το τρέ­νο του νότου
Σκυ­φτοί άντρες κατεβαίνουν
Έχο­ντας την ΕΛΠΙΔΑ στις τσέ­πες τους
Αλλά στην καρ­διά το νιώ­θουν καλά
Αυτή η νέα, αυτή η όμορ­φη κοινωνία
Αυτή η νέα, η όμορ­φη κοινωνία
Δε θα ‘ρθει γι αυτούς…
Orient Express

Στα μέσα του 19ου αι. ένας Βέλ­γος, που επί δέκα μήνες ταξι­δεύ­ει με τα διη­πει­ρω­τι­κά αμε­ρι­κα­νι­κά τρέ­να προ­σπα­θώ­ντας να θερα­πευ­τεί από έναν έρω­τα χωρίς αντα­πό­κρι­ση στην πατρί­δα του, συλ­λαμ­βά­νει την ιδέα ενός σιδη­ρό­δρο­μου για βασι­λείς και πρί­γκη­πες. Άλλω­στε, η ευκα­τά­στα­τη οικο­γέ­νειά του, τρα­πε­ζί­τες με σπου­δαίο όνο­μα και ιδιαί­τε­ρες επα­φές με τον βασι­λέα Λεο­πόλ­δο ΙΙ, του προ­σφέ­ρει την ευκαι­ρία να επι­δο­θεί στο… σπορ στο οποίο και η ίδια μετά αφο­σιώ­σε­ως επι­δί­δε­ται τα τελευ­ταία χρόνια.

Ο σιδη­ρό­δρο­μος είναι ανερ­χό­με­νη δύνα­μη και η επέν­δυ­ση σ΄ αυτόν είναι σίγου­ρη επι­τυ­χία. Επι­πλέ­ον, αυτή την επο­χή, ο Αμε­ρι­κα­νός βιο­μή­χα­νος Τζόρτζ Πούλ­μαν (George Pullman), έχει βγά­λει στην αγο­ρά τις πρώ­τες κλι­νά­μα­ξες, τα «βαγό­νια ύπνου», όπως τα λαν­σά­ρει, που απευ­θύ­νο­νται κυρί­ως σε εμπό­ρους οι οποί­οι ανα­γκά­ζο­νται να ταξι­δεύ­ουν συχνά και σε μακρι­νούς προ­ο­ρι­σμούς. Μία νέα πόρ­τα έχει ανοί­ξει και περι­μέ­νει ορθά­νοι­κτη νέους επεν­δυ­τές, που προ­τί­θε­νται να ρισκάρουν…

Να πίνεις σαμπά­νια και όλη η Ευρώπη
να περ­νά­ει μπρο­στά από το παρά­θυ­ρο του κου­πέ σου

Αφού η μεγα­λύ­τε­ρη εξα­δέλ­φη του δεν αντα­πο­κρί­νε­ται στον έρω­τά του, ο Ζορζ Νάγκελ­μα­κερς (George Nagelmackers), ο νεα­ρός Βέλ­γος με την καλ­πά­ζου­σα φαντα­σία, έχει βαλ­θεί να την εντυ­πω­σιά­σει με τις επι­χει­ρη­μα­τι­κές του επι­δό­σεις. Κάποιοι χρο­νι­κο­γρά­φοι της επο­χής μαρ­τυ­ρούν μάλι­στα ότι έρχε­ται σε επα­φή με τον Πούλ­μαν και του ρίχνει την ιδέα της επέ­κτα­σης της κλι­νά­μα­ξας και στην Ευρώ­πη, προ­τεί­νο­ντάς του μάλι­στα να δημιουρ­γή­σουν από κοι­νού μία σιδη­ρο­δρο­μι­κή εται­ρεία, της οποί­ας οι συρ­μοί θα «οργώ­νουν» τα εδά­φη της γηραιάς ηπεί­ρου. Κατά άλλους, η συνά­ντη­ση αυτή των δύο ανδρών δεν έχει γίνει ποτέ. Σημα­σία έχει ότι ο Βέλ­γος επι­στρέ­φει στην Ευρώ­πη και βάζει… πλώ­ρη να κάνει πραγ­μα­τι­κό­τη­τα ένα εξαι­ρε­τι­κά φιλό­δο­ξο σχέ­διο επί εδά­φους… Θα δημιουρ­γή­σει ένα τρέ­νο, που θα απευ­θύ­νε­ται σε υψη­λά βαλά­ντια. Δεν θα προ­σφέ­ρει μόνον ιδιω­τι­κό­τη­τα, για την έλλει­ψη της οποί­ας γκρι­νιά­ζουν οι κυρί­ες στις κλι­νά­μα­ξες της Αμε­ρι­κής, αλλά θα κοι­μί­ζει τους επι­βά­τες του σε πολυ­τε­λείς σουί­τες, θα τους ταΐ­ζει με δημιουρ­γί­ες σημα­ντι­κών σεφ, θα τους ποτί­ζει την πιο ακρι­βή σαμπά­νια, θα τους δια­σκε­δά­ζει με τις τελευ­ταί­ες λέξεις της ψυχα­γω­γί­ας. Θα δημιουρ­γή­σει, δηλα­δή, ένα κινού­με­νο επά­νω σε ράγες παλάτι!

Τον χει­μώ­να του 1870 κατα­θέ­τει στη βελ­γι­κή κυβέρ­νη­ση πρό­τα­ση υπό τον τίτλο «Projet d’ Installation de wagons-lits sur les chemins de fer du continent» («Έργο για την εγκα­τά­στα­ση υπνο­δω­μα­τί­ων στους ηπει­ρω­τι­κούς σιδη­ρο­δρό­μους»). Αλλά είναι άτυ­χος. Τον Ιού­λιο εκδη­λώ­νε­ται ο Γαλ­λο-Πρω­σι­κός Πόλε­μος και η έγκρι­ση του έργου παγώ­νει. Ωστό­σο, προ­λα­βαί­νει να πάρει την άδεια εκμε­τάλ­λευ­σης ενός τρέ­νου που εκτε­λεί δρο­μο­λό­γιο Οστάν­δη — Μπρί­ντι­ζι (Νότια Ιτα­λία). Αργό­τε­ρα, χάρη στον βασι­λιά Λεο­πόλ­δο, κερ­δί­ζει κι ένα συμ­βό­λαιο για τη γραμ­μή Παρί­σι — Βιέν­νη. Με βήμα­τα προ­σε­κτι­κά και μελε­τη­μέ­νες προ­σεγ­γί­σεις, σε σχε­τι­κά μικρό χρο­νι­κό διά­στη­μα, ο Νάγκελ­μα­κερς «χτί­ζει» το δρο­μο­λό­γιο που επι­θυ­μεί. Ονει­ρεύ­ε­ται μία δια­δρο­μή, κατά την οποία οι υψη­λοί καλε­σμέ­νοι του, πίνο­ντας σαμπά­νια, θα απο­λαμ­βά­νουν την Ευρώ­πη να περ­νά­ει από το παρά­θυ­ρο του κου­πέ τους!

Σ΄ έναν χρό­νο ο πόλε­μος τερ­μα­τί­ζε­ται και ο Νάγκελ­μα­κερς μπαί­νει πάλι σε γρή­γο­ρο ρυθ­μό δημιουρ­γί­ας. Το 1873, με έδρα το Παρί­σι, ιδρύ­ει την εται­ρεία «Georges Nagelmackers & Company», στην οποία υπά­γο­νται οι συρ­μοί, που στο μετα­ξύ έχει απο­κτή­σει και πηγαι­νο­έρ­χο­νται καθη­με­ρι­νά ανά την Ευρώ­πη. Τα τρέ­να του είναι φρο­ντι­σμέ­να, πολυ­τε­λή, παρέ­χουν τις υπη­ρε­σί­ες που χρειά­ζε­ται να έχει ένας επι­βά­της, προ­κει­μέ­νου να ταξι­δέ­ψει άνε­τα για τον προ­ο­ρι­σμό του.

Λίγο πριν ανα­τεί­λει το 1876, η εται­ρεία του μετο­νο­μά­ζε­ται σε «Compagnie Internationale des Wagons-Lits (CIWL)» («Διε­θνής Εται­ρεία Βαγο­νιών Ύπνου»), δίνο­ντας το στίγ­μα της κλι­νά­μα­ξας, που πρό­κει­ται να έρθει στην Ευρώ­πη. Την ίδια χρο­νιά, το πρώ­το βαγό­νι ύπνου μπαί­νει σε τρο­χιά στις ευρω­παϊ­κές ράγες. Σε λίγο, ο δαι­μό­νιος Βέλ­γος συστή­νει την «Compagnie Internationale des Grands Hotels», στην οποία εντάσ­σει πολυ­τε­λή ξενο­δο­χεία, που κατα­σκευά­ζει, ή αγο­ρά­ζει και ανα­σκευά­ζει, κατά μήκος των δρο­μο­λο­γί­ων των τρέ­νων του. Στό­χος του είναι να συν­δυά­σει στο μυα­λό των ταξι­διω­τών την πολυ­τέ­λεια με το τρέ­νο. Το 1883 ρίχνει στην αγο­ρά το βαρύ πυρο­βο­λι­κό! Είναι αυτό που θα τον εντά­ξει με χρυ­σά γράμ­μα­τα στην ιστο­ρία του σιδη­ρό­δρο­μου. Το όνο­μά του είναι Orient Express (Ταχεία της Ανα­το­λής) και ανα­χω­ρεί από το Παρί­σι με τελι­κό προ­ο­ρι­σμό την Κωνσταντινούπολη.

Χαρα­κτη­ρι­στι­κό του συρ­μού είναι η πολυ­τέ­λειά του και οι βασι­λι­κές παρο­χές στους επι­βά­τες του. Οι κλι­νά­μα­ξες είναι πολυ­τε­λείς, με κου­πέ στα οποία τα κρε­βά­τια τη μέρα μετα­τρέ­πο­νται σε σαλό­νια, και ατο­μι­κά μπά­νια, ντυ­μέ­να με μάρ­μα­ρο και αλά­βα­στρο. Το τρέ­νο δια­θέ­τει κομ­μω­τή­ριο, γυναι­κεί­ους χώρους ανα­ψυ­χής και αίθου­σες καπνι­στών. Τα «πατώ­μα­τά» του είναι ντυ­μέ­να με ανα­το­λί­τι­κα χαλιά και οι «τοί­χοι» του με μαό­νι. Από τα παρά­θυ­ρα κρέ­μο­νται βαριές βελού­δι­νες κουρ­τί­νες και οι ανα­παυ­τι­κές πολυ­θρό­νες «φορούν» μαλα­κό ισπα­νι­κό δέρ­μα. Το τρέ­νο παρέ­χει 24ωρο room service και βαγό­νια με σκα­λι­στά τρα­πε­ζο­κα­θί­σμα­τα, όπου σε φίνες γαλ­λι­κές πορ­σε­λά­νες και κρύ­σταλ­λα baccarat προ­σφέ­ρο­νται γεύ­μα­τα μαγει­ρε­μέ­να από Παρι­ζιά­νους σεφ και κοκτέιλ φτιαγ­μέ­να από κοσμο­γυ­ρι­σμέ­νους μπάρ­μεν. Εννο­εί­ται ότι η σαμπά­νια ρέει άφθονη.

Ένας… Ανα­το­λί­της Συρμός,
Αγα­πη­τός Συρ­μός στα Ανώ­τε­ρα Κοι­νω­νι­κά Στρώματα 

Το δρο­μο­λό­γιό του είναι Παρί­σι — Στρα­σβούρ­γο — Μόνα­χο — Βιέν­νη — Βου­δα­πέ­στη — Βου­κου­ρέ­στι. Από τη ρου­μα­νι­κή πρω­τεύ­ου­σα, οι επι­βά­τες του τρέ­νου επι­βι­βά­ζο­νται σε οχή­μα­τα για το λιμά­νι της Κωστάν­τζας και από εκεί σε ατμό­πλοια, που, μέσω Μαύ­ρης Θάλασ­σας, τους μετα­φέ­ρουν στην Κων­στα­ντι­νού­πο­λη. Το όνει­ρο του δαι­μό­νιου Βέλ­γου γίνε­ται πραγ­μα­τι­κό­τη­τα. Ο συρ­μός είναι ήδη ιδιαί­τε­ρα δημο­φι­λής σε βασι­λείς, πολι­τι­κούς, διπλω­μά­τες και εκπρο­σώ­πους της ανώ­τε­ρης τάξης, που μπο­ρούν να αντα­πο­κρι­θούν στο υψη­λό κόστος του ναύ­λου. Ωστό­σο, οι κυρί­ες με τις ταφτα­δέ­νιες τουα­λέ­τες και τις βαριές απο­σκευ­ές γκρι­νιά­ζουν για την αλλα­γή των μέσων από το Βου­κου­ρέ­στι κι έπει­τα. Ο Νάγκελ­μα­κερ γνω­ρί­ζει τη λύση αλλά δεν περ­νά­ει εξ ολο­κλή­ρου από το χέρι του. Απλώς, φρο­ντί­ζει με τις γνω­ρι­μί­ες του να σπρώ­ξει κάπως ένα… καρά­βι που έχει βαλ­τώ­σει εκεί στη Βουλ­γα­ρία… Αν κατα­φέ­ρει να ολο­κλη­ρω­θεί το σιδη­ρο­δρο­μι­κό δίκτυο σ΄ εκεί­νη τη χώρα, το πράγ­μα θα είναι απλό. Ο συρ­μός θα φτά­νει στην Πόλη, χωρίς να μεσο­λα­βεί θάλασσα.

Για την ώρα κι έως ότου στρω­θεί το δίκτυο, βάζει κι ένα δεύ­τε­ρο δρο­μο­λό­γιο, προς … σύσφι­ξη των σχέ­σε­ών του με τις βουλ­γα­ρι­κές Αρχές. Μετά τον σταθ­μό στη Βου­δα­πέ­στη, το Orient Express κατη­φο­ρί­ζει στα Βαλ­κά­νια, κάνει στά­ση στο Βελι­γρά­δι και τη Σόφια κι από εκεί φτά­νει ίσα­με τη Βάρ­να, απ΄ όπου οι επι­βά­τες φορ­τώ­νο­νται σε ατμό­πλοιο και πάλι μέσω Μαύ­ρης Θάλασ­σας φτά­νουν στην Κων­στα­ντι­νού­πο­λη. Στις αρχές του 1889, το δίκτυο της Βουλ­γα­ρί­ας επι­τέ­λους απο­πε­ρα­τώ­νε­ται. Από την 1η Ιου­νί­ου του ίδιου έτους το τρέ­νο της χλι­δής ταξι­δεύ­ει τους επι­βά­τες του απευ­θεί­ας από το Παρί­σι στην Πόλη, σε ένα ταξί­δι 67 ωρών και 35 λεπτών!

Κι επει­δή η πρι­γκι­πι­κή παρο­χή στους εκλε­κτούς ταξι­διώ­τες πρέ­πει να είναι ολο­κλη­ρω­μέ­νη, το 1892, στο χαρ­το­φυ­λά­κιο της εται­ρεί­ας του «Compagnie Internationale des Grands Hotels» προ­στί­θε­ται ένα ακό­μη πολύ­τι­μο πετρά­δι… Είναι το ξενο­δο­χείο «Pera Pallas» που χτί­ζε­ται στο ύψω­μα πάνω από τον Γαλα­τά και δεν είναι τίπο­τε άλλο από τη συνέ­χεια του πολυ­τε­λούς Orient Express. Σε μεγα­λο­πρέ­πεια, σε χλι­δή, σε δια­κό­σμη­ση, σε χρώμα…

Σε αυτό το ξενο­δο­χείο μετα­φέ­ρο­νται οι επι­βά­τες του. Το πακέ­το που ονει­ρεύ­ε­ται ο Βέλ­γος επι­χει­ρη­μα­τί­ας έχει ολοκληρωθεί.

Τα δρο­μο­λό­για της Ταχεί­ας της Ανα­το­λής θα συνε­χι­στούν για αρκε­τά χρό­νια ακό­μη. Από τα πολυ­τε­λή κου­πέ της θα περά­σει το σύνο­λο της ευρω­παϊ­κής ‑και όχι μόνον- αφρό­κρε­μας. Βασι­λείς, διπλω­μά­τες, πολι­τι­κοί αρχη­γοί, ζάμπλου­τοι επι­χει­ρη­μα­τί­ες, διά­ση­μοι ηθο­ποιοί, άνθρω­ποι του πνεύ­μα­τος και… μετα­ξω­τές κυρί­ες με… ψηλή μύτη και ψηλές απαι­τή­σεις… Στην πολυ­τέ­λεια της ταχεί­ας θα διε­ξα­χθούν σοβα­ρές συζη­τή­σεις, θα κλει­στούν ακρι­βές συμ­φω­νί­ες, θα «κρυ­φτούν» κρα­τι­κά μυστι­κά, θα γιορ­τα­στούν επέ­τειοι και γενέ­θλια, θα ξετυ­λι­χθούν ρομα­ντι­κές ιστο­ρί­ες αγά­πης. Ο συρ­μός θα γίνει έμπνευ­ση συγ­γρα­φέ­ων και πεδίο… δρά­σης μυθι­στο­ρη­μα­τι­κών ηρώ­ων. Σε ένα ταξί­δι της με το Orient Express, η μεγά­λη κυρία της αστυ­νο­μι­κής λογο­τε­χνί­ας, Αγκά­θα Κρί­στι, θα εμπνευ­στεί το δια­ση­μό­τε­ρο… έγκλη­μά της και θα το «στή­σει» σε λίγες μόνο μέρες στο δωμά­τιο 411 του «Pera Pallas». Ο Γκά­χαμ Γκριν αντί­στοι­χα θα γρά­ψει για «Το τρέ­νο της Στα­μπούλ». Ουκ ολί­γες φορές, εξάλ­λου, ο συρ­μός θα μετα­τρα­πεί σε σκη­νι­κό ται­νιών δρά­σης του Χόλιγουντ.

Η φήμη του συγκε­κρι­μέ­νου τρέ­νου ταξι­δεύ­ει ανά τον κόσμο, προ­σθέ­το­ντας πόντους στην κοι­νω­νι­κή και επι­χει­ρη­μα­τι­κή φαρέ­τρα του Νάγλε­μα­κερ. Στο μετα­ξύ, οι υπό­λοι­ποι συρ­μοί του οργώ­νουν απ΄ άκρου σ΄ άκρο την Ευρώ­πη και εκτε­λούν και διη­πει­ρω­τι­κά δρο­μο­λό­για, ειδι­κά προς τη Ρωσία, όπου μάλι­στα ο Βέλ­γος κλεί­νει μία έξτρα δου­λειά. Τρο­φο­δο­τεί με δια­μορ­φω­μέ­να βαγό­νια τον Υπερ­σι­βη­ρι­κό Σιδη­ρό­δρο­μο, που αυτή την επο­χή ανοί­γει τα φτε­ρά του…

Το «Orient Express» σε νέες περι­πέ­τειες

 Το 1905 η εται­ρεία του Νάγκελ­μα­κερ είναι πια στην κορυ­φή, αριθ­μώ­ντας περισ­σό­τε­ρα από 1.000 βαγό­νια, που ταξι­δεύ­ουν αστα­μά­τη­τα μετα­φέ­ρο­ντας εμπο­ρεύ­μα­τα και ανθρώ­πους, ακό­μα και στην Ινδία. Αλλά εκεί­νος, αυτή τη χρο­νιά, στα 60 του χρό­νια θ΄ αφή­σει την τελευ­ταία του πνοή από καρ­δια­κή ανα­κο­πή. Γονι­δια­κός διά­δο­χος δεν υπάρ­χει. Οικο­γέ­νεια του Βέλ­γου ήταν η εται­ρεία του, η οποία όμως είναι τόσο καλά δομη­μέ­νη, που θα συνε­χί­σει το δικό του όρα­μα, του­λά­χι­στον για όσο επι­τρέ­ψουν οι διε­θνείς συν­θή­κες… Όταν το 1906 εγκαι­νιά­ζε­ται η σήραγ­γα Simplon, ενώ­νο­ντας οδι­κώς την Ελβε­τία με την Ιτα­λία, η εται­ρεία θα καθιε­ρώ­σει δρο­μο­λό­γιο, αντί­στοι­χης πολυ­τέ­λειας με εκεί­νο του Orient Express. Θα ξεκι­νά από το Παρί­σι για την Τερ­γέ­στη με ενδιά­με­σους σταθ­μούς στο Μιλά­νο και τη Βενετία.

Με το ξέσπα­σμα του α΄ παγκο­σμί­ου πολέ­μου, τα δύο υπερ­πο­λυ­τε­λή δρο­μο­λό­για, μαζί με τα περισ­σό­τε­ρα της εται­ρεί­ας, τρα­βούν τρο­χο­πέ­δη, για να επι­τα­χύ­νουν εκ νέου το 1919 και να ξανα-ακι­νη­το­ποι­η­θούν με την έναρ­ξη του β΄ παγκο­σμί­ου πολέ­μου. Το 1947, οι συρ­μοί του Νάγκελ­μα­κερς εμφα­νί­ζο­νται και πάλι πρω­το­πό­ροι στις ράγες της Ευρώ­πης. Στον δια­κρι­τι­κό τίτλο της διά­ση­μης Ταχεί­ας της Ανα­το­λής έχει προ­στε­θεί πια μία λέξη: Simplon — Orient — Express. Αλλά η ζωή έχει πατή­σει γκά­ζι, οι ρυθ­μοί είναι γρή­γο­ροι και ο χρό­νος πολύ­τι­μος. Για τις μετα­φο­ρές, το αερο­πλά­νο κερ­δί­ζει έδα­φος κι ας μην προ­σφέ­ρει την πολυ­τέ­λεια του τρέ­νου. Με τού­τα και με κεί­να ο ακρι­βός συρ­μός γίνε­ται πια θρύ­λος και περ­νά­ει σιγά σιγά στην αιω­νιό­τη­τα. Από το 1970 στα­μα­τά­ει τα τακτι­κά δρο­μο­λό­γιά του. Ως δείγ­μα τιμής της λαμπρής ιστο­ρί­ας του, μία ή δύο φορές τον χρό­νο, εκτε­λεί εκεί­νο, το πρώ­το του, δρο­μο­λό­γιο από το Παρί­σι ίσα­με την Πόλη. Ώσπου φτά­νει η στιγ­μή να τρα­βή­ξει μόνι­μα χειρόφρενο.

Τα βαγό­νια του πωλού­νται σε δημο­πρα­σί­ες ανά τον κόσμο. Δύο από αυτά, μία κλι­νά­μα­ξα και το εστια­τό­ριο εκτί­θε­νται σήμε­ρα στο Σιδη­ρο­δρο­μι­κό Μου­σείο της Θεσ­σα­λο­νί­κης. Τα υπό­λοι­πα βαγό­νια αγο­ρά­ζει τη δεκα­ε­τία του ΄70 ο Αμε­ρι­κα­νός Τζέ­ημς Σέρ­γουντ, ιδρυ­τής της Belmond Ltd., μίας εται­ρεί­ας φιλο­ξε­νί­ας και ανα­ψυ­χής με πολυ­τε­λή ξενο­δο­χεία και υπη­ρε­σί­ες τρέ­νων και πλοί­ων σε όλο τον κόσμο, προ­κει­μέ­νου, όπως δηλώ­νει, να «απο­κα­τα­στή­σει τη μεγα­λο­πρέ­πειά τους».

Το 1982 ένα νέο Orient Express, το Venice Simplon Orient Express, με τις μεγά­λες και τις μικρές σουί­τες του, μπαί­νει στις ράγες και ταξι­δεύ­ει ως σήμε­ρα στο κλα­σι­κό δρο­μο­λό­γιο του θρυ­λι­κού συρ­μού, αλλά και σε μικρό­τε­ρα, αντί­στοι­χα πολυ­τε­λή, δρο­μο­λό­για. Λον­δί­νο, Παρί­σι, Βενε­τία, Άμστερ­νταμ, Γενεύη, Ρώμη, Φλω­ρε­ντία και Βρυ­ξέλ­λες είναι μερι­κοί από τους προ­ο­ρι­σμούς στους οποί­ους σταθ­μεύ­ει η σύγ­χρο­νη «Ταχεία της Ανα­το­λής». Ο συρ­μός απο­τε­λεί­ται από συνο­λι­κά 17 βαγό­νια. Έντε­κα κλι­νά­μα­ξες, τρία βαγό­νια — εστια­τό­ρια, ένα βαγό­νι μπαρ και δύο βαγό­νια, που χρη­σι­μο­ποιού­νται απο­κλει­στι­κά από το προ­σω­πι­κό του. Κατά την περί­ο­δο του παγκό­σμιου απο­κλει­σμού, λόγω της παν­δη­μί­ας Covid, προ­στί­θε­νται ακό­μη τρεις «μεγά­λες σουίτες».

Έξι, πλέ­ον, στο σύνο­λό τους, χωρούν δύο επι­βά­τες έκα­στη και δια­θέ­τουν υπνο­δω­μά­τια, σαλό­νια και ιδιω­τι­κά μπά­νια από μάρ­μα­ρο και χει­ρο­ποί­η­το ιτα­λι­κό φυση­τό γυα­λί. Το κόστος κάθε μιας από τις σουί­τες αυτές ξεκι­νούν από 5.300 λίρες (περί­που 6.500 ευρώ) το άτο­μο, για τις σύντο­μες δια­δρο­μές! Όσο για το ιστο­ρι­κό δρο­μο­λό­γιο των πέντε δια­νυ­κτε­ρεύ­σε­ων Παρί­σι — Κων­στα­ντι­νού­πο­λη, στοι­χί­ζει 17.500 λίρες (περί­που 21.000 ευρώ) για κάθε επι­βά­τη! Όσοι πιστοί (και έχο­ντες), λοι­πόν, προσέλθετε!

Πηγές πλη­ρο­φο­ριών και φωτογραφιών:
Focus on belgium magazine _  Smithsonian magazine _
Independent magazine _
Venice simplon orient express information

Πηγή: ΑΠΕ — ΜΠΕ

Στο Ναύπλιο «χτυπά η καρδιά» του βιβλίου
Οι εκδόσεις Ατέχνως είναι εκεί

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο