Μία βδομάδα μετά τη δημοσίευση της ανακοίνωσης της Κ.Ε του ΚΚΕ για τα 100 χρόνια από το θάνατο του Β.Ι. Λένιν, στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ της Κυριακής (28/1) υπήρχε μία πολυσέλιδη (βιβλίο 256 σελ.) έκδοση με τίτλο «Βλαντιμίρ Ιλτς Λένιν. 100 χρόνια από το θανατό του».
Τίποτε το «αφύσικο», μιας και στην ίδια την έκδοση διαβάζουμε: «…Όποια στάση κι αν υιοθετεί κανείς, όμως υπάρχει ένας κοινός τόπος: ο Λένιν περιλαμβάνεται σε εκείνες τις προσωπικότητες που άφησαν ισχυρό αποτύπωμα στον 20 αιώνα κι εξακολουθούν να συζητούνται ευρέως και στον 21ο αιώνα…».
Από την αρχή να ξεκαθαρίσουμε ότι υπήρχαν και ενδιαφέροντα άρθρα. Που θα μπορούσαμε να τα χαρακτηρίσουμε ως τίμια, άσχετα από το βαθμό συμφωνίας μαζί τους. Ελάχιστα όμως ήταν αυτά που απέδωσαν την πραγματικότητα της προσωπικότητας, δράσης και θεωρητικής κληρονομιάς του Β.Ι. Λένιν.
Στο σημείωμα αυτό θα ασχοληθούμε με αυτά τα άρθρα που στο όνομα του Β.Ι. Λένιν, προχώρησαν στην αστήρικτη αποδόμηση των συνεχιστών του έργου του στις νέες συνθήκες. Για το Β.Ι. Λένιν ήταν το αφιέρωμα, για τον Στάλιν ανέφεραν αυτοί και μάλιστα ξεπερνώντας τα όρια της κριτικής και καταφεύγοντας σε ωμές διαστρεβλώσεις.
Ας πάρουμε μία γεύση από τα «μαργαριτάρια» αυτά:
«…Τα όσα επακολούθησαν με τον σταλινισμό δεν ήταν αποτέλεσμα μόνο της προσωπικότητας του Στάλιν, Βρίσκονταν εγγεγραμμένα στην ίδια τη μαρξιστική θεωρία…Συμπερασματικά ο ολοκληρωτισμός δεν βρίσκεται στην κακή εφαρμογή μιας ορθής θεωρίας, αλά στην ίδια τη θεωρία..» (σελ. 69)
«…ο μπολσεβικισμός υπήρξε εκβλάστηση μιας παρά φύσιν εκτρωματικής θα έλεγε κανείς, σύζευξης του πιο ακραίου και αυθαίρετου ντετερμινισμού με τον πιο ακραίο βολονταρισμό…Έτσι μέσω διαδοχικών υποκαταστάσεων (της τάξης από το κόμμα, του κόμματος από το πολιτικό γραφείο, του πολιτικού γραφείου από τον γραμματέα) θα ανοίξει ο δρόμος προς τον Στάλιν και τους επιγόνους του…» (σελ. 101)
«…Πρόσφατες βιογραφίες του Στάλιν επιμένουν αφενός στη σημασία της προσωπικότητας τους για τη διαμόρφωση του νέου καθεστώτος, δεδομένου του βάρους του ηγέτη σε ένα μη δημοκρατικό θεσμικό πλαίσιο. Αφετέρου, στον βαθμό που οι «ρίζες» του σταλινισμού αναζητούνται στο παρελθόν, φαίνεται ότι παραπέμπουν περισσότερο σε ανθεκτικές ρωσικές κρατικές παραδόσεις και λιγότερο στη λενινιστική κληρονομιά…» (σελ. 127)
«…Ο Στάλιν καταγόταν από γονείς που γεννήθηκαν δουλοπάροικοι. Σε μια προσπάθεια κοινωνικής ανέλιξης στέλνεται σε Θεολογικό Σεμινάριο της Τυφλίδας. Αυτό το σύμπλεγμα της κοινωνικής ανέλιξης τον σημαδεύει σε όλη την επόμενη ζωή του. Παρόλο που είναι 19 χρονών εντάσσεται στη σοσιαλιστική ομάδα, παραμένει στο Θεολογικό Σεμινάριο, υποκρινόμενος τον πιστό, παρότι είναι άθεος και δεχόμενος όλο το σύστημα καταπίεσης, παρότι θέλει να είναι επαναστάτης…» (σελ. 218)
«…Ο Λένιν είχε επίγνωση των ορίων της βίας και ενδεχομένως θα είχε φρίξει βλέποντας τις βίαιες συνέπειες του σταλινισμού…» (σελ. 243)
Χτυπώντας «κομψά» τον Λένιν και στη συνέχεια πιο «βάναυσα» τον Στάλιν ως άξιο συνεχιστή του γιγάντιου έργου της σοσιαλιστική οικοδόμησης, επιδιώκουν οι συγκεκριμένοι αρθρογράφοι όχι τη «διόρθωση και κριτική των στραβών», αλλά στο όνομα των λαθών, παραλήψεων που έγιναν να τα εμφανίσουν αυτά ως εγγενή ελαττώματα της σοσιαλιστικής κοινωνίας και άρα να ακυρώσουν στα μυαλά των αναγνωστών τα τεράστια επιτεύγματα συνολικά της σοσιαλιστικής οικοδόμησης και ως συνέχεια της ανάγκης και κυρίως της δυνατότητας αλλαγής της καπιταλιστικής κοινωνίας!
Ας κλείσουμε με μία αναφορά του Θανάση Παφίλη στο τεύχος αυτός:«…Το παράδειγμα της ΕΣΣΔ παραμένει εμβληματικό, γιατί ήταν η απόδειξη ότι ο βάλτος της καπιταλιστικής εκμετάλλευσης δεν είναι αιώνιος..» (σελ. 230)
Θα επανέλθουμε με άλλα μας σημειώματα σε άλλα άρθρα ή πλευρές τους, που περιλαμβάνονται στο συγκεκριμένο αφιέρωμα.