«Τα ταμεία, τα ράφια, τα καλάθια, οι διάδρομοι που συνωστίζονται εκατοντάδες πελάτες, κάθε πότε καθαρίζονται και από ποιους; Υπάρχει μέριμνα να απολυμαίνονται τα καταστήματα συνεχώς και όχι μόνο μετά το κλείσιμό τους; Γίνονται μαζικά και επαναλαμβανόμενα τεστ στους εργαζόμενους στα σούπερ μάρκετ με ευθύνη εργοδοσίας και κράτους προκειμένου να υπάρχει πρόληψη;», είπε και κατέληξε υπογραμμίζοντας ότι «η κυβέρνηση, το υπουργείο Εργασίας και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί κωφεύουν. Τα πρωτόκολλα υγείας είναι πρώτα και κύρια πρωτόκολλα της εργοδοσίας. Είναι πρωτόκολλα διασποράς του ιού». Εναι μερικά από τα ερωτήματα που έθεσε ο Σύλλογος Εμποροϋπαλλήλων Αθήνας στη συνέντευξη Τύπου για την κατάσταση που επικρατεί στα super market και τα κρούσματα που υπάρχουν, αλλά αποκρύπτονται. Μάλιστα, παρουσίασε και λίστα με καταστήματα που έχουν εξακριβωθεί (με δυσκολία) θετικοί στον κορωνοϊό υπάλληλοι.
«Με τη σημερινή συνέντευξη θέλουμε να συμβάλλουμε στην προσπάθεια να σπάσει ένα πέπλο σιωπής που κυριαρχεί στον κλάδο του εμπορίου και ιδιαίτερα στα super market από κυβέρνηση, εργοδοσία, ελεγκτικούς μηχανισμούς αλλά και πρόθυμα επιχειρησιακά σωματεία που αποτελούν στην ουσία γραφεία τύπου των επιχειρήσεων. Όλοι μαζί θέλουν να κρύψουν πίσω από την κουρτίνα των υγειονομικών πρωτόκολλων και των υποτιθεμένων covid free, την πραγματική κατάσταση που υπάρχει μέσα στα καταστήματα», ανέφεραν χαρακτηριστικά τα μέλη του Συλλόγου.
Και συνέχισαν: «Τις τελευταίες μέρες τα τηλέφωνα των σωματείων εμποροϋπαλλήλων στην Αττική αλλά και σε όλη τη χώρα χτυπούν ασταμάτητα καθώς μετράμε δεκάδες κρούσματα κορωνοϊού σε super market, σε αποθήκες και γραφεία. Κρούσματα που αποκρύβονται αλλά και κρούσματα για τα οποία ακολουθούνται διαδικασίες που δεν έχουν καμία σχέση με τα υγειονομικά πρωτόκολλα».
Χαρακτηριστικά παραδείγματα των τελευταίων μόνο ημερών, όπως υποστηρίζει ο Σύλλογος Εμποροϋπαλλήλων Αθήνας «και χωρίς φυσικά όλα να γίνονται γνωστά», όπως αναφέρει, είναι:
- ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ:
Άλιμος 11 κρούσματα, Μαρούσι – Avenue 5, Γαλάτσι (Ελευθερίου Βενιζελου) 6, Καισαριανής 3, Ν. Σμύρνη 3., Χαλκηδόνα 7, Σεβαστουπόλεως 7, Κεντρικά (μόνο σε ένα τμήμα) 2, - ΑΒ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ:
Μαρούσι 3, Σταμάτα 4, Λαμπρινή 3, Βριλήσσια, Μελίσσια 1, Πατήσια 11, Παγκράτι 1 (Σπύρου Μερκούρη),
και σε άλλα καταστήματα με την εργοδοσία να μην διαψεύδει άλλα και μην επιβεβαιώνει την ύπαρξη κρουσμάτων!
Να φτάνει στο σημείο να λέει σε εκπροσώπους του σωματείου “δεν φταίμε εμείς αν πάνε στις πλατείες και κολλάνε” - Mασούτης Αγ. Παρασκευής, τουλάχιστον 4 κρούσματα
- My Market: Ν. Σμύρνη 1, Αγ. Παρασκευή 1
- Γαλαξίας: Μενίδι 2 κρούσματα με τους συναδέλφους να μας καταγγέλλουν ότι κρούσματα υπάρχουν και σε άλλα καταστήματα άλλα δεν τα λένε.
- ΑΝΕΔΗΚ ΚΡΗΤΙΚΟΣ – αποθήκες 7 κρούσματα.
- LIDL Περιστέρι (Τζον Κένεντι), Περιστέρι (Κηφισού), Αμπελόκηποι, Ελαιώνας, Ελληνικό, Πατήσια 1 κρούσμα
Τι γίνεται στη Θεσσαλονίκη και αλλού
Συνεχίζοντας τις αναφορές του, ο Σύλλογος περιέγραψε την κατάσταση στη Θεσσαλονίκη «που βρίσκεται στο μάτι του κυκλώνα της πανδημίας, συνάδελφοι μέσω των σωματείων τους επικοινώνησαν μαζί μας και μας ζήτησαν να πούμε τα πιο εξόφθαλμα στοιχεία». Και αναλύουν τα μέλη του:
🆘 Στον Σκλαβενίτη υπάρχουν 70 περίπου καταγεγραμμένα κρούσματα από τον Αύγουστο ως σήμερα.
Έγινε προσπάθεια για απόκρυψη σε πολλές περιπτώσεις.
Με τις παρεμβάσεις του επιχειρησιακού σωματείου Σκλαβενίτη Β. Ελλάδας έγιναν σε κάποια καταστήματα επαναλαμβανόμενα τεστ που απέδειξαν το προφανές..δηλαδή πως «κολλάει» και μεταξύ των τμημάτων στα σούπερ μάρκετ πχ 6 κρούσματα στο αεροδρόμιο Μακεδονία με διαφορά 3–4 ημερών το ένα από το άλλο, αλλά 6 πρόσφατα στον Βαρδάρη.
Η εταιρεία κάνει rapid test και διώχνει από τη δουλειά μόνο τα επιβεβαιωμένα κρούσματα και 1–2 εργαζόμενους από το τμήμα τους.
🆘 Στον Μασούτη έκλεισε κατάστημα στην Κατερίνη αλλά και στο Κέντρο της Θεσσαλονίκης λόγω πολλών κρουσμάτων.
🆘 Στα Lidl είχαμε τουλάχιστον 2 γνωστά κρούσματα στην αποθήκη σε έναν χώρο με πάρα πολλούς εργαζόμενους.
Δεν πραγματοποιήθηκε ουσιαστική απολύμανση στο χώρο ενώ παράλληλα αρνούνται την διενέργεια μαζικών τεστ.
Όπου κάνουν τεστ οι εργαζόμενοι ατομικά, αρνούνται να τα καλύψουν. Κάνουν επίθεση στους εργαζόμενους που ζητούν να παρθούν μέτρα στο χώρο.
🆘 Στον ΑΒ υπάρχουν αυτές τις μέρες πάνω από 20 κρούσματα αλλά η εικόνα είναι πολύ χειρότερη.
Χαρακτηριστικά σε κατάστημα έγινε απόκρυψη για μια βδομάδα επιβεβαιωμένου κρούσματος ενός νέου συναδέλφου.
Στην καταγγελία του σωματείου η απάντηση ήταν πως με βάση τον ΕΟΔΥ ενημέρωση γίνεται μόνο στις «στενές επαφές» που όπως είπαμε παραπάνω στενές επαφές λογίζονται οι συνάδελφοι που δε φοράνε μάσκα και δεν τηρούν τα μέτρα προστασίας.
Δηλαδή κοροϊδευόμαστε και τα συμπεράσματα δικά σας..
🆘 Στην Πάτρα, η κατάσταση είναι το ίδιο άσχημη. Κάτω από μυστικότητα δεν ανακοινώνονται κρούσματα. Σε πολλές περιπτώσεις όπου διενεργούνται τεστ γίνονται από ιδιωτικές εταιρείες και τα αποτελέσματα δεν δίνονται στους ίδιους τους εργαζόμενους (όπως έγινε στον Σκλαβενίτη).
Αυτή τη βδομάδα μόνο υπάρχουν κρούσματα σε 2 καταστήματα lidl (4 κρούσματα) ενώ την προηγούμενη εβδομάδα υπήρχαν αρκετά κρούσματα σε Σκλαβενίτη, ΜΕΤΡΟ, Ανδρικόπουλο.
Στον ΑΒ υπάρχουν 4 κρούσματα. Στα περισσότερα σούπερ μάρκετ οι βάρδιες συνεχίσανε κανονικά πριν καν γίνουν τεστ αλλά και πριν γίνουν απολυμάνσεις.
Επαναληπτικά τεστ δεν έχουν γίνει παρά μόνο σε μεμονωμένες περιπτώσεις.
🆘 Το κλαδικό σωματείο στο Ηράκλειο της Κρήτης μας ενημέρωσε χθες για κρούσμα στον Χαλκιαδάκη για το οποίο η εταιρεία δεν μπήκε καν στον κόπο να τηλεφωνήσει στον ΕΟΔΥ. Απολύμανση έγινε “το βράδυ” χωρίς αποδεικτικά υγειονομικών προδιαγραφών απολύμανσης, ενώ δεν έκαναν τεστ οι εργαζόμενοι του καταστήματος, δεν κοινοποιήθηκε κάτι ώστε να ενημερωθούν οι πελάτες που ήρθαν σε επαφή.
Σε άλλο κατάστημα με επιβεβαιωμένο κρούσμα στα ταμεία η απολύμανση έγινε “το βράδυ” χωρίς αποδεικτικά υγειονομικών προδιαγραφών απολύμανσης, ενώ τεστ έκαναν μονάχα οι εργαζόμενες στα ταμεία.
🆘 Στα Γιάννενα ενώ υπάρχουν κρούσματα και οι εργαζόμενοι διεκδικούν μέτρα προστασίας, η απάντηση από το κράτος και τους κατασταλτικούς μηχανισμούς που έχει απλώσει είναι να γίνεται προσαγωγή συνδικαλιστών, να τους ρωτάνε αν είναι εκλεγμένοι, να κόβουν πρόστιμο.
Είναι χαρακτηριστικό ότι χθες βρέθηκε κρούσμα σε κατάστημα Μy market από εργαζόμενους που είχαν μετακινηθεί λόγω των κρουσμάτων από το Μετρό.
◾ Τα πρωτόκολλα του κεφαλαίου
Όλο αυτό το διάστημα με έκπληξη παρατηρούμε ότι ο κάθε εργοδότης στον κλάδο του Εμπορίου κάνει τις ”δικές του” διαδικασίες, λες και δεν υπάρχουν προβλεπόμενα πρωτόκολλα από το κράτος για αυτές τις περιπτώσεις. ”Ενεργούμε σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ” είναι η απάντηση που λαμβάνουμε Σωματεία και εργαζόμενοι όταν ρωτάμε τι μέτρα πήραν, πόσα κρούσματα έχουμε, ποιος έκανε την ιχνηλάτηση. Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι δεν υπάρχει καμία ενημέρωση για τον αριθμό των συναδέλφων μας που διαπιστώνονται θετικοί στον ιό, την ιχνηλάτηση την κάνει η εργοδοσία και κρίνει ποιοι και πόσοι συνάδελφοι θα βγουν σε προληπτική καραντίνα, οι απολυμάνσεις πραγματοποιούνται πάντα “νύχτα”. Η αναπλήρωση των συναδέλφων που βρίσκονται σε καραντίνα γίνεται με μετακινήσεις άλλων από κατάστημα σε κατάστημα και από πόστο σε πόστο.
Τα πρωτόκολλα είναι κατηγοριοποιημένα ανάλογα με την τακτική που επιλέγει ο κάθε εργοδότης ώστε να μη διαταράσσεται η ομαλή λειτουργία της επιχείρησης.
Ιδού κάποιες χαρακτηριστικές διαδικασίες που εφαρμόζουν οι εργοδότες σούπερ μάρκετ, αλλά και συνολικά στον κλάδο του Εμπορίου:
- Πρωτόκολλο 1: ”Δεν ξέρω, δεν είδα, δεν άκουσα”. Αποκρύπτουν για μέρες την ύπαρξη κρουσμάτων και η ζωή συνεχίζεται χωρίς υγειονομικά μέτρα, σε βάρος των εργαζομένων και των καταναλωτών!
- Πρωτόκολλο 2: ”Ένας ίσον κανένας”. Ενημερώνουν τους εργαζόμενους για το κρούσμα ανά 2άδες-3άδες “για να μη γίνει σούσουρο” και το μόνο μέτρο που παίρνεται είναι να μπει σε καραντίνα για 14 μέρες το κρούσμα, ενώ οι υπόλοιποι εργαζόμενοι συνεχίζουν κανονικά μέσα στο κατάστημα.
- Πρωτόκολλο 3: ”Στο κατάστημά μας δεν κολλάει”. Ενώ γίνεται γνωστό το κρούσμα, οι εργοδότες δεν κάνουν τίποτα!
- Πρωτόκολλο 4: ”Ανοσία της αγέλης στην εταιρεία μας”. Με γνωστό το κρούσμα, όλοι οι εργαζόμενοι του καταστήματος κάνουν το τεστ και μέχρι να βγουν τα αποτελέσματα στο συγκεκριμένο κατάστημα εργάζονται συνάδελφοι από άλλα καταστήματα! («My Market» Μεταξουργείο, «Lidl» Περιστέρι).
Η στάση της εργοδοσίας δημιουργεί μεγάλη ανησυχία στους εργαζόμενους, γι’ αυτό και υπάρχουν δεκάδες καταγγελίες παρά την προσπάθεια να θάβονται κρούσματα και προβλήματα.
Επειδή, λοιπόν, σε όλες τις περιπτώσεις η απάντηση της κάθε εργοδοσίας ήταν καρμπόν, δηλαδή πως «εφαρμόζουμε όλα όσα προβλέπονται από τον ΕΟΔΥ», το Σωματείο μας πριν ακόμα ενταθεί το 2ο κύμα της πανδημίας, απευθύνθηκε στους πλέον αρμόδιους ώστε να ενημερωθεί για το τι πραγματικά ισχύει. Σε όλες τις περιπτώσεις αναφέραμε τις συγκεκριμένες καταγγελίες που έγιναν στο Σωματείο και τον σκοπό του τηλεφωνήματός μας.
Πρώτα απευθυνθήκαμε στον ΕΟΔΥ. Η απάντηση ήταν ότι εκεί είναι γιατροί και θα έπρεπε να απευθυνθούμε στην Πολιτική Προστασία και στο υπουργείο Εργασίας αφού το ζήτημα είναι εργασιακό. Στην επιμονή μας να ενημερώσουν τι ακριβώς ισχύει, τη στιγμή μάλιστα που τους επικαλούνται οι εργοδότες μάς παρέπεμψαν στο τμήμα ιχνηλάτησης και το τηλέφωνο των γιατρών.
Στη συνέχεια απευθυνθήκαμε στο Κέντρο Πρόληψης Επαγγελματικού Κινδύνου (ΚΕΠΕΚ), όπου και μας παρέπεμψαν στην τμηματάρχη της υπηρεσίας. Αφού ενημερώσαμε πως έχουμε απευθυνθεί και στον ΕΟΔΥ, φτάσαμε σε ένα από τα βασικά ερωτήματα που απασχολούν συνολικά τους εργαζόμενους, δηλαδή “τι ισχύει σε περίπτωση κρούσματος μέσα σε έναν εργασιακό χώρο”.
Ενώ περιμέναμε να δοθεί σαφής απάντηση από τη συγκεκριμένη υπηρεσία, το συμπέρασμα που από κοινού καταλήξαμε είναι ότι δεν υπάρχει σαφής οδηγία και ξεκάθαρη διαδικασία και γι’ αυτό ο κάθε εργοδότης κάνει ό,τι θέλει!
Τέλος, απευθυνθήκαμε στο Τμήμα Ιχνηλάτησης του ΕΟΔΥ, μήπως και μάθουμε κάτι πιο συγκεκριμένο. Ύστερα από πολλές προσπάθειες καταφέραμε να μιλήσουμε με έναν υπεύθυνο από το Τμήμα Ιχνηλάτησης Πολιτικής Προστασίας. Η απάντηση που τελικά μας δόθηκε είναι ότι σε περίπτωση κρούσματος:
Το κρούσμα μπαίνει σε καραντίνα για 14 ημέρες.
Οι στενές επαφές του κρούσματος μπαίνουν σε καραντίνα για 14 ημέρες ανεξάρτητα από την πραγματοποίηση ή όχι του τεστ.
Στο κατάστημα πρέπει να γίνεται απολύμανση που να πιστοποιείται.
Στην προφανή ερώτηση του Σωματείου ”ποιες νοούνται ως στενές επαφές”, η απάντηση που πήραμε είναι ότι ”δεν νοούνται ως στενές επαφές οι συνάδελφοι που φοράνε μάσκα και τηρούν τα μέτρα προστασίας, άσχετα αν εργάζονται στον ίδιο χώρο ή σε πόστο που εργάζεται το κρούσμα”! Το ίδιο ισχύει και με τους καταναλωτές.
Μας τονίστηκε, ότι πέραν όλων των άλλων (ΜΑΠ, υγειονομικά πρωτόκολλα κλπ.) αυτό που είναι πρωτεύον είναι η ατομική προστασία, οι εργαζόμενοι και οι καταναλωτές να τηρούν τα μέτρα!