Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Η σύνδεση των πανεπιστημίων με την αγορά υπονομεύει τις σπουδές και το μέλλον των αποφοίτων

Ολο­κλη­ρώ­θη­κε το Σάβ­βα­το 30 Νοέμ­βρη η 92η Σύνο­δος Πρυ­τά­νε­ων στο Καβού­ρι, που μια μέρα πριν στιγ­μα­τί­στη­κε από την άγρια και απρό­κλη­τη επί­θε­ση της αστυ­νο­μί­ας στους φοι­τη­τές που δια­δή­λω­ναν στην περιο­χή, γεγο­νός για το οποίο οι πρυ­τά­νεις εξέ­φρα­σαν με ανα­κοί­νω­σή τους το βρά­δυ της Παρα­σκευ­ής τη θλί­ψη τους.

92η Σύνοδος Πρυτάνεων

Παρευ­ρέ­θη­κε στη Σύνο­δο η υπουρ­γός Παι­δεί­ας Ν. Κερα­μέ­ως και ενη­μέ­ρω­σε για τους βασι­κούς άξο­νες του επερ­χό­με­νου νομο­σχε­δί­ου, που προ­βλέ­πει θεσμο­θέ­τη­ση μιας ενι­σχυ­μέ­νης Ανε­ξάρ­τη­της Αρχής για την Ανώ­τα­τη Εκπαί­δευ­ση, απλο­ποί­η­ση του πλαι­σί­ου λει­τουρ­γί­ας των ΕΛΚΕ και άλλες επι­μέ­ρους δια­τά­ξεις, ενώ εξήγ­γει­λε τη θεσμο­θέ­τη­ση της Συνό­δου των Πρυ­τά­νε­ων ως συμ­βου­λευ­τι­κού οργά­νου της πολι­τεί­ας. Οι πρυ­τά­νεις έδει­ξαν να συμ­φω­νούν σε αυτά τα θέματα.

Στη Σύνο­δο προ­σκλή­θη­καν και μίλη­σαν, επί­σης το Σάβ­βα­το, εκπρό­σω­ποι κομ­μά­των. Εκ μέρους του ΚΚΕ παρευ­ρέ­θη­κε ο Κυριά­κος Ιωαν­νί­δης, μέλος της ΚΕ του Κόμ­μα­τος και υπεύ­θυ­νος του Τμή­μα­τος Παι­δεί­ας της ΚΕ.

Παρα­θέ­του­με την ομι­λία του:

 

«Η σημε­ρι­νή μας παρου­σία έχει και το νόη­μα της κατα­δί­κης της χτε­σι­νής επί­θε­σης σε φοι­τη­τές σας που ήθε­λαν να κατα­θέ­σουν τις απο­φά­σεις των Συλ­λό­γων τους. Πρό­κει­ται για επι­κίν­δυ­νη κυβερ­νη­τι­κή κλι­μά­κω­ση του αυταρχισμού.

 

Εκ μέρους του Κομ­μου­νι­στι­κού Κόμ­μα­τος Ελλά­δας, θέλου­με να ευχη­θού­με τα απο­τε­λέ­σμα­τα, τα συμπε­ρά­σμα­τα αυτής της Συνό­δου Πρυ­τά­νε­ων να συμ­βά­λουν — στο μέτρο του δυνα­τού — στην καθη­με­ρι­νή προ­σπά­θεια που κάνουν οι νέοι και οι νέες της χώρας μας να απο­κτή­σουν ολό­πλευ­ρη επι­στη­μο­νι­κή μόρ­φω­ση η οποία θα μπο­ρεί να τους οδη­γεί σε επαγ­γελ­μα­τι­κή απο­κα­τά­στα­ση με βάση το πτυ­χίο που έλα­βαν, σε εργα­σία στον τομέα της παρα­γω­γής, των υπη­ρε­σιών, με σύγ­χρο­να εργα­σια­κά και μισθο­λο­γι­κά δικαιώματα.

Θα ενταθούν οι διαφορετικές ταχύτητες ανάπτυξης τμημάτων και σχολών

Θεω­ρού­με ότι είναι γνω­στές οι θέσεις των κομ­μά­των για τις εξε­λί­ξεις, παλιές και πιο πρό­σφα­τες, στον τομέα της Ανώ­τα­της Εκπαίδευσης.
Αλλω­στε, τα περισ­σό­τε­ρα από τα κόμ­μα­τα αυτά έχουν βρε­θεί σε κυβερ­νη­τι­κές θέσεις, έχουν αφή­σει κυβερ­νη­τι­κό έργο και σε αυτόν τον τομέα.
Μπο­ρούν να κρι­θούν όχι μόνο στο επί­πε­δο των δια­κη­ρύ­ξε­ων, αλλά και στα έργα.

Και εμείς σαν Κόμ­μα μπο­ρού­με να κρι­θού­με, φυσικά.
Δεν κρύ­βου­με τον προ­βλη­μα­τι­σμό και την αντί­θε­σή μας σε μια σει­ρά αλυ­σι­δω­τές προ­σαρ­μο­γές των πανε­πι­στη­μί­ων, που μπο­ρούν να συνο­ψι­στούν στη στα­δια­κή μετα­τρο­πή τους σε επι­χει­ρή­σεις παρα­γω­γής και τμη­μα­τι­κής διά­χυ­σης της επι­στη­μο­νι­κής γνώ­σης.
Και από αυτή τη σκο­πιά, τοπο­θε­τού­μα­στε αρνη­τι­κά στο νομο­σχέ­διο που ετοι­μά­ζει η κυβέρ­νη­ση της ΝΔ.

Τοπο­θε­τη­θή­κα­με στην άπο­ψη που ακου­γό­ταν — ή ακό­μα ακού­γε­ται — ότι οι αλλα­γές αυτές γίνο­νται “χωρίς σχέ­διο και στρα­τη­γι­κή”, αν και κανείς δεν μπο­ρεί να παρα­βλέ­ψει ότι πράγ­μα­τι υπάρ­χουν και “ανορ­θο­γρα­φί­ες”. Άλλω­στε στην εκπαι­δευ­τι­κή πολι­τι­κή υπάρ­χει και το στοι­χείο του πει­ρα­μα­τι­σμού, της δοκι­μής, των πιλο­τι­κών δράσεων.

✔️  Υπάρ­χει φυσι­κά και μια πτυ­χή η οποία κατά τη γνώ­μη μας πρέ­πει να προβληματίσει.

Στο έδαφος της επιχειρηματικής λειτουργίας, της αξιολόγησης με βάση την αποδοτικότητα, την προσαρμογή των προγραμμάτων σπουδών στα κελεύσματα της αγοράς, θεωρούμε ότι θα ενταθούν μάλλον, παρά θα εξομαλυνθούν, η ανισομετρία, οι διαφορετικές ταχύτητες ανάπτυξης επιστημονικών αντικειμένων, Τμημάτων, σχολών.

Θεω­ρού­με ότι αυτό δεν είναι μια υπό­θε­ση εργα­σί­ας. Επι­βε­βαιώ­νε­ται από τη σύγ­χρο­νη πεί­ρα της λει­τουρ­γί­ας των πανε­πι­στη­μί­ων, αλλά και σε διε­θνές επί­πε­δο. Ιδιαί­τε­ρα στον τομέα της απο­κα­λού­με­νης υπο­βάθ­μι­σης των ανθρω­πι­στι­κών και κοι­νω­νι­κών σπου­δών, αλλά και στις προ­τε­ραιό­τη­τες εφαρ­μο­γής μιας σει­ράς επι­στη­μο­νι­κών επιτευγμάτων.

Νέα υποβάθμιση των όρων σπουδών των νέων…

Κατά τη γνώ­μη μας, στην ίδια τη στα­δια­κή μετα­τρο­πή των ΑΕΙ σε αυτο­τε­λείς μονά­δες παρα­γω­γής και τμη­μα­τι­κής διά­χυ­σης της γνώ­σης κρύ­βε­ται και ο σπό­ρος μιας νέας υπο­βάθ­μι­σης, μιας νέας επι­δεί­νω­σης στους όρους σπου­δών των νέων της χώρας μας. Είναι τέτοιο το επί­πε­δο της οικο­νο­μι­κής δια­σύν­δε­σης που ακό­μα κι όταν ένας φορέ­ας φαί­νε­ται “υγι­ής”, εκτί­θε­ται εκ των πραγ­μά­των στην προ­σμο­νή για επι­πλέ­ον κερ­δο­φο­ρία, που όταν δεν ικα­νο­ποιεί­ται, απα­ξιώ­νο­νται επι­στή­μο­νες, έρευ­νες, Ιδρύ­μα­τα ολόκληρα.

Εξάλ­λου, αυτή η πλευ­ρά ανα­δει­κνύ­ε­ται και από όλα τα θέμα­τα της επι­και­ρό­τη­τας που σας απα­σχο­λούν. Είναι ή δεν είναι, για παρά­δειγ­μα, τέτοιο το θέμα του αριθ­μού των εισα­κτέ­ων ανά Τμή­μα; Σχε­τί­ζε­ται ή δεν σχε­τί­ζε­ται με την επαγ­γελ­μα­τι­κή προ­ο­πτι­κή των απο­φοί­των σε συν­θή­κες άναρ­χης καπι­τα­λι­στι­κής παρα­γω­γής, με κλά­δους να γνω­ρί­ζουν ανά­πτυ­ξη προ­τού περά­σουν στη συνέ­χεια σε ύφε­ση, και τους απο­φοί­τους με δια­βαθ­μι­σμέ­νες σπου­δές, πτυ­χία και προ­σό­ντα να μένουν έρμαιο στη “σιδε­ρέ­νια δύνα­μη” της αγο­ράς, που απα­ξιώ­νει ειδι­κευ­μέ­νο εργα­τι­κό δυναμικό;

Σχε­τί­ζε­ται ή δεν σχε­τί­ζε­ται, αν το δού­με από άλλη πλευ­ρά, με τις δυνα­τό­τη­τες που έχουν τα Ιδρύ­μα­τα να εκπαι­δεύ­σουν τους φοι­τη­τές, από την άπο­ψη υπο­δο­μών, πόρων, διδα­κτι­κού προ­σω­πι­κού κ.λπ.; Πώς μπο­ρείς να πεις σε ένα παι­δί “δε θα σπου­δά­σεις” — όταν μπο­ρεί — “επει­δή το κρά­τος δεν μερι­μνά να υπάρ­χουν πανε­πι­στη­μια­κοί δάσκα­λοι, αίθου­σες για εσέ­να”; Το ίδιο, από μια άπο­ψη, ισχύ­ει και για το ζήτη­μα των μετεγγραφών.

Νομί­ζω ότι δεν χρειά­ζε­ται να ανα­φέ­ρω ότι και το brain drain απο­τε­λεί, εν μέρει, έκφρα­ση μιας τέτοιας απα­ξί­ω­σης υψη­λά ειδι­κευ­μέ­νου επι­στη­μο­νι­κού δυνα­μι­κού, στο έδα­φος της ίδιας πραγ­μα­τι­κό­τη­τας που δια­μορ­φώ­νει την υπάρ­χου­σα κατάσταση.

…και επιπτώσεις στη λειτουργία των Ιδρυμάτων

Απο­δει­κνύ­ε­ται ότι η σπου­δή να στοι­χη­θούν τα Ιδρύ­μα­τα πίσω από τις ανα­πτυ­ξια­κές προ­τε­ραιό­τη­τες του κεφα­λαί­ου το μόνο που επι­φέ­ρει ως συνέ­πεια για τους φοι­τη­τές είναι η υπο­νό­μευ­ση της εργα­σια­κής τους προ­ο­πτι­κής, αφού ως πτυ­χιού­χοι έτσι προ­σα­να­το­λι­σμέ­νων προ­γραμ­μά­των σπου­δών θα μένουν “στον αέρα” μόλις η αγο­ρά, στο έδα­φος του αντα­γω­νι­σμού, απο­φα­σί­σει να ανα­προ­σαρ­μό­σει τις προ­τε­ραιό­τη­τές της και τις ιεραρ­χή­σεις της, μόλις αλλά­ξουν οι εσω­τε­ρι­κοί συσχε­τι­σμοί μετα­ξύ των κλά­δων και μονο­πω­λια­κών ομίλων.

Πέρα από τις άμε­σες επι­πτώ­σεις στη λει­τουρ­γία των Ιδρυ­μά­των, στους όρους σπου­δών των φοι­τη­τών, η σύν­δε­ση των πανε­πι­στη­μί­ων με την αγο­ρά υπο­νο­μεύ­ει τη δυνα­τό­τη­τα ενός σχε­τι­κά πιο μακρό­πνο­ου σχε­δια­σμού. Η μυστι­κό­τη­τα στην ερευ­νη­τι­κή δια­δι­κα­σία δίνει και παίρ­νει, και αναι­ρεί την ειδυλ­λια­κή εικό­να ενός campus συνεργασίας.

Υπό αυτό το πρίσμα:

Ποιος δεν μπο­ρεί πλέ­ον να δει ότι ο προ­σα­να­το­λι­σμός των σπου­δών στις απαι­τή­σεις και τις προ­τε­ραιό­τη­τες της αγο­ράς έχει οδη­γή­σει στη μετα­τρο­πή τους σε “ατο­μι­κό μενού” προ­σό­ντων και δεξιο­τή­των, στην απο­σύν­δε­ση του πτυ­χί­ου από το επάγγελμα;

Ποιος δεν μπο­ρεί να δει ότι η επι­χει­ρη­μα­τι­κή λει­τουρ­γία των Ιδρυ­μά­των πάει χέρι χέρι με την υπο­χρη­μα­το­δό­τη­σή τους από το κρά­τος, με την επέ­κτα­ση των ελα­στι­κών σχέ­σε­ων εργα­σί­ας για όλες τις κατη­γο­ρί­ες εργα­ζο­μέ­νων, μετα­ξύ των οποί­ων και για τους διδάσκοντες;

Σας καλούμε να δείτε με προσοχή τα αιτήματα των φοιτητικών συλλόγων

Κυρί­ες και κύριοι,

Το ΚΚΕ είναι γνω­στό ότι δεν κρύ­βει λόγια, δεν λέει δια­φο­ρε­τι­κά πράγ­μα­τα στις Γενι­κές Συνε­λεύ­σεις των φοι­τη­τών από αυτά που υπο­στη­ρί­ζει σε επί­ση­μα συνέ­δρια και συνόδους.

Εχου­με τοπο­θε­τη­θεί κάθε­τα αντί­θε­τοι στη συζή­τη­ση περί “ανο­μί­ας” στα ΑΕΙ, που εν μέρει έστρω­σε το δρό­μο στην κατάρ­γη­ση του ασύ­λου. Θεω­ρού­με ότι το νομο­θε­τι­κό πλαί­σιο που υπήρ­χε έδι­νε τη δυνα­τό­τη­τα στην αντι­με­τώ­πι­ση παρα­βά­σε­ων του Ποι­νι­κού Κώδι­κα. Δεν ταυ­τί­ζου­με τους αγώ­νες των φοι­τη­τών με κινή­σεις που δεν έχουν καμία σχέ­ση με το κίνη­μά τους και μάλι­στα απο­μο­νώ­νο­νται από τους ίδιους τους φοιτητές.

Θεω­ρού­με ότι και η συζή­τη­ση για ηλε­κτρο­νι­κή ψηφο­φο­ρία που ανοί­γει αυτήν την περί­ο­δο είναι επι­κίν­δυ­νη, αν και δεν γνω­ρί­ζου­με αν τελι­κά η πολι­τι­κή ηγε­σία του υπουρ­γεί­ου Παι­δεί­ας θα προ­χω­ρή­σει τελι­κά σε μια τέτοια νομο­θε­τι­κή ρύθ­μι­ση. Ως προς αυτό, να το ξεκαθαρίσουμε:
Δεν μπο­ρεί επ’ ουδε­νί να γίνει απο­δε­κτή οποια­δή­πο­τε παρέμ­βα­ση του κρά­τους στις δια­δι­κα­σί­ες των οργά­νων του κινή­μα­τος, να βάλει έτσι χέρι στον τρό­πο λει­τουρ­γί­ας τους.
Πέρα από αυτό, πάντως, το επι­χεί­ρη­μα της ανά­γκης του αδιά­βλη­του ή της ανό­δου της συμ­με­το­χής κατά τη γνώ­μη μας είναι έωλο. Αλλω­στε και η δική σας πεί­ρα στις διοι­κή­σεις των Ιδρυ­μά­των μπο­ρεί να επι­βε­βαιώ­σει, με τον έναν ή τον άλλο τρό­πο, ποιο είναι το έδα­φος των συνε­χό­με­νων εκδη­λώ­σε­ων κρί­σης του φοι­τη­τι­κού κινή­μα­τος. Πάντως σίγου­ρα δεν είναι η αγω­νι­στι­κή διεκ­δί­κη­ση, με τα βήμα­τα φυσι­κά που πρέ­πει να μετρη­θούν για να γίνει πιο μαζι­κή και οργανωμένη.

Θεω­ρού­με ότι ανε­ξάρ­τη­τα από τις σαφώς δια­φο­ρε­τι­κές αφε­τη­ρί­ες από τις οποί­ες προ­σεγ­γί­ζου­με το θέμα της πορεί­ας της Ανώ­τα­της Εκπαί­δευ­σης στην Ελλά­δα, μπο­ρού­με να πού­με ότι οι πρυ­τα­νι­κές αρχές δεν χρειά­ζε­ται, δεν βοη­θά να τοπο­θε­τού­νται με τρό­πους που συμ­βάλ­λουν στην ανα­πα­ρα­γω­γή μιας τέτοιας εικό­νας του πανε­πι­στη­μί­ου σήμερα.

Παράλ­λη­λα σας καλού­με να δεί­τε με προ­σο­χή τα αιτή­μα­τα των φοι­τη­τι­κών συλ­λό­γων που κατευ­θύ­νο­νται προς τις πρυ­τα­νι­κές αρχές. Για τα ζητή­μα­τα των υπο­δο­μών, της φοι­τη­τι­κής μέρι­μνας. Αλλω­στε, όπως καλύ­τε­ρα από εμάς γνω­ρί­ζε­τε, αν έχει νόη­μα η αξιο­ποί­η­ση της πανε­πι­στη­μια­κής περιου­σί­ας θα ήταν στην κατεύ­θυν­ση ικα­νο­ποί­η­σης αυτών των αναγκών.

Το ξέρε­τε καλύ­τε­ρα ίσως κι από εμάς, μιας και κλη­θή­κα­τε πρό­σφα­τα να απο­στεί­λε­τε ως Ιδρύ­μα­τα τις απα­ντή­σεις σας στο ερω­τη­μα­το­λό­γιο της “McKinsey”. Οι ανά­γκες για φοι­τη­τι­κή στέ­γη είναι τερά­στιες και η κάλυ­ψή τους δια­μορ­φώ­νει όρους για να αλλά­ξει η συζή­τη­ση για μια σει­ρά θέμα­τα, όπως π.χ. οι μετεγ­γρα­φές, αλλά και συνο­λι­κά το θέμα του κόστους και των όρων σπου­δών. Ομως εδώ, με δεδο­μέ­νο το τερά­στιο πρό­βλη­μα που υπάρ­χει, με δεδο­μέ­να τα τερά­στια προ­βλή­μα­τα που υπάρ­χουν στις έστω και ελά­χι­στες σήμε­ρα εστί­ες, τι λύση προ­κρί­νε­ται τόσο από τη σημε­ρι­νή όσο και από την προη­γού­με­νη κυβέρ­νη­ση; Οι όποιες λίγες εστί­ες φτια­χτούν να γίνουν με ΣΔΙΤ, με ό,τι αυτό συνε­πά­γε­ται για τους όρους λει­τουρ­γί­ας τους, π.χ. ενοί­κια κ.λπ., αλλά και να αξιο­ποι­η­θεί η ίδια η ανέ­γερ­σή τους για την υλο­ποί­η­ση ανα­πτυ­ξια­κών σχε­δια­σμών του κεφα­λαί­ου για διά­φο­ρες περιο­χές. Δηλα­δή, στην πλά­τη των φοι­τη­τών και των λαϊ­κών οικο­γε­νειών, που θα συνε­χί­σουν να πλη­ρώ­νουν από άλλους δρό­μους, π.χ. για την απο­πλη­ρω­μή του δανεί­ου, για το ενοί­κιο κ.ά., μεγά­λες εται­ρεί­ες θα βγά­λουν εξα­σφα­λι­σμέ­να κέρ­δη, το πρό­βλη­μα δεν θα λυθεί και η όλη κατά­στα­ση θα αξιο­ποι­η­θεί ώστε να προ­χω­ρή­σει ακρι­βώς η ίδια πολι­τι­κή που έχει προ­κα­λέ­σει τη σημε­ρι­νή ασφυ­κτι­κή κατά­στα­ση. Δεν θεω­ρη­τι­κο­λο­γού­με, δεν υπάρ­χει σήμε­ρα ούτε ένας τομέ­ας που τέτοια έργα να έχουν προ­χω­ρή­σει μέσω ΣΔΙΤ και να μην έχει κατα­λή­ξει σε ακό­μα μεγα­λύ­τε­ρη επι­βά­ρυν­ση της λαϊ­κής οικογένειας.

Ανε­ξάρ­τη­τα από τις δια­φο­ρε­τι­κές αφε­τη­ρί­ες που μπο­ρεί να έχου­με, οι πρυ­τα­νι­κές αρχές, που έχουν στο νου τους να παρά­γο­νται από τα Ιδρύ­μα­τα ολο­κλη­ρω­μέ­νοι επι­στή­μο­νες, χρειά­ζε­ται να εξε­τά­σουν συγκε­κρι­μέ­να πώς θα δια­χω­ρι­στούν ή ακό­μα και θα εμπο­δί­σουν εξε­λί­ξεις που απο­σπούν ακό­μα περισ­σό­τε­ρο το πτυ­χίο από την πλή­ρη πρό­σβα­ση στο επάγγελμα.

Γνω­ρί­ζε­τε επί­σης καλά ότι σαν Κόμ­μα δεν χάνου­με από το νου μας την πάλη για την καθη­με­ρι­νό­τη­τα του φοι­τη­τή. Ασκού­με κοι­νο­βου­λευ­τι­κή πίε­ση και πραγ­μα­τι­κά θα χαρού­με να ανα­δεί­ξου­με μια σει­ρά τέτοια ζητή­μα­τα που και εσείς θεω­ρεί­τε κρί­σι­μα. Σε αυτόν το δρό­μο θα συνεχίσουμε».

Πηγή Ριζο­σπά­στης

 

Προ­τά­σεις για την εύρυθ­μη λει­τουρ­γία των πανε­πι­στη­μί­ων κατα­τέ­θη­κε στην 92η Σύνο­δο Πρυ­τά­νε­ων και προ­έ­δρων Δ.Ε — Οι πρυ­τά­νεις προ­τεί­νουν |> Πλαί­σιο Λει­τουρ­γί­ας — Χρη­μα­το­δό­τη­ση |> Προ­γράμ­μα­τα Σπου­δών |> Διε­θνο­ποί­η­ση |> Υπο­δο­μές |> Φοι­τη­τι­κή Μέρι­μνα |> Έρευ­να |> Με ανα­κοί­νω­σή της, η Σύνο­δος χαι­ρε­τί­ζει τη νομο­θε­τι­κή πρω­το­βου­λία και ειδι­κό­τε­ρα… [ alfavita.gr ]

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο