Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Κύπρος: Μουσείο για τον μουσικοσυνθέτη Μάριο Τόκα στη Λεμεσό

Στην τελι­κή ευθεία μπαί­νει η δημιουρ­γία μου­σεί­ου για τη ζωή και το έργο του σπου­δαί­ου Κύπριου μου­σι­κο­συν­θέ­τη Μάριου Τόκα στο δήμο Ύψω­να, στη γενέ­τει­ρά του, Λεμε­σό της Κύπρου.

«Το έργο του πατέ­ρα μου είναι ζωντα­νό, στα χεί­λη των νέων αλλά και των λιγό­τε­ρο νέων ανθρώ­πων», τονί­ζει μιλώ­ντας στο ΑΠΕ — ΜΠΕ η κόρη του μου­σι­κο­συν­θέ­τη, Χαρά Τόκα, με αφορ­μή τη συμπλή­ρω­ση, την Τρί­τη 27 Απρι­λί­ου, 13 ετών από την ημέ­ρα που ο Μάριος Τόκας «έφυ­γε» πρό­ω­ρα από τη ζωή σε ηλι­κία 54 ετών.

«Επι­θυ­μία δική μου αλλά και των αδελ­φών μου, Κώστα και Άγγε­λου», συνε­χί­ζει η ίδια, «είναι η κλη­ρο­νο­μιά του να παρα­μεί­νει ζωντα­νή μέσα από ένα σύγ­χρο­νο, δια­δρα­στι­κό και φιλι­κό προς όλους μουσείο».

«Επι­λέ­ξα­με το μου­σείο για τον Μάριο Τόκα να γίνει στον Ύψω­να, ένα δήμο της Λεμε­σού» ανα­φέ­ρει ο Κώστας Τόκας, γιος του συν­θέ­τη και πρό­ε­δρος του ιδρύ­μα­τος «Μάριος Τόκας».

Σημειώ­νε­ται ότι, το ίδρυ­μα «Μάριος Τόκας» έχει συστα­θεί από τα παι­διά του Κύπριου μου­σι­κο­συν­θέ­τη με στό­χο την προ­ώ­θη­ση του έργου του.

«Ο Ύψω­νας», υπο­γραμ­μί­ζει ο Άγγε­λος Τόκας, «ήταν ο τόπος κατα­γω­γής του παπ­πού μας, πατέ­ρα του Μάριου Τόκα». «Και ο Μάριος», προ­σθέ­τει η Χαρά Τόκα, «δια­τη­ρού­σε πάντα πολύ ισχυ­ρούς δεσμούς με τον Ύψωνα».

Προχωρά η μουσειολογική μελέτη

Το μου­σείο για τον Μάριο Τόκα έλα­βε τις ανα­γκαί­ες εγκρί­σεις και, ήδη, εκπο­νεί­ται η μου­σειο­λο­γι­κή μελέ­τη από εξει­δι­κευ­μέ­νους επι­στή­μο­νες (μου­σειο­λό­γους, ιστο­ρι­κούς, μηχα­νι­κούς κ.ά).

Σε αυτή τη φάση, κατα­γρά­φο­νται τα εκθέ­μα­τα, δηλα­δή το σύνο­λο του προ­σω­πι­κού του αρχείο που, μετα­ξύ άλλων, περι­λαμ­βά­νει χει­ρό­γρα­φες παρ­τι­τού­ρες και σημειώ­μα­τα, σπά­νια ηχο­γρα­φή­μα­τα και βίντεο αλλά και το πρώ­το πιά­νο του συνθέτη.

Η μελέ­τη ανα­μέ­νε­ται να ολο­κλη­ρω­θεί σε διά­στη­μα τριών έως τεσ­σά­ρων μηνών και στη συνέ­χεια, θα ξεκι­νή­σουν άμε­σα οι εργα­σί­ες κατα­σκευ­ής του μου­σεί­ου. Το παλιό νεο­κλα­σι­κό κτί­σμα που θα φιλο­ξε­νή­σει το μου­σείο θα ανα­και­νι­στεί πλή­ρως ώστε να καλύ­πτει όλες τις σύγ­χρο­νες ανά­γκες και απαιτήσεις.

Στό­χος είναι το μου­σείο να παρα­δο­θεί στο κοι­νό το 2023, οπό­τε και θα συμπλη­ρω­θούν 15 χρό­νια από το θάνα­το του σπου­δαί­ου Κύπριου μουσικοσυνθέτη.

«Το μου­σείο», επι­ση­μαί­νει ο Κώστας Τόκας, «θα είναι υπερ­σύγ­χρο­νο, με τη χρή­ση νέων τεχνο­λο­γιών ήχου και εικό­νας και με προ­σβα­σι­μό­τη­τα για όλους».

«Στό­χος μας», ανα­φέ­ρει ο Άγγε­λος Τόκας, «είναι η περι­ή­γη­ση να απο­τε­λεί μία ολο­κλη­ρω­μέ­νη εμπει­ρία για ανθρώ­πους όλων των ηλικιών».

«Μέσα από τα τρα­γού­δια, το έργο και την ίδια τη ζωή του Μάριου Τόκα», προ­σθέ­τει η Χαρά Τόκα, «οι επι­σκέ­πτες θα ξανα­ζούν κομ­μά­τια της σύγ­χρο­νης ελλη­νι­κής και κυπρια­κής ιστο­ρί­ας από τη δεκα­ε­τία του ’50 έως σήμερα».

Ποιος ήταν ο Μάριος Τόκας

Ο Μάριος Τόκας γεν­νή­θη­κε στις 8 Ιου­νί­ου του 1954 στη Λεμε­σό. Η τουρ­κι­κή εισβο­λή του 1974 τον βρή­κε να υπη­ρε­τεί τη στρα­τιω­τι­κή του θητεία. Εκεί­νη η περί­ο­δος, όπως ο ίδιος έλε­γε, τον σημά­δε­ψε βαθιά ενώ επη­ρέ­α­σε σημα­ντι­κά και το μου­σι­κό του έργο.

Μετά τον πόλε­μο, εγκα­τα­στά­θη­κε στην Αθή­να και φοί­τη­σε στη Φιλο­σο­φι­κή Σχο­λή του Πανε­πι­στη­μί­ου Αθη­νών και στο Εθνι­κό Ωδείο.

Πρω­το­εμ­φα­νί­στη­κε στην ελλη­νι­κή δισκο­γρα­φία το 1978, με το δίσκο «Τα Τρα­γού­δια της Παρέ­ας» και ερμη­νευ­τή το Μανώ­λη Μητσιά.

Τις επό­με­νες τρεις δεκα­ε­τί­ες συνερ­γά­στη­κε με τα μεγα­λύ­τε­ρα ονό­μα­τα του ελλη­νι­κού τρα­γου­διού. Τρα­γού­δια του Τόκα έχουν ερμη­νεύ­σει οι Δημή­τρης Μητρο­πά­νος, Γιάν­νης Πάριος, Μαρι­νέλ­λα, Γιώρ­γος Ντα­λά­ρας, Πασχά­λης Τερ­ζής, Τόλης Βοσκό­που­λος, Γλυ­κε­ρία, Χάρις Αλε­ξί­ου, Δήμη­τρα Γαλά­νη, Αντώ­νης Καλο­γιάν­νης, Θέμης Αδα­μα­ντί­δης, Στέ­λιος Διο­νυ­σί­ου, Λάκης Χαλ­κιάς, Βασί­λης Σκου­λάς, Αλέ­κα Κανελ­λί­δου, Κατε­ρί­να Κού­κα και άλλοι σπου­δαί­οι καλλιτέχνες.

«Σ’ ανα­ζη­τώ στη Σαλο­νί­κη», «Τα Λαδά­δι­κα», «Θάλασ­σες», «Δίδυ­μα Φεγ­γά­ρια», «Αννού­λα του χιο­νιά», «Σ’ αγα­πώ σαν το γέλιο του Μάη», «Εξαρ­τά­ται», «Μια στά­ση εδώ», «Η νύχτα μυρί­ζει για­σε­μί», «Το Σημά­δι», «Σαν τρε­λό φορ­τη­γό», «Επι­στρο­φές — Κατα­στρο­φές», «Μια βρο­χή», «Κιφ», «Ξεχα­σμέ­νη απο­σκευή», «Έλα κρυ­φά, έλα λαθραία», «Αν δεν γεν­νη­θείς αστέ­ρι». Μελω­δί­ες αγα­πη­μέ­νες και αξέ­χα­στες φέρουν τη δική του υπογραφή.

Στην ιδιαί­τε­ρη πατρί­δα του, την Κύπρο αφιέ­ρω­σε σημα­ντι­κό μέρος του μου­σι­κού του έργου. «Ανα­σή­κω­σε την πλά­τη Πεντα­δά­χτυ­λε» σε ποί­η­ση του Κώστα Μόντη και «Η δική μου η πατρί­δα», σε στί­χους της Τουρ­κο­κύ­πριας Νεσιέ Για­σίν θα μεί­νουν για πάντα χαραγ­μέ­να στην καρ­διά του κυπρια­κού λαού.

Το 2001 τιμή­θη­κε με το «Μετάλ­λιο Εξαί­ρε­της Προ­σφο­ράς», που απο­τε­λεί την ύψι­στη τιμή της Κυπρια­κής Δημοκρατίας.

Ίδρυμα Μάριος Τόκας

Με στό­χο την προ­στα­σία, δια­τή­ρη­ση και προ­ώ­θη­ση του έργου του αλλά και την ψηφιο­ποί­η­ση και δημο­σιο­ποί­η­ση του πλού­σιου αρχεί­ου του λει­τουρ­γεί το ίδρυ­μα Μάριος Τόκας.

Μεγά­λο μέρος του ψηφιο­ποι­η­μέ­νου αρχεί­ου του μου­σι­κο­συν­θέ­τη βρί­σκε­ται δημο­σιευ­μέ­νο στην ιστο­σε­λί­δα www.mariostokas.com.cy αλλά και στους επί­ση­μους λογα­ρια­σμούς στο Facebook (Μάριος Τόκας / Marios Tokas) στην ηλε­κτρο­νι­κή διεύ­θυν­ση https://www.facebook.com/mariostokas.com.cy καθώς και στο Instagram (marios_tokas_official) στην ηλε­κτρο­νι­κή διεύ­θυν­ση https://www.instagram.com/marios_tokas_official/.

«Ο Μάριος Τόκας», λέει ο Κώστας Τόκας, «αρνιό­ταν πει­σμα­τι­κά να δια­χω­ρί­σει τη μου­σι­κή σε είδη. Έλε­γε ότι τον ενδια­φέ­ρει μόνο το καλό τρα­γού­δι. Αυτό που μιλά­ει στις καρ­διές των ανθρώ­πων και τους συντρο­φεύ­ει στις όμορ­φες ή τις δύσκο­λες στιγ­μές τους. Στους έρω­τες αλλά και στους φόβους τους. Στους αγώ­νες και τις κατα­κτή­σεις τους».

«Απο­στο­λή του ιδρύ­μα­τος Μάριος Τόκας είναι να δια­φυ­λά­ξου­με για τις επό­με­νες γενιές το έργο αλλά και τη στά­ση ζωής του πατέ­ρα μας. Την αγά­πη για την πατρί­δα, τη φιλία, το γνή­σιο ενδια­φέ­ρον για το συνάν­θρω­πο» κατα­λή­γει ο Άγγε­λος Τόκας.

ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο