Γράφει ο Ειρηναίος Μαράκης //
Ο Βίνσεντ βαν Γκογκ στο έργο του τίμησε το περιβάλλον και τις ανθρώπινες ανάγκες όσο κανένας άλλος στην ευρωπαϊκή τέχνη. Έζησε με τους φτωχούς, τους εργαζόμενους στα ανθρακωρυχεία και στη γαλλική ύπαιθρο, απαλλαγμένος από κάθε φανατισμό και πιστός στην αποκαλυπτική δύναμη της τέχνης αφήνοντας πίσω του γύρω στους 600 πίνακες και πάνω από 800 σχέδια και ακουαρέλες. Πέθανε εξαθλιωμένος, χαρακτηρισμένος ως “τρελός” και εξοστρακισμένος από το ακαδημαϊκό κύκλωμα της εποχής. Μόνο μετά θάνατον αναγνωρίστηκε το έργο του. Όπως αναφέρει η ιστορικός τέχνης Federica Armiraglio:
«Ο Βίνσεντ βαν Γκογκ είναι χωρίς αμφιβολία ένας από τους διασημότερους παγκοσμίως καλλιτέχνες. […] Η ταραγμένη ζωή του και η τραγική του αυτοκτονία τον ανέδειξαν, μεταξύ άλλων, και σε αυθεντικό εκπρόσωπο της σύγχρονης αντίληψης για τον κόσμο, σε σύμβολο της υπαρξιακής αγωνίας που κατατρύχει τον άνθρωπο από τη Βιομηχανική Επανάσταση και μετά, με τη ζωή να καθορίζεται από ολοένα και πιο φρενήρεις ρυθμούς και από ολοένα αυξανόμενη αλλοτρίωση».
Με βάση όλα τα παραπάνω, εύκολα αποδεικνύεται ότι η απόπειρα βανδαλισμού του έργου του Βαν Γκογκ «Ηλιοτρόπια», που εκτίθεται στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου, από μέλη της ομάδας Just Stop Oil με βιομηχανικό χυμό της μάρκας Heinz δεν είναι μια πράξη ακτιβισμού για το περιβάλλον. Δεν είναι ένα σχόλιο για την εμπορευματοποίηση της τέχνης, δεν αποτελεί ένα παράδειγμα για δράση. Είναι απλά μια προκλητική, ανιστόρητη κίνηση που πετυχαίνει το αντίθετο από αυτό που είχε σκοπό.
Η επιλογή «τέχνη ή περιβάλλον» που ανέδειξαν στη “διαμαρτυρία” τους είναι ένα ψεύτικο, παραπλανητικό και επικίνδυνο δίλημμα. Πρώτα απ’ όλα γιατί ο προοδευτικός άνθρωπος έχει καθήκον να προστατεύει και το φυσικό περιβάλλον και τα ανθρώπινα έργα. Προφανώς, εκείνα που δεν συμβάλουν στην καταστροφή του. Δεύτερον, γιατί τέτοιες κινήσεις δείχνουν να μην αντιλαμβάνονται τίποτα από την εικαστική, σημειολογική και πνευματική αξία του έργου. Σε αυτό το σημείο αρκεί να παραθέσω ξανά τη άποψη της Federica Armiraglio όπου παρατηρεί ότι στα Ηλιοτρόπια «τους αποδίδεται μεταφορική σημασία, που τα καθιστά σύμβολα της ζωτικότητας της φύσης». Τρίτον γιατί τέτοιες λογικές μετακυλίουν στους απλούς, καθημερινούς ανθρώπους τις ευθύνες του εκμεταλλευτικού συστήματος και των καπιταλιστικών θεσμών σε βάρος του περιβάλλοντος.
Ο αγώνας για τη σωτηρία του περιβάλλοντος, για μια ζωή χωρίς το σύστημα της κερδοφορίας που καταστρέφει τη ζωή στον πλανήτη και αναγνωρίζει ως φυσική εξέλιξη την εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο, δεν μπορεί να μεταχειρίζεται τέτοια μέσα. Χρειαζόμαστε παιδεία και υγεία, ψωμί και τέχνη για όλους. Διεκδικούμε μια ζωή με ευκαιρίες για όλους χωρίς κάθε είδους διαχωρισμούς, χωρίς πόλεμο, χωρίς στεγανά και περιορισμούς και όχι κινήσεις εντυπωσιασμού χωρίς ουσιαστικό πολιτικό και κοινωνικό αντίκρισμα.