Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

ΛΑΜΠΡΙΝΗ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ: “Ο πολιτισμός και η πρόσβαση στην τέχνη είναι ανάγκη και όχι πολυτέλεια”

Της \\ Λαμπρι­νής Αναγνώστου

Για τη Δημο­τι­κή Αρχή ο πολι­τι­σμός είναι δικαί­ω­μα για όλους και όχι εμπό­ρευ­μα για λίγους. Πρέ­πει να προ­σφέ­ρε­ται στο λαό και στη νεο­λαία δωρε­άν, να μην απο­τε­λεί ένα ακό­μη πεδίο κερδοφορίας.

O Πολι­τι­στι­κός Οργα­νι­σμός του Δήμου Πατρέ­ων έχει στην ευθύ­νη του ένα τερά­στιο και πολυ­σχι­δές έργο: τη διε­ξα­γω­γή του Διε­θνούς Φεστι­βάλ Πάτρας, τη λει­τουρ­γία του Δημο­τι­κού Ωδεί­ου, της Δημο­τι­κής Βιβλιο­θή­κης, της Δημο­τι­κής Μου­σι­κής, της Ορχή­στρας Πατρών, της Ορχή­στρας Νυκτών Εγχόρ­δων και των υπό­λοι­πων μου­σι­κών συνό­λων του Δήμου μας, του Εικα­στι­κού Εργα­στη­ρί­ου, του Χορευ­τι­κού Εργα­στη­ρί­ου του Δήμου Πατρέ­ων κ.α. Έχει την ευθύ­νη των πολι­τι­στι­κών υπο­δο­μών της Πάτρας: Δημο­τι­κή Πινα­κο­θή­κη, Αίθριο του Παλαιού Δημο­τι­κού Νοσο­κο­μεί­ου, Παλαιά Λου­τρά, Λαϊ­κό Θεα­τρά­κι, Αίγλη, Θέα­τρο Τέχνης, Ιστο­ρι­κό Κατα­φύ­γιο στα Ψηλα­λώ­νια. Έχει επί­σης την ευθύ­νη για την συνερ­γα­σία και υπο­στή­ρι­ξη των πολι­τι­στι­κών φορέ­ων της περιο­χής, με φορείς πολι­τι­σμού της Δυτι­κής Ελλά­δας και Ιονί­ου, αλλά και τη συνο­λι­κή ευθύ­νη σχε­δια­σμού και υλο­ποί­η­σης κάθε μορ­φής πολι­τι­στι­κής δρα­στη­ριό­τη­τας και ειδι­κό­τε­ρα της ανά­πτυ­ξης του δυνα­μι­κού της πόλης στους τομείς του πνεύ­μα­τος, των γραμ­μά­των και των τεχνών.

O Πολι­τι­στι­κός Οργα­νι­σμός του Δήμου Πατρέ­ων, έχει επί­σης την ευθύ­νη του Φεστι­βάλ Ερα­σι­τε­χνι­κού Θεά­τρου, του Φεστι­βάλ Τζαζ, του Φεστι­βάλ Θεά­τρου Σκιών, του Φεστι­βάλ στις Γει­το­νιές, αλλά και του Δημο­τι­κού Κινη­μα­το­γρά­φου, θεσμών που ανά­δει­ξε αυτή η Δημο­τι­κή Αρχή και οι οποί­οι απο­κε­ντρώ­νουν το Διε­θνές Φεστι­βάλ Πάτρας σε όλες τις συνοι­κί­ες της πόλης, σε συνερ­γα­σία με τοπι­κούς πολι­τι­στι­κούς συλλόγους.

Φεστιβάλ στις Γειτονιές

Μου­σι­κά σχή­μα­τα και θία­σοι του Θεά­τρου Σκιών της πόλης, πλημ­μυ­ρί­ζουν τις γει­το­νιές με μου­σι­κές και γέλια παι­διών αδά­πα­να, ενι­σχύ­ο­ντας και προ­βάλ­λο­ντας έμπρα­κτα την ερα­σι­τε­χνι­κή δημιουρ­γία. Οι συνοι­κί­ες της πόλης για δύο σχε­δόν μήνες γίνο­νται ζωντα­νά κύτ­τα­ρα πολι­τι­στι­κών δρά­σε­ων. Το 2022 συμ­με­τεί­χαν καλ­λι­τε­χνι­κά σχή­μα­τα 32 συλλόγων.

Δημοτικός Κινηματογράφος

Από το 2016 και κάθε χρό­νο φιλο­ξε­νεί­ται σε πολ­λές γει­το­νιές του Δήμου και έχει αγκα­λια­στεί από το κοινό.

Ο Πολι­τι­στι­κός Οργα­νι­σμός του Δήμου Πατρέ­ων συνερ­γά­ζε­ται με μορ­φω­τι­κά ιδρύ­μα­τα (Γερ­μα­νί­ας, Γαλ­λί­ας, Ισπα­νί­ας) και το Διε­θνές Φεστι­βάλ Κινη­μα­το­γρά­φου Ολυ­μπί­ας για Παι­διά και Νέους, με στό­χο την ψυχα­γω­γία δεκά­δων λαϊ­κών οικογενειών.

Οι προ­βο­λές του Δημο­τι­κού Κινη­μα­το­γρά­φου πραγ­μα­το­ποιού­νται κάθε Τρί­τη, Πέμ­πτη και Κυρια­κή στο Αίθριο του Παλαιού Δημο­τι­κού Νοσο­κο­μεί­ου και στις συνοι­κί­ες της Πάτρας.

Επι­πλέ­ον, έχουν πραγ­μα­το­ποι­η­θεί με μεγά­λη επι­τυ­χία και απή­χη­ση στο κοι­νό, μου­σι­κές, θεα­τρι­κές και χορευ­τι­κές εκδη­λώ­σεις στο πλαί­σιο των ενο­τή­των του Φεστι­βάλ: «Jazz και Πρά­ξεις» — « Παι­δί & τέχνη» — «Χορός» — «Βήμα νέων καλ­λι­τε­χνών» -«Ημέ­ρες Σκαγιοπούλειου».

Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου

Το Φεστι­βάλ Ερα­σι­τε­χνι­κού Θεά­τρου διε­ξά­γε­ται από το 2019, υπό την αιγί­δα του Πολι­τι­στι­κού Οργα­νι­σμού και εντάσ­σε­ται ως ξεχω­ρι­στή ενό­τη­τα στο Διε­θνές Φεστι­βάλ Πάτρας. Σήμε­ρα, το Φεστι­βάλ Ερα­σι­τε­χνι­κού Θεά­τρου απο­τε­λεί θεσμό -ο οποί­ος έλει­πε από την πόλη- και συμ­βάλ­λει πολύ σημα­ντι­κά στην πολι­τι­στι­κή ζωή του Δήμου μας.

Στη δια­δι­κα­σία αυτού του Φεστι­βάλ συμ­με­τέ­χουν και συνερ­γά­ζο­νται δημιουρ­γι­κά πολι­τι­στι­κοί σύλ­λο­γοι του Δήμου Πατρέ­ων και πολ­λά ερα­σι­τε­χνι­κά θεα­τρι­κά σχήματα:

Θεα­τρι­κή ομά­δα «από κοι­νού» της Α’ ΕΛΜΕ Αχα­ΐ­ας, η θεα­τρι­κή ομά­δα «το μπου­λού­κι» (19ου Γυμνα­σί­ου μαθη­τών και απο­φοί­των & ΕΝΕΕΓΥΛ Πάτρας), οι θεα­τρι­κές ομά­δες «ΣΥΝ-ΔΡΑΣΗ» του Αχαϊ­κού Εργα­στη­ρί­ου και το «Θεω­ρι­κόν», οι θεα­τρι­κές ομά­δες του Πολι­τι­στι­κού Συλ­λό­γου Ζαβλα­νί­ου, του συλ­λό­γου των εν Πάτραις Κεφαλ­λή­νων «Θεα­τρο­σκό­πιο», οι θεα­τρι­κές ομά­δες «Magna Ruga» και «Χορο­λά­τρες», η θεα­τρι­κή ομά­δα Εργα­ζο­μέ­νων ΟΤΕ και η Κομπα­νία του ΟΤΕ, οι θεα­τρι­κές ομά­δες “ilavARTas” του Σαρα­βα­λί­ου και η ομά­δα «Ήθος Ποιεί» του πολι­τι­στι­κού συλ­λό­γου Λεύ­κας, οι θεα­τρι­κές 0μάδες «Επί σκη­νής», «Ταξι­δευ­τές της πρό­ζας», «Ε.Σ.Π. Ρεφε­νέ», «Ροές», «Σκη­νι­κό θεα­τρι­κό εργα­στή­ρι», το Θεα­τρι­κό Εργα­στή­ρι ενη­λί­κων της Πολυ­φω­νι­κής, οι θεα­τρι­κές ομά­δες «Τρε­λοί κι αδέ­σπο­τοι» του Πολι­τι­στι­κού Αθλη­τι­κού συλ­λό­γου Ιτε­ών και «Ανα­ντάμ Παπα­ντάμ» του πολι­τι­στι­κού συλ­λό­γου «Πανα­γιά η Γηροκομήτισσα».

Στό­χος του Φεστι­βάλ Ερα­σι­τε­χνι­κού Θεά­τρου είναι να ενι­σχύ­ε­ται στα­θε­ρά η ερα­σι­τε­χνι­κή πρω­το­βου­λία για δημιουρ­γία και να προ­ω­θεί­ται το ερα­σι­τε­χνι­κό θέα­τρο στις τοπι­κές κοι­νω­νί­ες, στις γει­το­νιές, στους μικρούς και τόσο σημα­ντι­κούς πυρή­νες του Δήμου μας.

Και αυτή ακρι­βώς είναι η αξία της ερα­σι­τε­χνι­κής δημιουργίας:

  • η συμ­με­το­χή στην ομά­δα και τη συλ­λο­γι­κή δημιουρ­γία που τόσο ανά­γκη έχου­με σε τού­τους τους δύσκο­λους καιρούς,
  • η συνει­σφο­ρά του καθε­νός στη μόρ­φω­ση και καλ­λιέρ­γεια των άλλων,
  • η ικα­νο­ποί­η­ση της συμ­με­το­χής στη συλ­λο­γι­κή προσπάθεια,
  • η χαρά της προ­σφο­ράς στον τόπο μας και στο κοι­νω­νι­κό σύνολο,
  • η δια­μόρ­φω­ση και συγκρό­τη­ση συλ­λο­γι­κής συνεί­δη­σης, το πέρα­σμα από το «εγώ» στο «εμείς».

Περισ­σό­τε­ροι από 4.000 συμπο­λί­τες μας κάθε καλο­καί­ρι, παρα­κο­λου­θούν με ελεύ­θε­ρη είσο­δο θεα­τρι­κές και μου­σι­κές παρα­στά­σεις στο Ανοι­χτό Θέα­τρο Κρή­νης και στο Αίθριο του Παλαιού Δημο­τι­κού Νοσο­κο­μεί­ου ‑αλλά και στο Θεα­τρά­κι των Ιτε­ών τα προη­γού­με­να χρόνια‑, μέσα από τις οποί­ες απο­τυ­πώ­νε­ται σαφέ­στα­τα ότι ο Πολι­τι­σμός και η πρό­σβα­ση στην τέχνη δεν είναι πολυ­τέ­λεια αλλά ανά­γκη. Απα­ραί­τη­τοι συνερ­γά­τες και βοη­θοί για την πραγ­μα­το­ποί­η­ση των παρα­στά­σε­ων αυτών είναι οι εθελοντές/φίλοι του Φεστι­βάλ, τα μέλη της Επι­τρο­πής Ερα­σι­τε­χνι­κού Θεά­τρου και μέλη του Συλ­λό­γου Ανά­δει­ξης Πολι­τι­σμι­κής Κλη­ρο­νο­μιάς Κρή­νης, καθώς και οι εργα­ζό­με­νοι του Δήμου.

Ως μέλος του Δ.Σ. του Πολι­τι­στι­κού Οργα­νι­σμού του Δήμου Πατρέ­ων και υπεύ­θυ­νη για το Φεστι­βάλ Ερα­σι­τε­χνι­κού Θεά­τρου, έχω την τύχη να ζω αυτή τη μονα­δι­κή δια­δι­κα­σία και εμπει­ρία: παρα­κο­λου­θώ από κοντά τον αγώ­να των ερα­σι­τε­χνι­κών ομά­δων, νιώ­θω την αγά­πη τους για το θέα­τρο, την έντα­ση πριν τις παρα­στά­σεις, τη λύτρω­ση και το «γέμι­σμα» της ψυχής τους στο χει­ρο­κρό­τη­μα, αισθά­νο­μαι την ιδιαί­τε­ρη σχέ­ση που ανα­πτύσ­σε­ται με το κοι­νό, την πηγαία, αβί­α­στη επι­βρά­βευ­ση μόλις σβή­σουν οι προ­βο­λείς, την ικα­νο­ποί­η­ση όταν θεα­τές και ομά­δες γίνο­νται ένα.

Ο αδιαμ­φι­σβή­τη­τα πετυ­χη­μέ­νος θεσμός του Φεστι­βάλ Ερα­σι­τε­χνι­κού Θεά­τρου του Δήμου Πατρέ­ων απο­δει­κνύ­ει κάθε χρό­νο και πιο έντο­να, ότι ο Δήμος μας δια­θέ­τει το πνευ­μα­τι­κό δυνα­μι­κό των ερα­σι­τε­χνών του θεά­τρου και συνά­μα την απο­τε­λε­σμα­τι­κό­τε­ρη Δημο­τι­κή Αρχή, στή­ριγ­μά τους στα­θε­ρό και ανυ­πο­χώ­ρη­το στον αγώ­να της ερα­σι­τε­χνι­κής δημιουρ­γί­ας. Για τη Δημο­τι­κή Αρχή το Φεστι­βάλ Ερα­σι­τε­χνι­κού Θεά­τρου έχει τερά­στια σημα­σία, τόσο για την απα­ραί­τη­τη συλ­λο­γι­κή θεα­τρι­κή έκφρα­ση όσο και για την ανα­γκαία συλ­λο­γι­κή ανά­πτυ­ξη αντι­στά­σε­ων απέ­να­ντι στην επι­βαλ­λό­με­νη εμπο­ρευ­μα­το­ποί­η­ση και υπο­χώ­ρη­ση της ποιότητας.

Για όλους τους παρα­πά­νω λόγους, η Δημο­τι­κή Αρχή και ο Πολι­τι­στι­κός Οργα­νι­σμός στη­ρί­ζουν και ενι­σχύ­ουν με κάθε τρό­πο αυτή την προ­σπά­θεια των ερα­σι­τε­χνι­κών θεα­τρι­κών ομά­δων: καλύ­πτουν το οικο­νο­μι­κό κόστος για την τεχνι­κή υπο­στή­ρι­ξη και την προ­βο­λή του έργου τους και τις ανά­γκες λει­τουρ­γί­ας των χώρων του Φεστι­βάλ, παρά την οικο­νο­μι­κή ασφυ­ξία που επι­βάλ­λε­ται στον Δήμο από τις μνη­μο­νια­κές κυβερνήσεις.

Όλες οι ερα­σι­τε­χνι­κές θεα­τρι­κές ομά­δες του Δήμου μας γνω­ρί­ζουν καλά ότι έχουν στο πλευ­ρό τους τη Δημο­τι­κή μας Αρχή, η οποία σέβε­ται και κατα­ξιώ­νει τα μέλη τους, φωτί­ζει τη δου­λειά τους, τους θεω­ρεί συνο­δοι­πό­ρους στην κατά­κτη­ση αυτού του σπου­δαί­ου αγα­θού που λέγε­ται συλ­λο­γι­κό­τη­τα και προ­σφο­ρά στον άνθρωπο.

  • Οι ερα­σι­τε­χνι­κές θεα­τρι­κές ομά­δες του Δήμου μας δεν αγω­νιούν πια, δεν επαι­τούν τη βοήθεια.
  • Έχουν πολύ­τι­μο αρω­γό και στή­ριγ­μα ακλό­νη­το τη Δημο­τι­κή Αρχή Πελετίδη!
  • Τη Δημο­τι­κή Αρχή που έχει πάνω απ΄ όλα τον άνθρω­πο. Για­τί, όπως συχνά και ορθά ο δήμαρ­χος της Πάτρας δια­κη­ρύσ­σει, “Εμείς μιλά­με για ανθρώ­πους και οι άλλοι για κέρ­δη!

Στην επι­κεί­με­νη εκλο­γι­κή ανα­μέ­τρη­ση, εκεί όπου παί­ζο­νται οι τύχες και το μέλ­λον των ανθρώ­πων αυτής της πόλης έχου­με μία επιλογή:

Να κρα­τή­σου­με άσβε­στη τη φλό­γα της ανθρω­πιάς, να κρα­τή­σου­με ζωντα­νές τις αξί­ες της αλλη­λεγ­γύ­ης, της προ­σφο­ράς στον συνάν­θρω­πο, της ελπί­δας ότι χτί­ζου­με τον κόσμο μας κι έρχο­νται οι μέρες που ονειρευόμαστε!

Τις διεκ­δι­κή­σεις του Πατραϊ­κού λαού, τις διεκ­δι­κή­σεις της δημο­τι­κής Αρχής Πελε­τί­δη απέ­να­ντι στην κρα­τι­κή εξου­σία και ειδι­κό­τε­ρα στην Περι­φε­ρεια­κή Αρχή, θα δυνα­μώ­σει η ενί­σχυ­ση του ψηφο­δελ­τί­ου της «Λαϊ­κής Συσπεί­ρω­σης», με επι­κε­φα­λής τον Σωτή­ρη Παρίση.

  • Η Πάτρα έχει δήμαρχο!
  • Η Πάτρα έχει δήμαρ­χο αγω­νι­στή, διεκ­δι­κη­τή των συμ­φε­ρό­ντων του πατραϊ­κού λαού!
  • Η Πάτρα έχει δήμαρ­χο που νιώ­θει τις αγω­νί­ες και τις ανά­γκες μας, τα όνει­ρα των παι­διών μας!

«Η Τέχνη στην σημε­ρι­νή βάρ­βα­ρη επο­χή είναι περισ­σό­τε­ρο απα­ραί­τη­τη από ποτέ!
Για­τί εμψυ­χώ­νει και δημιουρ­γεί νησί­δες ανα­πνο­ής μέσα στο μου­ντό και σκο­τει­νό περι­βάλ­λον που ζούμε».
____Θάνος Μικρούτσικος

Πάτρα: Το μαύ­ρο μέτω­πο ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ αποκαλύφθηκε

Η Λ. Ανα­γνώ­στου είναι εκπαιδευτικός,
μέλος του ΔΣ του Πολι­τι­στι­κού Οργα­νι­σμού του Δήμου Πατρέων
και υπο­ψή­φια Δημο­τι­κή Σύμβουλος
με τη «Λαϊ­κή Συσπείρωση»

Στη μάχη για την επανεκλογή της δημοτικής αρχής με δήμαρχο τον Κ. Πελετίδη

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο