Κριτική του Ριζοσπάστη //
Κινηματογραφική βδομάδα με καλές προτάσεις αυτή που ξεκινά, αφού σχεδόν κάθε ταινία, για διαφορετικούς λόγους, αξίζει την προσοχή μας. Ξεχωρίζουμε τη σινεφίλ «Έρημη Χώρα» και την επανέκδοση «Σκηνές από έναν Γάμο», ενώ και «Το Μονοπάτι των Χαμένων Ψυχών» δεν αφήνει περιθώρια να μην το αγαπήσει κανείς, διατηρώντας τις ενστάσεις του.
Προβάλλονται επίσης: Το «Γάζα, Αγάπη Μου» των Ταρζάν και Αραμπ Νάσερ, που δυστυχώς αφήνει σε δεύτερη μοίρα την ισραηλινή κατοχή και την αντίσταση του παλαιστινιακού λαού, φωτίζει όμως πτυχές των παραδόσεων και της καθημερινότητας στη Γάζα μέσα από μια ιστορία αγάπης.
Και το «Latin Noir» του Ανδρέα Αποστολίδη, μια άρτια σκηνοθετικά δουλειά γύρω από το λατινοαμερικανικό μυθιστόρημα, με σπουδαίους συγγραφείς του είδους να παρελαύνουν από την οθόνη μας, επιλέγοντας όμως να κρατήσει αδικαιολόγητα «ίσες αποστάσεις» ανάμεσα στην επαναστατική Κούβα και τις δικτατορίες της Λατινικής Αμερικής.
Έρημη Χώρα | The Wasteland | Αχμάντ Μπαχραμί | 2020
Σε ένα απομακρυσμένο παραδοσιακό εργοστάσιο οικοδομικών υλικών, ο επιστάτης Λοτφολά αποτελεί για χρόνια τον επιτυχημένο ενδιάμεσο ανάμεσα στον ιδιοκτήτη του και τους εργάτες, ένα πειθήνιο όργανο έτοιμο να κατευνάσει οποιαδήποτε αντίδραση, μέχρι που ανακαλύπτει ότι ο ιδιοκτήτης του εργοστασίου σκοπεύει να το κλείσει και να αφήσει τους εργάτες στον δρόμο…
Ιρανικός κοινωνικός κινηματογράφος. Απλός και βαθύς στα νοήματά του, ασπρόμαυρος και υπέροχα κινηματογραφημένος, σαν να κυλάει αργά νερό σε ρυάκι. Αντί κριτικής αφήνουμε τον σκηνοθέτη να μιλήσει:
«Είναι δύσκολο να είσαι ευθύς στο Ιράν, οπότε επιλέξαμε μία μεταφορά για να δείξουμε όσα θέλαμε… Η σκηνοθεσία και οι διάλογοι εκφράζουν πράγματα που έχω ζήσει, όταν βρισκόμουν σε μια κατάσταση που συνεχώς επαναλαμβανόταν. Πιστεύω ότι η ζωή των εργατών είναι έτσι, ασπρόμαυρη. Οσον αφορά το κάδρο, οι χαρακτήρες φαίνονται πιο στριμωγμένοι σε αυτό το πλαίσιο, ένας άλλος τρόπος για να εκφράσω την καταπίεση που αισθάνονται. Παρ’ όλα αυτά, για να κάνω μια αναφορά στον αγαπημένο μου σκηνοθέτη, τον Μπέλα Ταρ, αν δεν είχα μεγάλη ελπίδα για το μέλλον του κόσμου δεν θα έκανα ταινίες… Ελπίζω ότι βλέποντας την ταινία, περισσότεροι άνθρωποι θα σκεφτούν να αλλάξουν τη ρουτίνα τους. Θα τολμήσουν να επιλέξουν έναν άλλο τρόπο να συνεχίσουν…». Προτείνεται ανεπιφύλακτα.
Σκηνές από έναν Γάμο |
Scener ur ett äktenskap, iScenes from a Marriage | Μπέργκμαν | 1974
Το αριστούργημα του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, μια θαρραλέα ματιά στα άδυτα της συζυγικής ζωής, αποκατεστημένο σε επανέκδοση με νέες ψηφιακές κόπιες στην κινηματογραφική εκδοχή του των 169 λεπτών.
Η ιστορία ενός παντρεμένου ζευγαριού μεσοαστών, της Μαριάν και του Γιόχαν, στην πάροδο μιας εικοσαετίας…
Όσο απλή ακούγεται η υπόθεση, τόσο άπειρα σύνθετη είναι η εξιστόρησή της. Πρόκειται για ένα από τα κλασικότερα αριστουργήματα του Μπέργκμαν και συνολικά του παγκόσμιου κινηματογράφου. Ο Μπέργκμαν εστιάζει στους ήρωες χρησιμοποιώντας στη μεγαλύτερη διάρκεια της ταινίας κοντινά πλάνα και δομεί τους διαλόγους με ασύγκριτη τεχνική αρτιότητα, σαν να παρακολουθεί κανείς ένα ατέλειωτο σκληρό παιχνίδι επικράτησης. Αποδομεί τον γάμο, τον κατακερματίζει στα συνθετικά του χαρακτηριστικά, ώστε να φωτίσει όλες τις πλευρές, και τον προσδιορίζει από την αρχή. Οι «Σκηνές από έναν Γάμο» είναι μια εμπειρία για τον θεατή, που τον ωθεί να ανατρέξει στις πιο ενδόμυχες σκέψεις του… Αυτό το σπουδαίο κείμενο ερμηνεύουν εκπληκτικά οι Λιβ Ούλμαν και Ερλαντ Γιόζεφσον, αφήνοντας εποχή και στο σημαντικό κομμάτι της υποκριτικής
Guillermo del Toro (Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο) | 2021
O χαρισματικός και φιλόδοξος Στάντον Καρλάιλ γίνεται μέλος ενός περιοδεύοντα θιάσου και κερδίζει την εύνοια της Ζίνα, μέντιουμ, και του συζύγου της, Πιτ. Από εκείνους μαθαίνει «μυστικά και τεχνικές εξαπάτησης» που θα τον φτάσουν στο σημείο να εισχωρήσει στα σαλόνια της πλούσιας ελίτ της Νέας Υόρκης του 1940…
Η ταινία αποτελεί διασκευή του ομώνυμου μυθιστορήματος του Γουίλιαμ Λίντσεϊ Γκρέσαμ, γραμμένου το 1946, το οποίο γυρίστηκε σε ταινία και το 1947, από τον Εντμουντ Γκούλντινγκ. Ο Ντελ Τόρο επιλεγεί να «αναμετρηθεί» μαζί του στο σήμερα, περισσότερο ανοίγοντας έναν διάλογο με το μυθιστόρημα παρά διασκευάζοντάς το.
Το χαρακτηριστικό γνώρισμα του σκηνοθέτη που μας έχει χαρίσει τα «Η Μορφή του Νερού» και «Ο Λαβύρινθος του Πάνα» είναι ότι θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ένας «ευφάνταστος παραμυθάς» του κοινωνικού κινηματογράφου. Σε αυτήν την ταινία, μέσα από τον κόσμο του τσίρκου της δεκαετίας του ’40, τον κόσμο των λούμπεν και των κατατρεγμένων, ανοίγει τη βεντάλια με τις κοινωνικές αντιθέσεις που παραμένουν μέχρι σήμερα. Η ταινία αντιστρέφει το αμερικανικό όνειρο και το παρομοιάζει με εφιάλτη, αυτό που πραγματικά είναι, επιχειρώντας μια ευθεία αντιπαράθεση με την Αμερική του σήμερα. Κάτω από αυτό το πρίσμα η αναγνώριση της παρακμής της εκμεταλλευτικής κοινωνίας φωτίζεται περισσότερο, με πιο πλουμιστά χρώματα, και με ακραίες συμπεριφορές και επιδιώξεις από τους ήρωές του.
Η σκηνοθεσία αναδεικνύει τους χαρακτήρες υποδειγματικά και το καστ είναι αξιοζήλευτο (Μπράντλεϊ Κούπερ, Τόνι Κολέτ, Ρούνι Μάρα, Κέιτ Μπλάνσετ). Όσο όμως κι αν προσπάθησε να δώσει την αίγλη των ερμηνευτικών εργαλείων του ’40, δεν τα κατάφερε… Η ταινία απέχει από το να χαρακτηριστεί η καλύτερη του Ντελ Τόρο, γιατί δυστυχώς έχει χρονική ανισομέρεια και πολλές λεπτομέρειες και εμμονές που ενδεχομένως θα κουράσουν τον θεατή. Όμως είναι μια ταινία που αξίζει την προσοχή μας και τη συζήτηση των αναγνώσεων που θα προσθέσει ο καθένας μας…
Αδημοσίευτες φωτογραφίες από την τελευταία ταινία του Αγγελόπουλου
Είκοσι αδημοσίευτες φωτογραφίες μεγάλου μεγέθους, όσες και οι μέρες των γυρισμάτων της τελευταίας ταινίας του Θόδωρου Αγγελόπουλου, «Η άλλη θάλασσα», που δεν έμελλε να ολοκληρωθεί, παρουσιάζονται από τις 29 Γενάρη στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» του δήμου Αθηναίων, με αφορμή τη συμπλήρωση δέκα ετών από τον θάνατο του αξέχαστου σκηνοθέτη.
Η πρωτότυπη έκθεση με τίτλο «Γεφυροποιός» του φωτογράφου, σκηνοθέτη και κινηματογραφιστή Νίκου Νικολόπουλου θα «εισάγει» το κοινό στο «πλατό» της τελευταίας ταινίας του Αγγελόπουλου, ο οποίος στις 24 Γενάρη 2012 τραυματίστηκε θανάσιμα από διερχόμενη μοτοσικλέτα στη Δραπετσώνα, σε διάλειμμα γυρισμάτων της ταινίας.
Σύμφωνα με τον Ν. Νικολόπουλο, ο τίτλος της έκθεσης περιγράφει την ηλεκτρισμένη ατμόσφαιρα που επικρατούσε στο πλατό της «Αλλης θάλασσας» και «ενώνει αυτό που συνέβαινε μπροστά από την κάμερα με το έργο που γινόταν πίσω, στη δική μου πλευρά». Ο Νίκος Νικολόπουλος εργάστηκε ως φωτογράφος πλατό για τη συγκεκριμένη ταινία και ήταν ο «αθόρυβος» αυτόπτης μάρτυρας των όσων συνέβησαν στα γυρίσματα των 20 ημερών. Οι φωτογραφίες του μας μεταφέρουν στο «αγγελοπουλικό σύμπαν», αποκαλύπτοντας τον τρόπο με τον οποίο ο σπουδαίος σκηνοθέτης εργαζόταν και κατηύθυνε τους ηθοποιούς, την απόλυτη προσήλωση στη δουλειά του, τη θεατρικότητα των κινήσεών του, τις μιμικές εκφράσεις και τη συναισθηματική του σχέση με όσους εργάζονταν για την ταινία. «Αναζωπυρώνουν», ακόμα, το ενδιαφέρον για μια ταινία — αίνιγμα, η οποία δεν ολοκληρώθηκε ποτέ…
Μέρες και ώρες λειτουργίας: Τρίτη — Παρασκευή 11.00 — 19.00, Σάββατο και Κυριακή 10.00 — 15.00, Δευτέρα κλειστά.
Η είσοδος είναι ελεύθερη.
Κυριακή 23 Γενάρη στις 6.30 μ.μ. στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ (Τροίας 36, Βικτώρια), η Κομματική Οργάνωση Οπτικοακουστικού του ΚΚΕ πραγματοποιεί αφιέρωμα σε ταινίες μικρού μήκους, για την οικονομική ενίσχυση του Κόμματος.
Ταινίες μικρού μήκους, παλιότερες και σύγχρονες, κινηματογραφημένες από τους Ελληνίδες σκηνοθέτες Λεωνίδα Βαρδαρό («Ο χαφιές»), Θεοδοσία Γραμματικού («Go back — κολομπάου), Σήφη Στάμο και Κώστα Σταματόπουλο («Μάθε εργάτη πώς» και «Οι παλαιστές»), μας περιμένουν να τις γνωρίσουμε, να συνομιλήσουμε με τους δημιουργούς τους και παράλληλα να γνωρίσουμε το έργο των Jorge Furtado («Το νησί των λουλουδιών») και Pierluigi Ferrandini («Lutto di civilta», «Oroverde» και «Vietato Fermarsi»).
Σας περιμένουμε…
Οργανωμένες ξεναγήσεις στην έκθεση χαρακτικής
«Χαρακτική — Από την προϊστορία στην Ελλάδα του σήμερα» είναι ο τίτλος της μεγάλης έκθεσης του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος που φιλοξενείται στην αίθουσα «Νίκος Κεσσανλής» της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών (Πειραιώς 256, Ταύρος).
Η ΤΟ Καλλιτεχνών της ΚΟ Αττικής του ΚΚΕ επισκέπτεται την έκθεση χαρακτικής αύριο, Παρασκευή, στις 6.30 μ.μ. και ο Πολιτιστικός Σύλλογος «Αρδηττός» αυτήν την Κυριακή στις 12 το μεσημέρι (τηλ. επικοινωνίας 6946.568.931).
Η έκθεση μέσα από σημαντικά έργα και εκθέματα οπτικοποιεί τη σημασία της χάραξης στην εξέλιξη της ανθρωπότητας. Εκτίθενται έργα από μουσεία της Ελλάδας, της Κύπρου, της Γαλλίας και της Κίνας, καθώς και από πολλές συλλογές.
Μέρες και ώρες λειτουργίας: Δευτέρα — Παρασκευή 10.00 — 21.00, Σάββατο 11.00 — 20.00 και Κυριακή 10.00 — 16.00.
Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 18 Φλεβάρη.
«Χρυσή Αυγή. Υπόθεση όλων μας. Ποια αντίσταση;»
(με την όποια επιφύλαξη από μέρους μας για το τελικό μήνυμα -δείτε εδώ την ταινία και κρίνετε)
Έπειτα από έξι μήνες περιοδεία στο εξωτερικό η Αθηναϊκή της πρεμιέρα θα γίνει 28 Γενάρη | 18.30 στον κινηματογράφο τέχνης STUDIO new star art cinema παρουσία των Ανζελίκ Κουρούνη (σκηνοθέτης), Μάγδας Φύσσα και κάποιων συνηγόρων της πολιτικής αγωγής.
Θα ακολουθήσει συζήτηση με το κοινό.
Η ταινία έχει επιλεγεί μέχρι στιγμής σε 23 φεστιβάλ κινηματογράφου και έχει ήδη λάβει 11 βραβεία μεταξύ των οποίων: «Fipresci Best Greek Film International program» στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021, «ERT Award 2021» στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 2021, «Youth special jury Αward» στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, «Best Greek Documentary international Documentaru Festival Castellorizo Beyond Borders», «Best Screenplay Feature film» στο Five Continents Inerantional Film Festival στη Βενεζουέλα, «Best Feature Documentary» στο Independent Women Film Festival στο Λος Άντζελες, «Best Women film maker» στο Lulea International film festival στη Σουηδία.
Σύνοψη
Ποια μπορεί να είναι η αντίσταση στην άκρα δεξιά, τον φασισμό και τον ναζισμό; Η Δημοκρατία μπορεί να απαλλαγεί οριστικά από αυτές τις λαίλαπες, χωρίς να ποδοπατήσει τις αρχές της; Πώς εντέλει πρέπει να αντισταθούμε; Η απάντηση ανήκει στη δικαιοσύνη; Μπορεί να προκύψει από ένα μπαράζ των δημοκρατικών κομμάτων; Χρειάζεται ένα δημοσιογραφικό μποϊκοτάζ; Κοινωνική επαγρύπνηση; Σωστή παιδεία; Ή η αντίσταση πρέπει να είναι πιο δυναμική και μαχητική από τα παραπάνω; Η δίκη αποτελεί τη ραχοκοκαλιά του νέου ντοκιμαντέρ. Εδώ η επίσημη ιστοσελίδα