Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Για το ερωτικό λαϊκό τραγούδι — Γράφει ο Ειρηναίος Μαράκης

Από το διά­στη­μα μετα­ξύ των δύο παγκό­σμιων πολέ­μων έως τη Μετα­πο­λί­τευ­ση κι από εκεί μέχρι σήμε­ρα όσο και αν έχει αλλά­ξει η μορ­φή στο λεγό­με­νο λαϊ­κό τρα­γού­δι (στί­χοι, μου­σι­κή, ενορ­χή­στρω­ση, ερμη­νεί­ες) άλλο τόσο δεν έχει αλλά­ξει ο βασι­κός τρό­πος που οι δημιουρ­γοί του προ­σεγ­γί­ζουν τα “αισθη­μα­τι­κά” ή ερω­τι­κά θέματα.

Το κυρί­αρ­χο στε­ρε­ό­τυ­πο στα ερω­τι­κά τρα­γού­δια — με τις όποιες, περισ­σό­τε­ρο λόγω επο­χής, δια­φο­ρο­ποι­ή­σεις — είναι η εικό­να ενός άντρα ο οποί­ος δίνει άνευ όρων την καρ­διά του σε μια γυναί­κα μόνο και μόνο για να τον προ­δώ­σει στη συνέ­χεια. Έπει­τα από την προ­δο­σία, έρχε­ται η αντί­δρα­ση και η οποία εκφρά­ζε­ται με διά­φο­ρες μορ­φές (με άρνη­ση και θυμό, με προ­σκόλ­λη­ση στα περα­σμέ­να και με τη φυγή από ένα παρελ­θόν που πιέ­ζει συναι­σθη­μα­τι­κά την ύπαρ­ξη του αδι­κη­μέ­νου, με παθη­τι­κή απο­δο­χή της νέας κατά­στα­σης). Η εικό­να πάλι της γυναί­κας είναι ακρι­βώς το αντί­θε­το του άντρα πρω­τα­γω­νι­στή αυτών των τρα­γου­διών. Με λίγα λόγια, είναι επι­πό­λαιη, συμ­φε­ρο­ντο­λό­γα, μια πονη­ρή που ξέρει να παί­ζει με το κορ­μί και το μυα­λό αλλά χωρίς βαθύ­τε­ρη ενσυ­ναί­σθη­ση. Το ενδια­φέ­ρον είναι ότι στα αντί­στοι­χα τρα­γού­δια που οι γυναί­κες μιλά­νε για άπι­στους άντρες ο τρό­πος προ­σέγ­γι­σης είναι ακρι­βώς ο ίδιος, άλλω­στε αρκε­τά από αυτά έχουν γρα­φτεί από άντρες δημιουργούς.

Αξί­ζει να σημειω­θεί ότι πέρα από τα βασι­κά στε­ρε­ό­τυ­πα εμφα­νί­στη­καν και τρα­γού­δια όπου οι γυναί­κες έχουν θετι­κό πρω­τα­γω­νι­στι­κό ρόλο. Συγκε­κρι­μέ­να, υπάρ­χει μια ολό­κλη­ρη σει­ρά από φεμι­νι­στι­κά ρεμπέ­τι­κα όπου κατα­γρά­φε­ται η γυναι­κεία αλλη­λεγ­γύη μπρο­στά στους κακο­ποι­η­τι­κούς συντρό­φους, η απελ­πι­σία που προ­κα­λεί ένα προ­κα­θο­ρι­σμέ­νο μέλ­λον και η προ­σπά­θεια για τη γυναι­κεία χει­ρα­φέ­τη­ση. Σε αυτά τα τρα­γού­δια οι γυναί­κες, δεν απο­τε­λούν τα άβου­λα πλά­σμα­τα κατώ­τε­ρης ποιό­τη­τας όπως ορα­μα­τί­ζο­νται αρκε­τοί μέχρι και σήμε­ρα. Στην περί­πτω­ση τους τα έμφυ­λα στε­ρε­ό­τυ­πα καταρ­γού­νται εμφα­τι­κά. Στην επι­κοι­νω­νία τους με τους άντρες έχουν κερ­δί­σει την ισό­τι­μη αντι­με­τώ­πι­ση ενώ πολ­λές φορές έχουν τον πρώ­το λόγο στην επα­φή μαζί τους.

Η δύνα­μη του λαϊ­κού τραγουδιού 

Με το θέμα “λαϊ­κό τρα­γού­δι” υπάρ­χουν διά­φο­ροι σύγ­χρο­νοι Έλλη­νες κινη­μα­το­γρα­φι­στές που το προ­σέγ­γι­σαν με όλο τους το είναι είτε για λόγους βιώ­μα­τος, είτε για λόγους πει­ρα­μα­τι­σμού. Από το «Ας περι­μέ­νουν οι γυναί­κες» του Σταύ­ρου Τσιώ­λη και το «Βιετ­νάμ» του Παντε­λή Βούλ­γα­ρη μέχρι το «Αυτή η νύχτα μένει» του Νίκου Πανα­γιω­τό­που­λου και τους «Αισθη­μα­τί­ες» του Νίκου Τρια­ντα­φυλ­λί­δη, απο­τυ­πώ­νε­ται μια εικό­να του κόσμου που ζει και ανα­πνέ­ει με το λαϊ­κό τρα­γού­δι. Παράλ­λη­λα επι­τυγ­χά­νουν να συμ­βάλ­λουν, έστω σε ένα βαθ­μό, και στη μυθο­λο­γία γύρω από αυτό το μου­σι­κό είδος. Την ίδια ώρα το λαϊ­κό τρα­γού­δι κερ­δί­ζει ανθρώ­πους δια­φο­ρε­τι­κών απο­χρώ­σε­ων ως μια τέχνη που δεν αντι­με­τω­πί­ζει αφ’ υψη­λού την ανθρώ­πι­νη κατά­στα­ση όπως έχει δια­μορ­φω­θεί μέσα στα προη­γού­με­να χρό­νια. Κατά τη γνώ­μη μου, αυτή είναι και η δύνα­μη του λαϊ­κού τρα­γου­διού. Ο καθέ­νας και η καθε­μιά, ανε­ξάρ­τη­τα φύλου και προ­σω­πι­κών εκτι­μή­σε­ων, το νιώ­θει ως δικό του ενώ υπάρ­χουν και πλη­θυ­σμια­κές ομά­δες (πχ ΛΟΑΤΚΙ+ άτο­μα) που μπο­ρούν να το επα­νοι­κειο­ποι­η­θούν, ακό­μα και τη στιγ­μή που διά­φο­ρα στοι­χεία του περιέ­χουν μειω­τι­κό περιε­χό­με­νο ενα­ντί­ον τους.

Εδώ θα κλεί­σω αυτό το σύντο­μο σημεί­ω­μα. Με τις παρα­πά­νω σκέ­ψεις δεν θέλω, ούτε μπο­ρώ να εξα­ντλή­σω ένα πολύ μεγά­λο θέμα με κοι­νω­νι­κές, πολι­τι­στι­κές, πολι­τι­κές και έμφυ­λες δια­στά­σεις. Όπως και να έχει, θεω­ρώ ότι τέτοιες ανα­γνώ­σεις δεν μπο­ρούν να λεί­πουν και φυσι­κά, να μην ανα­φέ­ρο­νται. Από αυτή την άπο­ψη, ο δημό­σιος διά­λο­γος γύρω από αυτά τα ζητού­με­να έχει ήδη ανοί­ξει όπως μαρ­τυ­ρά­ει η μελέ­τη του ανθρω­πο­λό­γου Λεω­νί­δα Οικο­νό­μου για την ερω­τι­κή πλευ­ρά της δισκο­γρα­φί­ας του Στέ­λιου Καζαν­τζί­δη που τιτλο­φο­ρεί­ται «Τα Ερω­τι­κά του Καζαν­τζί­δη- Έρω­τας και φύλο στο λαϊ­κό τρα­γού­δι»* και κυκλο­φό­ρη­σε πρό­σφα­τα από τις Μωβ Εκδό­σεις. Η επο­χή απαι­τεί να ανοί­ξου­με τους ορί­ζο­ντες μας. Τόσο το ερω­τι­κό, λαϊ­κό τρα­γού­δι όσο και εμείς θα βγού­με πολ­λα­πλά κερδισμένοι.

*Σχε­τι­κά με το βιβλίο σε επό­με­νη ανάρτηση

 

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο