Με λένε Mónica και είμαι μια ακόμη έκφραση της Κουβανής γυναίκας, με όλα τα κατακτημένα μου δικαιώματα, που είναι εγγυημένα λόγω συγκεκριμένων πολιτικών στο νησί και σαν μέλος της γυναικείας μας οργάνωσης (Ομοσπονδία Γυναικών Κούβας) που –παρακολουθώντας άγρυπνα τα εξασφαλίζει .
(σσ. σε τρίτο πρόσωπο)
Η Mónica Sánchez Suárez del Villar , εργάζεται στο λιμάνι του Cienfuegos 34 ολόκληρα χρόνια σε μια δουλειά δύσκολη και χωρίς διαλείμματα, 365 ημερολογιακές ημέρες _μείον ρεπό και μέρες άδειας
Η υπαλληλική της σχέση πέρασε στην εταιρεία Servicios Portuarios del Centro (λιμενικές υπηρεσίες), η οποία _όπως αναγνωρίζει και η Ομοσπονδία Γυναικών Κούβας (Federación de Mujeres Cubanas _FMC) μας δίνει τις απαραίτητες ευκαιρίες για προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη.
Από την εκπαιδευτικό μάνα μου (Julia Olivia), _δασκάλα γραμματισμού ξεκίνησε η οργάνωση των πάντων _σαν καθήκον και, στο πλευρό της, έμαθα τους έναν και χίλιους τρόπους να κάνω πράγματα για τις γυναίκες και στην κουβανική κοινωνία.
__σσ. alfabetizador_ra, που μαθαίνει στους μαθητές γραφή και ανάγνωση. Θυμίζουμε πως τον Απρίλη του 1961 η χώρα –μέσω του ΚΚ Κούβας και με απόφαση του Φιντέλ ξεκίνησε μια τεράστια οκτάμηνη προσπάθεια για την κατάργηση του αναλφαβητισμού και στις 22-Δεκ-1961, το % αλφαβητισμού της Κούβας έφτασε το 100%
Η ίδια η Mónica λέει ότι ξεκίνησε να δουλεύει το 1989, όταν μπήκε στο λιμάνι για να καλύψει μια συνάδελφο με άδεια μητρότητας και έμεινε εκεί για πάντα _ “Τότε ήμουν νυχτερινή με ελάχιστες τεχνικές γνώσεις”. Με την υποστήριξη της οικογένειάς, κατάφερε να επιμορφωθεί και, να αναλάβει υπεύθυνη σε πολλές θέσεις κλειδιά.
Παράλληλα με τη δουλειά, η οικογένεια. Έχει κόρες, μια εγγονή και υπέροχους γονείς που “ήταν και είναι η κολόνα της και ηθικό στήριγμα σε όλα”.
Όταν η Mónica πίστεψε ότι είχε μάθει σχεδόν τα πάντα, έπεσε πάνω στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση _ Universalización (σε ελεύθερη μετάφραση Οικουμενοποίηση _σσ. βλέπε λεπτομέρειες στο τέλος της ανάρτησης) και με αυτόν τον τρόπο μπόρεσε να εγγραφεί για Bachelor στις Κοινωνιοπολιτισμικές Σπουδές.
Λέει ότι δεν πίστευε πως θα μπορούσε να την αντιμετωπίσει με τις ευθύνες που είχε ήδη στους ώμους του, αλλά τα κατάφερε όλα και κατάφερε να αποφοιτήσει. Αφηγείται, περήφανα, ότι αυτή η καριέρα την άλλαξε ως άνθρωπο, και μελετώντας δεν μπορούσε πλέον να χωρέσει στην τοπική γνώση “των Cienfuego”, αλλά μπήκε με τα μπούνια στην πλούσια εθνική εκπαιδευτική κληρονομιά.
Αργότερα μπόρεσε να αποκτήσει πρόσβαση στα Μεταπτυχιακά των Ιστορικών Σπουδών της Κούβας και στην Κοινωνικοπολιτισμική Ανθρωπολογία ενώ στη συνέχεια συνδέθηκε πολύ περισσότερο με την Ομοσπονδία γυναικών _FMC, ακριβώς επειδή η μεταπτυχιακή της διατριβή διερεύνησε το ζήτημα των γυναικών στο εν πολλοίς φαλλοκρατικό εργασιακό περιβάλλον του λιμανιού.
Η Mónica διαβεβαιώνει ότι, κατά τη σύνταξη του υλικού για τη διατριβή της, προέκυψαν ενδιαφέροντα ζητήματα ή διλήμματα, συμπεριλαμβανομένων των συζύγων που έδωσαν στις γυναίκες τους την επιλογή μεταξύ του λιμανιού ή του γάμου.
Η συνεντευξιαζόμενη λέει ότι, χωρίς τη βοήθεια της Ομοσπονδίας, δεν θα μπορούσε να πραγματοποιήσει αυτό το έργο. Η διατριβή στέφθηκε με επιτυχία, γιατί άλλαξε το όραμα πολλών συναδέλφων της, ανδρών και γυναικών, για τη δουλειά στο λιμάνι. Έπειτα ακολούθησαν εργασίες για το φύλο, συναντήσεις, εργαστήρια, μεταξύ άλλων εκδηλώσεων, όλα με τη στήριξη της FMC.
Μεταξύ των επικλήσεων, η Mónica δεν μπορεί να μην αναφερθεί με σεβσμό στον πατέρα της, Rafael Sánchez Garrido, ο οποίος _μεταξύ άλλων ανέλαβε τα κορίτσια της …τα έβαζε ακόμη και για ύπνο για να βρει αυτή το χρόνο να σπουδάσει. Από αυτόν έμαθε επίσης πώς να επιβιώνει και να της δίνουν σημασία ακόμη και να τη θαυμάζουν οι άντρες σε ένα περιβάλλον, όπου δεν έχει κατακτηθεί η πλήρης ισότητα των φύλων.
Η Μόνικα (με καμάρι):
Είμαι μια ακόμη έκφραση της Κουβανής, που η λέξη γυναίκα εκδηλώνεται σε όλη της τη διάσταση!!
¡H.lV.S!!
Διασύνδεση εκπαίδευσης με την κοινωνία
Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και ειδικά της τριτοβάθμιας στην Κούβα έχει να κάνει με πολλές πλευρές, αλλά κυρίως με τη γενική πρόσβαση του λαού στη γνώση και στις επιστήμες, ανεξάρτητα αν έχει ή όχι υπολογιστή στο σπίτι smart phone ή τάμπλετ. Πλέον οι βιβλιοθήκες _ηλεκτρονικές και μη έχουν αγκαλιάσει όλο το νησί, όχι μόνο μέσα στα πανεπιστήμια, αλλά και σε μικρά απομακρυσμένα χωριά, ακόμη και σε επίπεδο γειτονιάς, ως ο απαραίτητος κρίκος για τη διαχείριση της πληροφορίας, της γνώσης και της μάθησης, καθώς και ως ανάγκη για ένα νέο μοντέλο διαχείρισης. Μιας υπηρεσίας όλων των απαραίτητων πληροφοριών στον μαθητή και στο φοιτητή _ακόμη και στον εξωπανεπιστημιακό, ως τρόπο διευκόλυνσης της μαθησιακής του διαδικασίας σε ένα νέο πλαίσιο μελέτης.
Από τα τέλη του περασμένου αιώνα και τις αρχές του τρέχοντος, πολλοί επιστήμονες έχουν ασχοληθεί με τα προβλήματα που σχετίζονται με τη χρήση και την πρόσβαση στις πληροφορίες..
Η χρήση των πληροφοριών δημιουργεί νέες γνώσεις και δεξιότητες που επιτρέπουν, με τη σειρά τους, να κατευθύνουν νέες διαδικασίες αναζήτησης πληροφοριών που τείνουν σπειροειδώς προς τα πάνω. Βέβαια η απλή κατοχή πληροφοριών πρέπει να συνοδεύεται από άλλες ανάγκες (πχ. πολιτισμικές) για να ερμηνεύσουμε και να μεταβάλουμε την πραγματικότητα που μας περιβάλλει, ώστε η εκπαίδευση και ο πολιτισμός μας που είναι δωρεάν κοινωνικό αγαθό για όλους, να βελτιωθούν παραπέρα, με 100% ίσες ευκαιρίες από τα πρώτα χρόνια της ζωής μέχρι το Πανεπιστήμιο, αλλά και στη συνέχεια.
Στον 21ο η άδικη αδηφάγα νεοφιλελεύθερη παγκόσμια οικονομική τάξη που επιβάλλεται από την αυτοκρατορία δίπλα μας και τον ιμπεριαλισμό γενικότερα εμποδίζει την επίλυση στοιχειωδών ζητημάτων. Υπάρχουν πολλές μάστιγες που γονατίζουν την ανθρωπότητα, η πείνα και η φτώχεια κάνοντας την επιβίωση του ανθρώπου, καθημερινά πιο δυσβάσταχτη και αφόρητη.
Η επανάσταση και ο ρεαλισμός του «αδύνατου» στην Λατινική Αμερική
Αυτή η διεθνής κατάσταση οδηγεί σε ολοένα και περισσότερες αναπροσαρμογές στις δημοσιονομικές πολιτικές των πανεπιστημίων, οι οποίες σαφώς επηρεάζουν την εκπλήρωση των αποστολών τους.
Η κατάσταση της Λατινικής Αμερικής είναι ένα σχετικό παράδειγμα· είναι μια περιοχή που έχει σημαντικό αριθμό πανεπιστημίων και ακαδημαϊκών σχολών που αγωνίζονται καθημερινά μεταξύ των περικοπών στον προϋπολογισμό που σκοπεύουν να κάνουν οι κυβερνήσεις και των φόρων στα δίδακτρα των φοιτητών, όπου λείπει η ανθρωπιστική προσέγγιση.
Το παρόν μας πείθει ότι η παραγωγή γνώσης τείνει να επεκτείνεται και να διαφοροποιείται και ότι, το σχολείο θα συνεχίσει να πλαισιώνει την ανάπτυξή του σε μια δομή που να διευκολύνει την αυξανόμενη διασύνδεση με την κοινωνία.
Το σχολείο του 21ου αιώνα είναι ένα μοντέλο εργαστήριου πληροφοριών και γνώσης που πρέπει να υιοθετήσει νέα πρότυπα για να εγγυηθεί κοινωνικά άλματα, όπως η διαρκής μάθηση, αλλά προσοχή! Όχι για να δημιουργήσει απόκληρους και πολίτες 2ης κατηγορίας. Τα πανεπιστήμια, στην Κούβα ήταν και θα συνεχίζουν να είναι δεμένα με την ένταξη στην παραγωγική διαδικασία, παρέχοντας διευκολύνσεις για κάθε τύπο μαθητή \ φοιτητή , “μαθητοκεντρικό”, καθώς ο σπουδαστής πρέπει να αναλάβει ενεργά τη δική του εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά παράλληλα με ένα σύστημα που να επιτρέπει στους δασκάλους τους να τους καθοδηγούν, να τους υποστηρίζουν και να τους συνοδεύουν, ώστε να μην αισθάνονται μόνοι σε αυτή την προσπάθεια.
Ατομικό φροντιστήριο: Κάθε σπουδαστής ή μαθητής λαμβάνει εξατομικευμένη ατομική ή συλλογική, προγραμματισμένη σε καθορισμένες ώρες βοήθεια από έναν εκπαιδευτικό, ο οποίος τον συμβουλεύει και τον καθοδηγεί στις προσπάθειές του να ολοκληρώσουν τις σπουδές του.