Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Μια οφειλόμενη πρώτη απάντηση στο ντοκιμαντέρ “365 ΣΤΙΓΜΕΣ” για τον Γράμμο και τα χωριά του Εμφυλίου

Παρα­κο­λου­θή­σα­με με περισ­σό ενδια­φέ­ρον το ντο­κι­μα­ντέρ για τον Γράμ­μο και τα χωριά του Εμφυ­λί­ου που προ­βλή­θη­κε στις 8/1/2024 στην ΕΡΤ.

Σε αρκε­τά στιγ­μιό­τυ­πα του ντο­κι­μα­ντέρ αξιο­ποιού­νται πλά­να από το Μου­σείο της ΚΕ του ΚΚΕ στη Θεο­τό­κο Κόνι­τσας, το μνη­μείο του ΔΣΕ στη Λυκόρ­ρα­χη, κ.λπ. χωρίς να γίνε­ται καμία ανα­φο­ρά σε αυτά! Παρα­κο­λου­θώ­ντας κανείς ολό­κλη­ρο το ντο­κι­μα­ντέρ αντι­λαμ­βά­νε­ται πως η «παρά­λει­ψη» αυτή δεν είναι τελι­κά καθό­λου τυχαία και εξη­γού­με γιατί…

1. Από την αρχή μέχρι το τέλος, το ντο­κι­μα­ντέρ δια­πνέ­ε­ται από ένα πνεύ­μα εξί­σω­σης του θύτη με το θύμα και απευ­χής απέ­να­ντι στον «αδελ­φο­κτό­νο» πόλε­μο που δεν πρέ­πει να ξανα­ζή­σει η χώρα μας.

Ενδει­κτι­κά:
«Ζωές ανθρώ­πων και απ’ τις δύο πλευ­ρές του εμφυ­λί­ου κατα­στρά­φη­καν» (Παπαϊ­ω­άν­νου).
«Τρα­γι­κός εμφύ­λιος που θέλου­με να μην είχε συμ­βεί ποτέ» (Παπαϊ­ω­άν­νου).
«Ποιοι την πλή­ρω­σαν; Τα παι­διά των φτω­χών οικο­γε­νειών, τα παι­διά του λαού και απ΄ τις δύο πλευ­ρές» (Γκο­σλιό­που­λος).
«Η τελευ­ταία πρά­ξη του εθνι­κού διχα­σμού, Γράμ­μος σύμ­βο­λο εθνι­κού διχα­σμού» (Γκο­σλιό­που­λος).
«Εκεί­νο που δεν έχου­με μελε­τή­σει μέχρι τώρα, που δεν έχου­με εστιά­σει, είναι η ανθρώ­πι­νη διά­στα­ση» (Γκο­σλιό­που­λος). Πρό­κει­ται για καθα­ρή αιχ­μή για τη μαρ­τυ­ριο­κε­ντρι­κή προ­σέγ­γι­ση των ιστο­ρι­κών γεγο­νό­των. Συντάσ­σε­ται με την επι­δί­ω­ξη της αστι­κής τάξης να καθιε­ρώ­σει πλή­ρως τον υπο­κει­με­νι­σμό στη μελέ­τη της Ιστο­ρί­ας και να απα­λεί­ψει την αντι­κει­με­νι­κό­τη­τα της ιστο­ρι­κής επιστήμης.

Το Μου­σείο στη Θεοτόκο

«Τα παι­διά και απ΄ τις δύο πλευ­ρές που πολέ­μη­σαν για την πατρί­δα πίστευαν σε κάτι και δεν είχαν καμία ευθύ­νη» (Γκο­σλιό­που­λος). Λίγο ή πολύ υπο­νο­εί ότι και οι δύο πλευ­ρές παρασύρθηκαν…

Εξι­σώ­νε­ται ο θύτης με το θύμα και με τις εξής αναφορές:

  • Η από­φα­ση της ηγε­σί­ας του ΚΚΕ για το παι­δο­σώ­σι­μο στις σοσια­λι­στι­κές χώρες εξι­σώ­νε­ται με το παι­δο­μά­ζω­μα της Φρει­δε­ρί­κης («και οι δύο πλευ­ρές έσω­σαν παιδιά»).
  • Περι­γρά­φο­νται δήθεν θηριω­δί­ες και από τις δύο πλευ­ρές, βλ. ιστο­ρι­κή μαρ­τυ­ρία για τον ιερέα του χωριού που σκο­τώ­θη­κε από ομά­δα ανταρ­τών — πιο πριν είχε γίνει ανα­φο­ρά σε απο­κε­φα­λι­σμό και κρέ­μα­σμα στην πλα­τεία του χωριού ανταρ­το­πού­λας από τον Εθνι­κό Στρατό.
  • Η ανα­φο­ρά στο Τάγ­μα Εκκα­θά­ρι­σης Ναρ­κο­πε­δί­ων Ξηράς και το «επι­κίν­δυ­νο έργο» που έχει ανα­λά­βει στα βου­νά της περιο­χής μόνο ως δυσφή­μι­ση μπο­ρεί να εκλη­φθεί! Συκο­φα­ντι­κή η παρα­κά­τω δήλω­ση: «Τα ναρ­κο­πέ­δια των ανταρ­τών είναι μέχρι σήμε­ρα δύσκο­λο να εντο­πι­στούν, καθώς οι αντάρ­τες που ναρ­κο­θε­τού­σαν σπά­νια κρα­τού­σαν αρχεία και χάρ­τες, σε αντί­θε­ση με τον Εθνι­κό Στρα­τό». Επί­σης, η περι­γρα­φή της οπλι­σμέ­νης νάρ­κης που είναι έτοι­μη να εκρα­γεί φοβί­ζει τον τηλε­θε­α­τή και τελι­κά τον απο­τρέ­πει να επι­σκε­φτεί την περιοχή.
2. Απο­γειώ­νε­ται η ιδέα της «εθνι­κής συμ­φι­λί­ω­σης» με την τοπο­θέ­τη­ση του Σιό­ντη, επι­στη­μο­νι­κού υπεύ­θυ­νου του «Πάρ­κου Εθνι­κής Συμ­φι­λί­ω­σης». Είναι αξιο­ση­μεί­ω­το ότι γίνε­ται ανα­φο­ρά μόνο σ’ αυτό ως ένα εντυ­πω­σια­κό κτί­ριο που συνα­ντά­ει κανείς ψηλά στον Γράμ­μο και χτί­στη­κε το 2012!!

Από τις εργα­σί­ες απο­κά­λυ­ψης της Νοσο­κο­μειού­πο­λης στον Γράμμο

Αλή­θεια δεν άκου­σαν και δεν είδαν οι δημιουρ­γοί του ντο­κι­μα­ντέρ για το Υπαί­θριο Μου­σείο του Νοσο­κο­μεί­ου του ΔΣΕ (μονα­δι­κό στο είδος του), για το Μου­σείο ΕΑΜ — ΕΛΑΣ — ΔΣΕ στο Νεστό­ριο, για το μου­σείο στη Θεο­τό­κο Κόνι­τσας, και για τα μνη­μεία σε Λυκόρ­ρα­χη, Χάρο κ.λπ; Δεν εντυ­πω­σιά­στη­καν με τίπο­τα από όλα αυτά τα τελευ­ταία 12 χρό­νια; Του­λά­χι­στον υπο­κρι­τι­κό από μεριάς τους από τη στιγ­μή που αξιο­ποιούν πλά­να των εν λόγω Μου­σεί­ων και Μνη­μεί­ων στο ντοκιμαντέρ!

Οι μαρ­τυ­ρί­ες των πολι­τι­κών προ­σφύ­γων αφή­νουν στον τηλε­θε­α­τή ένα αίσθη­μα ματαιό­τη­τας: «Δεν το μετά­νιω­σα, αλλά δεν θα το ξανα­έ­κα­να», «τα Ελλη­νό­που­λα τα ορφα­νά τα καη­μέ­να στην Ουγ­γα­ρία», «τα δει­νά του μη επα­να­πα­τρι­σμού επί χρό­νια», «δεν το θεω­ρώ ευτύ­χη­μα που πήγα­με εκεί, δεν θα χανό­μα­σταν στην Ελλάδα».

Απο­κρύ­πτε­ται και άρα δια­στρε­βλώ­νε­ται η ποιό­τη­τα ζωής, στέ­γα­σης, εκπαί­δευ­σης, υγειο­νο­μι­κής περί­θαλ­ψης και δικαιω­μά­των που απο­λάμ­βα­ναν οι κάτοι­κοι των σοσια­λι­στι­κών χωρών. Παρου­σιά­ζε­ται ως στιγ­μα­τι­σμός με αρνη­τι­κή χροιά ο χαρα­κτη­ρι­σμός των παι­διών των ανταρ­τών που σώθη­καν στις σοσια­λι­στι­κές χώρες.

Υπερ­θε­μα­τί­ζε­ται στον επί­λο­γο η εθνι­κή συμ­φι­λί­ω­ση και η απευ­χή για τον αδελ­φο­κτό­νο πόλε­μο που δεν έπρε­πε να γίνει και που ήταν ένα λάθος…

Το ντο­κι­μα­ντέρ τελειώ­νει με την εξής δήλω­ση του Σιό­ντη:
«Είναι τόσο επι­βλη­τι­κό και όμορ­φο βου­νό ο Γράμ­μος που δεν αξί­ζει να τον ταυ­τί­ζου­με με τον εμφύ­λιο (!!!) Να έρθου­με σε επα­φή με τη φύση για να μπο­ρέ­σου­με να γνω­ρί­σου­με τον εαυ­τό μας και να συμ­φι­λιω­θού­με με το μέσα μας και με οτι­δή­πο­τε δια­φο­ρε­τι­κό, είτε αυτό είναι μια ιδε­ο­λο­γία ή μια στά­ση ζωής ή οτιδήποτε».

Θα συμ­βου­λεύ­α­με τον κ. Σιό­ντη να μελε­τή­σει την πραγ­μα­τι­κή πλευ­ρά της Ιστο­ρί­ας του Εμφυ­λί­ου για να προ­σεγ­γί­σει τον εσω­τε­ρι­κό του κόσμο και να επι­τύ­χει την αυτο­πραγ­μά­τω­ση που τόσο πολύ ανα­ζη­τά! Μέχρι τότε, του ευχό­μα­στε καλή πεζο­πο­ρία στα ομο­λο­γου­μέ­νως πανέ­μορ­φα φυσι­κά μονο­πά­τια του Γράμμου!

Η ιστορική αλήθεια

Η αλή­θεια είναι πως ο τρί­χρο­νος αγώ­νας του ΔΣΕ δεν ήταν πόλε­μος ανά­με­σα σε αδέλ­φια, ούτε ήταν ένας ακό­μα πόλε­μος που ξέσπα­σε με ευθύ­νη και των δύο πλευ­ρών, όπως ισχυ­ρί­ζο­νται ορι­σμέ­νοι αστοί ιστο­ρι­κοί ανα­λυ­τές, που τάχα ανα­κά­λυ­ψαν έναν μέσο δρό­μο ιστο­ρι­κής ερμη­νεί­ας των γεγο­νό­των. Εξέ­φρα­ζε τα συμ­φέ­ρο­ντα της συντρι­πτι­κής πλειο­ψη­φί­ας του λαού ενά­ντια στους κατα­πιε­στές και εκμε­ταλ­λευ­τές του.

Από τη μια μεριά λοι­πόν, ήταν οι λαϊ­κές δυνά­μεις που εκφρά­ζο­νταν πολι­τι­κά από το ΚΚΕ και τους συμ­μά­χους του και από την άλλη ήταν οι συνα­σπι­σμέ­νες εγχώ­ριες αστι­κές δυνά­μεις και οι ξένοι σύμ­μα­χοί τους, ο αγγλι­κός αρχι­κά και στη συνέ­χεια πιο άμε­σα και κατα­λυ­τι­κά ο αμε­ρι­κα­νι­κός ιμπεριαλισμός.

  • Ο αγώ­νας του ΔΣΕ ήταν αντι­ι­μπε­ρια­λι­στι­κός και διε­θνι­στι­κός. Η πάλη του απο­πνέ­ει μόνο δίκιο και ακα­τά­βλη­τη ηθι­κή, επει­δή δίκιο και ηθι­κή απο­πνέ­ει ο αγώ­νας της εργα­τι­κής τάξης. Ποτέ τόσοι λίγοι άοπλοι σχε­δόν, πει­να­σμέ­νοι και απο­κομ­μέ­νοι δεν πολέ­μη­σαν ενα­ντί­ον τόσων πολ­λών πάνο­πλων, χορ­τά­των και δια­συν­δε­δε­μέ­νων με ποτα­μούς εφο­δί­ων, κρα­τώ­ντας ψηλά τη σημαία του αγώ­να επί 3 ολό­κλη­ρα χρό­νια και 5 μήνες!
  • Ο Δημο­κρα­τι­κός Στρα­τός Ελλά­δας υπήρ­ξε ένας οργα­νω­μέ­νος λαϊ­κός στρα­τός, στο πλαί­σιο των δυνα­το­τή­των και των συν­θη­κών. Η δρά­ση του απο­τε­λεί την κορυ­φαία στιγ­μή της ταξι­κής πάλης στην Ελλά­δα κατά τον 20ό αιώ­να. Το αστι­κό κρά­τος γνώ­ρι­σε τον πιο μεγά­λο μέχρι σήμε­ρα κίν­δυ­νο για την ίδια την ύπαρ­ξή του.

Αυτός είναι ο λόγος που η αστι­κή τάξη και οι μηχα­νι­σμοί της προ­σπα­θούν δια­χρο­νι­κά να δια­στρε­βλώ­σουν και να συκο­φα­ντή­σουν τον αγώ­να του ΔΣΕ, ξανα­γρά­φο­ντας με το δικό τους μελά­νι την Ιστο­ρία. Η «αντι­κει­με­νι­κή Ιστο­ρία» που πρε­σβεύ­ουν είναι η υπε­ρά­σπι­ση των συμ­φε­ρό­ντων του κεφα­λαί­ου, η κυρί­αρ­χη ιδε­ο­λο­γία που προ­σπα­θεί να παρου­σια­στεί ως καθο­λι­κά αντι­κει­με­νι­κή για να επι­βλη­θεί στην εργα­τι­κή τάξη και στους άλλους εκμεταλλευόμενους.

Ακό­μα πιο ύπου­λη είναι η προ­σπά­θεια ορι­σμέ­νων, δήθεν «ουδέ­τε­ρων», που απαι­τούν τον «μη πολι­τι­κό χρω­μα­τι­σμό» της Ιστο­ρί­ας στο όνο­μα της αντι­κει­με­νι­κό­τη­τας. Δυστυ­χώς όμως γι’ αυτούς ουδέ­τε­ρη ιστο­ριο­γρα­φία δεν υπάρ­χει! Η κατα­γρα­φή και ερμη­νεία της Ιστο­ρί­ας δεν μπο­ρεί να υπάρ­ξει ανε­ξάρ­τη­τα από την ταξι­κή πάλη, από την τοπο­θέ­τη­ση του ιστο­ρι­κού υπέρ των συμ­φε­ρό­ντων της αστι­κής ή της εργα­τι­κής τάξης.

Όποιος επι­κα­λεί­ται την εθνι­κή και ταξι­κή συμ­φι­λί­ω­ση σε συν­θή­κες κυριαρ­χί­ας της αστι­κής τάξης, υπε­ρα­σπί­ζε­ται ουσια­στι­κά τη διαιώ­νι­ση αυτής.

Η πάλη των τάξε­ων λοι­πόν είναι αυτή που σε ορι­σμέ­νες ιστο­ρι­κές φάσεις μπο­ρεί να φτά­σει μέχρι και στην ένο­πλη σύγκρου­ση και αυτό είναι αντι­κει­με­νι­κό και ανα­πό­φευ­κτο και όχι πάντα με ευθύ­νη της εργα­τι­κής τάξης. Το κύριο ζήτη­μα, λοι­πόν, δεν είναι να απεύ­χε­ται κανείς έτσι γενι­κά και ουτο­πι­κά τον πόλε­μο, που διε­ξά­γουν πρώ­τα και κύρια οι αστι­κές τάξεις όλων των χωρών στην επο­χή του ιμπε­ρια­λι­σμού. Αλλά να τάσ­σε­ται με τη σωστή πλευ­ρά της Ιστο­ρί­ας και να παλεύ­ει αδιά­κο­πα για το δίκιο των πολ­λών ενά­ντια στους λίγους και ισχυ­ρούς. Ενας τέτοιος αγώ­νας εξυ­ψώ­νει πραγ­μα­τι­κά τον Άνθρω­πο και απο­πνέ­ει μόνο ηθική.

Περήφανοι για το δίκτυο Μνημείων και Μουσείων

Είμα­στε περή­φα­νοι για το δίκτυο Μνη­μεί­ων και Μου­σεί­ων που έχει στη­θεί τα τελευ­ταία χρό­νια στην ευρύ­τε­ρη περιο­χή Γράμ­μου — Βίτσι με ευθύ­νη της ΚΕ του ΚΚΕ και των Κομ­μα­τι­κών Οργα­νώ­σε­ων Περιο­χής Ηπεί­ρου και Δυτι­κής Μακε­δο­νί­ας. Πρό­κει­ται για τα εξής:

  • Υπαί­θριο Μου­σείο του Νοσο­κο­μεί­ου του ΔΣΕ στον Γράμμο
  • Μου­σείο ΕΑΜ — ΕΛΑΣ — ΔΣΕ στο Νεστόριο
  • Μου­σείο — Μνη­μείο στη Θεο­τό­κο Κόνιτσας
  • Μου­σείο στην Καλ­λι­θέα Πρεσπών
  • Μνη­μείο στον Χάρο της Κοτύλης
  • Μνη­μείο στη Λυκόρ­ρα­χη (Κεφα­λο­χώ­ρι) Κόνιτσας
  • Μνη­μείο στο Βρο­ντε­ρό Πρεσπών
  • Μνη­μείο στο Βατο­χώ­ρι Πρεσπών
  • Μνη­μείο στον Πυξό Πρεσπών
  • Μνη­μείο στο Μάλι Μάδι
  • Μνη­μείο στο Καλ­πά­κι Ιωαννίνων

Η επι­σκε­ψι­μό­τη­τά τους είναι μεγά­λη και εντυ­πω­σια­κή και θα αυξη­θεί ακό­μα περισ­σό­τε­ρο, κρα­τώ­ντας ζωντα­νή την ιστο­ρι­κή μνήμη!


Θεο­δό­σης ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ — Κώστας ΣΤΑΜΠΟΛΙΔΗΣ
Μέλη της Επι­τρο­πής Μου­σεί­ων και Μνη­μεί­ων της ΚΕ του ΚΚΕ

Νοσο­κο­μείο του ΔΣΕ στον Γράμ­μο: Μια ολό­κλη­ρη πολι­τεία κρυμ­μέ­νη στο δάσος

 

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο