Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Άγαλμα σκύλου 2000 ετών βρέθηκε σε ανασκαφές στο κέντρο της Ρώμης

Πήλι­νη φιγού­ρα σκύ­λου με μυτε­ρά αυτιά, και μακρύ τρί­χω­μα ήρθε στο φως σε ανα­σκα­φή σε έναν από τους παλαιό­τε­ρους δρό­μους της Ρώμης. Kάτω από τη Via Latina σε ταφι­κό συγκρό­τη­μα, ανα­κά­λυ­ψαν πήλι­νο άγαλ­μα σκύ­λου, τρεις τάφους και μια άθι­κτη ταφι­κή τεφροδόχο.

«Για άλλη μια φορά, η Ρώμη δεί­χνει σημα­ντι­κά ίχνη του παρελ­θό­ντος σε όλο της τον αστι­κό ιστό», λέει η Daniela Porro, επι­κε­φα­λής της Ειδι­κής Επο­πτεί­ας Αρχαιο­λο­γί­ας, Καλών Τεχνών και Τοπί­ου της Ρώμης.

Στην αρχαιό­τη­τα, ορι­σμέ­να αγάλ­μα­τα από τερα­κό­τα χρη­σί­μευαν ως μέρος του συστή­μα­τος απο­χέ­τευ­σης που χρη­σι­μο­ποι­ή­θη­κε σε επι­κλι­νείς στέ­γες, και είχαν περιεί­χαν λαξευ­μέ­νες τρύ­πες που επέ­τρε­παν στο νερό να περά­σει μέσα. Ο πηλός που χρη­σι­μο­ποι­ή­θη­κε για την κατα­σκευή του κεφα­λιού του σκύ­λου που μόλις απο­κα­λύ­φθη­κε είναι παρό­μοιος με το ψημέ­νο κερα­μι­κό υλι­κό που βρέ­θη­κε σε παλιές υδρορ­ρο­ές και σωλή­νες στην περιο­χή. Αλλά αυτό το συγκε­κρι­μέ­νο ειδώ­λιο δεν περιέ­χει τρύ­πες, για να περ­νά το νερό που σημαί­νει ότι πιθα­νό­τα­τα δημιουρ­γή­θη­κε ως δια­κο­σμη­τι­κό εξάρ­τη­μα ή ήταν ένα δώρο.

Οι αρχαιο­λό­γοι που έφτα­σαν για να ερευ­νή­σουν βρή­καν τρεις τάφους χτι­σμέ­νους σε “τσι­με­ντέ­νια” βάση. Ο ένας ήταν φτιαγ­μέ­νο από σκλη­ρή ηφαι­στεια­κή τέφρα, ενώ ο άλλος είχε σχέ­διο σαν δίχτυ στους τοί­χους του. Ο τρί­τος τάφος είχε ενδεί­ξεις ζημιών από φωτιά κατά μήκος της βάσης του.

Δίπλα στους τάφους, η ομά­δα ανα­κά­λυ­ψε τα λεί­ψα­να ενός νεα­ρού άνδρα που ήταν θαμ­μέ­νος απευ­θεί­ας στη «γυμνή γη», καθώς και μια τεφρο­δό­χο που περιεί­χε θραύ­σμα­τα οστών. Οι ειδι­κοί λένε ότι η τοπο­θε­σία παρα­βιά­στη­κε από τις εργα­σί­ες κοι­νής ωφέ­λειας πριν η Ρώμη εφαρ­μό­σει αυστη­ρό­τε­ρους νόμους για την προ­στα­σία της αρχαί­ας κλη­ρο­νο­μιάς της.

Χτι­σμέ­νη πριν από περισ­σό­τε­ρα από 2.000 χρό­νια, η Via Latina επε­κτά­θη­κε ~160χλμ ΝΑ της Ρώμης μέχρι την Capua (επαρ­χια­κός δρό­μος σήμε­ρα προς τη Napoli). Ο δρό­μος ξεκι­νού­σε από αυτό την μετέ­πει­τα Porta Latina, μια πύλη που ήταν μέρος των ρωμαϊ­κών αμυ­ντι­κών τει­χών που χτί­στη­κε από τον αυτο­κρά­το­ρα Μάρ­κο Αυρή­λιο μετα­ξύ 271 και 275 μ.Χ..

Αν και οι τάφοι είναι μια σημα­ντι­κή ανα­κά­λυ­ψη, το καλο­δια­τη­ρη­μέ­νο άγαλ­μα του κεφα­λιού του σκύ­λου έχει κυριαρ­χή­σει ανά­με­σα στα ευρή­μα­τα. Το έργο τέχνης σε μέγε­θος παλά­μης δεί­χνει έναν σκύ­λο με μυτε­ρά αυτιά που φορά κάτι που φαί­νε­ται να είναι λου­ρί με ένα έμβλη­μα και σφίγ­γει ένα μικρό αντι­κεί­με­νο ανά­με­σα στα πόδια του. Το ακρι­βές είδος σκύ­λου που απει­κο­νί­ζει το άγαλ­μα δεν είναι σαφές.

Εκδόσεις Ατέχνως Atexnos

Όπως φαί­νε­ται στην εικό­να (φωτο) κεφα­λί­δας το σκυ­λί είναι «ατό­φιο» (με εξαί­ρε­ση τη «χάντρα» στο δεξί μάτι), σε αντί­θε­ση με τα περισ­σό­τε­ρα αρχαία αγάλ­μα­τα –ευρή­μα­τα που δεν έχουν (πχ.) μύτη (όπως η Σφίγ­γα).

Κάποιες φορές πρό­κει­ται για πρά­ξη βαν­δα­λι­σμού, αλλά συνή­θως οι «μύτες» ‑ό,τι δηλ εξέ­χει μετα­τρέ­πε­ται σε «σκό­νη του χρό­νου». Με το πέρα­σμα των αιώ­νων (ή χιλιε­τιών), η φθο­ρά αρχί­ζει να γίνε­ται αισθη­τή ακό­μη και στο μπού­στο, σε ανθε­κτι­κά ευρή­μα­τα από μάρ­μα­ρο ή πέτρα.
Τα πιο προ­ε­ξέ­χο­ντα μέρη ενός γλυ­πτού, όπως οι μύτες, τα δάκτυ­λα, τα χέρια, τα πόδια, ακό­μη και τα κεφά­λια, είναι τα πρώ­τα που εξαφανίζονται.
Σκε­φτεί­τε το ‑παλαιό­τε­ρο κι από τις Πυρα­μί­δες είδω­λο του Šigir (βρέ­θη­κε στα Ουρά­λια το 1890), το παλαιό­τε­ρο ξύλι­νο γλυ­πτό στον κόσμο, που το από­κο­σμο ανθρώ­πι­νο πρό­σω­πό του σκια­γρα­φή­θη­κε πριν από περί­που 11.500–12.000 χρό­νια και είναι σήμε­ρα τελεί­ως «στρογ­γυ­λε­μέ­νο».

Αλλά και τα δικά μας τα ελλη­νι­κά γλυ­πτά όπως τα  βλέ­που­με σήμε­ρα, έχουν μόνο ένα μέρος της παλιάς τους δόξας. Μια μαρ­τυ­ρία δίνει η Αφρο­δί­τη της Μήλου, σμι­λε­μέ­νη από τον Αλέ­ξαν­δρο της Αντιό­χειας προς τα τέλη του δεύ­τε­ρου μΧ αιώ­να μετά τον Χρι­στό και η οποία είναι περί­φη­μη χωρίς χέρια

Σπα­νιό­τε­ρα είναι έργο βαν­δά­λων, όπως στην περί­πτω­ση της ελλη­νι­κής μαρ­μά­ρι­νης κεφα­λής της Αφρο­δί­της — που χρο­νο­λο­γεί­ται από τον 1ο αιώ­να μ.Χ. — που ανα­κα­λύ­φθη­κε στην Αθη­ναϊ­κή Αγο­ρά και βαν­δα­λί­στη­κε σκό­πι­μα από χρι­στια­νούς, οι οποί­οι είδαν το άγαλ­μα ως ειδω­λο­λα­τρι­κό σύμ­βο­λο (για …σιγου­ριά σμί­λε­ψαν και έναν σταυ­ρό στο μέτω­πό της).

Οι ειδι­κοί λένε ότι οι ράτσες των σκύ­λων έχουν αλλά­ξει δρα­μα­τι­κά τις δύο τελευ­ταί­ες χιλιε­τί­ες, προ­σθέ­το­ντας, ότι «Κατά τη ρωμαϊ­κή περί­ο­δο υπήρ­χε επι­λε­κτι­κή εκτρο­φή σκύ­λων για επι­θυ­μη­τές ιδιό­τη­τες και για συγκε­κρι­μέ­νες λει­τουρ­γί­ες, όπως το κυνή­γι, η φύλα­ξη και η συντροφιά».

Μια δημο­φι­λής ράτσα σκύ­λων στην αρχαία Ρώμη ήταν το μεγα­λό­σω­μο κυνη­γό­σκυ­λο, το οποίο αρχι­κά εισή­χθη από την αρχαία Ελλά­δα. Τώρα που έχει εξα­φα­νι­στεί, ο σκύ­λος πιστεύ­ε­ται ότι είναι ο πρό­γο­νος για το σύγ­χρο­νο mastino. Άλλες ράτσες που παρα­τη­ρή­θη­καν σε όλη τη Ρωμαϊ­κή Αυτο­κρα­το­ρία περιε­λάμ­βα­ναν προ­γό­νους των ιρλαν­δι­κών λυκό­σκυ­λων και των λαγωνικών.

Ναπο­λέ­ων Σου­κα­τζί­δης Το μεγα­λείο ενός αγω­νι­στή της Αντί­στα­σης, του Θέμου Κορνάρου

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο