Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

ΚΟ ΚΚΕ: Πρόταση νόμου για «Μέτρα ανακούφισης της λαϊκής οικογένειας από τα χρέη»

Την πρό­τα­ση νόμου για τα «μέτρα ανα­κού­φι­σης της λαϊ­κής οικο­γέ­νειας από τα χρέη», επα­να­κα­τέ­θε­σε στη Βου­λή το ΚΚΕ κα υπο­γρά­φουν ο γενι­κός γραμ­μα­τέ­ας του κόμ­μα­τος Δημή­τρης Κου­τσού­μπας και σύσ­σω­μη η Κοι­νο­βου­λευ­τι­κή του Ομάδα.

Όπως τονί­ζε­ται στην αιτιο­λο­γι­κή έκθε­ση, «οι δια­τά­ξεις της πρό­τα­σης στο­χεύ­ουν στην ανα­κού­φι­ση της λαϊ­κής οικο­γέ­νειας από την υπερ­χρέ­ω­ση στην Εφο­ρία, τα Ασφα­λι­στι­κά Ταμεία, τους ΟΤΑ και στις Τρά­πε­ζες, προ­βλέ­πο­ντας την δρα­στι­κή μεί­ω­ση των χρε­ών των λαϊ­κών οικογενειών».

Σύμ­φω­να με την πρό­τα­ση νόμου προ­βλέ­πε­ται ότι:

- Δια­γρά­φο­νται το σύνο­λο των τόκων και προ­σαυ­ξή­σε­ων για οφει­λές προς το Δημό­σιο μέχρι 20.000 ευρώ. Για τις ως άνω οφει­λές μειώ­νε­ται το αρχι­κό βεβαιω­θέν χρέ­ος κατά 30% για οφει­λέ­τες με ετή­σιο φορο­λο­γη­τέο εισό­δη­μα μέχρι 20.000 ευρώ. Για τους άνερ­γους η δια­γρα­φή της ως άνω οφει­λής ανέρ­χε­ται σε 50%.

- Δια­γρά­φο­νται οι τόκοι και οι προ­σαυ­ξή­σεις για χρέη μέχρι 50.000 ευρώ προς τα ασφα­λι­στι­κά ταμεία των μη μισθω­τών. Για τους ασφα­λι­σμέ­νους στον ΟΓΑ δια­γρά­φο­νται οι τόκοι και οι προ­σαυ­ξή­σεις για χρέη μέχρι 20.000 ευρώ.

- Καταρ­γεί­ται η εισφο­ρά του κλά­δου υγεί­ας και τα χρέη που προ­κύ­πτουν από αυτήν διαγράφονται.

- Χορη­γεί­ται σύντα­ξη σε όσους έχουν συμπλη­ρώ­σει τις προ­ϋ­πο­θέ­σεις εφό­σον η συνο­λι­κή οφει­λή δεν ξεπερ­νά τις 50.000 ευρώ.

- Η οφει­λή που προ­κύ­πτει από τις παρα­πά­νω δια­τά­ξεις προς τα ασφα­λι­στι­κά ταμεία και το Δημό­σιο ρυθ­μί­ζε­ται σε άτο­κες, μηνιαί­ες, ισό­πο­σες δόσεις, οι οποί­ες σε ετή­σια βάση να μην ξεπερ­νούν το 5% του ετή­σιου φορο­λο­γη­τέ­ου εισο­δή­μα­τος μέχρι ύψους 20.000 ευρώ.

«Τα μέτρα αυτά είναι επι­τα­κτι­κά ανα­γκαία δεδο­μέ­νου ότι η μεγά­λη πλειο­ψη­φία των λαϊ­κών νοι­κο­κυ­ριών πνί­γε­ται κυριο­λε­κτι­κά στα χρέη, τα οποία δεν μπο­ρεί να απο­πλη­ρώ­σει, οδη­γώ­ντας εκα­το­ντά­δες χιλιά­δες εργα­ζό­με­νους, αυτο­α­πα­σχο­λού­με­νους, φτω­χούς αγρό­τες και κτη­νο­τρό­φους κυριο­λε­κτι­κά σε από­γνω­ση, με τις πολι­τι­κές που έχουν ακο­λου­θη­θεί όλα αυτά τα χρό­νια από την σημε­ρι­νή και τις προη­γού­με­νες κυβερ­νή­σεις για να στη­ρι­χθεί η κερ­δο­φο­ρία του κεφα­λαί­ου και η καπι­τα­λι­στι­κή ανά­πτυ­ξη», επι­ση­μαί­νε­ται στην αιτιο­λο­γι­κή έκθε­ση της πρότασης.

Συγκε­κρι­μέ­να, στην Αιτιο­λο­γι­κή Έκθε­ση ανα­φέ­ρο­νται τα εξής:

Α’ — Επί της αρχής

Η Κοι­νο­βου­λευ­τι­κή Ομά­δα του ΚΚΕ επα­να­κα­τα­θέ­τει για μια ακό­μη φορά την Πρό­τα­ση Νόμου «Μέτρα ανα­κού­φι­σης της λαϊ­κής οικο­γέ­νειας από τα χρέη».

Η πρό­τα­ση νόμου του ΚΚΕ εισά­γει δια­τά­ξεις που στο­χεύ­ουν στην ανα­κού­φι­ση της λαϊ­κής οικο­γέ­νειας από την υπερ­χρέ­ω­ση στην εφο­ρία, στα ασφα­λι­στι­κά ταμεία, στους ΟΤΑ και τις τρά­πε­ζες προ­βλέ­πο­ντας τη δρα­στι­κή μεί­ω­ση των χρε­ών των λαϊ­κών οικογενειών.

Τα μέτρα αυτά είναι επι­τα­κτι­κά ανα­γκαία δεδο­μέ­νου ότι η μεγά­λη πλειο­ψη­φία των λαϊ­κών νοι­κο­κυ­ριών πνί­γε­ται κυριο­λε­κτι­κά στα χρέη, τα οποία δεν μπο­ρεί να απο­πλη­ρώ­σει, οδη­γώ­ντας εκα­το­ντά­δες χιλιά­δες εργα­ζό­με­νους, αυτο­α­πα­σχο­λού­με­νους, φτω­χούς αγρό­τες και κτη­νο­τρό­φους κυριο­λε­κτι­κά σε από­γνω­ση, με τις πολι­τι­κές που έχουν ακο­λου­θη­θεί όλα αυτά τα χρό­νια από τη σημε­ρι­νή και τις προη­γού­με­νες κυβερ­νή­σεις για να στη­ρι­χθεί η κερ­δο­φο­ρία του κεφα­λαί­ου και η καπι­τα­λι­στι­κή ανάπτυξη.

Β’ — Επί των άρθρων

Με το άρθρο 1 δια­γρά­φο­νται το σύνο­λο των τόκων και προ­σαυ­ξή­σε­ων για οφει­λές προς την εφο­ρία μέχρι 20.000 ευρώ καθώς επί­σης μειώ­νε­ται το αρχι­κό βεβαιω­θέν πόσο για συγκε­κρι­μέ­νες κατηγορίες.

Με το άρθρο 2 ρυθ­μί­ζο­νται χρέη προς τα ασφα­λι­στι­κά ταμεία μη μισθωτών.

Με το άρθρο 3 δίνε­ται η δυνα­τό­τη­τα στα Δημο­τι­κά Συμ­βού­λια, με βάση τους όρους και τις προ­ϋ­πο­θέ­σεις που καθο­ρί­ζο­νται στο παρόν, να προ­βαί­νουν στη δια­γρα­φή χρε­ών, βεβαιω­θέ­ντων ή μη, με βάση εισο­δη­μα­τι­κά κρι­τή­ρια και με γνώ­μο­να την προ­στα­σία των λαϊ­κών οικογενειών.

Με το άρθρο 4 ορί­ζε­ται το πεδίο εφαρ­μο­γής των μέτρων ανα­κού­φι­σης που προ­τεί­νο­νται με την παρού­σα πρό­τα­ση νόμου για χρέη προς τις τρά­πε­ζες. Ο προσ­διο­ρι­σμός γίνε­ται με βάση εισο­δη­μα­τι­κά κρι­τή­ρια, στα οποία προ­βλέ­πε­ται προ­σαύ­ξη­ση λόγω παιδιών.

Με το άρθρο 5 δίνε­ται ο ορι­σμός της έννοιας «οφει­λή προς τις τρά­πε­ζες», ο οποί­ος χρη­σι­μο­ποιεί­ται για τις ανά­γκες της πρό­τα­σης νόμου, εκτός αν η έννοια αυτή προσ­διο­ρί­ζε­ται δια­φο­ρε­τι­κά στις επι­μέ­ρους δια­τά­ξεις της πρό­τα­σης νόμου.

Με το άρθρο 6 προ­βλέ­πε­ται ότι από την οφει­λή των λαϊ­κών νοι­κο­κυ­ριών προς τις τρά­πε­ζες, όπως αυτή έχει δια­μορ­φω­θεί κατά την έναρ­ξη ισχύ­ος της πρό­τα­σης νόμου, δια­γρά­φο­νται κάθε είδους τόκοι (συμ­βα­τι­κοί, υπε­ρη­με­ρί­ας κλπ.).

Με το άρθρο 7 προ­βλέ­πε­ται ότι από το συνο­λι­κό ποσό των οφει­λών των λαϊ­κών νοι­κο­κυ­ριών προς τις τρά­πε­ζες, μετά την αφαί­ρε­ση των τόκων του προη­γού­με­νου άρθρου, δια­γρά­φε­ται κάθε ποσό που αντι­στοι­χεί στον τυχόν πραγ­μα­το­ποι­η­θέ­ντα ανα­το­κι­σμό και στην τυχόν πραγ­μα­το­ποι­η­θεί­σα κεφα­λαιο­ποί­η­ση κάθε μορ­φής τόκου, μέχρι την έναρ­ξη ισχύ­ος της πρό­τα­σης νόμου.

Με το άρθρο 8 προ­βλέ­πε­ται ότι από τις οφει­λές των λαϊ­κών νοι­κο­κυ­ριών προς τις τρά­πε­ζες, όπως αυτές δια­μορ­φώ­νο­νται μετά τη δια­γρα­φή των τόκων, του ανα­το­κι­σμού και της κεφα­λαιο­ποί­η­σης των κάθε μορ­φής τόκων, σύμ­φω­να με τα προη­γού­με­να άρθρα 6 και 7, δια­γρά­φε­ται ποσο­στό ύψους 50%.

Με το άρθρο 9 ορί­ζε­ται ότι:

α) Η ενα­πο­μέ­νου­σα, μετά τη δια­γρα­φή τόκων, ανα­το­κι­σμού και ανα­κε­φα­λαιο­ποί­η­σης κάθε μορ­φής τόκων και τη δια­γρα­φή ποσο­στού 50% του ενα­πο­μέ­νο­ντος ποσού, σύμ­φω­να με τα πιο πάνω άρθρα 6,7 και 8, οφει­λή των λαϊ­κών νοι­κο­κυ­ριών προς τις τρά­πε­ζες παύ­ει να γεν­νά τόκους από την έναρ­ξη ισχύ­ος της πρό­τα­σης νόμου και για όσο διά­στη­μα διαρ­κεί η οικο­νο­μι­κή κρίση.

β) Επι­πλέ­ον, για την στο παρα­πά­νω α’ εδά­φιο ενα­πο­μέ­νου­σα προς τις τρά­πε­ζες οφει­λή, εφό­σον αυτή αφο­ρά ανέρ­γους, προ­βλέ­πε­ται ανα­στο­λή της πλη­ρω­μής τους, για όσο διά­στη­μα διαρ­κεί η οικο­νο­μι­κή κρίση.

Με το άρθρο 10 ορί­ζε­ται ότι:

α) Ειδι­κά για τις οφει­λές των ΕΒΕ προς τις τρά­πε­ζες, οι οποί­ες αφο­ρούν την επαγ­γελ­μα­τι­κή τους δρα­στη­ριό­τη­τα (επαγ­γελ­μα­τι­κά δάνεια), προ­βλέ­πε­ται μεί­ω­ση, σε ποσο­στό 30% και αν πρό­κει­ται για ΕΒΕ που έχουν κλεί­σει τις επι­χει­ρή­σεις τους και είναι άνερ­γοι, η μεί­ω­ση φτά­νει το 50%, για δάνεια μέχρι 300.000 ευρώ.

β) Ειδι­κά για τις οφει­λές των φτω­χών αγρο­το­κτη­νο­τρό­φων και ψαρά­δων προς τις τρά­πε­ζες, οι οποί­ες αφο­ρούν την επαγ­γελ­μα­τι­κή τους δρα­στη­ριό­τη­τα (επαγ­γελ­μα­τι­κά δάνεια), προ­βλέ­πε­ται επί­σης μεί­ω­ση, σε ποσο­στό 30%.

γ) Δια­σφα­λί­ζε­ται, με ευθύ­νη του κρά­τους, η παρο­χή από τα πιστω­τι­κά ιδρύ­μα­τα και μάλι­στα χωρίς υπο­θή­κη ή προ­ση­μεί­ω­ση υπο­θή­κης περιου­σια­κών τους στοι­χεί­ων, άτο­κων καλ­λιερ­γη­τι­κών δανεί­ων σε μικρούς και μεσαί­ους αγρό­τες και κτη­νο­τρό­φους για την αγο­ρά καλ­λιερ­γη­τι­κών εφο­δί­ων για την τρέ­χου­σα καλ­λιερ­γη­τι­κή περίοδο.

Με το άρθρο 11 προ­βλέ­πε­ται η αυτο­δί­καιη παύ­ση κάθε μορ­φής πρά­ξης ανα­γκα­στι­κής εκτέ­λε­σης και πλει­στη­ρια­σμού από πλευ­ράς των τρα­πε­ζών, σε βάρος των οφει­λε­τών λαϊ­κών οικο­γε­νειών, για οφει­λό­με­να ποσά μέχρι την έναρ­ξη ισχύ­ος της πρό­τα­σης νόμου.

Με το άρθρο 12, παίρ­νο­ντας υπό­ψη κυρί­ως το γεγο­νός ότι η Αγρο­τι­κή Τρά­πε­ζα Ελλά­δας ΑΕ είχε υπο­θη­κεύ­σει τα περιου­σια­κά στοι­χεία των αγρο­τών για αξία πολ­λα­πλά­σια του ύψους των χορη­γη­θέ­ντων προς αυτούς δανεί­ων, προ­τεί­νε­ται ο αυτο­δί­καιος περιο­ρι­σμός του ύψους των απαι­τή­σε­ων των πιστω­τι­κών ιδρυ­μά­των που εξα­σφα­λί­ζο­νται με υπο­θή­κη ή με προ­ση­μεί­ω­ση υπο­θή­κης σε βάρος των περιου­σια­κών στοι­χεί­ων κάθε δανειο­λή­πτη, στο ύψος του αρχι­κού ποσού της σύμ­βα­σης δανείου.

Με το άρθρο 13 προ­βλέ­πε­ται η κατάρ­γη­ση κάθε διά­τα­ξης που έρχε­ται σε αντί­θε­ση με τις δια­τά­ξεις της πρό­τα­σης νόμου.

Με το άρθρο 14 καθο­ρί­ζε­ται ο χρό­νος έναρ­ξης ισχύ­ος των δια­τά­ξε­ων της πρό­τα­σης νόμου.

Αθή­να 29/08/2023

Οι Προ­τεί­νο­ντες Βουλευτές

Κου­τσού­μπας Δημήτριος 

Αμπα­τιέ­λος Νίκος 

Γκιό­κας Γιάννης 

Δάγκα Βιβή

Δελής Γιάν­νης 

Διγε­νή Σεμίνα

Έξαρ­χος Νίκος 

Κανέλ­λη Λιάνα 

Καρα­θα­να­σό­που­λος Νίκος 

Κατσώ­της Χρήστος 

Κομνη­νά­κα Μαρία

Κτε­νά Αφροδίτη 

Λαμπρού­λης Γιώργος 

Μανω­λά­κου Διαμάντω 

Μαρί­νος Γιώργος 

Μετα­ξάς Βασίλης 

Παπα­να­στά­σης Νίκος 

Παφί­λης Αθανάσιος 

Στολ­τί­δης Λεωνίδας 

Συντυ­χά­κης Μανώλης 

Τσο­κά­νης Χρήστος 

Πρό­τα­ση νόμου 

«Μέτρα ανα­κού­φι­σης της λαϊ­κής οικο­γέ­νειας από τα χρέη»

Άρθρο 1

  1. Δια­γρά­φο­νται το σύνο­λο των τόκων και προ­σαυ­ξή­σε­ων για οφει­λές προς το Δημό­σιο μέχρι 20.000 ευρώ και
  2. Για τις ως άνω οφει­λές μειώ­νε­ται το αρχι­κό βεβαιω­θέν χρέ­ος κατά 30% για οφει­λέ­τες με ετή­σιο φορο­λο­γη­τέο εισό­δη­μα μέχρι 20.000 ευρώ. Για τους άνερ­γους η δια­γρα­φή της ως άνω οφει­λής ανέρ­χε­ται σε 50%.

Άρθρο 2

  1. Δια­γρά­φο­νται οι τόκοι και οι προ­σαυ­ξή­σεις για χρέη μέχρι 50.000 ευρώ προς τα ασφα­λι­στι­κά ταμεία των μη μισθω­τών. Για τους ασφα­λι­σμέ­νους στον ΟΓΑ δια­γρά­φο­νται οι τόκοι και οι προ­σαυ­ξή­σεις για χρέη μέχρι 20.000 ευρώ.
  2. Καταρ­γεί­ται η εισφο­ρά του κλά­δου υγεί­ας και τα χρέη που προ­κύ­πτουν από αυτήν διαγράφονται.
  3. Χορη­γεί­ται σύντα­ξη σε όσους έχουν συμπλη­ρώ­σει τις προ­ϋ­πο­θέ­σεις εφό­σον η συνο­λι­κή οφει­λή δεν ξεπερ­νά τις 50.000 ευρώ.
  4. Η οφει­λή που προ­κύ­πτει από τις παρα­πά­νω δια­τά­ξεις προς τα ασφα­λι­στι­κά ταμεία και το Δημό­σιο ρυθ­μί­ζε­ται σε άτο­κες, μηνιαί­ες, ισό­πο­σες, δόσεις, οι οποί­ες σε ετή­σια βάση να μην ξεπερ­νούν το 5% του ετή­σιου φορο­λο­γη­τέ­ου εισο­δή­μα­τος μέχρι ύψους 20.000 ευρώ.

Άρθρο 3

Μετά την παρά­γρα­φο 2 του άρθρου 174 του ν. 3463/2006, προ­στί­θε­ται παρά­γρα­φος 3, ως εξής:

3α. «Με από­φα­ση του Δημο­τι­κού Συμ­βου­λί­ου, που λαμ­βά­νε­ται με την από­λυ­τη πλειο­ψη­φία του αριθ­μού των μελών του, είναι δυνα­τή η δια­γρα­φή κάθε είδους χρε­ών, βεβαιω­θέ­ντων ή μη, προς τους Δήμους ολό­κλη­ρων ή εν μέρει για τους από­ρους, τα άτο­μα με ανα­πη­ρί­ες, τους πολύ­τε­κνους, τους τρί­τε­κνους, τις μονο­γο­νεϊ­κές οικο­γέ­νειες και τους μακρο­χρό­νια ανέρ­γους, όπως η ιδιό­τη­τα των ανω­τέ­ρω οριο­θε­τεί­ται αντί­στοι­χα από την κεί­με­νη νομο­θε­σία, καθώς και τους δικαιού­χους του πρώ­του κεφα­λαί­ου του ν. 4320/2015 (Α’ 29) και για περί­πτω­ση που απο­δε­δειγ­μέ­να υπάρ­χει οικο­νο­μι­κή αδυ­να­μία που προ­ήλ­θε ανε­ξάρ­τη­τα από δική τους υπαι­τιό­τη­τα. Με την ίδια από­φα­ση μπο­ρεί να τίθε­νται και τα εισο­δη­μα­τι­κά κρι­τή­ρια για τη χορή­γη­ση της ως άνω δια­γρα­φής χρε­ών, ή μεί­ω­ση ή δοσο­ποί­η­σή τους».

β. «Οι ΔΕΥΑ και τα ΝΠΔΔ των δήμων με από­φα­ση του Διοι­κη­τι­κού Συμ­βου­λί­ου τους μπο­ρούν να απο­φα­σί­ζουν κατά αντι­στοι­χία και με τα ίδια κρι­τή­ρια μετά από αίτη­ση των χρη­στών τους. Οι ΔΕΥΑ μπο­ρούν επί­σης να θεσπί­ζουν δια­γρα­φή χρε­ών ολο­κλη­ρω­τι­κά ή εν μέρει, καθώς και τη δοσο­ποί­η­σή τους για επαγ­γελ­μα­τί­ες και αγρό­τες που απο­δε­δειγ­μέ­να υπάρ­χει οικο­νο­μι­κή αδυ­να­μία, που προ­ήλ­θε από γεγο­νό­τα ανε­ξάρ­τη­τα από δική τους υπαι­τιό­τη­τα και των οποί­ων το οικο­γε­νεια­κό ετή­σιο εισό­δη­μα δεν υπερ­βαί­νει τις 12 χιλιά­δες (12.000) ευρώ. Με την ίδια από­φα­ση τίθε­νται τα εισο­δη­μα­τι­κά και άλλα κοι­νω­νι­κά κρι­τή­ρια για τη χορή­γη­ση της ως άνω δια­γρα­φής χρε­ών, ή μεί­ω­ση ή δοσο­ποί­η­σή τους».

- Η υφι­στά­με­νη παρά­γρα­φος 3 του άρθρου 174 του ν. 3463/2006 ανα­ριθ­μεί­ται και παίρ­νει τον αύξο­ντα αριθ­μό 4.

Άρθρο 4

Πεδίο εφαρ­μο­γής

Τα μέτρα που προ­βλέ­πο­νται στα επό­με­να άρθρα αφο­ρούν οικο­γέ­νειες με ετή­σιο οικο­γε­νεια­κό εισό­δη­μα μέχρι 40.000 ευρώ, προ­σαυ­ξα­νό­με­νο κατά 5.000 ευρώ για κάθε παι­δί, εκτός αν άλλως ορί­ζε­ται ειδι­κά στις επι­μέ­ρους δια­τά­ξεις της πρό­τα­σης νόμου.

Άρθρο 5

Ορι­σμός εννοιών

Ως οφει­λές προς τα πιστω­τι­κά ιδρύ­μα­τα για τις ανά­γκες της πρό­τα­σης νόμου ορί­ζο­νται οι οφει­λές από κάθε μορ­φής δάνειο και ανε­ξάρ­τη­τα από το νόμι­σμα χορή­γη­σης αυτού καθώς και οι οφει­λές από πιστω­τι­κές κάρτες.

Άρθρο 6

Δια­γρα­φή τόκων

Από την οφει­λή των λαϊ­κών νοι­κο­κυ­ριών προς τα πιστω­τι­κά ιδρύ­μα­τα, όπως αυτή έχει δια­μορ­φω­θεί μέχρι την έναρ­ξη ισχύ­ος της παρού­σας, δια­γρά­φε­ται το σύνο­λο των κάθε μορ­φής τόκων που έχουν γεν­νη­θεί μέχρι την πιο πάνω στιγμή.

Άρθρο 7

Δια­γρα­φή των ποσών των τόκων που κεφα­λαιο­ποι­ή­θη­καν και ανατοκίστηκαν

Από το συνο­λι­κό ποσό των οφει­λών των λαϊ­κών νοι­κο­κυ­ριών προς τα πιστω­τι­κά ιδρύ­μα­τα, όπως δια­μορ­φώ­νο­νται μετά την εφαρ­μο­γή του πιο πάνω άρθρου 6 δια­γρά­φε­ται κάθε ποσό που αντι­στοι­χεί σε τυχόν πραγ­μα­το­ποι­θέ­ντα ανα­το­κι­σμό και κεφα­λαιο­ποί­η­ση κάθε μορ­φής τόκων.

Άρθρο 8

Δια­γρα­φή του 50% των οφειλών

Από τις οφει­λές των λαϊ­κών νοι­κο­κυ­ριών προς τα πιστω­τι­κά ιδρύ­μα­τα, όπως αυτές δια­μορ­φώ­νο­νται μετά την εφαρ­μο­γή των άρθρων 6 και 7 της παρού­σας, δια­γρά­φε­ται ποσό που αντι­στοι­χεί στο 50% αυτών, εφό­σον το ύψος των δανεί­ων δεν ξεπερ­νά τις 200.000 ευρώ για στε­γα­στι­κά δάνεια, τις 30.000 ευρώ για κατα­να­λω­τι­κά και τις 20.000 ευρώ για τις πιστω­τι­κές κάρτες.

Άρθρο 9

Πάγω­μα των οφει­λών, ανα­στο­λή πληρωμών

  1. Οι ενα­πο­μέ­νου­σες, μετά την εφαρ­μο­γή των άρθρων 6, 7 και 8 της παρού­σας, οφει­λές των λαϊ­κών νοι­κο­κυ­ριών προς τα πιστω­τι­κά ιδρύ­μα­τα παύ­ουν να γεν­νούν τόκους για όσο διά­στη­μα διαρ­κεί η οικο­νο­μι­κή κρίση.
  2. Ανα­στέλ­λε­ται η πλη­ρω­μή, για όσο διά­στη­μα διαρ­κεί η οικο­νο­μι­κή κρί­ση, των ενα­πο­με­νου­σών μετά την εφαρ­μο­γή των άρθρων 6, 7 και 8 της παρού­σας, οφει­λών προς τα πιστω­τι­κά ιδρύ­μα­τα, εφό­σον αυτές αφο­ρούν ανέργους.

Άρθρο 10

Μεί­ω­ση των οφει­λών των ΕΒΕ, των φτω­χών αγρο­το­κτη­νο­τρό­φων και των ψαρά­δων προς τα πιστω­τι­κά ιδρύματα

  1. Οι οφει­λές των ΕΒΕ προς τα πιστω­τι­κά ιδρύ­μα­τα, οι οποί­ες αφο­ρούν την επαγ­γελ­μα­τι­κή τους δρα­στη­ριό­τη­τα, όπως αυτές δια­μορ­φώ­νο­νται μετά την εφαρ­μο­γή των άρθρων 6 και 7 της παρού­σας, μειώ­νο­νται σε ποσο­στό 30% εάν δια­τη­ρούν την επι­χεί­ρη­σή τους και κατά 50% εάν την έχουν κλεί­σει και είναι άνερ­γοι και για ύψος δανεί­ων μέχρι 300.000 ευρώ.
  2. Οι οφει­λές των φτω­χών αγρο­το­κτη­νο­τρό­φων και ψαρά­δων προς τα πιστω­τι­κά ιδρύ­μα­τα, οι οποί­ες αφο­ρούν την επαγ­γελ­μα­τι­κή τους δρα­στη­ριό­τη­τα, όπως αυτές δια­μορ­φώ­νο­νται μετά την εφαρ­μο­γή των άρθρων 6 και 7 της παρού­σας, μειώ­νο­νται σε ποσο­στό 30% και για ύψος δανεί­ων μέχρι 300.000 ευρώ.
  3. Με ευθύ­νη του κρά­τους δια­σφα­λί­ζε­ται η παρο­χή από τα πιστω­τι­κά ιδρύ­μα­τα και χωρίς υπο­θή­κη ή προ­ση­μεί­ω­ση υπο­θή­κης περιου­σια­κών τους στοι­χεί­ων, άτο­κων καλ­λιερ­γη­τι­κών δανεί­ων σε μικρούς και μεσαί­ους αγρό­τες και κτη­νο­τρό­φους για να αντα­πο­κρι­θούν στην αγο­ρά καλ­λιερ­γη­τι­κών εφο­δί­ων για την τρέ­χου­σα καλ­λιερ­γη­τι­κή περίοδο.

Άρθρο 11

Παύ­ση πρά­ξε­ων ανα­γκα­στι­κής εκτέ­λε­σης εκ μέρους των πιστω­τι­κών ιδρυ­μά­των ενα­ντί­ον των λαϊ­κών οικογενειών

Από την έναρ­ξη ισχύ­ος της παρού­σας, παύ­ει αυτο­δί­καια οποια­δή­πο­τε πρά­ξη ανα­γκα­στι­κής εκτέ­λε­σης, πλει­στη­ρια­σμού ή άλλο ανα­γκα­στι­κό μέτρο εκ μέρους των πιστω­τι­κών ιδρυ­μά­των σε βάρος των λαϊ­κών οικο­γε­νειών, των ανέρ­γων, των αυτο­α­πα­σχο­λού­με­νων, των μικρών ΕΒΕ, των αγρο­το­κτη­νο­τρό­φων και των ψαρά­δων, κατά την έννοια της παρού­σας πρό­τα­σης νόμου, για οφει­λές των τελευ­ταί­ων, το ύψος των οποί­ων έχει υπο­λο­γι­στεί, είτε συμ­βα­τι­κά είτε άλλως πώς, με τρό­πο που αντι­βαί­νει στις δια­τά­ξεις της παρούσας.

Άρθρο 12

Περιο­ρι­σμός της υπο­θή­κης στο ύψος του αρχι­κού δανείου

Από την έναρ­ξη ισχύ­ος της παρού­σας περιο­ρί­ζε­ται αυτο­δί­καια το ύψος των απαι­τή­σε­ων των πιστω­τι­κών ιδρυ­μά­των που εξα­σφα­λί­ζο­νται με υπο­θή­κη ή με προ­ση­μεί­ω­ση υπο­θή­κης σε βάρος των περιου­σια­κών στοι­χεί­ων των δανειο­λη­πτών, στο ύψος του αρχι­κού ποσού της σύμ­βα­σης δανείου.

Άρθρο 13

Καταρ­γού­με­νες διατάξεις

Καταρ­γεί­ται κάθε νομο­θε­τι­κή διά­τα­ξη ή άλλη, έστω και συμ­βα­τι­κή ρύθ­μι­ση, η οποία αντι­βαί­νει στις ρυθ­μί­σεις της παρούσας.

Άρθρο 14

Έναρ­ξη ισχύος

Η ισχύς της παρού­σας αρχί­ζει από την δημο­σί­ευ­σή της στην Εφη­με­ρί­δα της Κυβερ­νή­σε­ως, εκτός αν άλλως ορί­ζε­ται από τις επι­μέ­ρους δια­τά­ξεις της.

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο