Το γεγονός ότι η καθιέρωση της επιστολικής ψήφου δεν είναι ζήτημα «πρακτικής φύσης», ούτε «τεχνικής διευκόλυνσης», αλλά αλλάζει συνολικά τη σχέση των ψηφοφόρων με την εκλογική διαδικασία, δημιουργώντας παθητική στάση και αποξένωση από την ενεργό συμμετοχή, τόνισε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Γιάννης Γκιόκας, μιλώντας στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης, στη συζήτηση για το σχετικό νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών.
Όπως σημείωσε, η επιστολική ψήφος, εκτός του ότι ακυρώνει την όποια ενεργητική συμμετοχή υπάρχει, δημιουργεί σοβαρούς κινδύνους για το αδιάβλητο της διαδικασίας, γι’ αυτό και το ΚΚΕ χαρακτήρισε τη ρύθμιση αντιδραστική και επικίνδυνη τομή και ως εκ τούτου επί της αρχής και στα περισσότερα άρθρα ψηφίζει κατά.
Σχετικά με τα ζητήματα των αποδήμων, ο Γ. Γκιόκας επισήμανε ότι η επιστολική ψήφος συμπληρώνει τον προηγούμενο νόμο για την ψήφο των αποδήμων, συμπεριλαμβάνοντας εκλογείς που δεν έχουν κανέναν απολύτως οικονομικό και κοινωνικό δεσμό με την χώρα, δεν γνωρίζουν τις εξελίξεις και κυρίως δεν επηρεάζονται, δεν δέχονται τις συνέπειες της πολιτικής τους επιλογής.
Ταυτόχρονα, ακυρώνεται η δυνατότητα συμμετοχής των εκλογέων του εξωτερικού μέσω εκλογικών τμημάτων, κάτι με το οποίο το ΚΚΕ διαφωνεί. Παράλληλα, κατήγγειλε ότι η κυβέρνηση φαίνεται ότι αντιμετωπίζει τους απόδημους ως εκλογικά «κουκιά», μιας και δεν δείχνει κανένα ενδιαφέρον για τα πολλά προβλήματα που αναφέρθηκαν ακόμα και στην ακρόαση φορέων, όπως για τα ελληνόφωνα σχολεία. Συνεπώς υπογράμμισε ότι είναι υποκριτικό το ενδιαφέρον της κυβέρνησης με στόχο την υφαρπαγή της ψήφου των αποδήμων.
Επιπρόσθετα, ανέφερε ότι με την επιστολική ψήφου δημιουργείται ευρύτατο περιθώριο νόθευσης της λαϊκής βούλησης και χειραγώγησης της ψήφου, καθώς οι πιέσεις και οι εκβιασμοί, για παράδειγμα από την εργοδοσία, που ήδη ασκούνται, πλέον μπορούν να ασκούνται πολύ πιο εύκολα και αποτελεσματικά γιατί είναι διαφορετικό να προσέρχεται ο εκλογέας στο εκλογικό τμήμα και να μπαίνει στο παραβάν και άλλο πράγμα η επιστολική που κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει σε τι συνθήκες συμπληρώνεται το ψηφοδέλτιο. Άλλωστε η θέσπιση υπεύθυνης δήλωσης που υπάρχει στο νομοσχέδιο είναι απολύτως ενδεικτική και ουσιαστική παραδοχή των κινδύνων που υπάρχουν.
Και συνέχισε λέγοντας ότι με το νομοσχέδιο αλλάζει η λογική της διενέργειας της εκλογικής διαδικασίας και υποβιβάζεται στο επίπεδο αποστολής ενός φακέλου, φτάνοντας σε ένα μοντέλο όπου θεωρητικά όλοι μπορούν να ψηφίσουν με επιστολική ψήφο.
Όπως εξήγησε στη συνέχεια ο Γ. Γκιόκας, στο άρθρο 51 παράγραφος 4 του συντάγματος αναφέρεται ρητά η ταυτόχρονη διενέργεια εκλογών. Δηλαδή εξελίσσεται μια προεκλογική περίοδος, ο λαός ακούει τα κόμματα, διαμορφώνει άποψη και την Κυριακή πάμε όλοι και ψηφίζουμε. Με την δυνατότητα της επιστολικής ψήφου ουσιαστικά σε όλους τους εκλογείς, ο ένας θα ψηφίζει 10 μέρες πριν τις εκλογές, άλλος 15 μέρες πριν και άλλος δύο κ.ο.κ.
Ο βουλευτής του ΚΚΕ έκανες λόγο για «σοβαρό συνταγματικό ζήτημα», το οποίο γίνεται κανόνας με το νομοσχέδιο, κάτι που το υπερασπίστηκε και η υπουργός Εσωτερικών Ν. Κεραμέως. Όπως είπε, το δεν μπορεί το Σύνταγμα να γίνεται κουρελόχαρτο, στο οποίο επ’ ουδενί δεν επιτρέπεται επιστολική ψήφος για τους εκλογείς του εσωτερικού σε εθνικές εκλογές και στις ευρωεκλογές έρχεται η κυβέρνηση και το κάνει κανόνα, γεγονός που συνιστά απόλυτη παράκαμψη του Συντάγματος.
Μάλιστα, επέκρινε το ΠΑΣΟΚ και τον ΣΥΡΙΖΑ που παρότι αναφέρθηκαν σε ζητήματα του νομοσχεδίου ασκώντας μια κριτική, στη συνέχεια έρχονται και λένε ότι θα υπερψηφίσουν. «Τι πιο σύνηθες», είπε χαρακτηριστικά ο Γ. Γκιόκας, θυμίζοντας και την προηγούμενη κοινοβουλευτική θητεία, όπου ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ ασκούσαν μεν κριτική, αλλά στη συνέχεια ψήφιζαν τα νομοσχέδια της κυβέρνησης Μητσοτάκη.
Ακόμα, στους μεγάλους κινδύνους για την ακεραιότητα της εκλογικής διαδικασίας που προκύπτουν από την επιστολική ψήφο, είναι και το γεγονός ότι η διαδικασία θα διεκπεραιώνεται με την εμπλοκή ιδιωτικών εταιρειών και των υπαλλήλων τους. Δηλαδή αυτός που θα ελέγχει την ταυτοπροσωπία παραλαμβάνοντας τον φάκελο είναι ο διανομέας μιας ιδιωτικής εταιρείας και όχι κρατικοί λειτουργοί, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Το ίδιο ισχύει και σε μια σειρά κρίσιμες στιγμές όπως η παραλαβή φακέλων, η μεταφορά, η επιβεβαίωση ταυτοπροσωπίας.
Ο Γ. Γκιόκας μετέφερε παραδείγματα από την διεθνή πρακτικής και εμπειρία, από το 2014 και μετά, όπου σε Γερμανία, Ουγγαρία, Ιταλία και Ισπανία υπήρχαν μεγάλες καταγγελίες για πλαστές εξουσιοδοτήσεις, καμένα ψηφοδέλτια εκλογέων του εξωτερικού σε χωματερή, συλλήψεις και νοθείες.
Μάλιστα, ξεκαθάρισε ότι αυτές οι χώρες εφαρμόζουν τις βέλτιστες πρακτικές του ΟΑΣΕ που επικαλείται η ελληνική κυβέρνηση και ξεκαθάρισε ότι η κυβέρνηση και τα κόμματα που θα βάλουν πλάτη στο νομοσχέδιο θα πάρουν την ευθύνη.
Σχετικά με τις ρυθμίσεις για τους εκλογείς ΑμεΑ, τόνισε ότι το ΚΚΕ συμφωνεί, ωστόσο αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι οι υπηρεσίες προσβασιμότητας, και όσον αφορά στην ενημέρωση, αλλά και για την πρόσβαση και σε εκλογικά τμήματα κλπ, ώστε να μην αποκλείονται αυτοί οι άνθρωποι και να υποκαθίσταται η φυσική παρουσία τους με την επιστολική ψήφο.
Όσο για τους φοιτητές και τους εργαζόμενους, θύμισε ότι η κυβέρνηση το καλοκαίρι αρνήθηκε δύο φορές να συσταθούν ειδικοί εκλογικοί κατάλογοι για να ψηφίσουν από τον τόπο που βρίσκονταν.
Για την αλλαγή στον τρόπο κατανομής εδρών, σημείωσε ότι με τον τρόπο που προτείνει η κυβέρνηση θα ευνοηθεί το μεγαλύτερο κόμμα. Τέλος, επισήμανε ότι γίνεται πιο κοστοβόρα για τα μικρότερα κόμματα η κατάθεση ψηφοδελτίων, κάτι με το οποίο το ΚΚΕ δεν συμφωνεί από θέση αρχής.
Πηγή: 902.gr