H ταινία του Βρετανού Τζόναθαν Γκλέιζερ για το Ολοκαύτωμα _”Ζώνη ενδιαφέροντος”(γνωστού για τα πετυχημένα Κάτω από το δέρμα _ 2013, Γέννηση _2004, Ερωτικό κτήνος _2000) ανακηρύχθηκε ταινία της Χρονιάς από την Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου του Λονδίνου (London Film Critics’ Circle) και αναφέρεται στο πορτρέτο μιας οικογένειας του διοικητή του Άουσβιτς Rudolf Höss και της γυναίκας του Hedwig, που προσπαθούν να χτίσουν μια ονειρεμένη ζωή για την σε ένα σπίτι και έναν κήπο δίπλα στο στρατόπεδο δίπλα στο κολαστήριο. Ο Γκλέιζερ, αναδείχθηκε καλύτερος σκηνοθέτης, ενώ η ταινία είναι υποψήφια και για Όσκαρ.
Στην ταινία πρωταγωνιστεί ο Γερμανός ηθοποιός Κρίστιαν Φρίντελ ως διοικητής του Άουσβιτς, Ρούντολφ Χος, ενώ η Σάντρα Χούλερ υποδύεται τη σύζυγό του, η οποία αποκαλείται ως η «βασίλισσα του Άουσβιτς».
Η ταινία αναγνωρίστηκε επίσης για το μίξη της μουσικής και του ήχου στην 44η τελετή απονομής των βραβείων
Τα υπόλοιπα κινηματογραφικά βραβεία
- Το συγκινητικό δράμα του Άντριου Χέιγκ «All Of Us Strangers» κέρδισε το βραβείο Attenborough Βρετανικής/Ιρλανδικής ταινίας της χρονιάς, με τον πρωταγωνιστή Άντριου Σκοτ να αναδεικνύεται ως ηθοποιός της χρονιάς και ο συμπρωταγωνιστής του Πολ Μέσκαλ να ανακηρύσσεται Βρετανός/Ιρλανδός Ερμηνευτής για το σύνολο του έργου του το 2023.
- Η Έμα Στόουν πρόσθεσε ένα ακόμη βραβείο στη συλλογή της για τον ρόλο της στην ταινία Poor Things του Γιώργου Λάνθιμου και η Ντα ‘Βάιν Τζόι Ράντολφ πήρε το Β’ Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της στο δράμα «The Holdovers».
- Ο Τσαρλς Μέλτον κέρδισε το βραβείο Β’ Ανδρικού Ρόλου για την ερμηνεία του στην ταινία «May December».
- Το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Σελίν Σονγκ, «Past Lives», για την επανασύνδεση παιδικών φίλων, αναδείχθηκε Ξενόγλωσση Ταινία της Χρονιάς και το «The Boy And The Heron» του Χαγιάο Μιγιαζάκι απέσπασε το βραβείο Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων.
- Το βραβείο Καινοτομίας Ντέρεκ Μάλκολμ απονεμήθηκε στον πρωταγωνιστή της ταινίας «Rustin», Κόλμαν Ντομίνγκο, ο οποίος διεκδικεί επίσης το Όσκαρ Καλύτερου Ηθοποιού για τον ρόλο του ως ο άνθρωπος που βοήθησε τον Μάρτιν Λούθερ Κινγκ Τζ. και άλλους να οργανώσουν την Πορεία του 1963 στην Ουάσιγκτον.
🎥 ”Ζώνη ενδιαφέροντος”
Την ταινία δεν την είδαμε _εκτός από 2- τρέιλερ και δεν θα πούμε κάτι, αν δεν έχουμε ίδια άποψη δεδομένου πως πέρασαν από το Άουσβιτς περισσότεροι από 1,3 εκατομμύρια άνθρωποι, από τους οποίους τουλάχιστον 1,1 εκατομμύρια εξοντώθηκαν. Σε μια δοκιμασία της συλλογικής μνήμης και μια αναμέτρηση της Ιστορίας με εχθρούς και “φίλους”, που έχει να κάνει με τη μέρα που οι δυνάμεις του Κόκκινου Στρατού, στην απελευθερωτική τους προέλαση, μπήκαν στο στρατόπεδο, αποκαλύπτοντας μια από τις μεγαλύτερες φρικαλεότητες του Β‘ Παγκόσμιου Πολέμου: ένα εργοστάσιο παραγωγής …θανάτου, σύμβολο και “ζωντανή” διδαχή για τις επόμενες γενιές, για το μείζον έγκλημα του φασισμού κατά της ανθρωπότητας.
Του φασισμού, που δεν είναι ούτε φυσικό φαινόμενο, ούτε, βεβαίως, γέννημα κάποιων “παραφρόνων”, μια τέτοια εξήγηση που θα βόλευε ιδιαιτέρως όσους επιδιώκουν την αναθεώρηση της Ιστορίας, για να συσκοτίσουν τις οικονομικές, κοινωνικές και πολιτικές γενεσιουργές αιτίες του.
Τιμή στη μνήμη των θυμάτων του Άουσβιτς και των άλλων ναζιστικών στρατοπέδων συγκέντρωσης σημαίνει, πριν απ’ όλα, να αναλογιστούμε ότι όλοι οι παράγοντες που οδήγησαν στο έγκλημα είναι εν δράσει και σήμερα.
Στην ίδια κατηγορία, της προσπάθειας οικειοποίησης της Ιστορίας, ανήκει και η επιχείρηση να αποσιωπηθεί το γεγονός ότι μεταξύ των εκατομμυρίων θυμάτων στα στρατόπεδα συγκέντρωσης ήταν, εκτός των Εβραίων, κομμουνιστές, αντιφασίστες, δημοκράτες αγωνιστές. Αυτή η αποσιώπηση συναρτάται με την επιδίωξη να διαγραφούν από την Ιστορία η ανεκτίμητη συμβολή των κομμουνιστών στην πάλη κατά του φασισμού και ο καθοριστικός ρόλος της Σοβιετικής Ένωσης στη νίκη των λαών.
Στην επιχείρηση αυτή διακρίνεται και η ηγεσία του Ισραήλ, που βαρύνεται με την ευθύνη για τη γενοκτονία του παλαιστινιακού λαού, με μεθόδους μάλιστα που χρησιμοποιήθηκαν κατά των Εβραίων στο Άουσβιτς, στο Νταχάου, στο Μπέλσεν, στο Μαουτχάουζεν…
Τιμή στη μνήμη των θυμάτων του Αουσβιτς, όπως και όλων των θυμάτων του αντιφασιστικού αγώνα, σημαίνει, πριν απ’ όλα, αγώνας των λαών κατά των αιτιών και των δυνάμεων, που οδήγησαν στη γέννηση του φασισμού και στην αναπαραγωγή του στις σύγχρονες συνθήκες, έως την κατάργησή τους.
Παραθέτουμε λοιπόν _ασχολίαστες 2 (θετικές) κριτικές της: του Χρήστου Μήτση και του flix.gr
Το ένστικτο του θανάτου οδηγεί τους ήρωες του Τζόναθαν Γκλέιζερ. Ο 48χρονος Λονδρέζος έχει υπογράψει μόλις τέσσερις ταινίες σε 23 χρόνια, ξεκινώντας με την ανατρεπτική γκανγκστερική περιπέτεια “Ερωτικό Κτήνος”. Ακολούθησε το μεταφυσικής αύρας ερωτικό δράμα “Γέννηση” (2004) και η ανορθόδοξη επιστημονική φαντασία “Κάτω Από το Δέρμα” (2013), ταινίες που όλες τους φλερτάρουν με το θρίλερ και δοκιμάζουν τα στερεότυπα κάθε κινηματογραφικού είδους. Οι πρωταγωνιστές τους είναι μοναχικοί άνθρωποι (και εξωγήινοι), οι οποίοι έρχονται αντιμέτωποι με το απρόοπτο, συναρτώμενο πάντα με μια απειλητική ενόρμηση θανάτου. Πόσο διαφορετικοί μπορεί να είναι οι βασικοί χαρακτήρες της “Ζώνης Ενδιαφέροντος”;
Τον Μάιο του 1940, ο Ρούντολφ Ες (όχι ο συνονόματος, διαβόητος υπαρχηγός του Χίτλερ, ο οποίος πέθανε στη φυλακή το 1987) διορίστηκε διοικητής του Στρατοπέδου του Άουσβιτς. Συνεπής “επαγγελματίας”, ήταν ο πρώτος που αποφάσισε να χρησιμοποιήσει το εντομοκτόνο αέριο Zyklon B για τη μαζική εξόντωση κρατουμένων, ως περισσότερο αποτελεσματική και οικονομική μέθοδο. Τον Δεκέμβριο του 1943 ανέλαβε επικεφαλής της κύριας οικονομικής και διοικητικής υπηρεσίας των Ες Ες και το 1944 επέστρεψε στο Άουσβιτς για να επισπεύσει την διαδικασία της “τελικής λύσης”. Συνελήφθη το 1946 από τους Βρετανούς και στη δίκη του, κατηγορούμενος για μαζική δολοφονία τρεισήμισι εκατομμυρίων, απάντησε στωικά: “Όχι, ήταν μόνο δυόμισι. Οι υπόλοιποι πέθαναν από αρρώστιες και ασιτία”.
Ο Ες, με διαφορετικό όνομα, είναι ένας από τους τρεις αφηγητές του προτελευταίου μυθιστορήματος του Μάρτιν Έιμις (“The Rachel papers”, “Το βέλος του χρόνου”, “Η πληροφορία”) “Η ζώνη ενδιαφέροντος”. Μαζί με τον Γκλέιζερ, ο Βρετανός συγγραφέας προχωρά σε μια εντελώς ελεύθερη γερμανόφωνη σεναριακή προσαρμογή του, μιας και το βιβλίο εστιάζει σε μια μυθοπλαστική ερωτική ιστορία. Η ταινία, από την άλλη, εξιστορεί την ειδυλλιακή καθημερινότητα της επταμελούς οικογένειας του διοικητή, ο οποίος μαζί με τη σύζυγό του Χέντγουιγκ έχουν στήσει τον ολάνθιστο, τακτοποιημένο και αδιατάρακτο επί της γης παράδεισό τους –ένα ευρύχωρο σπίτι με πανέμορφο κήπο– ακριβώς δίπλα από την περίφραξη του στρατοπέδου συγκέντρωσης. Παιχνίδια με τα παιδιά, λίγη κηπουρική, μια βαρκάδα στη διπλανή λίμνη, συναντήσεις με επιχειρηματίες και μηχανικούς, γιορτινά γεύματα, η βραδινή ανάγνωση ενός παιδικού παραμυθιού, μηνύματα στον τηλέγραφο. Η αναγγελία της μετάθεσής του στο Βερολίνο, όμως, θα αρχίσει να περιπλέκει τις σχέσεις του Ρούντολφ με υψηλά ιστάμενους ναζί, αλλά και με τη Χέντγουιγκ.
Καλύπτοντας για λογαριασμό του περιοδικού “New Yorker” τη δίκη του Άντολφ Άιχμαν στο Ισραήλ, η Γερμανοεβραία φιλόσοφος Χάνα Άρεντ σόκαρε τους πάντες (από τους κομμουνιστές και τους φιλελεύθερους ως τους συμπατριώτες της), παρουσιάζοντας τον διαβόητο εγκληματία όχι σαν γραφικό κτήνος, αλλά σαν έναν “απλό γραφειοκράτη, ανίκανο να σκεφτεί”. Μιλώντας για την “κοινοτοπία του κακού”, ανέλυσε καίρια τη ναζιστική κοσμοθεωρία, ακτινογραφώντας την πολιτικά, ιστορικά και ταξικά, αποφεύγοντας κάθε εύπεπτη αναφορά σε εθνικές ιδιαιτερότητες και ψυχοπαθολογικές παρεκκλίσεις. Το ίδιο ακριβώς επιχειρεί και ο Γκλέιζερ με αξιοθαύμαστη σκηνοθετική ακρίβεια, υποδειγματικό αφηγηματικό τέμπο και χωρίς την παραμικρή διδακτική παρασπονδία ή την υποψία επίκλησης στα ανθρωπιστικά αισθήματα του θεατή. Η κάμερά του δεν περνάει ποτέ από την εσωτερική πλευρά του συρματοπλέγματος, επιμένοντας σε ακίνητα, αυστηρά μεσαία και μακρινά πλάνα. Έτσι, αποτροπιασμός, γαλήνη, γενοκτονία και γλυκιά ζωή αγκαλιάζονται με έναν αποστασιοποιημένο κινηματογραφικά τρόπο, που αναδεικνύει τον πυρήνα του ιστορικού κακού στην προσωπική “ζώνη ενδιαφέροντος” του καθενός, η οποία μας απορροφά και μας αποκόπτει –με ολέθρια αποτελέσματα– από τη μνήμη, την ενσυναίσθηση, την κοινωνική ευθύνη.
Ο Γκλέιζερ δουλεύει ιδιοφυώς και αντιστικτικά. Από τη μια μεριά μάς υπνωτίζει με γεωμετρικά, πανέμορφα πλάνα αποστειρωμένης ευτυχίας και από την άλλη μας ανησυχεί διαρκώς με έναν εφιαλτικό ηχητικό σχεδιασμό βγαλμένο από μια δαντική κόλαση (το σκορ της Μίκα Λέβι, οι μηχανικοί ήχοι πίσω από τον τοίχο, οι ανακοινώσεις των μεγαφώνων). Σταδιακά και αμετάκλητα, αυτό το ηλιόλουστο οικογενειακό πορτρέτο μετατρέπεται σε ένα πολανσκικό θρίλερ χωρίς την παραμικρή ορατή απειλή και ένα συγκλονιστικό fast forward – μονταζιακό επίτευγμα δίνει την τελική, ευρύτατη διάσταση στην έννοια της “ζώνης του ενδιαφέροντος”, η οποία αφορά ολόκληρη τη σύγχρονη δυτική κοινωνία. Κάθε ιστορικό γεγονός, από το ηρωικότερο ως το αδιανόητα αποτρόπαιο, έχει μετατραπεί πλέον σε μαζικό θέαμα. Ένα φινάλε-σοκ που ολοκληρώνει αριστουργηματικά αυτή την συνταρακτική διαδρομή ως την καρδιά του σκοταδιού, η οποία απέσπασε το Μεγάλο Βραβείο, αλλά και εκείνο των κριτικών στο πρόσφατο Φεστιβάλ Καννών.
Ζώνη Ενδιαφερόντος _The Zone of Interest του Τζόναθαν Γκλέιζερ
Η «κοινοτοπία του Κακού» σε μορφή οικογενειακού δράματος, ή ο άνθρωπος της διπλανής πόρτας, όταν αυτός είναι ο Ρούντολφ Ες. Η πιο δυνατή ταινία της χρονιάς.
Το πρώτο πράγμα που σε καλύπτει μ’ ένα στρώμα ψύχους είναι η φωτογραφία του «The Zone of Interest», της πρώτης δουλειάς που παρουσιάζει ο Βρετανός Τζόναθαν Γκλέιζερ μετά το «Κάτω από το Δέρμα» του 2014. Τόσο καθαρή ώστε να διαγράφεται κάθε λεπτομέρεια της πλούσιας, καταπράσινης φύσης, του ολόλευκου δέρματος, του γυαλιστερού μαύρου σκύλου, των καλοσιδερωμένων ρούχων. Τόσο αποστειρωμένη ώστε, χωρίς αιτιολογία, να σε σπρώχνει μακριά. Η περίσταση μοιάζει ειδυλλιακή — το ένστικτο σε έχει ήδη βυθίσει στον εφιάλτη.
Αυτή είναι η ιστορία, χαλαρά βασισμένη στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Μάρτιν Εϊμις του 2014, της καθημερινότητας του Ρούντολφ Ες και της οικογένειάς του, όσο έζησαν στο κομψό σπιτάκι με τον κήπο, δίπλα στο ποτάμι, αντικριστά στον τοίχο του Άουσβιτς. Γύρω από το στρατόπεδο, η «ζώνη ενδιαφέροντος». Μέσα στο σπίτι, μια μπαναλιτέ που παραλύει τις αισθήσεις. Τρόμος, ησυχία και χαμόγελο.
Ο Ρούντολφ Ες, ο Διοικητής του Άουσβιτς, είναι ένας ήρεμος άντρας, σύζυγος με κατανόηση — ακόμα κι όταν η γυναίκα του, Χέντβιγκ (η ήδη πολυβραβευμένη για το ρόλο της, Σάντρα Ούλερ), στα πρόθυρα της νεόπλουτης υστερίας), προβάλλει αντιστάσεις για την επικείμενη μετάθεσή του: εκείνη δεν θέλει να μετακομίσουν, θέλει να μείνουν εδώ, είναι ιδανικός τόπος για να μεγαλώσουν τα παιδιά τους, δίπλα στη φύση, με την απλότητα της βουκολικής ζωής. Η ζωή στο σπίτι κυλά με τις αναμενόμενες μεταπτώσεις, εντολές στις υπηρέτριες (αποστεωμένες, βωβές κοπέλες, τυχερές που κάθε τόσο η κυρία τούς μοιράζει ρούχα κι εσώρουχα που βρήκε… πού;), «εργάτες» με ριγέ στολές που φέρνουν «λίπασμα» για τον κήπο, ευχάριστο απογευματινό τσάι με άλλες κυρίες αξιωματικών και χαριτωμένα κουτσομπολιά, ή σχόλια για μόδες, σαν το όμορφο φορεματάκι που η μία πήρε από εκείνη την Εβραιοπούλα. Ανεμελιά για τα παιδιά που απολαμβάνουν το μπάνιο τα Σαββατοκύριακα, ή παίζουν στα κρεβάτια τους — με οδοντικές γέφυρες που φυλούν σ’ ένα κουτάκι. Εντάσεις με την πεθερά, τη μητέρα της Χέντβιγκ, τη μόνη που αφήνει να διαφανεί μια απορία για το ανθυγιεινό περιβάλλον. Και στο φόντο το φουγάρο που φτύνει μαύρο καπνό και δυσοσμία που νομίζεις ότι αισθάνεσαι.
Σε κάθε κάδρο, στιγμές οικογενειακής ρουτίνας, στιγμές παράνοιας. Οι δυο στρατιώτες με τα πολυβόλα που διασχίζουν το πάνω μέρος του κάδρου, σχεδόν απαρατήρητοι. Εξω από τον παραδεισένιο κήπο με τα πολύχρωμα λουλούδια που μυρίζει το αφράτο μωρό, ο χαρακτηριστικός πυργίσκος του Άουσβιτς. Ο ήχος, ο δεύτερος παράγοντας που παγώνει τις αισθήσεις, ήχος που έρχεται από πολύ κοντά, χωρίς να φαίνεται η πηγή του: πάνω από τους διαλόγους, τα γέλια ή τους τσακωμούς, παραγγέλματα που ουρλιάζονται, πυροβολισμοί, κραυγές πόνου. Στιγμές εικαστικών διαλειμμάτων, όπως δυο ολόκληρες σεκάνς σε αρνητικό, απομονωμένες, παράλληλες δράσεις, με το δικό τους αντιθετικό νόημα.
Ο Τζόναθαν Γκλέιζερ είναι ένας ψυχρός σκηνοθέτης, σαν τον Χάνεκε που περιβάλλει με ανέκφραστη κομψότητα τη βία των ιστοριών του. Ψυχρά κοιτάζει κι αυτό το σύμπαν, τον Ρούντολφ Ες που προβληματίζεται με τη δουλειά του, εάν ο φούρνος κυκλικής καύσης είναι, τελικά, πιο αποτελεσματικός για την αποτέφρωση των «φορτίων», ή που ξεπλένει καλά το μόριό του μετά από μια ερωτική ατασθαλία στο γραφείο του. Δείχνει, χωρίς να υποδεικνύει. Άλλωστε, δεν έχει νόημα να υποδείξει κάτι.
Τα εγκλήματα τα έχει καταγράψει η Ιστορία, για την κοινοτοπία του Κακού έχει γράψει η Χάνα Αρεντ, εάν είσαι αρνητής του Ολοκαυτώματος ή φασίστας, δεν θα σ’ επαναφέρει στη λογική μία ταινία. Δεν χρειάζεται συναισθηματική νοημοσύνη για να κρίνεις. Χρειάζονται ακριβώς αυτά που προσφέρει: μια προσέγγιση ταυτόχρονα εγκεφαλική και πραγματιστική, μια ομορφιά κομμένη και ραμμένη με χάρακα, με αυστηρές γραμμές και παραδοσιακές αξίες. Με ενέσεις παραμυθιού, όταν αυτό είναι το «Χάνσελ και Γκρέτελ», το πιο γκροτέσκ, πιο αιματοβαμένο απ’ όλα τα παραμύθια της φρίκης.
Αν κάτι περισσεύει, ίσως είναι η «επίσκεψη» της κάμερας, στο φινάλε (όχι, κανένα σπόιλερ), στο πραγματικό Άουσβιτς του σήμερα, στο μουσείο (παρότι κι εδώ με μια προσέγγιση καθημερινότητας, με το συνεργείο καθαρισμού να σκουπίζει τα δάπεδα και να γυαλίζει τις βιτρίνες με τ’ απομεινάρια του θανάτου). Τα νοήματα έχουν τεθεί, δεν χρειάζεται παραπάνω επεξήγηση. Μόνο μια υπενθύμιση, του Τζόναθαν Γκλέιζερ, ανάμεσα στις γραμμές και στις σκηνές, ότι το Κακό ζει μέσα στην πεζότητα, ότι τα πρόσωπα εξουσίας του δικού μας κόσμου χρειάζονται εξονυχιστική παρατήρηση γιατί κι εκείνα μπορεί να το κρύβουν μέσα στις κλισέ φράσεις τους, τις αναμενόμενες εμφανίσεις τους, τη δική τους ρουτίνα. Λίγες φορές βλέπεις στο σινεμά μια αποθέωση της μπαναλιτέ τόσο έντεχνη, σπάνια μια ταινία που σε αναστατώνει χωρίς να προσπαθεί να το προκαλέσει. Γιατί τίποτε στην ταινία του Γκλέιζερ δεν είναι κοινότοπο και όλα είναι, με τον πιο σαδιστικό τρόπο.
Η.Π.Α., Ηνωμένο Βασίλειο, Πολωνία, 2023
- Παραγωγή: Τζέιμς Γουίλσον, Εβα Πουζίνσκα
- Σκηνοθεσία: Τζόναθαν Γκλέιζερ
- Σενάριο: Τζόναθαν Γκλέιζερ
- Φωτογραφία: Λούκας Ζαλ
- Μοντάζ: Πολ Γουάτς
- Μουσική: Μίκα Λέβι
- Πρωταγωνιστούν: Κρίστιαν Φρίντελ, Σάντρα Ούλερ, Ραλφ Χέρφορθ, Γιόχαν Καρτχάους
- Διάρκεια: 105 λεπτά
- Διανομή: Spentzos Film