Σχόλιο — Eπιμέλεια: Ειρηναίος Μαράκης //
Διαστάσεις επιδημίας έχουν πάρει οι επιθέσεις με χρώματα και άλλα υλικά σε εικαστικά έργα μεγάλων ζωγράφων. Μετά τους Βίνσεντ βαν Γκογκ, Φρανσίσκο Γκόγια, Πάμπλο Πικάσο, Κλοντ Μονέ ήρθε και η σειρά του Γκούσταβ Κλιμτ και του έργο του «Θάνατος και Ζωή» να δεχτεί επίθεση με μαύρο υγρό. Συγκεκριμένα, η ομάδα Letzte Generation (Τελευταία γενιά), στην οποία συμμετέχουν Γερμανοί και Αυστριακοί ακτιβιστές, ανέλαβε την ευθύνη για την ενέργεια ανεβάζοντας εικόνες στο Twitter.
Η εικόνα αυτή ενοχλεί και θυμώνει τους φιλότεχνους και όσους ενδιαφέρονται για την προστασία του περιβάλλοντος. Δυστυχώς, με μια κακή νοούμενη προσπάθεια ευαισθητοποίησης του κοινού, το αποτέλεσμα είναι όλοι οι αξιόλογοι κι αγαπητοί στο κοινό ζωγράφοι και εικαστικοί δημιουργοί να μπαίνουν στο στόχαστρο των βάρβαρων που υποδύονται τους οικολόγους ακτιβιστές. Σκοπός των ανιστόρητων, προκλητικών και χυδαίων επιθέσεων; Η υποτιθέμενη διαμαρτυρία για την καταστροφή του περιβάλλοντος και την κλιματική αλλαγή. Στην πραγματικότητα, η πρόκληση για την πρόκληση είναι ο πραγματικός στόχος. Άλλωστε ακόμα και για το είδος τέτοιων συμβολικών μορφών διαμαρτυρίας υπάρχουν στόχοι: τα κέντρα της καπιταλιστικής “κανονικότητας”, οι τράπεζες, οι μεγάλες επιχειρήσεις.
Όπως αναφέρω σε πρόσφατη παρέμβαση μου, με αφορμή την απόπειρα καταστροφής των «Ηλιοτρόπιων» του Βαν Γκογκ, ο βανδαλισμός έργων τέχνης δεν είναι πράξη αντίστασης για το περιβάλλον. Αντίθετα «η επιλογή «τέχνη ή περιβάλλον» που ανέδειξαν στη “διαμαρτυρία” τους είναι ένα ψεύτικο, παραπλανητικό και επικίνδυνο δίλημμα». Άλλωστε «τέτοιες λογικές μετακυλίουν στους απλούς, καθημερινούς ανθρώπους τις ευθύνες του εκμεταλλευτικού συστήματος και των καπιταλιστικών θεσμών σε βάρος του περιβάλλοντος». Οι συγκεκριμένες επιθέσεις θυμίζουν την στοχοποίηση εικαστικών όπως οι Ανρί Ματίς, Πικάσο, Πολ Σεζάν, Καμίλ Πισαρό, Πάουλ Κλέε και Μαρκ Σαγκάλ από τους Ναζί κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Διάφορα έργα είτε κλάπηκαν, είτε καταστράφηκαν από την οργή των οργανωτών του Ολοκαυτώματος.
Ναζί εναντίον Γκούσταβ Κλιμτ
Ο Κλιμτ και τα έργα του κυνηγήθηκαν συστηματικά. Οι πίνακες του «Φιλοσοφία», «Ιατρική» και «Νομική» καταστράφηκαν. Συγκεκριμένα, «Η «Ιατρική» βρέθηκε το 1911 στην κατοχή μιας εβραϊκής οικογένειας και το 1938 κατασχέθηκε από την ναζιστική Γερμανία. Το 1943, μετά από μια τελευταία έκθεσή του, το έργο μετακινήθηκε στο Schloss Immendorf, ένα κάστρο στην Κάτω Αυστρία. Τον Μάιο του 1945 η «Ιατρική» καταστράφηκε όταν κατά την υποχώρηση των SS το κάστρο πυρπολήθηκε για να μην πέσει στα χέρια των Συμμάχων. Ό,τι έχει απομείνει δεν είναι τίποτε άλλο από τα προπαρασκευαστικά σχέδια και μερικές φωτογραφίες. Μόνο μία φωτογραφία περιέχει τον πλήρη πίνακα της «Ιατρικής» η οποία τραβήχθηκε λίγο πριν καταστραφεί». Αλλά έργα του επιστράφηκαν ύστερα από χρόνια στους νόμιμους κατόχους τους, όπως αποκαλύπτει η ειδησεογραφία. Το έργο με την προσωπογραφία της Adele Bloch-Bauer επιστράφηκε από την Αυστρία μετά από 68 ολόκληρα χρόνια.
Θάνατος και Ζωή
Για την ιστορία, το εικαστικό έργο «Θάνατος και Ζωή» του Κλιμτ απέσπασε το 1911 το πρώτο βραβείο στην Διεθνή Έκθεση Τέχνης της Ρώμης. Όμως χρειάστηκαν άλλα 5 χρόνια για να παρουσιαστεί στην τελική του μορφή. Το έργο «χωρίζεται σε δύο μέρη. Στο αριστερό εμφανίζεται ο Θάνατος. Έχει την μορφή του Χάρου με ένα κρανίο που φαίνεται να σαρκάζει την ανθρωπότητα για κεφάλι και ο σκελετός, μια ψηλόλιγνη σιλουέτα, είναι ντυμένος με ένα σκούρο μπλε χιτώνα που φέρει σταυρούς και σύμβολα. Κρατά δε στα σκελετωμένα χέρια του ένα ρόπαλο. […] Στα δεξιά εμφανίζεται η Ζωή. Μία ομάδα γυναικών περιστοιχίζει ένα κρεβάτι με άνθη (μοτίβο που επαναλαμβάνεται και σε προηγούμενα έργα του Klimt όπως λ.χ. το «Φιλί» και η «Νεανίδα») και κρατά στα χέρια της ένα νεογέννητο. Ένας μυώδης άνδρας κρατά μία γυναίκα, ενώ μία μεγαλύτερης ηλικίας γυναίκα εμφανίζεται στο μέσον του πίνακα.
[…] Ο Θάνατος είναι κεντρικό θέμα στους σύγχρονους του Klimt όπως ο Edvard Munch κι ο Egon Schiele. Ωστόσο, ο Klimt εισάγει ένα πρόσθετο στοιχείο, εκείνο της συμφιλίωσης και της ελπίδας για την ζωή η οποία αναγεννώμενη νικά τον θάνατο. Μάλιστα, η φαντασία του καλλιτέχνη, σε αντίθεση με άλλα έργα του δεν εστιάζει στην φυσική ένωση δύο σωμάτων αλλά στην προσδοκία πριν από αυτήν και στο αποτέλεσμα μετά. Αυτή η επιλογή του, της ένωσης σε διαδοχικούς χρόνους αντί για ένα φευγαλέο αγκάλιασμα νεανικών και όμορφων μορφών που εμφανίζεται σε άλλους πίνακες του ζωγράφου, καθιστά γαλήνιο το μήνυμα, αλλά και την ίδια την σύνθεση παρά το μακάβριο αριστερό μέρος της. Το ίδιο αισιόδοξη είναι και η παράσταση με όλες τις ηλικιακές ομάδες, από το μωρό μέχρι την γριά σε μια απεικόνιση όπου δεν τελειώνει ο κύκλος της ζωής. Ο Θάνατος στα αριστερά μπορεί να είναι σε θέση να σύρει τα άτομα από τη ζωή με τον μακάβριο χορό του, αλλά η ίδια η Ζωή, η ανθρωπότητα στο σύνολό της, θα ξεφύγει πάντα τον έλεγχό του. Γι αυτό και ο Κύκλος της Ζωής αποδίδεται με ποικίλα, υπέροχα, παστέλ χρώματα και κυκλικά στολίδια που τον κοσμούν σαν μια γιρλάντα». (thanpan.org)
Επίλογος
Η ευθύνη για την επιδημία των επιθέσεων δεν βαραίνει μόνο τους κατ’ όνομα ακτιβιστές. Πίσω από αυτούς μπορούμε να εντοπίσουμε μια ολόκληρη κουλτούρα απαξίωσης της σύγχρονης, νεότερης τέχνης καθώς και των παλαιότερων έργων. Άλλωστε στον καπιταλισμό η μόνη αξία της τέχνης είναι οικονομική. Εάν προσφέρει κέρδος μέσω των μουσείων και των γκαλερί, εάν οι δημιουργοί της μπορούν να αξιοποιηθούν για το κέρδος και την ιδεολογική επιβολή κατά της εργαζόμενης πλειοψηφίας, τότε προστατεύεται με κάθε τρόπο. Σε κάθε αντίθετη περίπτωση ακόμα και το πιο αναγνωρισμένο έργο κινδυνεύει να καταστραφεί, με κάθε τρόπο και με κάθε αφορμή. Απέναντι σε αυτό τον κίνδυνο δεν είναι επιτρεπτό να μένουμε απαθείς.